Menikö ihan oikein? Torimyyjä otti lapselta 9e litrasta mustikoita
eikä antanut kuittia. Lähetin lapsen 7v ostamaan herbeitä ja annoin kympin rahaa mukaan, myyjä oli sitten suostutellutkin lapsen ostamaan pensasmustikoita koska myyjän mukaan herneet heillä "ei juuri nyt niin hyviä". Onko pensasmustikat oikeasti noin kalliita?? Ja joo, oma moka jos kusetettiin kun laitoin lapsen asialle, mutta silti.
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:52"]Juuri tuosta syystä en torilla suostu myymään lapsille. Sanon, että pyydä varmuudeksi aikuinen paikalle, koska vain silloin vältyn huijaussyytteiltä.
[/quote]
niin tai jos vaikka annat kuitin, niinkuin laki sanoo
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:54"]Lähinnä nyt ihmettelen tuota, että tarkoitus oli ostaa herneitä, mutta myyjä tuputtaa pienelle lapselle sen sijaan jotain pensasmustikoita. Eihän niillä ole mitään tekemistä herneiden kanssa.
[/quote]
sori vahinko alapeukku
Mustikoiden hinta on voinutkin olla tuo, mutta melko törkeää myyjältä huijata ostamaan mustikoita, kun herneitä tuli lapsi ostamaan. Vai olisiko voinut käydä niin, että lapsi onkin itse saanut päähänsä ajatuksen, että haluaa ennemmin mustikoita ja torilta tultuaan ei ole kehdannut sanoa sinulle ostaneensa mustikoita herneiden sijaan?
Torimyyjillä harvemmin on kassakonetta käytössään kun ovat yksittäisiä ihmisiä eikä yritys. Ja mustikat eivät ole halvimmasta päästä, täällä on näkynyt vuodesta riippuen jopa 13e/litra. Se keräämistyö saattaa olla suht nopeaa jos mustikoita sattuu olemaan paljon mutta siivous vie paljon aikaa. Ei muksuas ole kusetettu, voi olla että myyjä on jopa heltynyt antamaan euron verran alennusta. Ja oletko miettinyt että kun ostat hernelitran niin paljonko siitä menee hukkaan ja mikä tulee itse sen syötävän litrahinnaksi?
Torimyyjien ei ole pakko antaa kuittia
No eihän torimyyjiltä ikinä saa kuittia, tai en oöe ainakaan minä Kuopiossa saanut
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:48"]
Lapsella tapana varastaa? Jos maksoi vaikka 7e ja lapsi otti 2e taskuun? 2e on pienelle lapselle iso raha. Toisekseen, kun lähetit lapsen yksin, niin tori tuskin on kaukana? Mitä jos laitat av-palstan viideksi minuutiksi kiinni ja menet itse katsomaan hinnan? Tai jos koju kiinni niin käy huomenna.
[/quote]
Äh. Ei, ei kyse ole siitä, etten olisi itse viitsinyt mennä, vaan siitä, että lapsesta on kiva ja jännä harjoitella tällaisia pieniä ostoksia yksin. Esim lähikaupasta on hakenut maitopurkin ja samalla reissulla saanut ostaa itselleen jäätelön. Se on hänestä kivaa ja hienoa. Eikä varasta minun 7v lapsi, siitä olen varma (ei varmasti lapsen näkökulmastakaan ole tarvetta). Tässä aloituksessa nyt oli pointtina lähinnä se, onko pensasmustikat oikeasti noin ryöstöhintaisia, en tiennyt? Sekä se ärsyttää, että kuittia ei pyynnöstä anneta, kun asialla lapsi. ap
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:54"]Lähinnä nyt ihmettelen tuota, että tarkoitus oli ostaa herneitä, mutta myyjä tuputtaa pienelle lapselle sen sijaan jotain pensasmustikoita. Eihän niillä ole mitään tekemistä herneiden kanssa.
[/quote]
On vähän outoa juu.... sama kun laittaisi ostamaan mansikoita kakkua varten ja lapsi tulee sienien kanssa takaisin, kun nämä mansikat olivat "huonoja". Ehkä pitäisi lasta hiukan vielä opastaa kaupassa käymisessä, koskee myös toria.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:57"]
Torimyyjien ei ole pakko antaa kuittia
[/quote]
Kyllä on. Sitä varten siellä kassalippaan vieressä on kuittivihko, josta voi tarpeentulle kirjoittaa kuitin asiakkaalle. Tiedän tämän, sillä olen ollut torimyyjänä ja meidän kojulla kävi muutama ammattikokki, jotka ostivat meiltä raaka-aineita. Pitäähän yrityksen pystyä kirjaamaan ostonsa kirjanpitoon. Harvemmin yksityiset ostajat kuitteja vaati, mutta oli sellaisiakin muutama.
Kuitin kirjoittaminen käsin on ihan hanurista, mutta kyllä siihenkin tottui, kun alkoi muistamaan y-tunnukset ja muut tiedot ulkoa.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:48"]
Lapsella tapana varastaa? Jos maksoi vaikka 7e ja lapsi otti 2e taskuun? 2e on pienelle lapselle iso raha. Toisekseen, kun lähetit lapsen yksin, niin tori tuskin on kaukana? Mitä jos laitat av-palstan viideksi minuutiksi kiinni ja menet itse katsomaan hinnan? Tai jos koju kiinni niin käy huomenna.
