Millaista on nykyisin olla opettaja?
Ala-asteella siis. Kun on luokkakoot suurentuneet ja pitäisi ottaa huomioon kaiken maailman kansalaisuudet jne. Suosittelisitko silti ammattia?
Kommentit (4)
Kyllähän työnkuva on vuosien varrella paljon muuttunut ja muuttuu lisää. Kaikki eivät opettajan työssä enää henkisesti jaksa. Minä en vaihda, viihdyn työssäni.
niin työ sopii sinulle. Osa vanhemmista ei kestä sitä, että heidän lapsiaan joutuu välillä kieltämään ja opettajaa silloin syytetään. Nykylapsista monet ovat huonoja keskittymään ja opettajalta menee paljon aikaa ja energiaa heidän ohjaamiseen. Välillä tuntuu, että itse opetus jää sivuseikaksi...
En ole itse opettaja, vaan lakimies. Sivusta olen kuitenkin seuraannut opettajaystävieni työtä ja se vaikuttaa rankkaakin rankemmalta. Vertaan äitini työhön (aikoinaan), kun hän oli opettaja: silloin oli resursseja erityisopettajiin, pienryhmiin jne. aivan eri tavalla kuin nykyään. Nykyiset varsin heterogeeniset luokat eri kulttuuritaustaisine oppilaineen, eroperheineen jne. sekä kouluille annetut vähäiset taloudelliset resurssit takaavat sen, että opettajan ammatti on todella vaativa. En varmaan itse pärjäisi.
Mielipiteitä on varmasti monia mutta itse viihdyn. Saan vaikuttaa paljon työpäiviini, mukavat työkaverit ja oppilaatkin. Puhumattakaan työn tuomista muista eduista... palkkaa saisi olla suurempi.