sanotteko vihta vai vasta? entä...
sanotteko syreeni (puu) vai sireeni?
hauskoja nää erot eripuolella suomenmaata,
ystäväni savosta eivät tienneet mitä tarkoittaa sanat:
-suuli
-kivertää
-tassi
:)
Asun itse satakunnassa.
Kommentit (39)
Noin muuten puhun vihdasta ja syreenistä :)
Tassin tiedän, muita en. Etelä-Karjalasta olen kotoisin, nyt muualla mutta lapsena opitut sanat eivät muutu :)
vihta, syreeni (sireeni on esim palosireeni, sumusireeni); tassin tiedän ja käytän sanaa itsekin. Kivertää on mielestäni sama kuin kaivaa, kaivertaa, kaikertaa. Suulia ei tunne - mikä se on, liittyykö purjeveneluokkiin (öh)? Suulis on täällä stadissa aurinko.
Suomi on ihana kieli!
Minä sanon vasta ja sireeni (sireeni on myös palosireeni, sumusireeni).
Mies sanoo vihta ja syreeni.
Lapsi sanoo toistaiseksi saunotin ja kukkapuu...
Tassi on sama kuin asetti tai tisetti.
Muut sanat outoja.
ja sireeni se puhekielessä on, vaikka sireeni ja syreeni on mun mielestä eri kasveja. Tassi on lautanen, muita en tunnista;)
sanotteko syreeni (puu) vai sireeni? hauskoja nää erot eripuolella suomenmaata, ystäväni savosta eivät tienneet mitä tarkoittaa sanat: -suuli -kivertää -tassi :) Asun itse satakunnassa.
syreeni, aikaisemmin oli sireeni kunnes aloin harrastaa puutarhanhoitoa ja ymmärsin että sireeni on väärin.
Tassin tunnen, suuli lienee olla jotain maatalouteen liittyvää ja kivi kengässä taitaa kivertää.
sanotteko syreeni (puu) vai sireeni?
hauskoja nää erot eripuolella suomenmaata,
ystäväni savosta eivät tienneet mitä tarkoittaa sanat:
-suuli
-kivertää
-tassi
:)
Asun itse satakunnassa.
* vihta
* suuli
* tassi
Sukuni on varsinais-suomesta ja satakunnasta. Kivertää sanaa en käytä (en ole kuullutkaan).
syreeni, vihta, tassi, suuli ovat tuttuja kaikki!
(sukua sekä idässä että lännessä, itse pk-seudulla).
Syreeni, koska sireeni on sellainen kovaääninen merkinantovehje :)
suuli ja kivertää ei ole tuttuja, mutta tassi on.
Mites tuima? Minulle sillä ei ole mitään tekemistä suolaisuuden kanssa, mutta jos olisi niin ennemmin tosi suolainen kuin suolaton (vrt. tuiman suhde kiukkuiseen yms).
vihta ja sireeni, paitsi syreeni jos haluan hienostella.
tassi = kahvilautanen
suuli = tulee mieleen joku rakennus maalla, en tiedä tarkemmin
kivertää ?
Minulle joskus naurettiin kun en tiennyt mikä on noheva. Ja samassa paikassa missä sitä nohevaa käytettiin ei tiedetty mistä puhun kun puhuin sontikasta eli sontsasta.
Potan kohdalla kauppakuitissa luki keija, ihan outo sana.
Ammeelle eli vannallekin on ihme sana, punkka, joka mielestäni on sänky.
t. Tamperelainen ex-pääkaupunkilainen, sukujuuret Karjalasta.
maatilalla oleva heinälato tahi säilytyspaikka. Vihta on oikein :-) Tassilta ryystän kahvia. Mutta tietääkö kukaan mitä syön, kun syön lonkaa?
Itsekkin satakunnasta kotoisin.. ja vihta on vihta:)
maatilalla oleva heinälato tahi säilytyspaikka. Vihta on oikein :-) Tassilta ryystän kahvia. Mutta tietääkö kukaan mitä syön, kun syön lonkaa?
eli pitkopullaa ;-). Lonka on hyvää!
Tassin olen kuullut, mutten enää muista mitä tarkoittaa, muita en ole edes kuullut.
Mutta tuo lapsen sanoma saunotin vastasta/ vihdasta on juuri oiva esimerkki kielen hienoudesta! Senhän tietää heti jokainen mitä saunotin tarkoittaa :)!
Stadissahan jaksetaan vääntää onko kaupunginosa tai vankila Sörkkä vai Sörkka. Minä sanon Sörkkä ja olen päättänyt, että molemmat ovat oikein.
Enkä minäkään tiedä mitä nuo sanat tarkoittaa. Olen pohjois-karjalasta kotoisin. En tosin asu siellä enää ja välillä täällä etelä-suomessa ei ymmärretä minua :( Tai sitten nauretaan kun sanon niiiiin hassusti.