Mitä teen? En haluaisi vielä palata äitiyslomalta töihin
vaan saada mahdollisimman pitkään seurata lapseni kehitystä kotona. Lapsi on nyt 1½ vuotta. Lapsen isä olisi halukas jäämään vuorostaan kotiin lasta hoitamaan, ja hänen työpaikkansa jopa tukee tällaista ratkaisua. Mutta joudunko minä tällaisesta syystä muka luopumaan lapseni tärkeiden kehitysvaiheiden seuraamisesta? Voiko se olla oikein? Tuntuu kamalalta ajatella että en enää hoitaisia pientä
lastani kohta kotona. Päivähoitoon emme lasta siis ole laittamassa, vaan äiti tai isä hoitaa lasta kotona. Lapsen isä haluaisi kovasti vuorostaan jäädä hoitamaan kotiin, ja asiasta on riitaa välillämme nyt. :( Totuus on, että minä äitinä kuitenkin olen lapsen tärkein hoitaja. Mitä teemme?
Kommentit (25)
jääkää kuule molemmat kotiin...irtisanot ittes ja olkaa yhtä onnellista perhettä...niin kauan kun mies jaksaa katella sua tyrannivaimo...
Sellaista se vanhemmuus on, kokoaikaista luopumista. Ei se töihin meno sen helpommaksi muutu kahdenkaan vuoden kuluttua.
Minusta sinä voisit nyt todella ajatella lapsesi ja koko perheen parasta. Jos miehesi on halukas jäämään kotiin, niin miksi haluat riistää mieheltäsi sen mahdollisuuden? Lapsella on nyt todella hieno mahdollisuus rakentaa läheinen suhde kumpaankin vanhempaan. Miehesi oppii ymmärtämään kotonaolon haasteet ja varmasti kantamaan vastuuta myös kotitöistä.
Jatkossa on ihan mittaamatonta etua siitä, että kummatkin vanhemmat ovat tasavertaisia ja osaavat olla lasten kanssa.
Täytyy sun antaa miehenkin hoitaa lasta, ihan lapsen edun vuoksi. Lapsi ansaitsee mahdollisimman hyvän suhteen isäänsä, ja tätähän isän kotiin jääminen tukee. Vaikka susta tuntuiskin pahalta, niin aika itsekästä viedä isältä ainutlaatuinen tilaisuus hoitaa lasta.
Sulla on siis vakkaripaikka johon joudut palaamaan, et voi jäädä työttömäksi?
Mielestäni on ok että isä jää vuorostaan hoitamaan lasta.
Veljeni on tehnyt niin lapsiensa pienenä ollessa ja molemmat vanhemmat ovat yhtä hyviä hoitamaan heitä. Perheen yhteishenki on heillä kohdillaan. Sen liiton on tarkoitus kestää ja niin että koko perhe on onnellinen. Ihailen.
itse olen eronnut puolison uskottomuuden vuoksi
Jos miehesi jää kotiin tulee hänestä lapsen tärkein hoitaja.
Mielestäni isällä on oikeus siinä missä äidillä saada hoitaa lastaan kotona. Olet ollut jo 1,5v kotona. Mitä jos olisit vielä puoli vuotta ja miehesi olisi sitten vuoden siihen asti kunnes lapsi on 3v?
Mielestäni et voi estää isää olemasta lapsen kanssa kotona vain sen takia että et nyt näkisi ensimmäisenä lapsen uusia kehitysvaiheita. Se nyt on ihan naurettava ja itsekäs syy. Lapsen ja isän suhteelle tekisi varmasti todella hyvää jos isäkin olisi kotona. Anna hänen olla.
:( Totuus on, että minä äitinä kuitenkin olen lapsen tärkein hoitaja. Mitä teemme?
on niin klisee kuin olla ja voi. Kyllä se isäkin voi olla ja onkin lapsen tärkein hoitaja. Et sinä voi nostaa itseäsi jalustalle että sinä olet se tärkein.
"lapsen tärkein hoitaja" mitenkään automaattisesti enää puolentoista vuoden ikäisen tenavan kohdalla. Pikemminkin vaikuttaa siltä kuin yrittäisit omia lapsesi, pois toiselta vanhemmaltaan.
Itse olen menossa töihin ja jättämässä vuoden ikäisen poikani hoitovapaalle jäävän isänsä kaitsettavaksi. Ei kovasti haluta, aina silloin kun ajattelen kuinka paljosta jään paitsi. Mutta isä on tehnyt töitä tähän saakka ja oman näkemykseni mukaan ehdottomasti ansaitsee lapseensa tutustumisen arjessa!
Molemmat vanhemmat ovat yhtä tärkeitä lapselle. Jos joku haluaa kilpailla heikon identiteettinsä vuoksi moisesta, harjoitelkoon muulla kuin lapsella.
