Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivystyslääkäri: trampoliinit pois markkinoilta

Vierailija
14.07.2009 |

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1710396

Päivystyslääkäri: trampoliinit pois markkinoilta

14.07.2009 09:08

Lahtelaisen päivystyslääkärin mielestä trampoliini sopii vain urheilijoiden treenikäyttöön, ja muuten koko laite olisi paras poistaa markkinoilta.

- Jos jokin muu kodinkonelaite tai huonekalu aiheuttaisi yhtä paljon onnettomuuksia oikein käytettynä, se vedettäisiin markkinoilta suuren uhkasakon voimalla, sanoo Lahden kaupunginsairaalan päivystyksen vastuulääkäri Jaakko Pitkäjärvi Etelä-Suomen Sanomissa.

Trampoliinin käytössä syntyneitä vammoja paikataan kesäaikaan lähes päivittäin, mikä kuormittaa terveydenhuollon päivystystä.

Suurin osa loukkaantuneista on käyttänyt trampoliinia ohjeiden mukaan. Useimmat vammat ovat sattuneet, kun on tiputtu trampoliinin ohi, eikä turvaverkostakaan ei ole ollut apua.

- Vakavimpia loukkaantumisia ovat aikuisten ihmisten kaularankamurtumat, joissa uhkaa halvaantuminen. Samoin ikäviä ovat alle kouluikäisten lasten vaikeat luumurtumat, koska niistä voi aiheutua myöhemmällä iällä monenlaisia ongelmia, Pitkäjärvi sanoo lehdelle.

IS

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoida. Sen verran kuitenkin, että nää trampan kieltäjät eivät sitten varmaan anna lastensa (jos lapsia on) pyöräillä, kävellä, ajaa mopolla ym.

Voithan tuota vänkätä minkä jaksat, mutta ei se tilastoja mihinkään muuta. Sen sijaan voit ihan reilusti myöntää, että tiedät trampoliinien aiheuttavan eniten onnettomuuksia kuin mikään muu ja SILTI olet päättänyt altistaa lapsesi niille.

Vierailija
42/46 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään onnettomuuksia trampalla vaikka 5 vuotta sellanen on ollutkin.

suojaverkko on.

Mä luulen että onnettomuuksia tahatuu niille enemmän joilla ei itsellä ole tramppaa ja sitten hypitään kokemattomana jossakin muualla.

Meillä kävi kerran sellanen juttu että lapsi oli tulossa pois trampalta. Hyppäsi sitten siitä ramopan reunalta nurmikolle ja nilkka vääntyi.

tämä olis saattanut tapahtua ihan missä tahansa muualla. ei ole mitään tekemistä just rampan kanssa.

Käytiin sitten lääkärissä ja nilkka myös kuvattiin. Onneks ei ollut muu kuin venähdys.

Kuulin vaan lääkärissä kun hoitaja sanoi lääkärille että täällä ois taas yks trampoliinionnettomuus.

Kyllä mun piti siinä vaiheessa oikasta asia. Ois varmaan pitänyt sanoa että poika tippui kiipeilytelineeltä tmv...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa sitten myös kieltää lapsianne kiipeilemästä mihinkään telineisiin leikkipuistossa, keinuessakin voi tulla pipi. Ehkä ne mukulat olis paras kääriä pumpuliin?

Meillä on iso tramppa asianmukaisen turvaverkon kanssa. Sieltä ei voi tippua mitenkään ulos. Sen lisäksi meillä on tiukat säännöt joita lapset noudattaa. Kerrallaan saa vain 2 lasta hyppiä yhtäaikaa. Siinä ei saa tehdä mitään voltteja tai muita uhkarohkeita temppuja. Yhtään ainoaa tapaturmaa ei ole tapahtunut vaikka siinä on käynyt loikkimassa koko naapuruston mukulat kesän aikana. Meidän 4-vuotiasta sen sijaan joudutiin käyttämään lääkärissä kun tippui keinusta. Kaikki keinut on saatanasta!!

Vierailija
44/46 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sen verran taikauskoinen, että en uskaltaisi tulla tänne lällättelemään, että meilläpä ei ole tapahtunut mitään viiteen vuoteen...

Vierailija
45/46 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että täällä jaksetaan hehkuttaa miten hyvä tuuri on ollut...toivottavasti jatkuu! Teitä urpojahan riittää mm. liikenteessä tyyliin; ei tullut kolaria, vaikka menin liittymästä motarille ihan sokkona. Toivottavasti lapset ei oo silloin kyydissä.

Faktahan on, ettei monikaan osaa fysiikkaa edes sen verran, että tajuais vähän sitä luokkaa, missä voimissa mennään kun ponnistetaan hypystä omalla painolla trampalta vauhtia ja singahdetaan mihin satutaan ja laskeudutaan mihin lieneekään.

Aika vähän te useimmat välitätte lapsistanne. Joku oikeen ylpeili, että vaan 2 saa hyppiä samaan aikaan. Otapa itse kunnon vauhti ja kolauta siinä vaikka pääs yhteen jonkun kaveris kanssa, ihan kokeeks? Uskoisitte nyt vaan niitä for dummies turvaohjeita edes.

Niin, urheilu on eri asia kuin amatööri räpellykset. Mun lapset saa hyppiä trampalla- telinevoimistelu treeneissä ja valvotusti yksittäin tiettyjä harjoitteita vapaalla. Enkä mä anna esim. 4v pyöräilläkään yksin ilman kypärää tiellä.

Vierailija
46/46 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOLTIT ON KIELLETTÄVÄ!!!!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän