Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3-vuotiaan äidit: nukkuukolapsenne päiväunet päiväkodissa?

Vierailija
17.06.2009 |

Ongelmamme on seuraavanlainen, eli 3-v. ei nukahtaisi illalla sitten millään yöunille ennen klo 22. Rytmi on tasainen muuten, syö hyvin ja on terve. Olemme suhtautuneet häneen rauhallisesti ja meillä on tavallinen turvallinen perhe.

Lapsi herää aamulla n.7-8 aikaan, pk:ssa nukkuu n.30-45min. päiväunia, joita on jo iltavalvomisen johdosta lyhennetty. 1,5 t. päiväunien jälkeen valvoi klo 23 saakka. Tiedän, että päivän tauko tekee lapselle hyvää, kuin myös keskushermoston kehitykselle. Itse nousen aamulla klo 6 töihin. Täytyisikö lasta alkaa herättää jo silloin? Kotona ollessa ei nuku päiväunia ja nukahtaa illalla rauhallisesti klo 20.

Mikä neuvoksi?

Aika surullinen olo. Toki olen mielissäni siitä, että jää aikaa olla lapsen kanssa enemmän iltaisin, mutta surullista ettei parisuhteelle jää aikaa, sillä itsekin nukahdan viimeistään klo 22. Meillä ei ole hoitotätejä tmv. joten kyllä tässä pian parisuhteen kahdenkeskinen elämä jää täysin... you know what i mean ;D

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt onneksi alkaa kesäloma päiväkodista. ;)

Vierailija
2/25 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten ei suurin osa muistakaan päiväkodin 3-5-vuotiaista. Lopetti päiväunien nukkumisen 2,5-vuotiaana ihan niinkuin esikoinenkin. Samoin olen itse nukkunut päiväunet vain alle 2-vuotiaana (ja minua sentään MAKUUTETTIIN joka ikinen päivä päiväkodissa eskariin asti...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kukkuu sitten hereillä vähintään klo 22 saakka iltaisin...(nytkin tuolla huutelee, vaikka 6-vuotias isoveli on nukkunut jo tunnin). Olen sitä mieltä, että päiväunet sais jo jäädä pois, koska silloin menee nätisti 20.30 nukkumaan ja nukkuu seitsemään. Onneksi loma alkaa huomenna - meinaan lomalla lopettaa päikyt kokonaan. Ja syksyllä tyttö vaihtaa isojen ryhmään, jossa on kuulemma mahdollista antaa lasten olla lepoaikaan valveilla. Pienten ryhmässä laitetaan kaikki nukkumaan, ettei valveillaoleva häiritsisi toisia.

Tytölläni ikää 2 v 11 kk.

Vierailija
4/25 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ulkoillaan tunti tai pari illalla, menee nukkumaan klo 21 maissa. Muuten voi mennä jopa klo 22. Herää 7.30. Viikonloppuisin on suunnilleen samat rytmit ja nukkuu siis myös kotona päiväunet. Meillä myös just 5v täyttänyt nukkuu 2-3 päivänä viikossa päiväunet.

Vierailija
5/25 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja rytmi on sellainen, että herää aamulla klo 6, nukkuu tarhassa noin tunnin, joskus puolitoista, ja nukahtaa illalla 21. Passaa mulle ihan hyvin näin.

Vierailija
6/25 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5-v. täyttänytkään ei saa unta yhtä hyvin, kuin ennen, kun tämä pieni on alkanut kukkua. Ennen tällaista ongelmaa ei todellakaan ollut, vaan nukahti nätisti unille klo 21. Ulkoilua olemme yrittäneet myös sillä tuloksella, että valvoi vielä myöhempään... :D -ap

Vierailija
7/25 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisemmin. Kun itse tosiaan herään töihin jo klo 6, lähden klo 7. Mies vie lapset hoitoon. Lapset heräilevät joskus minun lähtiessäni 7 pintaan, joskus vähän myöhemmin. Vilkas lapseni tarvitsee myös tavallista pidemmän ajan rauhoittuakseen, satuja, paijaamista yms. että rauhoittuu. Siksi tuo ulkoilu ei meillä tepsi.-ap

Vierailija
8/25 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne päiväunet ON oikeesti hermostolle tärkeitä! Muistakaa, että lapsi myös hallitsee nukkumaan menolla. Meidän lapset nukkuneet ainakin 5-v. asti päikkäreitä ja ei oo ikinä ollu ongelmaa

t. ammatikasvattaja

Vierailija
9/25 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne päiväunet ON oikeesti hermostolle tärkeitä! Muistakaa, että lapsi myös hallitsee nukkumaan menolla. Meidän lapset nukkuneet ainakin 5-v. asti päikkäreitä ja ei oo ikinä ollu ongelmaa t. ammatikasvattaja

olisi ehkä aika päivittää tietonsa, terveen 5-vuotiaan hermosto ei todellakaan tarvitse päiväunia.

