Kuinka paljon ahdistelua tulee tulevan yh:n kestää?
Olen 20. raskausviikolla ja aika neuvottomana siitä mitä tehdä lapsen isän suhteen. Emme siis ole enää yhdessä eikä suhde ollut vakava tai pitkäkestoinen, vaikka sitä ennen olemme tunteneet muutaman vuoden ajan. Mies on minua paljon vanhempi ja oli suhteen aikana hyvin painostava seksiin, joka oli yksi syistä miksi halusin suhteen lopettaa. Olemme kuitenkin olleet hyvissä ja asiallisissa väleissä, mitä pidän jo lapsenkin etuna. Mutta minua ahdistaa se, että mies käyttää hyväkseen kiltteyttäni ja haluani säilyttää hyvät välit aivan törkeällä tavalla. Joka kerta kun olemme tavanneet joko lounaan tai neuvolan merkeissä, mies sanoo "anna pusu" ennen kuin laskee minut autosta. Tekstiviesteissä olen aina "ihana" "kulta" "rakas" vaikka olen tehnyt hyvin selväksi että välillämme ei ole enää mitään eikä tule olemaankaan.
Ajattelin että tuon verran voisin lapsen vuoksi vielä sietää, mutta käytös vaan pahenee. Kävimme yhdessä ultraäänessä, jonka jälkeen hän laittoi viestiä "oli ihanaa nähdä lapsi mutta vielä ihanampaa oli nähdä taas pitkästä aikaa ihanaa vartaloasi". Jos minulla olisi yhtään "munaa" olisin antanut kuulla kunniansa, mutta jätin vaan vastaamatta.
Puhuimme hänen ja lapsen tulevista tapaamisista ja siitä koska lapsi voisi mahdollisesti yöpyä hänen luonaan. Koska mies on niin innoissaan lapsesta, tarjouduin yöpymään silloin tällöin hänen luonaan vauvan kanssa, koska vauvaa ei yksin voi jättää yöksi. Mies kysyi vain: "Voidaanko me sitten rakastella jos kerran jäät yöksi?" enkä taaskaan uskaltanut sanoa mitään, mumisin jotain tyyliin "en tiedä".
Mies tietää että minua on hyväksikäytetty ja pahoinpidelty edellisessä suhteessa ja sen että pienikin painostaminen voi saada minut niin paniikkiin että en osaa sanoa mitään takaisin. Hän on moneen kertaan luvannut ettei painostaisikaan minua, mutta tämä alkaa käydä jo sietämättömäksi. Haluaisin sanoa suorat sanat mutta en vain pysty, tämä tuntuu taas menevän sen kaavan mukaan että alistun kunnes katkean.
Alan jo miettiä sitä että oliko tämä hyvien välien säilyttäminen sittenkään hyvä idea, ja kadun että ylipäänsä kerroin hänelle raskaudesta. Jos käytös jatkuu tällaisena, en halua hänen isyyttään todennettavan ja toivon hänen jättävän minut ja lapsen rauhaan. Onko tämä toiveajattelua? Mitä minun tulisi tehdä?
Kommentit (7)
Selvästikään et ole toipunut edellisen suhteen aiheuttamista haavoista. Mies käyttää sua ihan täysillä hyväkseen.
Nyt ryhdistäydyt, ihan todella. Haet apua esim. neuvolasta tai vanhemmiltasi.
Tsemppiä sinulle odotukseen, älä jää tossun alle.
Raskaus ei ollut suunniteltu, mutta en halunnut aborttiakaan tehdä.
SIKSI tein tämän miehen kanssa lapsen.
Mitään tuollaista systeemiä ja sääntöä ei ole olemassakaan, että VAUVAN pitäisi olla isänsä luona yötä, eikä TODELLAKAAN niin, että äidin pitäisi siellä yöpyä myös. Oletko ihan pimeä? Älä missään nimessä suostu tuollaiseen! Homma menee niin, että isä saa käydä tapaamassa vauvaa joko sinun luonasi tai jossain julkisella paikalla, sun ei ole mikään pakko mennä hänen asuntoonsa edes käymään lapsen kanssa. Kun lapsi on isompi, kävelee ja pärjää ilman äitiä, ja jos isä ottaa vastuun isyydestään siinä vaiheessa, isä viettää aikaa lapsen kanssa kotonaan silloin, mutta sinua ei siinä vaiheessa 1-2 vuoden kuluttua enää tarvita sinne. Ja sitä ennen ei todellakaan.
Nyt kuulostaa siltä, että mies ei ole "innoissaan isyydestä" vaan lapsi on keino pitää sinut lähellä ja painostaa sinua tapaamisiin. Nämä asiat nyt kuitenkin ovat kaksi eri asiaa, mies tapaa lasta vauvan ehdoilla lyhyesti aluksi, ja myöhemmin sitä isompaa lasta, mutta sun ei tarvitse liittyä asiaan sen enempää, kuin että sovitte ja puhutte LAPSEN asioista.
Sitäpaitsi, nuo tekstarit ja jutut kuulostavat vähän oudoilta, joten ota nyt ihmeessä välimatkaa mieheen, eli sinä olet huoltaja ja hän tapaa lasta, ei sua. En myöskään ottaisi mitään yhteishuoltajuutta tyypin kanssa, jolle ultra ja lapsen tapaaminen merkitsevät seksuaalisia ajatuksia sinusta, ja tuollaisia juttuja. Jos ottaisit yhteishuoltajuuden, mies voi kiristää ja riivata sinua loppuelämäsi sen varjolla.
ja lopeta yhteydenpito mieheen. Jos olet noin läheisriippuvainen, homma ei vain toimi. Kohta huomaat olevasi miehen sängyssä ja toisen kerran raskaana kusipäälle, jos oikein huonosti käy.
Ihan tosi: sun ei tarvitse viedä vauvaa KENELLEKÄÄN yökylään, oli tämä lapsen siittänyt tai ei.
Kaipaat oikeasti ammatti-ihmisen apua. Oletko koskaan saanut sellaista noihin aiempiin seksuaalisiin traumoihin? Olen samalla linjalla kuin aiemmat kirjoittajat: älä pidä tuohon mieheen yhteyttä. Hän selvästi alistaa sinua ja todellakin näkee että et pysty torjumaan häntä. Olet helppo uhri tuollaiselle miehelle. Tuohon on kuitenkin mahdollista saada apua, älä alistu tilanteeseen. Terapia saa sinut eroon riippuvuudesta ja alistumisen kierteestä.
Vauva on sinun, älä hae yhteishuoltajuutta tuon miehen kanssa. Hän on siis sinua vanhempi ja kokeneempi, todennäköisesti yrittää jatkaa hyväksikäyttöään. Kamalaa ajatella tuollaista seksuaalista painostusta, tekee oikeasti pahaa :(
kaikkea hyvää sinulle ja vauvallesi, toivottavasti otat jo huomenna yhteyttä terveyskeskukseen tai mielenterveystoimistoon, he auttavat sinua eteenpäin!
Tietenkään et roiku siellä asunnolla enää, eikä koskeminen tms. ole enää sallittua.
Taisit tuntea miehen kauankin ennen raskautta...