Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maha ei kestä enää kahvia ja ruoka sulaa toodella hitaasti. Mistä kyse?

Vierailija
10.08.2024 |

Tätä ollut jo pidempään. Vatsaan tulee tosi outo tunne kun juon kahvia. Ei nyt varsinaista kipua mutta sellainen huono olo. 

Lisäksi kun syön esim illalla niin ruoka ei ole aamuksi ehtinyt sulamaan ja saatan hampaita pestessä oksentaa sulamatonta ruokaa. 

Turvottaa ja huono olo muutenkin. Alkoholi on kaikista pahin. Sitä ei auta juoda oikein yhtään, rikkoo vatsan moneksi päivää. 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappivaivoja?

Vierailija
2/11 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda kahvi tummapaahtoiseen ja juo sitä vain aamuisin. Tämä neuvo koska et kuitenkaan kokonaan lopeta kahvinjuontia. Vaaleapaahtoinen kahvi on niin happoista että se ärsyttää todella herkästi mahaa (musta tee on itseasiassa vielä sitäkin pahempi.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan liian vähähappoista mahaa ja refluksitautia (jos ylipainoa niin sehän ei varsinaisesti edistä asiaasi.) 

Vierailija
4/11 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä.

Vierailija
5/11 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan liian vähähappoista mahaa ja refluksitautia (jos ylipainoa niin sehän ei varsinaisesti edistä asiaasi.) 

Myös palleatyrä oireilee ap:n kuvailemalla tavalla. Minulla on palleatyrä ilman refluksia.

Vierailija
6/11 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi ja alkoholi kokonaan pois, juo yrttiteetä kahvin sijasta. Myös sokeria on hyvä vähentää ruokavaliosta.

Vierailija
7/11 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö yrittää päästä lääkärille?

Vierailija
8/11 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös palleatyrä oireilee ap:n kuvailemalla tavalla. Minulla on palleatyrä ilman refluksia.

Sama, eikä noita nykyään juuri edes leikata vaikka minulle taas tyypillisesti aiheuttaa pahan refluksin. Leikkauksessa on tietty riskinsä, sen takia en ole sitä yksityiseltä käynytkään pyytämässä, ainakaan vielä. Krooninen ruokatorventulehdus (jota ei saada elintavoilla ja lääkityksellä millään paranemaan) taas altistaa soppatorven syövälle eikä sekään kiinnostelisi. Mun tyrän syy on täysi mysteeri, se ilmaantui jo parikymppisenä. Ei ylipainoa, en tupakoi, päihteile, ruokavalio tiukka. Paska tsägä kai

Vierailija
9/11 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi selittäisi myös molemmat. 

Vierailija
10/11 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitappa vaihtaa kahvi kolaan, juo päivittäin reilusti. Sitä määrätään tähystyksen jälkeenkin, jos ruoka ei sula kunnolla.

Noin muuten voisi olla sappivaivaa. 

Vierailija
11/11 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahviasiasta en tiedä, mutta mulla sulaa ruoka huonosti silloin, kun on raudat alhaalla (ferritiini alle 30). Matala ferritiini vaikuttaa kilpirauhaseen, mikä vaikuttaa ruuansulatusentsyymien tuottoon.

Käy labrassa. Ota ainakin pvk, ferrit, tsh ja t4v. Itse ottasin vielä dvit, b12-aktiv, folaatti sekä keliakia. Nämä kaikki vaikuttaa rauta-arvoihin ja/tai kilpirauhaseen.