Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko kohtuutonta odottaa (mies & kotityöt)?

Vierailija
16.07.2009 |

Minulla on kesäloma, yrittäjämieheni ei sellaista pidä. Olin viikon lasten kanssa mummolassa, sitä ennen siivosin koko talon, pesin pyykit ja astiat. Kun tulin kotiin, viikko aiemmin pesemäni pyykit olivat edelleen narulla ja osa niistä lennellyt pitkin pihoja, kun oli tuullut. Pesemäni astiat olivat edelleen tiskikoneessa. Muuten kämppä ei ollut sotkuinen, mutta oliko todellakin kohtuutonta odottaa, että mies olisi edes tyhjentänyt astianpesukoneen tai hakenut ne pyykit, edes ne maahan lennelleet, pois?

Miehellä oli kuulemma ollut oikein rentouttava viikko, oli lukenut sohvalla lehtiä ja syönyt mikroruokaa.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pyytämättä.

Vierailija
2/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei tee kotitöitä luonnostaan, niin olisiko ollut kohtuutonta _pyytää_ tekemään ne asiat, jotka sinulta jäi kesken?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisin sanonut että pyykit sitten ovat narulla ja puhtaat astiat koneessa olettaisin hänen hakevan ne pyykit ja tyhjentävän koneen.

Jos asiasta en sanoisi niin pyykkejä ei varmasti huomaisi, tiskikonetta mahdollisesti haluaisi käyttää viikon aikana (en ole varma).

Joskus ihmettelen miten mies ei vain huomaa juuri pyykkeihin ja tiskeihin liittyviä asioita. Mutta koska ne eivät hänelle yleensä kuulu niin hän ei kiinnitä niihin huomiota. En minäkään huomaa jos saunan yksi sulake napsahtaa (=kiuas hieman viieleämpi kuin yleensä)tai öljypoltin kuulostaa kummalliselta (käy turhan usein tms.).

Vierailija
4/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kohtuutonta on mäkättää asiasta jälkikäteen - varsinkin jos et itse lähtiessäsi pyytänyt miestä tekemään ko. asiaoita.

Miehillä (joillakin, ei toki kaikilla) ei välttämättä ole kykyä nähdä tuollaisia asioita ollenkaan. Varsinkaan jos hän ei yleensä joudu tekemään kotitöitä, hän ei pidä tuollaisia sitten tehtävälistallaan eikä reviirillään. Hän on varmasti ollut aidon hämmästynyt, jos olet vetänyt pultit asiasta.

Vierailija
5/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei tee kotitöitä luonnostaan, niin olisiko ollut kohtuutonta _pyytää_ tekemään ne asiat, jotka sinulta jäi kesken?

Sillä mä siivosinkin koko talon, että miehellä ois mukava olla ja ettei ois sellasta ilmapiiriä, että vaadin sitä siivoamaan tai jotain. Yritin lähtee itsekin sillä mielellä, että en oleta sen tekevän mitään. Mutta tuollaiset perusasiat kuten astianpesukoneen tyhjennys, niin olisin kuitenkin odottanut että tapahtuu, eikä tunnu "työltä". Ja samaten ne pyykit, ihan ok vaikka ne ois siellä narulla olleet, mutta olin kyllä aika pettynyt kun keräilin valkoisia lakanoita pihamaalta. Mun mielestä ois ollut ihan huomaavaista nostella ne pois sieltä, minähän siinä saan tehdä kaksinkertaisen työn kun pesen ne uudestaan. Olivat ehtineet olla niin kauan siellä maassa, ettei edes pesussa lähteneet kaikki mustuneet liat. Ehkä HUOMAAVAISUUS on tässä se avainasia. Olisin odottanut mieheltä huomaavaisuutta minua kohtaan ja edes vähän arvostusta tekemilleni kotitöille. Vaan ei...

ap

Vierailija
6/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ois ollut ihan huomaavaista nostella ne pois sieltä, minähän siinä saan tehdä kaksinkertaisen työn kun pesen ne uudestaan. Olivat ehtineet olla niin kauan siellä maassa, ettei edes pesussa lähteneet kaikki mustuneet liat.

