Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhdekommunikaatio-ongelma

16.07.2009 |

Pistetäänpä teidänkin mietintämyssyn alle, että miten tätä tilannetta voisi parantaa. Eli ongelma on seuraavanmoinen. Tämä nyt vain yksi esimerkki, mutta kuvaa hyvin asiaa.

Käyn jääkaapilla ja totean ääneen "maitoa ei juuri enää ole".

Mitä tämä minusta tarkoittaa:

- pitää olla tekemättä nyt sitten maitopuuroa ja käyttää loput kahvimaitona ennen seuraavaa kaupparaissua

tai vaihtoehtoisesti

- pitääpä muistaa seuraavalla kauppareissulla muistaa ostaa maitoa

Mies taas kokee lauseen seuraavasti:

- hänen pitää lähteä välittömästi kauppaan ostamaan lisää maitoa

tai

- hän ei ole huolehtinut, että kaapissa on riittävästi maitoa

Olemme molemmat hämmästyneitä tilanteesta ja tiedostamme asian, mutta silti emme osaa toimia tilannetta muuttavasti. Pitääkö minun opetella pitämään suuni kiinni tuommoisista asioista? Vai pitääkö minun todeta jollain muulla tavalla maidon vähyydestä? Tai mistä tahansa, mistä nyt satun jonkun huomion tekemään? Vai pitääkö miehen jotenkin opetella relaamaan ja ymmärtämään, että kaikki kommentit eivät ole pyyntöjä että "tee sinä se" tai moitteita "että sinä et ole asiaa hoitanut".

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin päin toimi.

Jos mies sanoo että "Pöytä on likainen" niin sinun tulee sanoa "No, otapa rätti kouraan ja pyyhi se".

Kommentoin ihan samalla tavalla miehelle "maito on loppu" ja ajattelen että sitä pitää ostaa lisää. Mies ymmärtää sen että nyt on kiire, sitä pitää heti lähteä ostamaan. Mies huomauttaa minulle että pöytä on likainen. En osaa olla ottamatta sitä itseeni. Koen että minun olisi kuulunut se siivota ja juoksen viivana hakemaan rättiä...

Tässä nimenomaan on puhuttu reaktioista. Mulle ei ole todellakaan tyypillistä että käskisin miestä tekemään vaan otan itseeni ja koen että MINUN olisi pitänyt tehdä. Tuo oli siitä esimerkki.

22

Vierailija
22/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miesten tavasta tulkita asioita suoraviivaisesti. Voi myös olla, että parisuhteessa nainen on opettanut miehen tulkitsemaan itseään juuri noin olemalla kriittinen. Muutaman kymmenen tuhatta toistoa saa aikaan tällaisen tulkinnan melkoisen helposti.

Kyseessä on myös selkeä indikaattori siitä, että sinä (nainen) heiluttelet tahtipuikkoa tässä perheessä, ja kannattaisi hieman löysätä, kun mies yrittää miellyttää sinua niin paljon.

Helpoin tapa aloittaa on sanoa ääneen positiivisia kommentteja neutraalien sijasta, ja sanoa koko ajattelemansa ajatus viitteellisen informaation sijasta. Esimerkiksi:"Hitsi, maito on loppu, mutta saahan tuota sitten lisää kun käydään seuraavan kerran kaupassa." tai "Sit kun oot tehnyt nuo kiireellisemmät jutut niin roskat vois viedä, mut ehtiihän sen sit vaikka illallakin."

Mäkin myönnän, että varmaan heiluttelen tahtipuikkoa jossain määrin, mutta ei mun mies todellakaan mikään tossukka ole. En mä tolla "vaipparoskis on täynnä" tarkoita edes mitenkään sitä, että miehen pitäisi se roskis viedä, voin mä sen viedä itsekin (roskistapauksessa se vie, kumpi menee ensin ovesta ulos). Mulla kans vaan on tapa tehdä tommosia huomioita ääneen. Kyllä mä silloin, kun haluan miehen vievän roskiksen, sanon, että "roskis on täynnä, vietkö sen samalla kun lähdet treeneihin", mutta kun monesti vaan totean asiantilan odottamatta, että miehen pitäisi sille tehdä mitään. Voisihan silloin tietenkin sanoa, että "roskis on täynnä, taidanpa viedä sen, kun menen ulos". Tätä pitääkin oikein ajatuksen kanssa alkaa harrastaa.

Kyllä mun ukon tapauksessa on myös kyse siitä äitisuhteesta. Jos lapsena jatkuvasti kokee, ettei kelpaa sellaisena kuin on, ja että äidin paha olo on omaa syytä, niin ei siitä varmaan ikinä pääse kokonaan yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi