vauva joutuu joskus itkemään 5min enkä ehdi heti luokse
olen yh ja jos olen esim suihkussa ja vauva alkaa itkeä iin en heti pääse hänen luokseen. tämä siis yksi tilanne. Mietityyttää onko lapselle kauhean haitallista kun en aina heti pysty vastaamaan hänen tarpeisiinsa ja huutoonsa?!
Kommentit (54)
ootteko noin ylihuolehtivaisia että hoitoineet päässä suihkusta kesken vauvaa hyssyttää taikka kesken suihkun imettämään..hohoijaa.jotain rajaa kuitenki. jos vauva nyt sattuu heräämään kesken suihkuni niin huuhtelen nopeasti pesuaineet pois,kuivaan ja puen tai heitän kylpytäkin päälle.en sentäs sahmpoot päässä lähde pienen luokse,ei se siihen itkuun kuole eikä saa mitää raumoja
ei se siihen itkuun kuole eikä saa mitää raumoja
kyllähän vauva siitä rauhoittuu kun tajuaa että joka kerta se äiti sieltä tulle vaikka joskus pari min joutuukin huutamaan.
kyllähän vauva siitä rauhoittuu kun tajuaa että joka kerta se äiti sieltä tulle vaikka joskus pari min joutuukin huutamaan.
Juuri luin tänään aiheesta. Ensinnäkin pienestä vauvasta ei pysty sanomaan onko hän stressaantunut vai ei, sen pystyy mittaamaan vain veren kortisolipitoisuuksista. Siis vauva joka vaikuttaa ulkoisesti olevan ihan ok, voi olla kaikea muuta, koska osa vauvoista muuttuu stressitilanteissa päinvastoin rauhallisemman oloisiksi.
Sikstoisekseen tuo karaisuperiaate on nimenomaan väärä ajatellen lapsen myöhempää stressinsietokykyä. Se että vauva esim. lopettaa lopulta huutamisen ei tarkoita sitä, että hän on oppinut jotain. Vaan että hän on luopunut toivosta että saa hoivaa. Tutkimuksissa on myös todettu, että parhaiten stressiä oppii sietämään ne vauvat, jotka ovat kokeneet sitä mahdollisimman vähän!
että miten sitten nää "unikoulut" sun muut kun vauvan annetaan tarkoituksella itkeä menemättä luokse?
28 on oikeassa.
Pienen vauvan ei saa antaa odottaa 20 SEKUNTTIA pitempään. Hätään (eli itkuun) on vastattava heti. Ajan kanssa vauva/lapsi oppii odottamaan ja kestämään pitempiä aikoja.
Ei vauva rikki mene, jos kerran pari joutuu odottamaan muutaman minuutin, mutta jos kertoja tulee liikaa, niin sitten vauvan usko vanhempaan hiipuu.
Monet ovat varmaan nähneet ohjelmia kehitysmaiden lastenkodeista. Vauvat ovat kovin hiljaisia ja vaisuja siellä. Niin käy, kun vauvan huutoon ei vastata: vauva oppii, että huudolla ei saa apua/ruokaa/läheisyyttä. Ja tästä tosiaankin on seurauksia vanhemmalla iällä.
Vauva on pieni hyvin vähän aikaa. Kyllä sitä vauvaa sen ajan viitsii kuljettaa mukana vaikka suihkuhuoneeseen jos on tarvis.
että miten sitten nää "unikoulut" sun muut kun vauvan annetaan tarkoituksella itkeä menemättä luokse?
Ja toisaalta, joskus on pakko panna kaksi pahaa rinnan ja miettiä kumpi on suurempi paha. Se että äiti on sekopää väsymyksestä vai se että vauvalle voi olla haittaa. Tässäkin on vielä otettava huomioon temperamentti. Toiset vauvat kärsii enemmän, toiset vähemmän, temperamenttieroista johtuen.
Kohta täällä on lauma mammoja jotka ei uskalla enää nukkuakaan siitä pelosta että ei herää alta 20 sekunnin ottamaan itkevää vauvaa.
Jos vauva joutuu toistuvasti odottelemaan sanotaan vaikka minuutin, niin sinä väität että vauva tästä traumatisoituu ?
tässähän ei nyt ollut kyse mistään tälläsestä huudattamisesta että äiti ei ikinä vastaa itkuun. eiköhän näin ole näillä päihde/masentuneilla äideillä,pitää kyllä aika paljon huudattaa että vauva lakkaa kokonaa itkemästä,tiedän siis tuon idean että lapsi ei enää itke koska huomaa että hänen itkuun ei vstata ja sillä ei merkitystä.kyse oli satunnaisista itkun lohdutus viivytyksistä,jos esim,olen oksentamssa mahataudissa 3 minuutin ajan tai uihkussa shamppoo tukassa ja huuhdon sen ja kuivaan jotta voin mennä vuvan tyk jne
voisiko joku kaksosten äiti kertoa kuinka on hoitanut seuraavan tilanteen: molemmat vauvat huutaa samaan aikaan nälkää, vaipanvaihtoa... ihan mitä vain. jos molempia ei imetä samaan aikaan niin pitäiskö sit 10 sekunnin pätkissä imettää ettei vaan ylity se 20 sekunttia?
