fas lapset
Eli äidin alkoholin käytön takia vammautuneet lapset,onko kellään lähipiirissä fas-vauvaa/lasta?
Millaisia ovat?
Kiinnostaa tietää koska minulla lähipiirissä juopotteleva raskaana oleva tuttu. Olen tekemässä lastensuojeluun ilmoitusta.
Kommentit (5)
Mbd on vanha nimitys adhd:lle. Minulla on adhd-lapsi eikä tosiaankaan alkoholin vaurioittama, koska olin tunnontarkka raskaana.
Älä viitsi puhua paskaa. Alkoholisyndroomaiset ovat fas ja fae.
Juurikin moraaliton mieheni ystävä sai keskenmenon todennäköisesti juopottelunsa seurauksena. Ekassa ultrassa nähtiin, että lapsi oli kuollut. Miten joku voi olla niin välinpitämätön! Ja tälle naisellehan abortti ei olisi ikinä ollut mikään vaihtoehto, uskovainen kun on. Voi tätä kaksinaismoralismin määrää...
Googlesta löydät tietoja otsikon diagnooseilla, samoin Ilona Autti-Rämön nimellä. Kehitysvammaliiton sivuilta löytyy FAS-tutkimuksen satona muutama artikkeli.
Raskaudenaikaisen alkoholinkäytön seuraukset voivat olla moninaisia vaikeasta kehitysvammasta "vain" oppimisen ja tarkkaavaisuuden häiriöihin.
Toinen joi pelkkää kaljaa, toinen otti väkeviäkin. Toisen lapsella on oppimishäiriötiä koulussa. Aloitti vuoden myöhempään ja nyt kertaa vielä sen ekan luokan, lapsella on myös epilepsia.
Toisen lapsi on erittäin vilkas, on jossain pienryhmässä päiväkodissakin, muuten sen kanssa ei pärjää. Käsittääkseni nyt on pääsemässä johonkin "testeihin" jos saisi jonkun diagnoosin. On siis erittäin vilkas, jopa ilkeä, ei usko mitään.
Mä kumpikin lapsi on ihan tavallisen näköisiä ja ei ole mitään FAS-lapsia, mutta mä ole joskus miettinyt saattaisiko noiden lasten käytös ja häiriöt johtua juuri siitä raskausajan juomisesta? voihan se tietty olla sattumaakin.
Ylivilkkautta, hermostollisia häiriöitä, älyllisen kapasiteetin heikkenemistä, suoranaisia kehitysvammoja... Monenasteisia ongelmia löytyy.