Kujetatko käsidesiä mukanasi kauppareissuilla, käytätkö sitä?
nyt sikainfluenssariskin aikana
Kommentit (16)
Itsellä aina mukana kassissa. Tullut jo vuosia sitten tavaksi. Ei siis sikainfluenssan takia. Olen asunut ja oleskellut paljon ulkomailla ja tapa jäänyt. Kun aina ei ole esim. ennen syöntiä mahd. pestä käsiä kaupungilla jne.
Mielestäni ei kannata olla ylihygieeninen, et sitten pärjää kun on tosi kyseessä jos eliminoit ns. normaalinkin bakteerikannan. Meillä käsidesi on vain ulkomaanmatkoilla mukana, mutta käyttö on vaihtelevaa. Suosittelen ihan tavallisia kosteuspyyhkeitä suomen reissulla tai jos menette perheen kanssa vaikka ulos syömään. Käyn itse työni vuoksi paljon saraaloissa ja terveysasemilla, siellä desinfioin kädet tullessa ja mennessä.
En aktiivisesti käytä mutta joskus kuitenkin. Esim. jos menen lapsen (2v) kanssa metron hissillä (ja painan äkläöjä nappuloita) ja sitten metrossa joudunkin antamaan jotain ruokaa lapselle niin käsideseilen itseni ennen kuin otan sen leivänpalan tmv laukusta. Mielestäni vain ihan fiksua.
Sen sijaan en käytä käsidesiä jatkuvalla syötöllä.
Mulle on tullut hilliton inho tankkaamiseen! Usein jos on joku mies edella tankkaamassa, niin naen kuinka kaivelee nenaansa, kyhnyttelee itseaan sielta ja taalta, raapii korvallistaan. Joten tankkaamisen jalkeen kaytan aina desinfiointiainetta.
Flunssa-aikaan myos kauppareissun jalkeen. Kasidesi on autossa ja helposti saatavilla. Desinfioin saannollisesti myos auton ratin ja oven vetimet.
Mielestäni ei kannata olla ylihygieeninen, et sitten pärjää kun on tosi kyseessä jos eliminoit ns. normaalinkin bakteerikannan. Meillä käsidesi on vain ulkomaanmatkoilla mukana, mutta käyttö on vaihtelevaa. Suosittelen ihan tavallisia kosteuspyyhkeitä suomen reissulla tai jos menette perheen kanssa vaikka ulos syömään. Käyn itse työni vuoksi paljon saraaloissa ja terveysasemilla, siellä desinfioin kädet tullessa ja mennessä.
Joten Suomen reissuilla olen erityisen tarkkana hygienian suhteen. Bakteerikanta on erilainen. Ja nykyisin katson tosi tarkkaan ennen kuin laitan mitaan salaatteja, jaata, kalaa tsm. suuhuni. Oli sen verran arhakka myrkytys ja meni Suomi-loma pilalle.
On tullut tavaksi ulkomaa matkoilla ja kannan pientä käsidesiä aina laukussa.
Desinfioin omat ja lapseni kädet kun syömme bussimatkan ym jälkeen ulkona tai ravintolassa. Yleensä olemme olleet todella terveitä eikä matkoillakaan ole ollut vatsatautia.
Viimeksi ulkomaanmatkalla en aina muistanut käsidesiä ja nyt olen sitten potenut kuumetta ja kurkkukipua jo 4 vuorokautta... Huomenna menossa lääkäriin jos ei hellitä.Toivottavasti ei ole sikaflunssaa.
Hei te jotka olette säännöllisesti käyttäneet käsidesiä jo jopa vuosia.
Auttaako se? Oletteko aina terveitä kuin pukki vai sairastatteko ne keskimäärin 2-4 flunssaa/mahatautia yms yms per vuosi kuten me jotka emme käsidesin kanssa puljaa?
kiinnostais vaan tietää...
Itse matkustan paljon enkä esim Intiassa, Kiinassa tai Thaimaassa ole jaksanut mitään käsidesejä harrastaa. Edes lasten kanssa.
Hei te jotka olette säännöllisesti käyttäneet käsidesiä jo jopa vuosia. Auttaako se? Oletteko aina terveitä kuin pukki vai sairastatteko ne keskimäärin 2-4 flunssaa/mahatautia yms yms per vuosi kuten me jotka emme käsidesin kanssa puljaa? kiinnostais vaan tietää... Itse matkustan paljon enkä esim Intiassa, Kiinassa tai Thaimaassa ole jaksanut mitään käsidesejä harrastaa. Edes lasten kanssa.
Ihan joka kauppareissulla ei kasia desinfioida. Mutta olemme kayttaneet kasidesia tapahtumissa ja tilanteissa, joissa on paljon ihmisia liikkeella. Esim. huvipuistoissa, elaintarhoissa, messuilla. Ennen ruokailua ja ennen kotiintuloa. Lapsilla (ikahaitari 10-4) ei ole ollut pariin kolmeen vuoteen oksennustautia (nyt taman tajusin! jeee!!!) eika pahemmin muitakaan vatsaoireita. Nuhanenia kyllakin ja pienta kuumeilua. Mutta tosiaankaan meidan perheessa ei ole kolmeen vuoteen oksenneltu. Koputan maalaamatonta puuta.