ensimmäiseen 5 minuuttiin yöllä kun vauva itkee. Ja isän hoitovuorolla vauva itkee varmaan 10min ennenkuin isukki saa itsensä kammettua ylös sängystä ja maitopullon valmiiksi.
lapsi voi huutaa kun äitit roikkuu netissä ja kyselee tyhmiä. Menkää lastenne luo ja käyttäkää järkeä. Jollei sitä ole sen vertaa että tällainen asia ei ole selvä, ei pidä lapsia hankkia!!!
kun poika oli pieni.
Otin hänet vessaan sitteriin, kun olin suihkukopissa.
jos et voi ottaa vessaan niin laita vaikka vessan oven lähelle, jolloin voit jutella hänelle, eikä tunne oloaan yksinäiseksi. Tietää sinun olevan lähellä.
5 min. on mielestäni pitkä aika huudattaa pientä lasta.
Itselläni pelkkä vessassa käynti vei usein aika kauan kun oli ummella ja tuskaista koko vessa reissu ja kyllä siinä ehti vauva useinkin huutaa pää putkella. Että ne mitään traumoja 5 minuutin itkusta saa...
Aika kummallinen logiikka on tämä, että koska itse olen tällä tavalla toiminut niin lapsi ei saa siitä traumoja.
Varhaisessa vuorovaikutuksessa koettu hätä ja sen aiheuttamat traumat ei välttämättä tule selvästi näkyviin kuin nuoruus-aikuisiässä. Lapsessa saattaa näkyä esim. herkkänä stressaantumisena, hätääntymisenä, vaikeutena rauhoittaa itseään pelottavassa tilanteessa, eroahdistuksena jne.
Tuskin 5 minuuttia vielä mikään kriittinen aika on, riippuen vähän siitä millaista vuorovaikutus ja lapsen tarpeisiin vastaaminen muuten on, ja millainen on lapsen perusluonne. Itse kuitenkin välttelisin noita 5 minuutin huudattamisia mikäli se suinkin on järjestettävissä. Ihan välittömästi ei tarvitse olla syliin poimimassa mutta hyvä olisi vauvan esim. kuulla äidin ääntä, ja 5 minuuttia on kuitenkin parikuiselle aika pitkä aika huutaa.
t. lasten ja nuorten kanssa työskentelevä psykologi
Täytyy sanoa, että ihmettelen tätä äitien määrää, jotka kestävät pienen vauvan itkua. Itselläni ei vielä useammankaan lapsen jälkeen ole "sietokyky" kasvanut vaan minun on pakko vastata lapsen hätään - itkuun. Tunnen monia muitakin, joilla vaistot ohjaavat toimimaan välittömästi.
Lisäksi psykologian opintoja sen verran suorittaneena toivoisin, että äideille kerrottaisiin enemmän, enemmän ja aina vain enemmän siitä, miten pieni lapsi kokee stressin ja ajan.
Juu, ei se lapsi siihen kuole. Seuraukset eivät näy heti. Jonkun 15v teinin äidin on vielä aika turha tulla sanomaan, ettei hänenkään lapsensa siitä kärsinyt. Seuraukset näkyvät yleensä vasta aikuisiällä, kun koetaan pahaa stressiä tai tultaessa itse vanhemmiksi - lukekaapas mikä vaikuttaa meidän käytökseemme vanhempina, mikä määrää sen, olemmeko luontaisesti hellijöitä vai "karaisijoita". Mm. monen masennuksen taustalla on alitajuntainen tunne siitä, ettei ole tärkeä ja kukaan ei vastaa hätähuutoon. Jep, se on sitä, kun lapsi saa huutaa 5min "eikä mene rikki".
veikkaan että kaikkien teidän mukelot on joskus huutanu 5 min,ehkä useemmankin kerran,se on kuiten "lyhy" aika vaikkakin lapselle ehkä pitkä,tuskin kukaan on kellosta aikaa katsonut.vai väittäkö joku että pääsee sillä sekunnilla joka kerta lapsen luo kun vähänki inhahtaa
teidän vauvat huutaa koko ajan...
Sitäpaitsi mulla menee vessassa aikaa max 2 min ja suihkussa voi kyllä käydä sen vauvan nukkuessa.
se vauva herää kun ole tsuihkussa,eetkä heti kuule ja kun kuulet niin sitten äkkiä huuhtelet ja heitätä kylpytakin niskaan ni kyl se 5 min on jo ehtiny mennä
Tuskinpa sitä päivittäin tapahtuu:)
Taaperouden rajalla pärjää jo paremmin.