Jos mies huomasi että pyykit ovat kuivumassa ja osa tippunut maahankin niin tuntuisi kohtuulliselta odottaa että hän olisi hakenut ne sisään. Jos sen sijaan mies ei tiennyt pyykeistä niin ei ole ihmekään jos hän ei niitä huomannut (vaikka kävelisi läheltä).

Vierailija
7/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä parisuhteessa mennään eniten pieleen silloin kun aletaan olettamaan asioita. Yleensä kannattaa puhua eikä tehdä omassa päässään oletuksia siitä mitä miehen pitäisi tehdä.

Vierailija
8/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väität, ettet vaadi mitään, että saa rentoutua, ja sitten marmatat ainakin takanapäin, kun ei tehnytkään mitään.

Jos haluat, että hakee pyykit sisään, niin pyydä sitä. Kaikkea ei aina tule ajatelleeksi.

Vierailija
9/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ajattelet ettei mies kunnioita sinua eikä arvosta työtäsi, kun ei ole lakanoita noukkinut. Voit kertoa mikä työ sinulle niistä aiheutui, mutta jätä sitten siihen.

Miesajatusmallin mukaan tuntuisi ihan sairaalta, että kivan loman jälkeen vaimo ulisisi etten arvosta häntä sen takia, etten ole paria lakanaa huomannut. Kun ei se niin mene.

Vierailija
10/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on siis ihan normaalia. Luulin jo että mieheni on puolisokea. Kyllä sitä voi olettaa, että mies tajuaa astianpesukoneen tyhjentää VIIKON aikana. Pariki päivää pitäs riittää. Munkin mies vaan kasaa likasia astioita pöydälle, jos en sano, että tyhjennä kone ja laita sinne. Mut ei varmaan oikeesti tajunnu, että niille pyykeille pitäs jotain tehä. Voi olla että ens kerralla tajuu, jos puhuitte asiasta. Mut ehkä kannattaa lähtiessä sanoa, että pyykit on sit narulla. En tiedä kuinka paljon miehesi tekee töitä, mutta yrittäjät on usein niin väsyneitä, ettei todellakaan näe mitään ylimääräistä. Ainakaan jos ei erikseen sano. Monesti sovitaan miehen kans, että se siivoaa keittiön jos mun on pakko lähtee kiireellä jonnekin. Sit kun tulen viiden tunnin päästä kotia, on maitopurkki edelleen pöydällä. Ei kuulemma nähnyt sitä. :o

Vierailija
11/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuten ole nalkuttanut aiheesta, totesin ainoastaan niistä pyykeistä, että olisi voinut nostaa ne maasta, kun ovat ehtineet mennä pilalle. Mies tosiaan sanoi, ettei ollut edes huomannut niitä. Oli kyllä pahoillaan.

Niin, odotukset ja oletukset on huono homma, mutta kyllä kai kaikki odottaa ja olettaa samassa taloudessa asuvilta ihmisiltä jotain. Masentaa se, ettei mun tekemää työtä edes huomata. En minäkään ehkä silleen näe kaikkia miehen töitä, mutta kyllä mä aika usein pelastan sen vasaroita yms. jostain pihamaalta nurmettumasta.

Pitääkö sitten kaikki asiat puhua erikseen, sekin tuntuu aikuisten ihmisten kesken ärsyttävältä paapomiselta ja nalkutukselta. "Vie sitten sukkasi pyykkikoriin", "laita kahvikuppi pesukoneeseen" - eikö näistä jankuteta lapsille, ei puolisolle?

Vierailija
12/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa sanoa miehelle suoraan, että hoidatko nämä ja nämä, eikä olettaa mitään. Miehet ovat niin sokeita kotitöille, etteivät osaa tehdä oma-aloitteisesti ennen kuin siitä tulee rutiinia.

Vierailija
13/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tykkään kierrättää, mies ei. Jos mä huuhtelen maitopurkin ja jätän sen kuivumaan lavuaariin, mies tulee ja heittää sen tavalliseen roskikseen mutta vieressä olevat roskat voivat olla hyvin paikallaan.