[/quote]
Äh. Ei, ei kyse ole siitä, etten olisi itse viitsinyt mennä, vaan siitä, että lapsesta on kiva ja jännä harjoitella tällaisia pieniä ostoksia yksin. Esim lähikaupasta on hakenut maitopurkin ja samalla reissulla saanut ostaa itselleen jäätelön. Se on hänestä kivaa ja hienoa. Eikä varasta minun 7v lapsi, siitä olen varma (ei varmasti lapsen näkökulmastakaan ole tarvetta). Tässä aloituksessa nyt oli pointtina lähinnä se, onko pensasmustikat oikeasti noin ryöstöhintaisia, en tiennyt? Sekä se ärsyttää, että kuittia ei pyynnöstä anneta, kun asialla lapsi. ap
[/quote]
Ei siinä varmaan ketään ole huijattu ostamaan herneiden sijasta mustikoita. Kun itse ei ole ollut paikalla, niin koko totuutta ei tiedä. Toi 9e/litra on tällä hetkellä aika keskiarvo hinta pensasmustikalle ja kohta saatavalle metsämustikalle.
Terv. Kaupantäti
Varttuu pari viikkoa, niin metsästä saa paljon parempia mustikoita ja ihan ilmaiseksi, kun viitsii mennä keräämään.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:52"]Juuri tuosta syystä en torilla suostu myymään lapsille. Sanon, että pyydä varmuudeksi aikuinen paikalle, koska vain silloin vältyn huijaussyytteiltä. [/quote] niin tai jos vaikka annat kuitin, niinkuin laki sanoo
[/quote]
Kuittipakko ei koske torimyyntiä
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:52"]Juuri tuosta syystä en torilla suostu myymään lapsille. Sanon, että pyydä varmuudeksi aikuinen paikalle, koska vain silloin vältyn huijaussyytteiltä. [/quote] niin tai jos vaikka annat kuitin, niinkuin laki sanoo
[/quote]
[/quote]
Pyydettäessä kuitti tulee silti kirjoittaa/antaa, jos sellainen kassakoneesta tulee.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:56"]
Mustikoiden hinta on voinutkin olla tuo, mutta melko törkeää myyjältä huijata ostamaan mustikoita, kun herneitä tuli lapsi ostamaan. Vai olisiko voinut käydä niin, että lapsi onkin itse saanut päähänsä ajatuksen, että haluaa ennemmin mustikoita ja torilta tultuaan ei ole kehdannut sanoa sinulle ostaneensa mustikoita herneiden sijaan?
[/quote]
Tietysti kaikki on periaatteessa mahdollista, mutta oman lapseni tuntien en usko, ennemminkin tyttö on viimeisen päälle ylitunnollinen, tekee miten sovitaan. Ja uskaltaa kyllä herneiden sijaan pyytää mustikoita jos niitä haluaa. :) Torisostoksille mennessä tänään känny jäi lataukseen, muuten olisikin varmasti soittanut mulle ja kysynyt mitä tehdä, kun herneet oli myyjän mielestä "huonoja". ap
Paljonko litra herneitä olisi maksanut?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:07"]
[/quote]
[/quote]
Pyydettäessä kuitti tulee silti kirjoittaa/antaa, jos sellainen kassakoneesta tulee.
[/quote]
Tottakai. Ja pyynnöstä kirjoitan sen aina. Oliko sitä tässätapauksessa pyydetty ja kieltäydytty kirjoittamasta, vai kiskottiinko vain herne (tässä tapauksessa varmaan mustikka) nenään kun sitä ei ollut? Aloituksessa ei mainittu mitään siitä että kuittia pyydettiin mutta ei saatu.
Terveisin torimyyjä
Tapahtui kauan sitten Helsingin kauppatorilla: Ostin litran mansikoita. Maksoin sadan markan setelillä. Kun ojensin rahan myyjälle, huomasin, että hän katsoi minua nopeasti tiukasti silmiin ja antoi sitten satasesta takaisin. Olin juuri toriostoksia ennen käynyt nostamassa 200 markkaa automaatista. Kun mansikoiden oston jälkeen koetin löytää toista kokonaista satasta, sitä ei enää ollut lompakossa. Eli kaksi satasen seteliä oli liimautunut niin toisiinsa, että annoin vahingossa litrasta mansikoita 200 markkaa ja myyjä huomasi sen ja huomasi myös, etten minä huomannut. Ja pisti toisen satasen omaan taskuunsa. Niin tuli mansikkalitralle hintaa noin 110 markkaa. En viitsinyt lähteä kovistelemaan myyjää, kun ei rahasta silloin ollut tiukkaa.
Viime viikolla ostin Kuopion torilta puol litraa ja maksoi 5 e.
Lähinnä nyt ihmettelen tuota, että tarkoitus oli ostaa herneitä, mutta myyjä tuputtaa pienelle lapselle sen sijaan jotain pensasmustikoita. Eihän niillä ole mitään tekemistä herneiden kanssa.