Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yökuivaksi opettelusta

Vierailija
13.07.2009 |

Meidän kuopus on vähän yli 3,5 v tyttö. Hän oppi viime kesänä päiväkuivaksi ja sekään ei ollut helppoa. Hän veti takapakkia, ummetti, reagoi voimakkaasti. Hän osasi olla kotona vaipaton kuukausia ennen kuin se onnistui puistossa, vaikka vaippa oli aina kuiva sen 2,5-3 h mitä aamupäivisin puistossa oltiin. Jos oli vaipaton, pissasi heti housuihin.

Nyt vaippa on ollut kuiva oikeastaan 2-3 viikkoa, mutta meillä oli juhannuksesta eteenpäin pari viikkoa reissuja + muualla nukkumisia, jonka takia ostin kuitenkin yhden paketin.

Tyttö itse haluaa olla vaipaton + on luvattu kiva pieni palkkio (eräs lelu). On sanottu että se ostetaan säästyneillä vaipparahoilla.

Toissa yönä se viimeinen vaippa meni, ja tyttö itsekin sanoi, että nyt sitten ei enää vaippoja ja hän saa sen lelun. Illallakin oli vielä innoissaan, että saa nukkua pikkuhousuilla kuin muutkin meidän perheestä.

Mutta kun nukkumaanmenoaika tuli, niin tyttöä alkoi jännittämään liikaa. Nukkumisesta ei tullut mitään. Vähän väliä kun meinasi nukahtaa, niin nousi ylös huutaen, että apua pissa tulee + kävi pissalla - > mitään ei tullut.

Ei auttanut vaikka menin viereensä nukkumaan patjalle rauhoittaakseni häntä.

Lopulta noin klo 22 jälkeen muistin, että mulla on muutama kestovaippa olemassa, kun ajattelin yrittää niitä aikoinaan kuivaksiopettelussa. Tyttö ei tykännyt, suorastaan repi ne pois, ja olen aatellut myydä ne pois.

Mutta viime yönä otti sen kestovaipan, jota sanottiin erikoisvaipaksi, ennemmin kuin ei mitään vaippaa. Mutta "erikoisvaippakin" päällä meni klo 23 ennen kuin oikeasti nukahti, ja heräsi monta kertaa, 3:lta kävi oikeasti pissalla. Kestovaippa oli kuiva.

Aamulla kysyttiin, mitä nyt tehdään. Sanoi että haluaa vielä vaipat, pelottaa että pissa ei tottelekaan ja sänky kastuu. isi haki sitten vaipat. Ollaan siis lomalla, mä oon ollut koko kesän ja isi on vielä viikon.

Miten te etenisitte? Yrittäisittekö uudestaan viikon päästä, vai kun vaippapaketin loppu häämöttää? Täytyy vissin piilottaa pari vaippaa kaiken varalta, mutta luulin että lapsen kannalta olisi ollut parempi, että vaippapaketti todella loppui...

2 vanhemman kanssa ei oo ollut mitään ongelmaa näissä, oppivat kyllä näillä main (toinen aiemmin ja toinen tässä iässä), eivätkä jännittäneet näin.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä on joku vaippakuori nastoilla, olisko merkki joku Bumby, ja sisällä se imse vimse. Niitä sai kyllä pukea hoitoalustalla. Ne L-kokoiset olivat vähän ahtaat. Laitoin vain jotenkin kiinni varmaan vääristä nastoista.

Googlettelin kuivaksiopetteluhousuja ja myös myllymuksut-sivut, ja koot olivat niissäkim liian pienet. Kertakäyttövaippoillakin se koko on täytynyt jo pitkään olla yli 15 kg-. Näin vaan on vaikka tyttöni on pienikokoinen ja hoikka, nyt noin 97-98 cm ja 13-14 kg ja koko ikänsä ollut pituuden suhde painoon -10%.

ap

Vierailija
2/13 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhoittaa tilanne täysin, ja olla ihan normaaleissa vaipoissa, mihin ap:n lapsi on tottunut.

