Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikierukka: hyva vai paha?

Vierailija
16.07.2009 |

Mulle laitetaan huomenna, mutta nyt surffatessani loysin TOSI paljon negatiivisia kokemuksia ja aloin eparoimaan.

Mita kokemuksia vauva-palstalaisilta loytyy, hyva vai paha?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa: sain silmien ympärille ihottumaa, se vaivasi aikansa ja kun otin pois kierukan niin hävisi muutamassa päivässä. Turvotusta oli myös vähän.

Vierailija
2/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tarvinnut miettiä pillereitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös pysyi menkat poissa mutta sain muutaman todella kivuliaan kystan, yhdestä sairaalareissu..

Vierailija
4/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

menkat on murto-osa entisestä tulvasta

Vierailija
5/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vaan kehua. Ennen sitä mulla oli ihan kauheet menkkakivut. Niistä pääsin eroon. Samalla pääsin kokonaan eroon menkoista, vielä loistavampaa. Ei tarvi muistaa pillereitä eikä tunnu mitenkään. Toimii valtavan hyvin!

Vierailija
6/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta jollain on positiivisiakin kokemuksia!

Vierailija
7/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihtaisi ikinä muuhun. Menkat jäi kokonaan pois ja samoin helvetilliset kuukautiskivut, joten minulle se oli pelastus. Ennen pillereillä olin hormonihumalassa eikä mikään, varsinkaan seksi kiinnostanut. Hormonikierukalla jäi nekin pois ja muutenkin elämä tuntui helpommalta (kun ei menkka kipuja yms).

Nyt vauvan jälkeen odotan, että menkat alkaa niin saadaan taas asennettua. Ja edellinen kierukka kun otettiin pois niin tulin raskaaksi heti ensimmäisestä kierrosta.

Vierailija
8/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni niitä kystiä voi tulla ilman kierukkaakin..

Vierailija
9/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskapa itse olen pallotellut tota kierukan hankintaa nyt puolisen vuotta, just noiden kauhutarinoiden takia. Kaveripiirissä neljä kierukkakokemusta, kolme hyvää (yhdellä massu turpos alussa) ja yhdellä sit ei niin hyvä.

Mulla täs on ongelmana se, että se kierukka pitäs käydä asennuttamassa just silloin, kun oon herkimmilläni henkisesti hormoonien takia, ts. menkkojen aikana. Sit ku menee lukemaan netistä noita juttuja, ni...

Pitäis muistaa, että huonoista kokemuksista kerrotaan aina paljon mieluummin kuin hyvistä, suurimmalla osalla kierukka kai on suht onglematon.

Vierailija
10/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kävin hakemassa reseptin kierukkaa varten, niin lääkäri ohjeisti ottamaan buranaa asennuspäivän aamusta, jotta helpottaa asentamista. Kannattaa ehdottomasti kokeilla, kierukan poisto on täysin kivuton ja todella nopea, jos se ei sitten sovikkaan. Alussa voi tulla muutamia viikkoja pientä vuotoa, mutta jää pois ja kokonais hyöty on todella paljon suurempi. Kaiken maailman kuukautisista aiheutuvat hormonimyrskyt jää pois :)

Ja ei se luonto ole edes tarkoittanut, että naisella on koko ajan kerran kuukaudessa menkat, sillä jos oltaisiin ihan "naturel" niin nainen olisi lähes kokoajan paksuna. Itse en luopuisi hormonikierukasta. Sopii todella paljon useammalle ja paremmin kuin esim. kuparikierukka.

Vierailija
11/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat olleet pois lähes koko ajan (nyt3v ollut kierukka. Ja muutenkin huoleton, ei tarvi muistella pillereitä ym.