Lorotan sitä etenkin kärryjen aisaan jota kuopus saattaa jopa imeskellä. Jos kauppareissulla poiketaan Hesessä niin ennen ruokaa kädet vähintään desinfioidaan, mutta mieluiten pestään.
Käsittääkseni käsidesi tappaa vain bakteereita kun taas viruksiin tehoaa kunnon käsienpesu. Ja sikainfluenssahan on virus... Joten peskää kätenne heti kotiin tullessanne.
Uskon tosin että käsidesioperaatiossa etenkin jos pyyhkii samalla johonkin pyyhkeeseen niin silloin bakteereitakin lähtee mekaanisen puhdistuksen takia..
myös lapset käyttävät sitä
desi tappaa bakteerit,
ei välttämättä kaikkia eikä viruksia,
eli ensin on kyllä saippualla pestävä kädet, kuivattava ne huolella
ja lopuksi desiä ja hinkkaus kaikkialla ja anna kuivua
kaupoilla ei kyllä aina pääse peseen käsiä, joten silloin laitan pelkän desin, kotiintultua aina heti saippuapesu ja desi päälle
käytöstä ja hän sanoi että asiakaspalvelussa olevien (apteekit, lääkärit, sairaanhoitajat, pankkivirkailijat..) kannattaisi käyttää monta kertaa päivässä käsidesiä. ainoa haitta on käsien kuivuminen, liikaa sitä ei voi käyttää vaikka käyttäisi joka asiakkaan/potilaan käynnin jälkeen sillä käsissä on miljoonia bakteereita eikä niitä saa ikinä 100 % kaikkia pois. minulla on käsidesi aina laukussa ja käytän jos muistan kauppareissun jälkeen, sillä mua inhottaa kaupan ostoskärryt, niissä on niin paljon bakteereja.
On ollut jo 2,5v, siitä lähtien kun keskosvauva syntyi perheeseemme..tehon ajalta tarttui tapa.
Ja vielä keväällä (lapsi siis silloin yli 2v) oli erittäin infektioherkkä, ja erinäisten ongelmien takia joutui päivystykseen tai osastolle hoitoon pikkuflunssankin takia. Joten käsihygieniaan ollaan satsattu.
Nyt toivon että tehty leikkaus helpottaa näitä ongelmiakin. Mutta edelleen huolehditaan kyllä käsihygieniasta.
Minusta käsidesi ei edes kuivata käsiä, vaan hoitaa, siinä on useimmissa hoitavia aineita sen verran.
Tehon lääkärit ja hoitohenkilökunta myös painottivat käsien pesua ja käsidesin käyttöä, ei se mitään huuhaata ole kuitenkaan. Että jos käytöllä välttää edes jonkun pöpön niin miksen sitä käyttäisi. Tosin hieman hysteeriseksikin olen jo tullut tämän kuopuksen sairastelujen takia..mutta toisaalta syytä on ollutkin.
ei ole lapsilla ollut koskaan elämässään oksennustautia, pari nuhaa/talvi yleensä. Lapset on 5v ja 8v. Eikä käytetä käsidesiä, käsiä pestään muutenkin vaan kun muistetaan.
Lapsilla (ikahaitari 10-4) ei ole ollut pariin kolmeen vuoteen oksennustautia (nyt taman tajusin! jeee!!!) eika pahemmin muitakaan vatsaoireita. Nuhanenia kyllakin ja pienta kuumeilua. Mutta tosiaankaan meidan perheessa ei ole kolmeen vuoteen oksenneltu. Koputan maalaamatonta puuta.
ei ole lapsilla ollut koskaan elämässään oksennustautia, pari nuhaa/talvi yleensä. Lapset on 5v ja 8v. Eikä käytetä käsidesiä, käsiä pestään muutenkin vaan kun muistetaan.
Lapsilla (ikahaitari 10-4) ei ole ollut pariin kolmeen vuoteen oksennustautia (nyt taman tajusin! jeee!!!) eika pahemmin muitakaan vatsaoireita. Nuhanenia kyllakin ja pienta kuumeilua. Mutta tosiaankaan meidan perheessa ei ole kolmeen vuoteen oksenneltu. Koputan maalaamatonta puuta.
Meidan asuinpaikka ei ole Suomessa ja asukasmaara tassa lahialueella lasketaan miljoonissa. Joten kontakteja on aika paljon. Koulujen oppilaat lasketaan tuhansissa, ei sadoissa. Ilmasto kuuma & kostea - bakteerit ja virukset viihtyvat!
Sairastamani flunssat tulevat lapsilta, jotka tuovat ne kerhoista ym. mukanaan.
Joku sanoi, ettei käsidesi tapa viruksia. Kyllä ainakin jotkut tappaa, lähes 100%. Ei tietenkään kaikkia.
Jokaisen pitäisi tietää nykyaikana, että tautien torjunnassa käsihygienia on kaiken a ja o. Tauteja tulee pikkulapsiperheissä pakosta ihan tarpeeksi muutenkin, joten en pidä tarpeellisena kanniskella itse niitä kaupungilta käsissäni.
Kotiin tullessani pesen kädet hyvin ja joskus saatan käyttää käsidesiäkin. Vesi ja saippua aina kun kohdalle sattuu, sillä on menty tähänkin saakka.
Oli meillä kyllä huvipuistoreissulla desinfioivia kosteuspyyhkeitä, niillä putsattiin etenkin lasten käsiä useaan kertaan.