Minusta näin siksi, ettei tuu vielä lisää stressiä lapselle ja jotain rangaistuksen makua, kun ei saanut tuttuja vaippojaan takaisin. Sori vaan kestovaippaintoilijat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omien lasten kokemuksista. Molemmat ovat olleet todella sikeäunisia öisin ja päässeet yövaipasta eroon vasta n. 5,5 vuoden ikäisinä. Esikoisen kanssa yritin 3 ja 4 vuoden iässä muutaman viikon vaipatonta tsemppauskuuria, mutta kun olin joka yö vaihtanut 1-2 kertaa lakanan, peiton/ pussilakanan ja yöpuvun, en nähnyt hommassa mitään mieltä. Lisäksi laitoimme kellon herättämään meidät vanhemmat keskellä yötä, jotta ehtisimme viedä lapsen vessaan ennen yöpissan tuloa, jolloin olimme vielä väsyneempiä, kun pikkuveli herätteli muutenkin monta kertaa yössä. Haloo, ei mitään järkeä!

Mummi pisti lusikkansa soppaan ja hösäsi asiasta, mikä kiristi hermojani, koska tiesin ja luotin siihen, että eskoinen oppii yökuivaksi, kun on siihen kypsä. Näin kävikin. Sama toistui nuoremman lapsen kanssa, samassa iässä.

Meillä apuna oli yökasteluhälytinlaite. Sen saa neuvolasta lainaan 5-vuotistarkistuksessa. Saimme sen puolen vuoden jonotuksen jälkeen käyttöön ja siitä kahden viikon päästä kumpikaan lapsi ei pissannut enää yöllä. Hälytinlaitteella oli suuri psykologinen tuki, molemmat odottivat sitä kuin kuuta nousevaa, ja olivat selvästi fysiologisesti valmiita yökuivuuteen.

Jos ette halua/ malta odottaa asian kanssa, miettikää hälytinlaitteen hankkimista omakustanteisesti.

Vierailija
4/13 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon kyllä, että kunhan on itse käsitellyt asian ja sujut homman kanssa, pyytää taas itse, että ei yövaippaa, ja silloin sitten kokeillaan.

Tämän ikäinenhän on niin iso ja välillä sitten kuitenkin niin pieni.

Yksi kaverini sanoi että viikon parin päästä voi kokeilla tätä, jos pokka pitää: eli jättää vaan muka vahingossa vaippa pois ja vetää pyjamahousut. Jos lapsi sitten hoksaa ja palaa hakeman vaippaa, niin voi ihmetellä sitä, että voi kun äiti unohtikin jne.

Kuulemma heillä yksi lapsi oppi näin kun isä ihan oikeasti vahingossa ei laittanut yövaippaa. Lapsi oli myös ollut selvästi kypsä, kuivia öitä jne. Se vaipattomuus huomattiin vasta aamulla kuivan yön jälkeen ja sopivat että kerta vaippaa ei tarvita, niin ei enää laiteta.

Täähän toimii vain jos lapsi on fysiologisesti kypsä siihen pidättämiseen, kuten meillä selvästi on.

Meilläkin on sikeäuninen tyttö ja siksi varmaan vasta nyt kevät/kesällä rupesi heräilemään yöllä ja ilmoittamaan hädästä.

ap

Vierailija
5/13 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tilanteen rauhoittua. Kuulostaa, että tyttö on pikkupaniikissa. Jos kerran itse sanoo, että haluaa vaipan, niin anna nyt herranen aika lapselle vaippa. Muutama viikko rauhassa vaippojen kanssa, ja tyttö itse sanoo, ettei niitä enää halua.

Vierailija
6/13 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran televisiossa lastenlääkäri Tiina Tuomela kertoi näistä kuivaksi opetteluasioista. TT sanoi, että viisivuotiaallakin voi tulla vielä takapakkia. Jokainen lapsi reagoi tähän asiaan eri tavoin.