Vierailija
10/25 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne päiväunet ON oikeesti hermostolle tärkeitä! Muistakaa, että lapsi myös hallitsee nukkumaan menolla. Meidän lapset nukkuneet ainakin 5-v. asti päikkäreitä ja ei oo ikinä ollu ongelmaa

t. ammatikasvattaja

tai lapsia joilla menee päivän unimäärä vähäisemmäksi kuin ilman päikkäreitä.

Itse olin tuota ensimmäistä laatua 2v alkaen ja päiväkodeissa (ehdin olla kahdessa) minua pakkomakuutettiin sinne asti kun jäin päiväkodista pois 5-vuotiaana. Ja kun se uni ei vaan silti tullut. Kahden päiväkodin ammattikasvattajatkaan eivät saaneet minua nukkumaan...

Ja kyllä meilläkin kohta 5 täyttävä nukkuu päiväunet sillä HÄN ne tarvitsee eivätkä ne vaikuta yöuniin.

Vierailija
11/25 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoisitko sitten mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi oikein tehdä?! Mielestäni mainitsin, että päiväunet ovat hermostolle tärkeitä. Lapseni on todella nk. kiltti lapsi, päiväkodistakin olemme saaneet palautetta, ettei tarvitse kieltää juuri mistään koskana, tottelee aina. On reipas jne. Jos jonkinlaista konstia on yritetty ilta nukuttamiseen, päiväkodissa ovat tietoisia tilanteestamme. Lapsi kiipeää pois sängystä, alkaa huutaa, nostan hänet takaisin, itkee taas. Aloitetaan alusta ja tämä toistuu. Sensijaan illalla ilman päiväunia menee rauhallisesti nukkumaan väsyneenä klo 20.

En ole päiväunia vastaan, mutta mietin vain, onko siinä enää järkeä?

Vierailija
12/25 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on säännöllinen rytmi. Olemme rauhoittaneet illan, leikimme kivoja leikkejä, luemme satuja yms. rauhoittavaa iltatoimintaa. Pesulla käydään ja syödään ja kaikki samassa järjestyksessä joka ilta.

Miksi lapseni yhtäkkiä yrittäisi hallita nukkumaan menolla, jos ei vastustele juuri muita asioita erityisesti? Tai vastustelee, mutta muissa asioissa tottelee kuitenkin. En ole mikään lapatossu, vaan meillä lapsille pidetään rajat.-ap

Vierailija
13/25 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia on erilaisia...

Vierailija
14/25 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun nukkuu päiväunet suloinen tuhina käy jo puol yhdeksältä

Vierailija
15/25 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka 3 v. ei enää nuku päiväunia :) Lapsia on tosiaan erilaisia ja toiset tarvitsevat enemmän unta kuin toiset.

Meidän 3 v. nukkuu yöunet klo 21-8. Míkäli tähän päälle vielä päiväunet nukkuu, niin iltaisin sitten valvoo klo 22-23 asti. Toki jos jostain syystä herää aamulla esim. klo 7, saattaa pienet, vajaan tunnin, unet päivällä ottaa. Lapsi kuitenkin lepää joka päivä vähintään puoli tuntia vaikkei siis yleensä nukukaan päivisin.

Vierailija
16/25 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmevuotiaaksi asti kutakuin olisi hyvä nukkua päiväunet. Mutta niiden mittaa voidaan kyllä vähentää, ihan lyhkäinenkin lepo voi riittää. Mutta onkohan ongelma sitten aamussa, saako lapsi nukkua pitkään silloin? Koska jos aamulla ei herää aikaisin aj sitten vielä nukkuu päivällä, ei unentarve toki illalla tule kovin aikaisin.

Jutelkaa siellä päiväkodissa. Ehkä voisitte kokeilla lapsen siirtämistä ei-nukkujien lepohetkelle, satua kuuntelemaan tms. Sitten päiväkodin henkilökunta voisi seurata lapsen vireyttä päiväkodin iltapäivätoimissa. Ei nuo säännökset kuitenkaan mitään kiveenkirjoitettuja ole. Onko lapsi millaisessa ryhmässä? 0-3v? 2-4v? 3-5v? koska jos on isompien kanssa, ryhmässä on varmasti muitakin ei-nukkujia, joiden kanssa lapsi voisi nousta. Ja jos pienten, niin kohtahan hän siirtyneekin isompien ryhmään, jolloin asiasta voidaan puhua puhtaalta pöydältä.

Kyllä siellä päikkärillä kuitenkin ollaan lapsen parasta ajatellen, ja jos se iltoja kiristää että lapsi nukkuu, niin pitäisi voida keskustella asiasta.

lto

Vierailija
17/25 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä päiväkodissa että kotona päiväunet, yleensä n.1-2h. Herää aamuisin n. klo.7.30-8.30 ja nukahtaa helposti n. klo.21.

