Paljonko oman hevosen ylläpitäminen maksaa kuussa?
Kommentit (38)
Reenistä (ravuri) saat hyvinki maksaa sen 1000e/kk mut pihalla mä oon pitäny kauran ja heinän hinnalla, ei tullu ku 100-150e/kk. Ja se oli vaan vanha ruuna jolla maastossa ratsastelin huvikseni.
Keskimäärin jos viet ratsutalliin niin 400e varmaan saat maksaa, pikkutallissa maatilalla mä oon selvinny 170e hintaan.
Tuo siis ilmeisesti vuokratallissa?
Mitähän ylläpitäminen tulee maksamaan, jos on talli omasta takaa?
meillä täällä maalla pyöriisiinä 350-500 välillä
mutta sehän ei ole kaikki mitä hevoseen menee. on matokuurit, jos allerginen erikoisruoat, mahdolliset lääkärikäynnit(eivät todellakaan ole halpoja) kengitykset vähintään 2 kertaa vuodessa, yleensä tarvitaan useamminkin n. 3kk välein.
ja suosittelen vielä ottamaan vakuutuksen hevoselle meinaan, jos tosiaan hevonen sairastuu ja tie vie eläinlääkäriin niin hevosen hoito siellä ei todellakaan ole halpaa.
itekin vaikka kuinka kallista ruokaa jos haluut, mut kevyellä käytöllä selviit varmaan alle 200e. Mut riippuu siis paljonko se syö ja mitä sille syötät ja minkä kokonen se on.
Ja siihen en oo laskenu mitään eläinlääkärijuttui joita sit saattaa putkahdella.
niin sitten mietit mitä maksaa kaurat (mahdollisesti erityis ruoat) ja muut appeet. heinä, puru. Ja kaikki muu mitä tuohon aikaisemmin kirjoitin.
-5-
kuka hullu kengittää hevosensa 3kk välein???
Oikee kengitysväli on 4-8 VIIKKOO ja kengityksen hinta on veroja maksavilla sepillä ratsuita yli satasen, kakskin. Ravurille saa pimeen kengittäjän 40e-50e
niin mun mies ois aika paljon köyhempi...
Mistä sä tollasen luvun vetasit? :D:D:D
haista hapan. Riippuu kuule ihan sen kavion kasvusta ja hevosen käytöstä.
ja tuo kengittäjän hintakin riippuu missä päin suomea asustelet.
Meillä ihan kuitilla 70e
Eläinlääkärikin maksaa yleensä enemmän kun mirrin kastroiminen... Sanoisisn 500-1000 egee.
Ei kyl ainakaan kovin kannattava ole, en mä ainakaan antais mun miehen tehä tohon hintaan kuitilla yhtään kengitystä.
Onks toi ratsuille vai ravureille ja tuoko kengät ja naulat ite?
Teki mun mieski opiskeluaikoina 20e/heppa, mut se oli sillon ku se vasta opetteli.
meillä yksi pullaponi jota ei edes kengitetä kesäksi vuollaan vaan ja talveksi laitetaan hokit alle..
Koulu hevoset onkin sitten jo eri juttu niitä kun käytetään huomattavasti enemmän..
Ja tuo 4 viikon välein on kyllä liioteltua.. heh.. taitaa olla kengittäjien tapa rikastua..
niin mun mies ois aika paljon köyhempi...
Mistä sä tollasen luvun vetasit? :D:D:D
arvaa mitä takookin ihan itse osan kengist ;)
Ja juu tuo kengät ja naulat mukanaan.
no meillä pullaponi ja ratsu.
Tosin mistä minä tiedän vaikka helsinkiin mennessä hinta nousee tuplaksi, toisaalta ei se minulle kuulu.
Ei kyl ainakaan kovin kannattava ole, en mä ainakaan antais mun miehen tehä tohon hintaan kuitilla yhtään kengitystä.
Onks toi ratsuille vai ravureille ja tuoko kengät ja naulat ite?
Teki mun mieski opiskeluaikoina 20e/heppa, mut se oli sillon ku se vasta opetteli.
kengittämällä kaakit useemmin ku sil on kuukausipalkka.
Ja kyl mä tiiän ettei ratsuja kengitetä niin usein ku ravureita(joista mul siis on enemmän kokemusta) mut et kaks kertaa vuodessa??
hoitotarvikkeisiinkin oma pottinsa..
Satulat, suitset, loimet, harjat jne jne
se riippuu sen kavion kasvusta ja hevosen käytöstä.
kavionkin kasvu on yksilöllöistä siinä missä ihmisillä kynsien tai hiusten kasvu. Hevosetkin ovat yksilöitä.
ja maksaa verot ja pyytää 70e niin taitaa tehdä kohta tappiota vaik kengittäis 100 heppaa päivässä.
Mut hyvä sulle kun oot löytäny sellasen kengittäjän. :)
No aivan tasan varmasti kengitetään hyvin suuri osa ratsuista, jotka aktiivisessa käytössä, vähintään 6-8 viikon välein. Eri asia on sitten pullaponit ja muut.
Terv. Oma heppa Helsingissä
se riippuu sen kavion kasvusta ja hevosen käytöstä. kavionkin kasvu on yksilöllöistä siinä missä ihmisillä kynsien tai hiusten kasvu. Hevosetkin ovat yksilöitä.
Mut ei taida 6kk edes pysyä mikään kenkä jalassa...
Tai sit sä oot tavannu jonku ihmehepan, mistäs mä tiedän ;D
juttu, kuin maalla. metsäteitä ja pelloilla laukkaava hevonen joka käytössä joo joka päivä, mutta ei tuntitolkulla. niinkuin jotkut tuntihevoset.
Mutta hevosen pitohan on juuri niiin kallista kuin siitä tahtoo tehdä. Ja riippuen missä niitä pitää.
Tuomarinkylässä taitaa olla 600-700/kk. Varmaan kauemmas,kun mennään, niin hinta halpenee