Meidän poika 4 v on ollut päivä+yökuiva noin vuoden ja asia hoitui todella helposti! Otin vaipan pois noin 2.5 vuotiaana ja siitä se lähti.

Nyt tyttömme on 1.5 vuotias ja hänen kanssa olemme aloittaneet "puheharjoittelun" asiassa:) Aamuisin hän yleensä kakkaa pönttöön, istuu siinä lastenrenkaalla ja lukee jotain kirjaa. Harjoittelua vaan.

Vierailija
7/13 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

shown olette onnistuneet tästä kehittämään. Tuntuu jotenkin, että tuota yökuivuutta ja onnistumista siinä on nyt korostettu liikaa. Tiesithän, että yökuivuus ei ole opetteluasia, vaan vaatii erään tietyn hormonin eritystä ja se alkaa yksilöllisesti. Oma lapsemme oppi helposti päiväkuivaksi alle kaksivuotiaana, mutta yövaipan kanssa odottelin rauhassa. Oli pidempiä pätkiä, jolloin vaippa oli kuiva, joten jätettiin se pois, jonka jälkeen pissavahinkoja sattui melkein joka yö. Ei tehty mitään numeroa niistä, mutta otettiin vaippa takaisin käyttöön ja sitten kokeiltiin uudelleen muutaman kuukauden kuluttua, kun tuntui taas siltä, että yövaipat ovat kuivia ja simsalabim, yhtäkkiä lapsi olikin muuttunut yökuivaksi, hieman alle nelivuotiaana. Yhtään vahinkoa ei ole sen jälkeen tapahtunut ja tässä on nyt mennyt jo nelisen kuukautta.

Vierailija
8/13 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tääkin vaippapaketti loppuu? Kysyisitkö silloin, haluaako vielä yövaipan ei ei?

Tää kuopus on jotenkin niin eri maata kuin 2 vanhempaa, kaikessa muussakin. Hän on sellainen, jonka pitää osata kaikki täydellisesti ja onkin ollut nuorempana paljon taitavampi kuin 2 muuta monissa asioissa. Esim. kirjoittaa jo oikein oman nimensä, tapailee lukemista, kauhean näppärä sormistaan, heitti huumoria aiemmin kuin 2 muuta. Osaan varmaan vaikuttaa kuopuksen asema, mallioppiminen. Ja samaan aikaan vielä temperamentti on aika nopea, kipakka, voimakastahtoinen, mutta myös hassutelija, rikas mielikuvitus.

Nuo 2 muuta (ovat tyttö ja poika) on jostain "hälläväliä, kunhan palvelu pelaa"-planeetalta verrattuna tähän tyttöön. Huolettomampia, ei ota mitään niin vakavasti.

Mä kyllä näen tässä nuorimmassa tytössä aika paljon itseäni. Ja ymmärrän kyllä.

ap

Anna tilanteen rauhoittua. Kuulostaa, että tyttö on pikkupaniikissa. Jos kerran itse sanoo, että haluaa vaipan, niin anna nyt herranen aika lapselle vaippa. Muutama viikko rauhassa vaippojen kanssa, ja tyttö itse sanoo, ettei niitä enää halua.

Vierailija
9/13 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

korostettu sitä liikaa. Tytön oma luonne on sellainen, että vahinkoja ei saisi tulla. ei auta vaikka viime yönäkin vakuuteltiin, että ei haittaa jos tulee vahinko, äiti laittoi froteen alla sitä varten.

En nytkään puhunut koko yövaippa-asiasta mitään, tyttö tän paketin aikana muutaman kerran on sanonut, että tää on viimeinen kerta. Ja itse sano siitä viimeisestä vaipasta, ei kumpikaan meistä.

Huokaus. Nyt varmaan annan mennä koko paketin ja katson sanooko mitään kun se loppuu.

ap

Ps. olen nuo 2 muuta saanut kuivaksi ilman mitään kommervenkkejä ja mulle se koska oppii kuivaksi ei oo mikään meritti, mun puolesta hän saa pitää vaippansa kyllä.

