Ongelmana alkoholia käyttävä isovanhempi lasten ollessa hoidossa
Onko muilla vastaavia tilanteita?
Meillä isäni juo varsin reippaasti, on työssä mutta vapaalla sitten juo senkin edestä. Tissuttelua aamusta iltaan ja yöhön, sellaista suht hyväntuulista mutta kuitenkin. Ei mitään räyhäämistä tai oksentelua tietääkseni. Nyt viimeeksi tuli iso riita minun ja heidän välilleen kun isäni oli jatkanut edellistä iltaa seuraavaan päivään kun lasteni piti mennä 2 yöksi hoitoon. Ei kuulemma muistanut että lapset tulevat ja oli ehtinyt naukata aamupalaksi viiniä. Selityksiä selityksiä. Äiti syytti minua että estän lasten yökyläilyn kun olin viemässä lapsia pois, ja syytti minua mm. neuroottiseksi ja omituiseksi. Riitaa on ollut jo n. 5v jolloin ekan kerran tästä alkoholista on riidelty. Välillä en vienyt lapsia ollenkaan sinne, mutta nyt 4v on yökylät tosi tärkeitä ja äitini sanoo että hän hoitaa hyvin ja että ei mitään hätää. Itselläni on jotain isojakin traumoja lapsuudesta ja en halua että tissutelaan jo n. 13.30 kunnolla haisten. Olenko siis jotenkin tiukkis? Kuinka moni vie lapsiaan isovanhemilleen jotka naukkailevat viiniä, viinaa tai olutta huvikseen. Tiedän etten voi juopolle mitään, mutta näyttää siltä että nyt loppuu yökylät meiltä. Kun sanoin että tervetuloa selvinpäin meille, sain sellaiset raivot osakseni että huhhuh.
Kommentit (17)
Äitini on alkoholisti, juo aina vapaalla "rankka työ, joten vapaalla pitää relata", just joo. Meillä meni nyt taas puhevälit,koska mummi haluaa hoitaa lapsiani,mutta en enää suostu siihen, koska hän ei pysty olemaan juomatta edes lasten ollessa hänen luona. ( Meillä olessa juo "salaa", ihan kuin en huomaisi!) Olen aiemminkin sanonut asiasta, tehosi ehkä pari viikkoa,sitten taas jatkui tissuttelu lasten ollessa paikalla. Nyt hän haukkui minut ja tapani kasvattaa lapsia (koska en halua juoppoa mummia heidän lähelle!), minulle on ihan sama vaikka hän olisi kuinka loukkaantunut nyt, lapsiani hän ei näe jos ei ole selvin päin!
Äitini ja isäpuoleni ottavat alkoholia, polttavat myös tupakkaa lapseni läsnäollessa. Jos sanon, että en tuo lastani enää heille, saan syytökset niskaani. Olen ahdasmielinen, ilkeä, vähästä valittava, mummon hoito ei kelpaa ynnä muuta. Ei tule kuukoonkaan, että isovanhemmat myöntäisivät ongelmansa ja pysyisivät tipattomina.
Äitisi pitäisi tämä tajuta. Jos ei tajua, niin ei voi mitään. Hän voi tulla hoitamaan lapsia teille mutta en veisi lapsia taloon missä isoisä ryypiskelee.
kukaan perheestäni kaksi lapsetonta siskoani mukaanlukien ei ymmärrä periaatteitani. Äitini vain syyttää minua ja pitää mua typeränä. Olen käsitellyt asioita psykologin kanssa, että ei mikään uusi asia. Nyt lapseni kaksoset tyttö ja poika kuitenkin alkoivat parkua ja raivota kun olin ottamassa heitä takaisin autoon. Olivat juuri laittaneet taloksi. Mietin, että ehkä heille on pienempi trauma jäädä yhdeksi yöksi nyt sinne kuin se, että odottivat suuresti ja äiti itkuisena pakkaa uudelleen autoon. Tiedän että juominen varmasti jatkuu, mutta huomenna haemme heidät pois. Varmasti yrittävät parhaansa, sillä ovat yrittäneet tsempata, mutta minkäs alkkari luonteelleen voi, kuten itse sanovat. Harmittaa niin paljon, niin paljon olen vuodattanut kyyneliäa. Muita isovanempia ei ole lähellä. Toinen pappa on kuollut. Tukiverkosota ei ole muuta. Oma äitini tekee varmasti kaikkensa, mutta en pysty luottamaan. Olisi ihan hyvin voinut laittaa vaikka tekstaria ettei nyt käy, pappa on juonut. Kuulemma vain pari lasia viiniä. Nyt äsken äitini soitti ja sanoi kaiken olevan ok ja hyvin ja juttelin toisen lapsen kanssa. On vaikeaa laittaa välejä poikki, mutta kyllä tämä tuntuu niin vaikealta. Onko ketään joka jättäisi hyvilä mielin aamun tasottavia ottaneelle? EIhän isäni lapsia hoidoa, mutta on siinä lähellä koko ajan ja itseäni se inhotti nuorena, tuskin lapseni edes mitään huomaavat vain sen miten jäykkä aina olen hänen seurassaan oli sitten selvinpäin tai kännissä.
