miten jaatte menot uusioperheessä
jossa mies on töissä,hyvä palkka ja minä äitiyslomalla,minimillä ja minulla lapsi jonka yh-olin... nyt sit ihmetyttää mikä on kenenkin maksu ja miten menot jaetaan tälläisissa tapauksissa,ettei tulis riitoja:/ tähän asti siis olen hoitanut kaikki molempien lasten menot juuri ajatellen,että ei tulis sitä riitaa,mutta nyt olen sit miettinyt,että ei v...u,tässähän ollaan kohta taas ihan ku yh-aikoina,tuntuu jäävän lasten menot ja ruoka ja omat laskut kohta iäisesti mulle ja mun pienille tuloille todella raskasta pennin venytystä!!!
Kommentit (14)
MINUAHAN henkilökohtaisesti se, että kaikki lapsenkin tuet vedettiin minulta pois, ei harmita, sillä oma uusi miehenihän on niin ihana ja rakastava, että ajatteli meidän automaattisesti muodostavan perheen. Hän on aina avokätisesti kasvattanut lasta kuin omaansa myös taloudellisessa mielessä. Mutta tiedän, että on paljon (varmasti enemmän) niitä uusperheitä, joissa uusi kumppani ei osallistu puolisonsa entisten liittojen lasten elatukseen. Miksi hänen tulonsa siis vaikuttavat näiden lasten lapsilisiin ja muihin mahdollisiin tukiin?
Meillä on ollut juoksevat rahat yhteenmuuttamispäivästä alkaen yhteisiä. Eihän tästä olisi muuten mitään tullutkaan. Tai no ok, mä olisin varmasti selvinnyt, kun olin äitiyslomalla, mut sit kun mies oli hoitovapaalla, niin eihän herra olis voinut omilla 300 euron tuloillaan maksaa omaa osuttaan kaikesta.
Mielestäni siinä vaiheessa kun tehdään yhteisiä lapsia, niin on siinä vaiheessa pakkokin unohtaa minun ja sinun rahat.
Niin ja jos olette naimisissa, niin avioliitossahan on ihan lain mukaankin elatusvelvollisuus.
Mies osallistuu lapsen elatukseen kuin omaansa. Ja näin sen minusta tuleekin olla.
2. nosti kuitenkin hyvän pointin esiin. Avopuolisolle jaetaan kyllä velvollisuudet, mutta mihin jäävät juridiset oikeudet?
Meillä on erilliset rahat mutta perheen kulut on jyvitetty niin, että molemmille tulee suunnilleen samansuuruinen osuus kuukausittain. Siis tyyliin viikko-ostokset sulle, täydennysostokset ja puhelinlaskut mulle. Emme erottele, kenen perheenjäsenen kuluista on kysmys. Ostan omista käyttörahoistani usein myös vaatteita lapsipuolelleni, koska nautin siitä että hän on kaunis ja nätisti puettu. Eihän tätä perhe-elämän kautta kauan kestä, nautin niin kauan kuin voin.
Niin mainittakoon vielä tässä, että eihän avioliitonkaan myötä tule isäpuolelle mitään juridisia oikeuksia tai taloudellisia vähennyskelpoisuuksia.
Ainut mikä kai yleensä tulee (ja koskee kyllä avoliittoakin minusta) on se, että ainakin suurimman osan työnantajien mielestä saa olla hoitamassa lasta tilapäisellä hoitovapaalla eli silloin kun lapsi on sairas. Tämä edellyttää siis sitä, että ovat samassa jääkaappitalouessa. Eli esim. minun poikaani voi sairastapauksessa hoitaa minä äiti, pojan biologinen etäisä tai sitten pojan isäpuoli, mutta ei pojan äitipuoli, koska poika ja äitipuoli eivät ole kirjoilla samassa osoitteessa.
Ai niin ja jos isäpuoli kuolisi, niin ainakin avioliitossa myös lapsipuoli saisi perhe-eläkettä.