Nyt luulen, että hän on hormonaalisesti kypsä, siis osaa pidätellä, koska tässä 3 viikkoon ei yhtään pikku pisuakaan oo vaippoihin tullut, mutta ei vaan luota itse siihen ja paniikki iskee.

shown olette onnistuneet tästä kehittämään. Tuntuu jotenkin, että tuota yökuivuutta ja onnistumista siinä on nyt korostettu liikaa. Tiesithän, että yökuivuus ei ole opetteluasia, vaan vaatii erään tietyn hormonin eritystä ja se alkaa yksilöllisesti. Oma lapsemme oppi helposti päiväkuivaksi alle kaksivuotiaana, mutta yövaipan kanssa odottelin rauhassa. Oli pidempiä pätkiä, jolloin vaippa oli kuiva, joten jätettiin se pois, jonka jälkeen pissavahinkoja sattui melkein joka yö. Ei tehty mitään numeroa niistä, mutta otettiin vaippa takaisin käyttöön ja sitten kokeiltiin uudelleen muutaman kuukauden kuluttua, kun tuntui taas siltä, että yövaipat ovat kuivia ja simsalabim, yhtäkkiä lapsi olikin muuttunut yökuivaksi, hieman alle nelivuotiaana. Yhtään vahinkoa ei ole sen jälkeen tapahtunut ja tässä on nyt mennyt jo nelisen kuukautta.

Vierailija
10/13 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pistäisin sen kestovaipan, kyllä tyttö siihen sopeutuu. Sekin hyvä puoli siinä on, että kastunut vaippa saattaa herättää tytön jo siihen, kun ensimmäinen tippa lirahtaa.

Kertiksen huonopuoli on sen kuivatuntu myös märkänä, jolloin lapsi ei välttämättä opi heräämään...

Eli kertikset pois, kestis tilalle (tai hanki kuivaksiopetteluhousuja).

Vierailija
11/13 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistin kuvauksista kyllä luonnetyypin.

Hän halusi myös itse vaipoista pois ja sitten ei käynytkään. Ostin paketin ja annoin sitten täysin ite päättää. Meni 2 pakettia ja sitten sanoi, että nyt voi olla pikkuhousuilla.

Varmaan teidänkin tyttö sanoo sitten itse.

Vierailija
12/13 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paketti on täällä ja tyttö sen nähnyt.

Kestovaippa oli aika epäkäytännöllinen housuvaippaan verrattuna. Joutuu oikein vaihtamaan vaippaa, kun sen laittaa yöllä kiinni. Housuvaipan kanssa yöpissalla käynti sujuu niin hyvin.

Onko ne kuivaksiopetteluhousut kuin housuvaipat?

Olisi ehkä pitänyt yöllä laittaa se flanelinen imse vimse imuosa vaan pikkuhousuihin ja väittää vaipaksi. Se olisi voinut mennä. Saattaa olla että teen sen, jos tää jatkuu tän paketin loppuun asti.

Hän ei lirauttele kertiksiinkaan. Ei pikkuistakaan lurua oo tullut 3 viikkoon. Ja herää pissahätään ja herättää sitten auttamaan.

Hän on siis oppinut kyllä kuivaksi. Nyt on kyse vaan itseluottamuksesta, että uskoo sen itsekin.

ap

pistäisin sen kestovaipan, kyllä tyttö siihen sopeutuu. Sekin hyvä puoli siinä on, että kastunut vaippa saattaa herättää tytön jo siihen, kun ensimmäinen tippa lirahtaa.

Kertiksen huonopuoli on sen kuivatuntu myös märkänä, jolloin lapsi ei välttämättä opi heräämään...

Eli kertikset pois, kestis tilalle (tai hanki kuivaksiopetteluhousuja).

Vierailija
13/13 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaippa mallista. Omasta mielestä esim. Myllymuksun mallit eivät ole sen vaikeampia kuin kertiksetään. Tai sitten hankkia juuri näitä kuivaksiopetteluhousuja, jotka ovat melkein kuin pikkareita.