Hoitolapsen POHJATON ruokahalu, arsyttavaa!
Just sain lapset nukkumaan ja pakko tuulettaa taalla koska ottaa paastaa tuon yhden maukuminen ruoan peraan!
Tulee mulle hoitoon 7.30 jolloin kay suoraan aamupala poytaan, aamupalana on yleensa puuroa, hedelmaa ja maitoa, myos leipaa saa ja sita tama tytto 3v pyytaakin joka aamu, lsaksi soi tanaan banaanin.
9.30 itkua vaantaen vaatii makaroonia kun tein itselleni leivan ja kahvin, koska en ollut ehtinyt syomaan aamulla mitaan.
JOKA aamu tuo ruoan vaatiminen alkaa siina 9-9.30 aikoihin ja kestaa aamuruokaan asti jonka syovat klo 11. (Lapset saavat myos valipalana hedelmia, vihannestikkuja, "leipatikkuja" tms aamupalan ja lounaan valissa.)
Kaikki muut leikkivat ja touhuavat mutta taa yksi kavelee perassani koko paivan ja vaatii milloin mitakin syomista.
Kommentit (38)
näin. :( Ajattele jos kyseessä olisi sinun lapsi ja lapsesi hoitaja kirjoittelee keskustelupalstalla sinun lapsestasi. Miltä tuntuisi? 3v on vielä niin pieni!
lapsella ei VARMASTI soi olla nalka HETI ruokailun jalkeen, mutta silti haluaa jotain syotavaa.
Pitää nälkää hyvin, ja kai te nyt kuitenkin ulkoilette aamupäivisin?viestistä sai sen kuvan että olette vaan sisällä? Ulkona harva lapsi muistaa mankua ruuan perään.
Ei missään päiväkodeissakaan(ainakaan niissä, missä minä olen ollut töissä) lapset saa marisemalla lisäruokaa. Aamupala on yleensä puuro ja maito miltei joka paikassa, leipää saa lisäksi jossakin.
Lounaalla saa syödä niin että napa rutisee, lisää saa ruokaa ja leipää päälle. Välipala on sitten pienempi, ihan sitä varten että pärjää päivälliseen asti, ja sitä ei oteta lisää eikä syödä mahdottomia määriä. Välissä ei tarvitse antaa muuta kuin vettä juomaksi, jos janottaa.
3 v. Saa ruokaa tarpeeksi. On hoikka, kuten koko perhe. Mutta koko ajan pyytää ruokaa tai naposteltavaa. Vaikka pyytää ihan terveellisiä juttuja, olen päättänyt että en opeta koko ajan syömään. Pidän ruoka-ajat ja on mahdollisuus saada 2 välipalaa ja joskus otan näkkäriä mukaan puistoon.
Se alkoi tuossa muutama kk sitten, kun vauva syntyi, joten pidän reaktiona siihen. en kyllä anna, koska annan ruuan aikana riittävästi. Korkeintaan annan lämmintä ruokaa odotellessa paprikapaloja, porkkanatikkuja jne.
Eli juttele äidin kaa, kysy onko kotona tuollainen, ja onko jotain muutosta jne. Äläkä opeta napostelemaan jatkuvasti.
Meillä saattaa syödä koko lautasellisen aamupuuron (kauraa tai 4 viljaa) + omenan ja kerjätä ½ h tästä leipää.
leiki lasten kanssa ja ulkoile, ruoka unohtuu itsestään.
Eihän hoitaja maininnut lapsen nimeä tms. mistä tämän lapsen voisi identifioida. Saahan tällä palstalla vähän tuuletella, jos on tarve.
Sivusta seuraaja
saa kyllä tarpeeksi proteeiniakin. On itse asiassa ruualla aikamoinen lihan/broitsun/kalan ym. syöjä. Ja saa puuron oheen tai sen tilalle aamupalalle leivän, jossa leikkkele.
Ap meillä on leikkeleenä kalkkunaleikkelettä ja joskus harvoin maksamakkaraa.
vaan saa kylla sitten niita vihannestikkuja tms valipalana, koska alan aina lopulta epailemaan etta jos on sittenkin kuolemassa nalkaan...?!
Paikkareiden jalkeen haluaisi kaakaota, keksia ja pullaa, sanoo etta aiti aina antaa. Noh, kylla syo sitten mita tarjotaankin.
