Lapsettomat häät, mitä tehdä?
Meillä on edessä elokuun lopulla hyvän ystäväni häät ja ne ovat lapsettomat. Ongelmana on jo ensinnäkin se, että ystäväni asuu 250km päässä meistä ja meidän nuorimmainen (jos syntyy laskettuna aikana) niin on parin viikon ikäinen kun nuo häät pitäisi olla. Kysyin ystävältäni, että miten ehdoton hän on tuossa, ettei lapsia ja sanoi, ettei mielellään ollenkaan lapsia. Meidän muut 4lasta pärjäävät kyllä mummolassa, mutta en todellakaan halua jättää vauvaa mummolaan. Jos minulla ei olisi kaason tehtävää niin jäisin ehkä jopa pois noista häistä, mutta nyt en oikeen voi sitä tehdä.
En kuitenkaan haluaisi loukata ystävääni (heillä ei vielä lapsia), mutta onko muuta vaihtohtoa, jotta saisin hänet tajuamaan, etten voi pientä vauvaa jättää mummolaan niin pitkäksi aikaa. Tiedän, että noihin häihin tulee myös yks toinen tuttumme, jonka vauva syntyi pari päivää sitten ja hänkään ei mielellään jättäisi vauvaansa muiden hoitoon. Heillä tosin on lyhyempi matka noihin häihin, mutta kuitenkin.
Tämä ystäväni ei muutenkaan ole, miten sen nyt sanoisi "lapsi-ihminen". On siis sanonut, ettei halua omia lapsia eikä tuo minua haittaa, mutta kun saisi sen verran tajuamaan, ettei ihan minkä ikäistä vaan hoitoon jätetä.
Olen umpikujassa tämän asian kanssa, teen niin tai näin niin aina joku loukkaantuu. Kaikista paras olisi, että vauva ois vielä masussa häiden aikaan, mutta muut lapset on syntyneet aika tarkkaan laskettuna päivänä, heittäny päivän tai pari maksimissaan.
Kommentit (41)
miksi ap ei voi toimia kaasona. Jos ei tajua selittämättä jo, on TODELLA juntti.
Kyse ei ole sinun häistä, jos hääpari pitää lapsettomat häät, sitä pitää kunnioittaa. Sinulla on 4 lasta ennestään, kyllä sinun olisi heti pitänyt sanoa raskauden aloittua et voi olla kaaso. Jos nyt irtisanot työstäsi, saat vihat päälle ja aiheesta. Eihän morsian voi tajuta pienen vauvan päivän rytmistä, helposti hän ymmärtää hoitoon kakara ja siitä ei voi häntä syyttää. Kuten jo moninkertaisena äitinä tiedät lapsella on isä ja nähtävästi morsian on sinulle läheisempi kuin sulhanen miehellesi, laita miehesi lapsenvahdiksi. Hääpäivä tulee luultavammin olemaan hänen tärkein päivänsä ja koska olet suostunut olemaan kaaso, ota asia hänen kannaltaan. Pari viikkoinen vauva nukkuu 90 pinnasesti päivästä, voit lypsää maitoa miehellesi tai antaa korviketta, pääasia on että et anna koko 2 vkoa pelkkää tissiä, tämän verran voit varmaan uhrata ystäväsi puolesta. Joku huone teidän pitää hommata, helpoimmalla pääsee kun jäätte yöksi.
morsiamen alttarille :D Joo, voipi olla että kaaso on juuri synnyttänyt eikä esimerkiksi istu eikä kävele, jos huonosti käy. vauva voi joutua valohoitoon, tai antibioottitippaan eikä pääse "juhlimaan"... Kaikkea sitä kuulee.