ap
lasten jättämistä hetkeksikään hoitoon, en vaikka äitisi kuinka olisi hoitovastuussa. Haluatko lapsillesi samanlaisia kokemuksia mitä itselläsi on? Tekstistäsi päätellen kärsit edelleen, haluatko saman taakan lapsillesi..?
Samaa ongelmaa löytyy meidänkin perheestä ja yhteen ollaan asian tiimoilta otettu. Olisi kamala pistää välit poikki äitiin ja isään, mutta välillä tekee mieli. Olen ajatellut luottaa, että he hoitavat lapset vaikka välillä naukkailevatkin. Harmittaa todella, mutta minkäs teet, ei aikuisia ihmisiä voi käskeä ja jos pistän välit poikki, loppuu myös omat menoni/vapaa-aikani (ilman lapsia) siihen.
samassa veneessä ja toivoinkin keskustelua juuri sellaisten kanssa, joilla sama tilanne. Muuten on vapaa jeesustelemaan miten vain. Itselläni ei ole se tilanne nyt että on joku meno, vaan oli sovittu jo kuukausi sitten että kun äitini on lomalla saa lapset tulla sinne lomalle pariksi yöksi. Ja heille se on iso juttu. VÄlit ovat olleet katkolla monesti, ja aina minä vain yritän...nyt sain tarpeekseni ja en huomisen jälkeen vie lapsia enää sinne. Ovatko teidän vanhemmat humalassa jo kun viette, vai juovatko vasta illalla? Yleensä kun lapset on viety tai haettu on isäni ainakin sen hetken ollut selvinpäin erään riidan jälken, jolloin vein lapset ja muutin pois vaikka asuimme siellä pari viikkoa olosuhteiden pakosta.
ap
sekä mummi että pappa. Ja isäni juo takuuvarmasti ja on kyllä tosi riidanhaastaja kun ottaa, ärsyttävä kuin mikä. Sama ongelma äidissäni, jos ratkeaa juomaan. Ei mitään hyväntuulisia tissuttelijoita, korkeintaan alkuilllan, sitten meno muuttuu. Viime reissu heillä oli sellainen, että sain itse kunnon haukut niskaani, kun sanoin juomisesta ja toivotettiin mut helvettiin sieltä perheineni. En uskalla kyllä viedä ihan heti lapsia sinne, mummi on tervetullut selvinpäin meille lapsia kattomaan. Mutta valitettavasti kumpikaan ei mielellään tule meille, kun sitten pitäisi olla selvin päin ja menee kotikenttäetu riitaa haastaessa.
Hankala tilanne, kohteliaissa väleissä ehkä juuri ja juuri ollaan lasten takia, mutta yökyläilyt on ongelma. En uskalla jättää lapsia sinne. Oma lapsuuskin on niin ankea muistoissani juuri alkoholin ja huutamisen ja riitelyn ja muutamien käsirysyjen (vanhempien keskinäisten) takia.:(
En vie minäkään omia lapsiani minun vanhemmilleni. Ovat kyllä eronneet, mutta molemmat naukkailevat. Molemmat käyvät töissä ja osaavat olla ottamatta. Yöksi on äitini vanhempaa poikaa kysynyt, mutta en ole päästänyt ja suoraan olen sanonut että lasten siellä ollessa ei tarvitse ottaa alkoholia vaikka itsekin olisin paikalla. (Niin on käynyt ja olen lähtenyt saman tien poiskin). Alkoholi ei ole minulle tabu aihe, mutta ei minun mielestä pienten lasten sitä tartte katsella.
Eli on ollut humalassa jo kun ollaan sinne menty.
Joten ei ole lapsenlapset olleet hoidossa.
Harmi kun ei ole muutenkaan sukulaisia,jotka
vois toisinaan katsoa lapsia.
Mutta voidaan ainakin kehua,että ollaan itse hoidettu lapset.