Itse olen kuitenkin käsittänyt asian niin, että uuden puolison ei ole tarkoitus elättää aikaisemman suhteen lapsia, mutta toisaalta on tarkoitus varmaan maksaa oma osuutensa asumiskuluista, Hesarin tilauksesta, tv-lupamaksusta ja tämmöisistä juoksevista kuluista. Sinun tulosi eivät tietty tuollaisessa tilanteessa kasva mihinkään, mutta toisaalta jos joku maksaa puolet esim. asunnosta, niin kyllähän siinä asumiskulut luultavasti vähenevät. Sitä en tosi osaa sanoa, että josko nuo tuet voi vääristää tilannetta, mutta itse kyllä aikanani luovuin ihan mieluusti 36 eurosta (mikä silloin oli lapsilisän yh-korotus ja ainut saamani tuki), kun mies tuli maksamaan puolet asumisesta.
yhteiset rahat. Menoja ei eritellä mitenkään, naimisissahan me ollaan! Meitä on minä, mies, mun poika ja kaksi yhteistä lasta.
Tämä toimi silloin kun oltiin molemmat töissä, silloin kun mies oli hetken työttömänä ja toimii nyt kun minä olen hoitovapaalla. Jos poikani tarvitsee uuden talvitakin, ja mun tilillä ei ole rahaa, sanon miehelle siitä, ja hän käskee mun siirtämään omalta tililtään sen verran kuin tarvitsee.
Lisäksi mun poikani on huomioitu miehen testamentissa.
muutettuaan yhteiseen kotiin. Tunnen kuitenkin tapauksen, jossa mies maksaa 1/3 asumismenoista, nainen 2/3, sillä luonnollisesti naisen kahden lapsen takia asunto (ja sitä myötä asumiskustannuksetkin) ovat isommat, kuin jos mies ja nainen asuisi lapsettomana pariskuntana esim. pienessä kaksiossa. Karkeasti ottaen miehen ei siis tarvitse maksaa naisen lasten lastenhuoneista...
Mutta siis lähinnähän tämä ongelma koskettaakin tukien varassa eläviä yksinhuoltajia, kuten opiskelijoita ja työttömiä. Toimeentulotuen ja muiden tukien perusosista kun on tarkoitus kustantaa muutkin lapsen menot (ruuat, vaatteet, lääkekulut) ei ole kyse vain asumismenoista.
Itse esimerkiksi olisin joutunut lykkäämään avoliittoani n. kolmella vuodella, jos mieheni olisi ollut sitä mieltä, ettei hän osallistu lapseni elatukseen. Opiskelevana yh:na - asumistuen ja yh-korotuksen ja pienen toimeentulotuen leikkauksen jälkeen - tuloni kun olisivat olleet n. 600 euroa kuussa. Jo asuntomme (hyvin pieni kolmio) vuokra on 700 euroa. 250 (jää käteen, jos maksaisi puolet asumiskustannuksista) eurolla kuussa tuskin olisin elättänyt lastani ja itseäni.
Joo, ja en ole sitä mieltä, että yhteiskunnan pitää elättää perheitä. Olen omat opintoni opiskellut kiitettävin arvosanoin kiitettävässä tahdissa ja nyt tienaan oman leipäni (alalla, joka on nähdäkseni yhteiskunnallisesti hyvin merkittävä) ja maksan veroja hamaan tulevaisuuteen. Mieluusti suon väliaikaiset tuet omista verorahoistani niille, jotka ponnistelevat eteenpäin ja joilla on tavoitteita integroitua yhteiskuntaan myös antavaksi osapuoleksi. Mielestäni ei kuitenkaan myöskään voi olettaa, että uusi kumppani on vastuussa avopuolisonsa lasten elatuksesta). Tämä rajaa konkreettisesti suuren osan yksinhuoltajia (opiskelijat, työttömät) asemaan, jossa he eivät voi perustaa uutta perhettä.
2
Lisäksi yhteinen muksu.
Perustimme heti yhteenmuuton jälkeen yhteisen tilin, jolle menee molempien palkat. Molemmat käyttävät tiliä, sieltä maksetaan kaikki lastenkin kulut.
Mies tienaa enemmän kuin minä, ja hänen tulojensa ansiosta voidaan esim. tehdä lomamatkoja.
Totta turiset.
Mutta on kyllä sanottava, että härski on se mies, joka kehtaa tulla asumaan 1/3 kaksion asumiskuluista, kun tietää, että esim. pääkaupunkiseudulla on yksiön vuokrat usein vaikka 550e kuussa ja kaksion vaikka 750e. Siinähän miehen asumiskulut putoaa 550 eurosta 250 euroon kätevästi, jos yksinhuoltajan luo muttaa noilla ehdoilla.