Enää meillä ei ole sitten ongelmaa, sillä emme ole menossa noihin häihin. Eilen soitin kaverilleni ja selitin tilanteen vielä kertaalleen, muttei hän sitä vieläkään tajunnut, etten voi jättää vauvaa hoitoon enkä myöskään mielelläni vie lasta häihin. Hän suuttui kun kieltäydyin kaason tehtävistä eikä sen jälkeen suostunut käsittämään mitään. Tuo on hänelle kyllä tyypillistä eli kun asiat ei mene hänen mielensä mukaan niin siinä ei selitykset auta. Nuorempana tämä ei haitannut, mutta nyt kun minulla on lapsia ja hänellä ei niin ongelmia tulee.
Ja 27, kyllä lapsellani on isä ja toki hän hoitaisi vauvaa, mutta pointti tässä oli se, että saatan olla vasta laitoksella synnyttämässä häiden aikaan tai juuri synnyttänyt ja jos kaikki ei mene hyvin kuten aiemmin niin en varmasti kykene häihin menemään ilman vauvaakaan. Enkä pelkästään morsiamen ymmärtämättömyyden takia kyllä uhraisi täysimetystä. Jos vauva vähänkään tulee sisaruksiinsa niin ei pullo kelpaa, vaikka miten yrittäisi. Minulta ei myöskään ole alkuun tullut maitoa niin paljon, että sitä voisi lypsää varastoon ja korviketta en mielelläni anna kun kaikilla lapsillamme on monia allergioita. Oma ruokavalioni on sellainen, että olen allerginen mm. niille, jotka yleisimmin allergisoi ja siksi mieluummin imetän kun annan korviketta.
Ja vielä 27, mahdoitko lukea viestin, jossa vastailin kysymyksiin ja tarkensin. Ystäväni siis pyysi minua kaasoksi jo reilu 1,5v sitten ja kun sain tietää olevani raskaana kysyin, että onko hän ihan varma, että haluaa minut kun saatan olla sillon vasta synnyttämässä jne.
ap
Ei sinun olisi pitänyt kysyä morsiamelta mitään että onko hän ihan varma jne. Sinä tiedät itse ettet pystyisi mitenkään toimimaan kaasona jos olet laitoksella tai vauva on vastasyntynyt. Eli olisi ollut sinun asiasi sanoa napakasti jo siinä vaiheessa kun kerroit raskaudestasi että nyt joudut perumaan kaasona olon. Se olisi ollut tosiaan SINUN asiasi. Ei kysyä lammasmaisesti morsiamelta että mitä hän ajattelee ja onko se hänelle ok että tulee pienenpieni epävarmuus. Hän on lapseton - ei hän tajua noista mitään ja takuulla oletti että jos kerran yhä olet suostuvainen kaasoksi olet aika varma että pystyt kaason hommat hoitamaan.
Koska faktahan on että kaasoilusi ei olisi luultavasti onnistunut laisinkaan vaikka lapsi olisi syntynyt jo ennen häitä ja saisit ottaa lapsen mukaan. Vai miten olisit meinannut hoitaa imetykset yms. joita alussa todella usein ja jotka kestävät pitään ja samalla hoitaa kaason velvollisuudet???
Kyllä tämä idioottimaisuus menee nyt enemmän ap sinun piikkiisi - valitettavasti. :(
Jos ap kerran on sanonut morsiamelle saadessaan tietää raskaudesta, että saattaa olla laitoksella häiden aikaan jne, niin eikö sillon tyhmemmänkin pitäisi tajuta, ettei hän voi toimia kaasona!!??!! Minulla oli joskus samantapainen ystävä siis sellainen joka halusi kaiken menevän oman pillinsä mukaan, tuon takia ystävyys sitten loppuikin.
Jos ap kerran on sanonut morsiamelle saadessaan tietää raskaudesta, että saattaa olla laitoksella häiden aikaan jne, niin eikö sillon tyhmemmänkin pitäisi tajuta, ettei hän voi toimia kaasona!!??!! Minulla oli joskus samantapainen ystävä siis sellainen joka halusi kaiken menevän oman pillinsä mukaan, tuon takia ystävyys sitten loppuikin.