Huonouoli oli se, että kun laitettiin lihosin 1½kk 8kg, laitoin tämän kyllä kierukan piikkiin. Samoin kuin joku edellä kirjoitti, myös minulle on tullut noita munasarjakystiä, jotka kuulemma yleisiä, mutta vaarattomia hormonikierukan käyttäjillä. Välillä ne aiheuttavat kipuja (supistuksen kaltaisia) puhjetessaan.

Vierailija
12/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä 150 euroa äläkä laita!

Vierailija
13/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olin jo luovuttaa, mutta gyne kehotti vähän aikaa odottamaan, ja se kannatti! Nyt huoleton, vaivaton, ei menkkoja lainkaan. Mies tosin jossain asennossa tuntee langat, gyne ei uskalla enää lyhentää ;)

Vierailija
14/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

loputonta tiputteluvuotoa lähes 6kk ja sitten meni hermot ja kierukka lähti....

Vierailija
15/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vuotoja kuin vähän alussa eikä muitakaan vaivoja kohta 3:een vuoteen. Eikä se edes oikeasti kuin nippassut. Meillä kunta kustantaa ekan kierukan.

Vierailija
16/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin jälkitarkastuksessa. Toimi ok 1 v 2 kk (vuodot samanlaiset kuin ilman hormonaalista ehkäisyä, 4 pv/kk). Sitten kuukautiset pitenivät 13 päivään kuukaudessa.

Gynekologi sanoi, että kierukka estää jonkun hormonirakkulan (en muista minkä) puhkeamisen, joka saa aikaan vuodon jatkumisen ja jatkumisen. Olisi voinut palautua normaaliksi itsestään tai sitten ei -> kierukka sai kyytiä.

Harmittaa vaan, sillä olin ajatellut pärjätä kierukalla 5 vuotta kolmikymppisiin asti, minkä jälkeen sterilisaatio kutsuu. Ja taas pitää räpeltää muiden menetelmien kanssa.

Vierailija
17/22 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä on ihan tunnettu hormonikierukan haitta, että kystia tulee helpommin. Minulla on ainoat kystat olleet kierukan aikana, ei ennen eikä jälkeen. Onneksi.

Käsittääkseni niitä kystiä voi tulla ilman kierukkaakin..

Vierailija
18/22 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en suosittele! naama kukkii pahasti ja tosi kovia vatsakipuja ennen tiputtelu vuotoja mitkä kestää 2 viikkoa. kierukka ollut nyt lähes vuoden ja maanantaina otatan pois ja pillerit takas kiitos!

Vierailija
19/22 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ongelmia alun asennuskivun ja tuhruvuodon jälkeen ei ole ollut. Kuukautisia ei juuri ole, paino on tippunut, iho ja hiukset kukoistaa. Itse olen tasapainosisempi, iloisempi ja ennen kaikkea halukkaampi kuin pillereiden aikaan. Tosi loistavasti on sopinut, en meinaa muistaa koko asiaa. Alkuun heräsin unesta kauhuissani " Apua, olen unohtanut ottaa pillerin", mutta se meni ohi pian:-)

Vierailija
20/22 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitetaan huomenna, mutta nyt surffatessani loysin TOSI paljon negatiivisia kokemuksia ja aloin eparoimaan.

Mita kokemuksia vauva-palstalaisilta loytyy, hyva vai paha?

Itselleni laitettiin pari viikkoa sitten runsaiden kuukautisten hoidoksi. Lääkäri suositteli ja samoin ystäväni, jolla on jo toinen kierukka menossa, kuukautisia ei ole ollut 7 vuoteen.

Itselläni pahin vuoto loppui kierukan laittoon, pari päivää vatsa oli kipeä ja nyt ei ole ollut tiputteluvuotoakaan. Progesteroni aiheuttaa turvotusta (moniahan turvottaa ennen menkkojakin) ja sitä "vastaan" otan magnesiumia. Vielä ei ole näkynyt mitään iho-oireita, mutta gynekin sanoi että jos on teini-iässä kärsinyt aknesta niin silloin saattaa tulla kierukankin kanssa herkemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi