Miten järjestää suht edullisesti kauniit ristiäiset?
Rahaa tahtoo aina palaa ihan liikaa kaikkeen, olisi kiva saada vinkkejä siihen kuinka ristiäiset voi järjestää kohtuullisella rahamäärällä, ehkä jopa halvalla! Kahdet ristiäiset meillä on jo pidetty ja mopo on meinannut lähteä käsistä kun on saanut kaikkia "ihania ideoita" jotka on sitten maksaneet kans.
Niin ja kotona pidämme ristiäiset. Kaikki vinkit tervetulleita! Koristelusta ym ym :)
Kommentit (9)
Montako vierasta tulossa ja tulevatko lähistöltä?
Varsinaista ristiäiskoristelua ei tarvita. Kukkakimppu riittää hyvin. Valkoinen liina teillä on varmaan jo valmiina.
Tarjoilussa säästää eniten. Lämmintä ruokaa ei tarvita, jos vieraat tulevat läheltä. Itse tekemällä saa edullisimmin. Tarjottavia voi valmistaa etukäteen. Esim. tuulihatut voi laittaa pakastimeen ja täyttää vasta juhlapäivänä. Kakun voi valmistaa itse ja sen koristelussa voi käyttää mielikuvitusta.
Tärkeintä ristiäispäivässä on se vauva.
seurakunnan tiloissa (ilmainen), jota ei tarvinnut siivota ja koristelu tuli talon puolesta (kauniita kukkia, liinat pöydillä, kauniit astiat, kaunis tila jugendkattoineen ei paljon muuta kaivannuut). Syömiset hoidettiin suvun naisten kesken perinteemme mukaan - eli meidän suvussa äiti on se, joka hoitaa vauvan levänneenä ja syöneenä ja puettuna juhlaan, ei tee muuta. Isoäidit, isoisoäidit ja sisarukset tuovat kukin jotain syötävää ja kakku ostetaan leipomosta valmiina. Meillä ristiäisissä on ollut suolaisena yleensä voileipäkakku, pieniä suolaisia coctai-paloja ja muuten kahvitarjottavia (pikkuleivät, kuivakakkua, pullaa) sekä tietysti shamppanjaa. Kannattaa valita tarjottavat niin, etteivät rasita sinua liikaan. Jos mahdollista, pyydä muilta sukulaisilta apua.
Itse siis ymmärrän kasteen jälkeisen tilaisuuden ristiäisKAHVITTELUNA, eikä "kunnon" ruokaa ole tapana tarjota.
Koristeita en ole tainnut itse hankkia kuin kauniit kynttilänjalat juhlatilaan ja servietit.
meni ritiäisiin kaikenkaikkiaan noin 150€ rahaa, vieraita oli 25. Tilat, mekot ja liinat tuli kirkolta maksutta. Voileivät tehtiin tarjolle itse, kaupasta kuivakakkua ja keksejä ja täytekakut 2kpl tilattiin. Koristeluna oli mummin hopeiset kynttilänjalat ja tilattu kukkakimppu n.45€.
Ihan oli mukavaa kaikilla :)
koristelu. Meillä keskimmäisen lapsen ristiäiset olivat syyyskuun alussa ja tilasin kukkakaupasta parisenkymmentä pientä vaaleanpunaista ruusua (siihen aikaan vuodesta todella edullisia). Loput kukat poimin omasta pihasta eli valkoiset syyshortensiat. Tein niistä ja ruusuista kimppuja kotiin ja ne olivat todella kauniita. Rahaa paloi siihen ehkä 12 euroa ja kimppuja tuli monta (yksi kastepöytään, kaksi kahvipöytään ja yksi ulkona olleeseen pöytään.) Aurinko paistoi ja kahvittelimme ulkona.
Tarjoiluissa minä suosin itsetehtyjä: esim. lusikkaleivät ovat supersuosittuja itsetehtyinä, edullisia ja ne voi tehdä etukäteen ja laittaa pakkaseen. Silloin maistuvatkin oikein mureilta ja hyviltä. Mieluummin muutamaa hyvää sorttia ja paljon kuin monta eri sorttia vähän. Helpompaa ja edullisempaakin niin.
tai osta sydänpipareita. Niitä saa vaaleanpunaisella tai -sinisellä kuorrutteella. Sydän-teema voisi näkyä muutenkin kautta linjan.
Syömiset hoidettiin suvun naisten kesken perinteemme mukaan - eli meidän suvussa äiti on se, joka hoitaa vauvan levänneenä ja syöneenä ja puettuna juhlaan, ei tee muuta. Isoäidit, isoisoäidit ja sisarukset tuovat kukin jotain syötävää ja kakku ostetaan leipomosta valmiina. .
Meillä kun kaikki suvun naiset isoäitejä ja vauvan tätejä myöten istuvat tanakasti peffallaan juhlissa odotellen kahvinkin tulevan kuppiin ihan vauvan äidin toimesta. Kukaan, ei kukaan auttanut pätkääkään yksissäkään meidän ristiäisissä.
Ja niinku mä olen heidän juhlissaan aina auttanut. Oman äitini puolesta järjestin jopa 50 hengen muistotilaisuuden meillä kotona, minun leipomuksillani veljeni kuoltua. Eikä apua edelleenkään...
Mutta kärsi kärsi..kirkkaamman kruunun saat.. =0)))
Milloin pidätte ristiäiset? Meillä on ollut yhdet kesäristiäiset muiden ristiäisten lisäksi. Käytimme kesällä mahdollisimman paljon luonnon materiaaleja koristelussa. Kahvipöydässä oli koristeena liinalla koivun oksia, oli muuten todella kaunis. Ja yksissä toisissa kesäjuhlissa meillä oli ulko-ovella porraspielessä koivunoksia ja horsmia isossa vaasissa koristeena. Ihanaa maalaisromantiikkaa ja kaikenlisäksi aivan ilmaisia!!!
kiitos näistä mitä on tullutki jo :)
Osa vieraista on tullut kauempaa (200 km päästä) mutta en ole kuitenkaan tehnyt mitään lämmintä ruokaa. Olen "varoittanut" asiasta kuitenkin etukäteen, joten ovat voineet syödä matkalla tai sitä ennen. Olen kuitenkin laittanut paljon suolaista tarjottavaa, joten ihan nälässä ei ole tarvinnut olla.
Tarjolla oli viimeksi karjalanpiirakoita ja munavoita, voileipäkakkua, täytekakkua, kääretorttua, keksejä.. Olen tehnyt kaikki itse, paitsi karjalanpiirakat olen ostanu pakastealtaasta. Ne ei kovin paljoa maksa. Ison voileipäkakun saa tehtyä n. 30 eurolla tai sitten voi tehdä kaksi pientä. Täytekakkuun menee ehkä kymppi, niitä tarvitaan kaksi varuiksi. Meillä on menny tarjoiluun ehkä 100 euroa, eikä paljon muita kuluja ristiäisistä oikeastaan tulekaan - kukkakimppu maksaa n. 20 euroa eli yhteensä 120 euroa.