Kyllä ap:n olisi ITSE pitänyt ottaa nyt vastuu omasta käyttäytymisestään ja pystymisestään. Jos tyhmemmänkin olisi pitänyt tajuta ettei hän voi toimia kaasona niin eikö ap:n itsekin olisi pitänyt tajuta se? Ihan ensimmäisenä jopa ennen morsianta! Mutta ei - eihän ap sitä voinut sanoa ei. Sen sijaan oletettiin että lapsettoman ystävän olisi pitänyt se ymmärtää jos ap itse ei ymmärtänyt tai kehdannut sanoa.
Jos tuosta ystävyys loppuu niin se on tasan sen takia että ap ei uskaltanut kertoa ystävälleen totuutta. Ja tuollaisia valehtelevia ystäviä jotka jättävät ystävänsä pulaan viime tingassa ei kukaan kaipaakaan.
sanonut ystävälleen, ettei voi toimia kaasona? Jos tämä ap:n ystävä on samanlainen kun minun entinen ystäväni, joka ainakin ap:n kuvauksen perusteella kuuluu aika samaan gategoriaan niin jos hänelle jossain asiassa sanoi suoraan ei niin ei suostunut sitä uskomaan vaan asioiden piti mennä hänen ajatusmaailmansa mukaan ja muu ei tullut kysymykseenkään. Kieltäytyi siis käytännössä ajattelemasta asiaa sen tarkemmin, vähät muiden elämästä, kunhan hän saa tahtonsa läpi. Aikani jaksoin tuota, mutta mitta tuli täyteen aikani katseltuani. Meitä on niin monenlaisia ihmisiä.
Ja ap:lle, jos ystäväsi tuosta suuttui niin ei hän oikea ystävä ollutkaan.
32
...että hän toimii kaasona vaikka on aina mahdollisuus että hän on laitoksella tmv häiden aikaan.
Jos kaaso (eli ap) olisi kieltäytynyt kaason hommista jo aiemmin hän olisi aivan varmasti asiasta täällä jo kertonut koska niin moni on lynkannut hänen toimintansa...
ole tänne kirjoittanut ystävänsä kanssa käymiään keskusteluja tänne kokonaisuudessaan, ei minusta ole mahdottomuus, että olisi sanonut ystävälleen, ettei voi toimia kaasona ja ystävä viitannut tälle ajatukselle kintaalla kun se pilaisi hänen suunnitelmansa.
Eikö heidän oikeasti tarvitse ajatella kuin omaa napaansa? Ja te vieritätte ap:n niskaan kaiken syyn. Hän oli kertonut miten asia on ja morsian jääräpäisesti haluaa ap:n kaasoksi. Itse en ainakaan noin typeriä lapsettomia tunne.
Enää meillä ei ole sitten ongelmaa, sillä emme ole menossa noihin häihin. Eilen soitin kaverilleni ja selitin tilanteen vielä kertaalleen, muttei hän sitä vieläkään tajunnut, etten voi jättää vauvaa hoitoon enkä myöskään mielelläni vie lasta häihin. Hän suuttui kun kieltäydyin kaason tehtävistä eikä sen jälkeen suostunut käsittämään mitään. Tuo on hänelle kyllä tyypillistä eli kun asiat ei mene hänen mielensä mukaan niin siinä ei selitykset auta. Nuorempana tämä ei haitannut, mutta nyt kun minulla on lapsia ja hänellä ei niin ongelmia tulee.
ap
Ihan oikein tehty! Hyvin ratkaisit tilanteen. Nyt tämä asia ei ole sinun ongelmasi, jos morsian ei ymmärrä ettei kaasona voi olla ihminen, jonka laskettu aika on häiden aikaan, niin se on hänen ongelmansa.
Voin kuvitella tämän morsiamen ruikuttamassa: "Minna jätti pulaan, perui viime hetkellä kaasona olemisen!" Ai miksi?" "No sillä on joku typerä synnytys samaan aikaan, olisihan se hyvin voinut tulla!" "..."