Heh, no ei ihme, että munkin luo oli tunkua ;-)
on todella vaan ajautunut sellaiseksi,et mulle on jäänyt päävastuu... Ekan lapsen isä maksaa kinuttaessa esim.vaate ynm. menoja(todella ärsyttävää aina pyytää)mutta ei tietenkään se elatus apu pitkälle riitä,kyl sillä kerran kaupassa käy!no,nyt kun sitä on vauvan kanssa kotona,niin ihan mielellään sitä kotiakin hoitaa ja tekee asioita vaik kauppassa käynti ja siivoukset,ku toinen paahtaa pitkää päivää töissä.mutta,se justiinsa,ku sitä on nyt aikansa tehnyt huomaan,että tässä on pelko et toinen ei sit tosissaan tajua todellisia menoja ja työn määrää varsinkin kun ei ole sitä kokemusta perhe-elämästä yhtään entuudestaan:/on hirveen vaikea yrittää selittää sellaiselle mitä mikäkin maksaa ja mitä lapset tarvii ja niin,kyllä te tiedätte...se että kaikki asumis ja autosta koituvat menot kyl maksaa,noh mut painostus sit heti äitiysloman jälkeen töihin onkin suuri,että sellainen tunne on ettei kyl mielellään maksais niinsanotusti ylimääräisestä:/...
Mulla 2 lasta ja lisäksi 2 yhteistä.
Ja AINA ollaan maksettu kaikki yhdessä.
Tämähän on MEIDÄN PERHE! Ei siis joukko yksittäisiä, erillisiä ihmisiä!
Välillä mulla ollut enemmän rahaa, välillä miehellä.
Sorry vaan ap, mutta en vaan tajua, että perhe koetaan jotenkin rasitteeksi!
odottaa uuden miehen elättävän heidänkin lapsensa. Entäs jos tilann olisikin toisinpäin? .
No minä olen ainakin hyvä esimerkki tästä.
Asioista kannattaa keskustella vakavasti ennen yhteenmuuttoa ja yhteisen perheen perustamista.
Meidän uusperheeseen kuuluu minä, mies ja poikani aiemmasta liitostani. Pojan bioisä ei osallistu pojan elämään tai elatukseen, saan minimi elatusturvamaksua kunnalta.
Itse olen juuri saanut ensimmäisen kunnon työpaikkani omalta alaltani, mutta monta vuotta liittomme aikana elin lähes tulottomana opiskelijana, ja kulut jakautuivat varmaan niin, että minä maksoin yhden neljäsosan kaikista perheen menoista, hyväpalkkainen IT-alalla toimiva mieheni mukisematta ja omasta halustaan loput. PERHEHÄN MEISTÄ TULI sinä päivänä kun yhteen muutettiin.
Toisaalta olen kyllä hämmästellyt (ja mielestäni asiasta pitäisi nostaa julkista keskustelua) sitä, että maassamme avopuolison elatusvastuu ulottuu selvästi myös uuden avopuolison lapsiin! - Ennen liittoamme sain opiskelevana yh:na asumistukea, joka oli laskettu siis sekä minun että lapseni osalta. Samoin sain jonkin verran toimeentulotukea, jossa siis oli laskettuna sekä minun että lapsen perusosa. Muutettuani liittoon hyvätuloisen mieheni kanssa en enää saanut mitään näitä tukia. Ymmärrän, että avopuolison katsotaan olevan elatusvastuussa puolisostaan, mutta miksi minulta viedään myös lapsen perusosa, asumistuki lapsen osalta ja vieläpä se 40 euron yh-korotus lapsilisästä? - Minun omat tuloni (ne, joilla lasta elätän) eivät kasva mihinkään. Uusi mieheni on siis selvästi vastuussa myös LAPSENI asumiskustannuksista ja perusmenoista. Minusta tämä on outoa ja väärin.
Mitään juridisia oikeuksia tai hyötyä uusi kumppani ei kuitenkaan lapsesta saa. Esim. lapsivähennyksiä verotukseen tai minkäänlaista juridista asemaa lapsen kasvattajana esim. sellaisessa tilanteessa, että minulle sattuisi jotain.
Mutta takaisin ap:n kysymykseen. On teille harvinaisen vänkä liitto, jos mies ei edes OMAN lapsensa kustannuksiin osallistu. Miksi ihmeessä sinä mukisematta maksat MOLEMPIEN lasten kulut?!? Ja tosiaan, ettekö keskustelleet näistä asioista ennen liittoa? Aika itsekäs mies sinulla!