Sama juttu aikoinaan esikoisen kanssa, joka nukkui päikkäreitä vielä 4-vuotiaana, joskus 5-6-vuotiaanakin. Ja silti nukahtanut hyvin iltaisin..

Lapset ovat tulleet äitiinsä.. :D

Vierailija
18/25 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta päiväunet nukuttuaan on täyttä virtaa ja helposti valvoo tuonne 22 tietämille tai myöhempään. On aina ollut illanvirkku, jo vauvana. Mutta aamulla sitten vastaavasti nukuttaa ja päiväkotiin herääminen on tosi vaikeaa. Silloin herää ajoissa kun menee nukkumaankin ajoissa, mutta tämä tapahtuu ihan liian harvoin. Viikonloppuna lapsi nukkuu aamulla helposti 9 tienoille. Minulle sopisi mainiosti, että heräilisi 7 aikoihin kuten muutkin lapset ja itsekin herään. Mutta kun on illanvirkku ja aamuntorkku :)

Meillä 4- ja 5- vuotiaat vielä menee rutiinilla nukkuun kasilta, heräävät klo 6. Viikonloppuna viimestään seittemältä heräävät. Nukkuu päiväunet, näin isompina joskus jää unet väliin mutta yleensä kuorsaavat. Niin kotona kuin hoidossa. Minusta on lähinnä naurettavaa että tässä puhutaan mikä vanhemmille sopii. Niin, onhan se kamalaa jos JOUTUU aamulla heräämään eikä saa perse homaassa maata kymmeneen saakka! :D

Vierailija
19/25 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa kuule olla niin että isojen puolellakin "laitetaan nukkumaan". Ei siellä pientenkään ryhmässä ketään voida nuijalla nukuttaa, eli nukahtavat jos ovat väsyneitä. Sama isojen ryhmässä eli menevät lepäämään mutta on mahdollista olla valveilla jos ei nukuta. Lepohetki siinä mielettömässä melussa ja lapsipaljoudessa tekee vain hyvää lapsen psyykeelle. Lapselle on todella tärkeää saada katko aika rankan päiväkotipäivän aikana omassa sängyssä tai patjalla, joka on vain hänen paikkansa!

En ymmärrä kyllä tätä vanhempien itsekästä oman ajan tavoittelua, kaikki pitäis olla helppoa ja lasten nukahtaa iltaisin itse sänkyihin huutelematta. Antakaa aikaa lapsillenne, lukekaa satua, laulakaa ja silitelkää, niin uni tulee varmasti. Eikä telkkareita, kylä- tai kauppareissuja just ennen unille menoa.

Minun lapseni päiväkotiunista huolimatta aina menneet rauhassa unille, kun annan heille aikaani ennen nukkumaanmenoa.

Voi niitä lapsiparkoja joiden ei saa nukkua päiväkodissa vaikka unta tarvitsevatkin. Pienten lasten vanhempien on vain ymmärrettävä, että omaa aikaa ei ole niin paljon kuin ehkä haluaisi.

Ja sitten ihmetellään kiukuttelevia lapsia, väsymystään huutavat ja aikuisen ajan puutetta...

Vierailija
20/25 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä minun lapseni..." Oletkos ikinä tajunnut, että lapsia on erilaisia. Mistä tiedät miten paljon muut lapsiansa silittelevät ja hellivät ja silti ei uni tule. Mutta kun minun lapsenikin tekevät näin niin joko vika on sinussa tai sinun lapsissasi. Haist.

taitaa kuule olla niin että isojen puolellakin "laitetaan nukkumaan". Ei siellä pientenkään ryhmässä ketään voida nuijalla nukuttaa, eli nukahtavat jos ovat väsyneitä. Sama isojen ryhmässä eli menevät lepäämään mutta on mahdollista olla valveilla jos ei nukuta. Lepohetki siinä mielettömässä melussa ja lapsipaljoudessa tekee vain hyvää lapsen psyykeelle. Lapselle on todella tärkeää saada katko aika rankan päiväkotipäivän aikana omassa sängyssä tai patjalla, joka on vain hänen paikkansa! En ymmärrä kyllä tätä vanhempien itsekästä oman ajan tavoittelua, kaikki pitäis olla helppoa ja lasten nukahtaa iltaisin itse sänkyihin huutelematta. Antakaa aikaa lapsillenne, lukekaa satua, laulakaa ja silitelkää, niin uni tulee varmasti. Eikä telkkareita, kylä- tai kauppareissuja just ennen unille menoa. Minun lapseni päiväkotiunista huolimatta aina menneet rauhassa unille, kun annan heille aikaani ennen nukkumaanmenoa. Voi niitä lapsiparkoja joiden ei saa nukkua päiväkodissa vaikka unta tarvitsevatkin. Pienten lasten vanhempien on vain ymmärrettävä, että omaa aikaa ei ole niin paljon kuin ehkä haluaisi. Ja sitten ihmetellään kiukuttelevia lapsia, väsymystään huutavat ja aikuisen ajan puutetta...