Ja vielä 27, mahdoitko lukea viestin, jossa vastailin kysymyksiin ja tarkensin. Ystäväni siis pyysi minua kaasoksi jo reilu 1,5v sitten ja kun sain tietää olevani raskaana kysyin, että onko hän ihan varma, että haluaa minut kun saatan olla sillon vasta synnyttämässä jne.
ap
[/quote]
et mene häihin.
Tosiasia on, yksikään joka ei ole lasten kanssa tekemisissä, ei tiedä mitä se on.
Itse ennen omani saamista en ollut ikinä vaihtanut vaippaa, kun jouduin joskus pakosta, n 25 vuotiaana olemaan lapsenvahtina hyvälle ystävälleni, äiti mätti lapseen mahd paljon ruokaa, odotti kunnes lapsi nukahti jonka jälkeen lähti asioille ja mä vaan katsoin vierestä kun toinen nukkui äidin ollessa poissa ja en pitänyt tätä mitenkään epänormaalina.
Sinun olisi HETI pitänyt irtisanoa kaason tehtävistä eikä vasta edellisenä kuuna. Ja ilman muuta morsian loukkaantuu tälläisestä. Hän ymmärtää sen sitten kun on itse ehkä joskus äiti.
Mutta mennyt on mennyttä, se ei auta asiaa mitä sinun olisi pitänyt 7 kk sitten tehdä.
Kyllä morsian olisi ymmärtänyt jos olisit ollut sairaalassa etkä olisi päässyt kaason tehtäviä hoitamaan. Ei äidin korvissa kieltäytymisesi kuulostaa samalta kun joku sanoisi en voi tulla ensi viikon torstaina teille kylään kun mulla on silloin kuumetta.
Morsiamilla on omia päähänpistoja ja ne kaikki heille suodaan. Jos menevät uudestaan naimisiin, ovat jo paljon fiksumpia.
vaikka morsiamessa on ihan yhtä lailla vikaa. Ap on selittänyt, ettei voi olla kaasona tietyistä syistä ja tämä morsian ei suostu tajuamaan asiaa. Ei lapseton voi oikeasti olla niin tyhmä/ymmärtämätön, jos hänelle asiaa vielä valotetaan.
Onneks itselläni ei tuollaista ystävää ole, vaikka lapsettomia ystäviä kyllä. He kyllä olisivat tuon ymmärtäneet ap:n selityksistä.
Morsiamen on turha suuttua, jos ei ole itse aikanaan tajunnut ap:n selitystä, ettei voi toimia kaasona kun laskettu aika osuu niin lähelle.
vaikka morsiamessa on ihan yhtä lailla vikaa. Ap on selittänyt, ettei voi olla kaasona tietyistä syistä ja tämä morsian ei suostu tajuamaan asiaa. Ei lapseton voi oikeasti olla niin tyhmä/ymmärtämätön, jos hänelle asiaa vielä valotetaan. Onneks itselläni ei tuollaista ystävää ole, vaikka lapsettomia ystäviä kyllä. He kyllä olisivat tuon ymmärtäneet ap:n selityksistä. Morsiamen on turha suuttua, jos ei ole itse aikanaan tajunnut ap:n selitystä, ettei voi toimia kaasona kun laskettu aika osuu niin lähelle.
Tyhmä kun oli...
ystävälleen, ettei voi toimia kaasona.
Mutta juhlissa oli muutama vauva, eikä se ketään häirinnyt. Ymmärrän, että ympäri juoksevat taaperot saattavat häiritä, mutta vauvat usein nukkuvat vain :) Nämä pari vauvaa makoilivat rattaissa ja söivät välillä!
jos toinen on raskaana ja toinen häästressissä, niin en yhtään ihmettele, jos keskustelu ei välttämättä toimi. Vaikka molemmat ovatkin normaalissa olotilassa TÄYSIN normaaleita ja fiksuja ihmisiä.
Tsemppiä teille jatkokeskusteluihin!