Meillä myös mun isä on kova ottamaan. Äiti ei juo silloin kun lapset ovat siellä hoidossa ja hän ne hoitaakin, mutta onhan se pappa siinä lähellä. Itselle ei pahempia traumoja lapsuudesta jäänyt, vaikka meillä jhlittiin paljon ja usein. Lähinnä oli kivaa kun pikku humalassa sai pyydettyä rahaa karkkiin ja kaikki ol hyvällä tuulella.
Omia lapsia e kutnekaan sinne haluaisi tässä tilanteessa viedä ja mieheni on vielä tiukempi. Vaikea tilanne eikä meilläkään mun siskot ymmärrä mun kantaani.
ja isäsi on hyväntuulinen, ei minusta ongelmaa ole.
Oma äitini oli kerran juonut kun vein lapsen, joten en jättänyt lasta sinne :(
Minä en jättäisi. Ja mielestäni äitisi tekee väärin, kun edes ehdottaa moista. SINÄ olet vastuussa lapsistasi ja siitä, että heillä on turvallista. Ja että itse voit luottaa siihen, että he ovat turvallisessa hoidossa. JOS jotakin sattuu, niin tuskin annat itsellesi koskaan anteeksi. Ja äidilläsi on isäsikin hoidettavana/huollettavana, joten jotain voi hyvinkin sattua.
Minua voi pitää asiassa tiukkana, mutta en halua omia lapsiani altistaa tuollaiselle. Olen itse alkoholistin lapsi.
jos pari viinilasillista koettaisiin jo kauheaksi jutuksi. Juodaanhan me itsekin pari lasia viiniä vaikka päiväaterialla, parit saunaoluet illan kuluessa ja vaikka vielä konjakit illan päätteeksi. Olenko sitten jotenkin epäluotettava hoitaja omille lapsilleni? Meillä on esikoinen jo aikuinen, ja ihan tervejärkinen nuori aikuinen hänestä on kasvanut.
Meillä vanhemmat ottaa kyllä molemmat jonkun verran, vaikka lapset on sielä hoidossa. En usko että äiti vetää perseitä, mutta isä vetää. Eivät ole kännissä kun viedään lapset sinne, en uskaltaisi jättää jos oisivat.
Minullakin on traumat lapsuudesta juomisen suhteen, enkä halua omille lapsilleni samaa :(
Ei ole helppoa..
Me emme voi jättää lapsiamme hoitoon anopille ja appiukolle, koska appiukko saattaa koska tahansa ratketa juomaan aivan örvellyskännit. Omasta mielestään hän ei juo likaa alkoholia, koska hänen mielestään olut ja kotiviini eivät ole alkoholia ;-). Anoppi ei itse juo lainkaan, mutta se ei paljoa tilannetta pelasta, koska tuo arvaamaton appi asuu samassa talossa.
Me olemme ottaneet sen linjan, että jos appiukko on humalassa, kun menemme sinne, käännymme heti ovelta takaisin kotiin. Onneksi niin ei ole tarvinnut tehdä kuin kaksi kertaa. Niillä kerroilla olimme kertoneet etukäteen tulostamme ja anoppi oli sanonut, että ihan on ok tulla. Hän jotenkin suojelee omaa miestään, eikä suostu näkemään, että mies on aivan humalassa. Siksi en uskalla jättää lapsiamme mummulaan hoitoon. Onneksi mieheni on onneksi kanssani samoilla linjoilla. Mieheni siskon mielestä olemme molemmat tiukkapipoja, jotka riistämme lapsiltamme isovanhemmat appiukon pienen naukkailun takia.
isovanhemmat aloittavat pämppäämään heti kun lapsenlapsi nukkuu.
Kai tuosta hienotunteisuudesta pitäisi olla kiitollinen, mutta kun minun mielestä ei ole liikaa vaadittu, että edes silloin harvoin kun lapsenvahtina ovat niin olisivat selvin päin koko yön.
-Entäs jos lapsi herää vaikka pissahätään, ja isovanhemmat tenussa... Tai tulee joku lääkärissä käyntiä vaativa tilanne, niin kännissäkö lähtevät päivystykseen. Ihmetyttää vielä seuraavana päivänä, onko promilleja veressä, kun lähtevät autolla lapsen kanssa liikenteeseen.
Sympatiat sinulle AP. En todellakaan jättäisi sinun tilanteessasi lapsia hoitoon. Joku voi sanoa sinua tiukkapipoksi tms, mutta mitä sitten. Aikoinaan kuulin sanonnan: "Onko lapsenvahtisi sellainen, jolle voisit antaa vartioitavaksi miljoonan - ja lapsemmehan ovat tuotakin summaa arvokkaampia..."