Lapsen isä haluaisi kovasti vuorostaan jäädä hoitamaan kotiin, ja asiasta on riitaa välillämme nyt. :( Totuus on, että minä äitinä kuitenkin olen lapsen tärkein hoitaja. Mitä teemme?
Kyllä se isäkin on kuitenkin tärkeä. Hankala tilanne. Onko sinulla vain niin kökkö duuni, ettet sen takia voi vuorostasi olla työssä vai muutenko koetat tehdä itsestäsi tärkeimmän vanhemman lapsen silmissä? Jos minun mies olisi edes ehdottanut moista olisin suostunut enemmän kuin mielelläni, koska mielestäni isä ei voi osallistua yhtään liikaa lastenhoitoon ja kasvatukseen.
Käy kokeile töitä ja palaa hoitovapaalle takaisin, jos alkaa oikein ahdistamaan duunit?
ja ilmoitan ehkä nyt että palaan ½ vuoden päästä. Nyt jo ahdistaa ja itkettää, että sen jälkeen en enää saa olla lapseni kanssa kotona. Olen lapselle tärkein, koska olen yksinkertaisesti hoitanut häntä eniten, paljon enemmän kuin mies, tähän asti.
ap
kotiin lasta tai lapsia hoitamaan!
On pakko vetää hieman johtopäätöksiä:
- AP:n parisuhteessa ongelmia
- AP ei viihdy työpaikassaan
tai
- AP muusta syystä ripustautuu lapseensa
Onko sinulla vain niin kökkö duuni, ettet sen takia voi vuorostasi olla työssä vai muutenko koetat tehdä itsestäsi tärkeimmän vanhemman lapsen silmissä?
Jos työpaikka ei ole mieleinen, ei ihme jos paluu ahdistaa. Se pitäisi selvittää puolisoiden kesken eikä käyttää lasta "välineenä".
teillähän on aivan uskomattoman hieno tilanne, kun kummatkin vanhemmat haluaisivat hoita lasta kotona ja siihen olisi mitä ilmeisimmin jopa mahdollisuus. Ymmärrän hyvin sinun tunteesi, sillä meillä on lasten isä hoitanut lapsia paljon kun olen ollut töissä ja työmatkoilla. Toisaalta on tuntunut pahalta menettää oma asemansa lasten ensisijaisena hoivaajana, mutta se mitä on saanut tilalle on paljon parempaa. Lasten suhde isään ja meidän vanhempien suhde tasa-arvoisina hoivaajina on paljon enemmän mitä yksi vanhempi pystyy tarjoamaan. (enkä nyt tässä missään väitä etteikö yksinhuoltajat olisi hyviä vanhempia sillä olen itsekin yh äidin lapsi)
Toivottavasti uskaltaisit antaa myös miehelle tilaisuuden viettää aikaansa lapsensa kanssa. Eikä sinunkaan asemasi lapsen äitinä oikeasti muutu teistä kummastakin tulee ainoastaan saman arvoisia huolehtijoita lapsen silmissä.
Suurimmalla osalla perheistä ei ole mahdollisuutta lainkaan jäädä kotiin hoitamaan lasta, vaan hänet täytyy laittaa hoitoon. Työssäkäynti on sitä paitsi ihan kivaa (jos tykkää työstään) lastensaannin jälkeenkin. Olet vielä jäänyt johonkin vaiheeseen kiinni, jos et soisi miehellesi mahdollisuutta jäädä kotiin myös. Mieti asiaa ihan rauhassa niin huomaat, että suhtautumisesi on tosi lapsellista.
Yleensä nämä kotiin jäävät isät on tosi hyviä isiä ja jos vielä leikittää lasta, niin voit vain hetken päästä miettiä kuka olikaan lapselle tärkein.
Isällä yhtä suuri oikeus katsoa lapsensa kasvua, kuin sinullakin.
Olet ollut lapselle tärkein, koska lapsi on ollut päivät kanssasi. Nyt on isän vuoro.
kuin että mene sinne töihin! Miehellekin pitää antaa tilaisuus hoitaa omaa lastaan kunnolla ja kun kerran halujakin on. Tuon ikäinen lapsi tarvitsee molempia vanhempia.
En muuten minä itseäni pidä miestä tärkeämpänä vaikka kotona olenkin lasta hoitamassa.
lapsen kehitystä? Kai tuosta riita tulee kun olet sitä mieltä että vain sulla on oikeus noihin asioihin...
seurata lapsen kehitystä kotona, niin kuin olet itse tähän asti tehnyt. On mielestäni heinoa, että mies haluaa ja että hänellä on siihen myös mahdollisuus. Lapselle molemmat vanhemmat ovat yhtä tärkeitä.