Eilen oli syönyt iltapalaa ja oli jättänyt lautasen pöydälle. Keittiö muuten ihan siisti mutta hänen iltapala-astiat pöydällä eikä laittanut koneeseen. Kysyin syytä, ei huomannut kun astiat ovat samanväriset kuin pöytäliina. No, se pitää kyllä paikkansa.

Mun mies tekee mitä vaan, hakee vaikka kuun taivaasta jos pyydän. Mutta hänelle pitää se sanoa. Joskus jos lähden vaikka asioille sanon sun pitää tehdä 3 asiaa ja listaan ne ja kysyn haluatko että kirjoitan ylös . Ei tarvi ja työt on aina tehty.

Mä voisin hyvin kuvitella ettei mun mies katsois viikkoon astianpesukoneeseen. Hän juo limppaa kun silmä välttää, juo suoraan pullon suusta, syö jotain mikrojuttuja, esim voi hyvin elää 4 pv lihapiirakoilla. Lämmittää ja syö, huuhtelee lautasen ja seuraavana päivänä sama juttu.

Pihaa meillä ei ole kun asutaan kerrostalossa, mutta tiedän mistä puhut.

Vierailija
14/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on raivostuttavaa, ettei NS. aikuinen ihminen eli mies huomaa tuollaisia asioita.

Toisaalta ihmiset ovat erilaisia. Minun mielestäni leikkuulaudalla olevat muruset ovat raivostuttavia, jonkun toisen kodissa leikkuulauta muistuttaa pienimuotoista kaatopaikkaa.

Tutun perheessä ei käytetä lainkaan normaalia roskista, vaan roskapussi roikkuu keittiön ovenkahvassa. Heillä ei kuulemma kukaan "ehtisi" avata roskiskaappia. Yök... Mutta toisaalta - eläkööt miten haluavat.

En usko, että kyse on siitä, ettei miehesi arvosta sinua. Hän ei vaan näe tuollaisia asioita lainkaan.

Vierailija
15/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei välttämättä edes huomata, onko tiskarissa puhtaat vai likaiset.

Vierailija
16/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaisi pulttia mutta jos lakanat on ollu viikon maassa niin eihan toi normaalia ole.

ma olisin tosin sanonut miehelle ennen lahtoa etta korjaa pyykit narulta. ehka olisin puhelimessa kysyny etta korjasiko ne pyykit.

Vierailija
17/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, juu ei todellakaan ollut kohtuutonta odottaa, että ulkona olevat pyykit olis kerätty pois!

Ja astianpesukone... tottakai sen tyhjentäminen kuuluu ihan normaaleihin perherutiineihin!

Täytyypä taas vaan ihmetellen olla erittäin tyytyväinen omaan mieheen, jos hoitaa tollaset asiat itsestäänselvästi!

Vierailija
18/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole kohtuutonta odottaa aikuista ihmistä huomioimaan elinympäristöään! Pihalla makaavat pyykit/lakanat kun nyt normaali silmin yleensä huomaa vähän kauenpaakin, jos sen ahterin nostaa edes joskus sieltä sohvalta ;)

Vierailija
19/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotitöidenhoitamisasia täytyisi saada jotenkin muuten hoidettua, kuin jälkikäteen nalkuttamalla ja olettamalla että mies lukee ajatuksia.

moni mies ymmärtää kuitenkin puhetta, vaikka ajatuksia lähestään kaikki eivät luekaan.

Vierailija
20/24 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kanta on suoraan naisilla tuollainen, että ei se miesriepu edes huomaa tuollaisia asioita... Ja plaa, plaa. Ihmettelen aina miksi naiselle pitäisi olla niin itsestäänselvyys tehdä kotitöitä ja huomaamalla huomata kaikki ja miehen "ei tarvitse huomata" ellei nainen erikseen sano.

Meillä mies on laiskamato ja kun erikseen sanon, sekin on miehen mielestä nalkuttamista. Asiat on sillä mallilla, että mies pottuillessaan jättää esim. oluttölkkejä vaikka minne. Jos sanon niistä että kerää pois, mies sanoo vain että jos häiritsee kerää itse tai sitten anna olla. Ja nykyään annan olla... Kohta en vain viitsi enää asua täällä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän