oikomishoitoa aikuisena?
hei! minä kärsin kovista päänsäryistä ja ongelma löytyi purennasta, hoitona ehdotettiin rautoja pidettäväksi 1 vuosi ja sen jälkeen leikkaushoito kirurgisessa sairaalassa. onko kellään kokemusta aikuisena tehdystä oikomisesta? miltä raudat nykyään näyttää? onko ne edelleen sellaset kauheat telaketjut...? kiitos!
Kommentit (18)
Niitä saa eri väreissä. Jos haluaa huomaamattomat, kannattaa vaatia värittömät kiinnikkeet. Jos sinulla on terveydellinen syy oionnalle, ota selvää saatko Kelan korvauksen (ehkä olet jo ottanutkin).
juu, käyn kunnallisella puolella. Eli on terveydellinen syy, saan lähetteen sitten leukakirurgiselle helsinkiin leikkaukseen ja maksan siis vaan pkl maksun.
Yhtä hammasimplanttia varten viel keräilen rahaa (maksaa 2000,-) mutta onneksi se hammas on tuol aika takana, ettei sillee ole mikään kauhea kiire.
Mulla päätty oikomis/leikkausprojekti kolme vuotta sitten. Alussa sanottiin et vuosi rautoja ja sitten leikkaus mut loppujen lopuks pidin rautoja kaks vuotta ennen leikkausta ja puol vuotta jälkeen. Olin julkisella puolella hoidossa ja sieltä laittoivat iha nselaset vanhan malliset telaketjut. Ei se niin paha ollut kuin olin ensin ajatellut mutta kyllä oin ilonen kun niistä eron pääsin :) Mulla siirrettiin alaleukaa 5milliä eteenpäin.
vikaa, kaiketi. Mutta kaksi yläetuhammasta töröttää yli puoli senttiä ulompana johtuen peukalone imemisestä lapsena :-( Olen 36 ja koko ikäni kärsinyt jänsihampaistani. Niitä oikoisin jos saisin rahaa ja inspiraatiota.
Mulla päätty oikomis/leikkausprojekti kolme vuotta sitten. Alussa sanottiin et vuosi rautoja ja sitten leikkaus mut loppujen lopuks pidin rautoja kaks vuotta ennen leikkausta ja puol vuotta jälkeen. Olin julkisella puolella hoidossa ja sieltä laittoivat iha nselaset vanhan malliset telaketjut. Ei se niin paha ollut kuin olin ensin ajatellut mutta kyllä oin ilonen kun niistä eron pääsin :) Mulla siirrettiin alaleukaa 5milliä eteenpäin.
kerrotko leikkauksesta, missä sinut leikattiin, kauan leikkaus kesti, nukutettiinko, oliko kipuja, kauan olit sairaalassa..?
Kiitos paljon!!
Täällä eräs, jolla oikomishoito vielä käynnissä ja leikkauksesta puoltoista kuukautta.
(leikkauksessa alaleukaa siirrettiin 1,5 cm eteenpäin). Nyt on suussa todella kireät kumilenkit jotka pitää leuan uudessa asennossaan. Raudat saanen pois puolen vuoden sisällä, jolloin oikomishoito on kestänyt yhteensä 2 vuotta. Ja kunnallisella puolella raudat ovat telaketju-mallia, valitettavasti.
sitten vaan telaketjut suuhun:)) voi hitsi. Miten sinun leikkaus meni? missä tehtiin?
ap.
Sekä ala- että ylähampaat oiotaan niillä karseilla telaketjuraudoilla. Kai niihin tottuu, tosin itse kärsin kyllä joka kerta kun avaan suuni uuden ihmisen seurassa. Mutta uskon että lopputulos maksaa vaivan.
Itselläni on ulkonevat jäniksen hampaat ja ne ovat vinossakin alahampaat taas tekevät siksakkia kun ovat niin ahtaasti. Mitään päänsärkyjä ei ole tullut mutta halusin lopultakin korjata tämän ulkonäkövirheen. Hampaat vaikuttavat ihmisen ulkonäköön todella paljon.
Mun leikkaus tehtiin Satakunnan keskussairaalassa.
