Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaisko syödä teelusikallisen mätiä

Vierailija
21.12.2008 |

jouluna? Se on se ainoa syötävä mitä jouluna odotan =(

Rv vasta 5+0

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/tietopak…

"L. monocytogenes kestää hyvin poikkeuksellisia ympäristöolosuhteita, ja se säilyy hengissä sekä pakastetuissa että kuivatuissa elintarvikkeissa. "

Toksoplasmoosin sen sijaan voi tuhota pakastamalla.

Vierailija
22/29 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tohon napanuora ja kiinnittymisasiaan?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tohon napanuora ja kiinnittymisasiaan?

ap

Jos saat listeriatartunnan niin se puhkeaa joka tapauksessa vasta 15-75 päivän kuluttua tartunnasta! Eli silloin kun napanuora on jo takuulla olemassa.

Ja alkio kyllä kiinnittyy kohtuusi jo 7vrk hedelmöittymisestä jolloin sinun kroppasi rupeaa sen vuoksi tuottamaan raskaushormonia ---> sinun kroppasi tunnistaa alkion ja alkio sinun kroppasi (ja infektiosi) vaikkei napanuoraa vielä olisikaan.

Vierailija
24/29 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kirjoitan nyt kala-asiasta, koska mieheni myy tuoretta kalaa ja tietää jonkin verran näistä listeriaan liittyvistä riskeistä.

Vakuumipakattua graavia en itsekään söisi. Mutta koska tuore kala (esim. edellisenä päivänä kalastettu) nimenomaan merikala, joka on säilötty kylmässä ei sisällä listeriabakteeria. Riski on suurempi, jos kylmäketju on jostain syystä katkennut ja moni ei edes tiedä, että kaupan tiskiltä ostettu kala VOI OLLA 3 VIIKKOA VANHAA.

Eli itse raskaana söin sekä suoraan pakastimesta otettua mätiä että tuoretta graavikalaa aivan huoletta. Kun itse ostaa nimenomaan kalan tuoreena ja pitää huolen, ettei se lämpene missään vaiheessa, listeriavaaraa ei ole. Valitettavasti kaupoissa saatetaan joskus antaa ymmärtää kalan olevan tuoretta, vaikka todellisuudessa se saattaa olla tosiaan viikkoja kiertänyt paikasta toiseen ja ollut varastoissa....

Mutta kuten mainitsin tuore mäti pakastimesta ja tuore graavi, niin anna mennä vaan. Vakuumikalaa välttäisin kyllä.

Vierailija
25/29 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pointti on juuri se että kylmäketju ei katkea. Silloin mäti on tuoretta, koska se on pakastettu tuoreena.

Mutta monta päivää vanhaa mätiä ei kannatakaan syödä. Se säilyy pakastimesta ottamisen jälkeen vain pari päivää "tuoreena" jääkaapissa.

Vierailija
26/29 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuten mainitsin tuore mäti pakastimesta ja tuore graavi, niin anna mennä vaan. Vakuumikalaa välttäisin kyllä.

Suurin osahan on kanadalaista.... Ja kaupasta jos ostaa tuoretta mätiä niin mikä sitten on tuoretta?

Vierailija
27/29 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pointti on juuri se että kylmäketju ei katkea. Silloin mäti on tuoretta, koska se on pakastettu tuoreena. .

Minä en uskaltasi riskeerata.

Vierailija
28/29 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on tietty kauppiaiden moraalista kiinni, millaista mätiä kaupassa myyvät. Sitä ei kannata ostaa valmiiksi sulatettuna vaan nimenomaan pakasteena.

Jos haluaa erityisesti varmistaa mädin tuoreuden, se kannattaa ostaa sesongin alkaessa loka-marraskuussa ja laittaa itse pakastimeen.

Mutta tietenkin olen vähän erityisasemassa siltä osin kun miehen työpaikalle tuleva kala ja mäti on suoraan kalastajilta.

Vierailija
29/29 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vammautuu pysyvästi/kuolee näiden takia

Ei voi olla mäti niin tärkeetä, että otta tommosen riskin. Listeriariski johtuu äidin muuttuneesta immuniteetista raskauden aikana ja listeria voi itää elimistössä jopa kuukausia, niin että se on ihan se ja sama, onko napanuoraa vielä vai ei.