Ulkoilemme noin 9.30-10.30 ja sitten noin 14-15.30
Meidän poitsu (3,5v) on kotona hieman samanlainen. Hoitoa hän ei ole vielä aloittanut. Hän syö hyvin, ei nirsoile yleensä ruuan kanssa. Hän on normaalipainoinen, mutta on ollut aina ikäisekseen isokokoinen (=pitkä).
Erityisesti aamulla poika tuntuu haluavan jatkuvasti ruokaa. Illalla syö puuroa/ jugurttia+mysliä/ voileipää sekä juo maitoa. Aamulla aamupala ei useinkaan maistu heti kovin hyvin. Syö vähän, mutta pyytää kohta lisää. Ilmeisesti ruokahalu ei ole vielä ihan aamulla herännyt. Itse olen ollut samanlainen etenkin kouluikäisenä.
Tuntuu, että aamupäivällä on hankalaa lähteä minnekään ilman evästä. Nykyään me syödään siksi lounas jo klo 11, vaikka heräillään vasta 8.30.
Muutenkin tuntuu, että poika tarvii ruokaa mielellään 2 tunnin välein. Muuten tulee kiukkuilua ja päänsärkyä (migreeniä on ilmeisesti molemmilla pojillamme). Uskon, että hänellä verensokeri laskee helposti alas. Meillä syödään normaalia kotiruokaa, mehua ja muuta makeaa lapset saavat hyvin maltillisesti.
Aineenvaihdunta tuntuu toimivan molemmilla pojilla hyvin; kakkaa tulee useamman kerran päivässä. Minä olen siinä suhteessa itsekin samanlainen ja minullakin verensokeri laskee helposti. Olen hoikka. Mieheni on juuri päinvastainen. Tekee kakkaa paljon harvemmin, eikä ole "puolikuollut", vaikka joskus unohtaisi syödä työpäivän aikana.
onko ikäistä seuraa? Saako ikätasolleen sopivaaaskartelua ym.? Leikkiikö jonkun kanssa sisällä vaikka kauppaa ym. , käyttekö paljon ulkona puistossa? Jos on isoin porukasta ja ei leikki-seuraa, voi pyytää syömistä tylsyyteen.
Kyllä se menee ohitse siinä vaiheessa, kun hän todella huomaa, ettet anna hänelle jatkuvia makupaloja. Ehkä äiti niin tekee?
Eihän hoitaja maininnut lapsen nimeä tms. mistä tämän lapsen voisi identifioida. Saahan tällä palstalla vähän tuuletella, jos on tarve. Sivusta seuraaja
Kohta varmaan aletaan valittaa siita etta vietan aikaani taalla lasten nukkuessa, pitaa menna kait tasta jynssaamaan ja valmistelemaan kaikkia aktiviteettaja (huom. on valmisteltu jo!). EIhan pph saa taalta mitaan kysella, vain "oikeat" mammat. Eiks niin?
yritä opettaa pois.
Pulla/keksi on just sellaista, mikä ei pidä nälkää. tottumus siis.
vaan saa kylla sitten niita vihannestikkuja tms valipalana, koska alan aina lopulta epailemaan etta jos on sittenkin kuolemassa nalkaan...?!
Paikkareiden jalkeen haluaisi kaakaota, keksia ja pullaa, sanoo etta aiti aina antaa. Noh, kylla syo sitten mita tarjotaankin.
Ulkoilemme noin 9.30-10.30 ja sitten noin 14-15.30
Eli seuraa ja aktiviteetteja ja ulkoilua on.
keksejä, pullaa, kaakaota jne.
Älä anna! Mitä ilmeisimmin kotona on tottunut jatkuvaan herkutteluun ja voi olla, että hakee tuolla tavalla huomiota. Anna huomiota muulla tavoin, pidä sylissä, keksi lapselle tekemistä. Ja tee selväksi, että ruoka-aikoina syödään, ei välillä.
... se, että api mainitsee, että hoitolapsen äiti sanoo lapsen nukahtavan autoon hakiessa ja joskus laittavan siitä samantein yöunille kotona. Siis lapsi ei ole hereillä vanhempiensa kanssa ollenkaan hoitopäivän aikana, mitääää????
Lapsi ei osaa mennä tai ei pääse mukaan toisten leikkeihin joten ripustautuu aikuiseen. Sun kannattaa varmaan ohjailla sitä ryhmän leikkimistä vähän enemmän että kaikki sopivat porukkaan.
Kaikki muut leikkivat ja touhuavat mutta taa yksi kavelee perassani koko paivan ja vaatii milloin mitakin syomista.
Meilla ei syoda possunlihaa, kuten ei syo tama tyttokaan.