Leikkauksessa sattui kaikki mahdolliset ongelmat juuri itseni kohdalle (toiselta puolelta leukaluu murtui säpäleiksi, ja toiselta puolelta repesivät hermot, jonka johdosta alaleuassani ja alahuulessa ei koskaan tule olemaan tuntoa enää. Tämä häiritsee esim. syödessä kun ruokaa valuu leualle, eikä itse sitä tunne).
Alussa olin tosi kipeä, mutta sairaalassa saa kipulääkettä niin hyvin, ettei juuri kipuja tarvitse kärsiä.
Kipulääkettä en juurikaan käytä enää, tosin toisinaan se puoli jossa on titaanilevy, ja joka on murtunut pieniksi palasiksi, kipuilee sen verran, että on turvauduttava lääkkeisiin.
Tämä oma kokemukseni ei varmasti ole mitenkään kannustava, mutta ulkonäöllisesti parannus on sen verran hyvä ja profiili muuttunut parempaan, että ehkä lähtisin samaan ruljanssiin uudemmankin kerran...
Ai niin, ja vieraile toki täällä:
http://www.operaatio.com/
Siellä ihmiset kertovat leikkauksistaan ja oikomishoidoistaan :)
Niin ja onnea koitokseen! Helppoa siitä ei tule, mutta varmasti vaivan arvoista :)
ei se haittaa, vaikka kertoilet ei niin ihanasta kokemuksestasi... voimia sinulle kovasti! Tiedänkin jo, että riskinsä on siinäkin... eli siis tehdäänkö leikkaus nukutuksessa? tuleeko kaikki arvet suun sisälle? eikä ihoon? Itselläni on ns. A3 ristipurenta....? eli alaleuka on hiukan ulompana kuin yläleuka, ja hiukan ahtautta hampaissa ylhäällä. Lääkäri sanoi että tod.näk. kumpaakin leukaa siirretään hiukan, sekä alaleukaa oiotaan keskemmälle koska se on vähän vino toiseen suuntaan... kaksi hammasta poistetaan, toiseen tulee implantti ja toinen rako menee umpeen oikomisen aikana. Sen tiedän että kyseessä on iso operaatio.
ap.
kerrotko leikkauksesta, missä sinut leikattiin, kauan leikkaus kesti, nukutettiinko, oliko kipuja, kauan olit sairaalassa..? Kiitos paljon!!
Mut leikattiin satakunnan keskussairaalassa, taisi olla muutaman tunnin operaatio ja kyllä nukutettiin, ei kai näitä tehdä ilman nukutuksia. Oisinko pari yötä ollut silloin sairaalassa ja kaikki meni hyvin, kipuja ei juuri ollut, mutta olen kuullut että toisilla on tosi kovat kivut. Leuankärkeen minulla ei olle tunto kunnolla palautunut, mutta olen siihenkin jo tottunut, on pienempi paha kuin päänsärky :)
ulkopuolelle tulee pienen pienet arvet, mulla oli molemmin puolin 2 tikkiä, arpia ei edes näe enää, ne ovat aivan korvan vieressä. Leukaluut katkaistiin sisäpuolelta mutta ulkokautta laitettiin naulat joilla leukaa pidennettiin.
Pienet arvet tuli molemmin puolin leukoja (ilmeisesti siitä mentiin poralla sisään?). Muuten arvet ovat suun sisäpuolella, aivan ikenien alla.
Onpa kiva kun on kohtalontovereita:)
Sitten vaan hoitoon! Syyskuussa mulle laitetaan raudat, ja leikkaus on kuulemma ensi vuonna joko loppuvuonna, tai heti joulun jälkeen. Onneksi meidän tyttö on sillon jo 3- vuotta, niin saapi ehkä vähän paremmin toipumislomaa, kuin nyt jos tehtäisiin!
Laittakaa vaan vielä kokemuksia, jos jollain on!
Ap.
Onnea vaan operaatioon, vaikka matkan varrella monesti suorastaan vitutti, niin kyllä se silti kannatti :)
Nopeest siihen ainakin itse tottui. en ajatellut asiaa oikeastaan muuten kuin "tiukkauksen" jälkeen, kun hampaat olivat pari päivää hellinä. Ja mulla se tiukkauskerta oli noin kuukauden välein.