Sanonpa teille 40-vuoden kokemuksella, että lasten lempiruoka on perunaa ja kastiketta!
Ei mitään pastoja tai pestoja, vaan ihan rehellistä suomalaista perinneruokaa: keitettyä perunaa survottuna kastikeen kanssa!
Kommentit (26)
Perusjauhellihakastike ja spagetti on ihan ykkös suosikki kuten minulla lapsena. Tosin jos jauhelihakastikkeen tarjoilee perunan kanssa kelpaa sekin mainiosti.
Perunamuussi ja Riistakäristys on myös koko perheen suosikkeja.
Lapseni ei voi sietää perunaa ja kastiketta, kuten en itsekään. Jauhelihakastike ja muusi menee, muttei keitetyt perunat.
meillä, ei lapsille eikä aikuisille! Meillä syödään rehellistä (mikä tekee ruoasta rehellisen??) ja maukasta afrikkalaista ruokaa, hah... :D
,perusruokaa. Samoin "murusoossi" :-)
Meillä 5 lasta ja ihan tavallista suomalaista perusruokaa kannattaa tehdä.Ne uppoaa meillä muksuille.Välillä olen tehnyt jotain erilaista niin ei pienimmät kyllä syö.
eiköhän lapset useimmiten tykkää niistä ruoista, joista vanhemmat tarjoavat useimmiten.
Tai: ei kai ole mitään geneettistä syytä miksi suomalaiset pitävät perunasta. Tai italialaiset pastasta. Jne.
ja lohipasta on suosikkeja. Perunaruuista parhaiten lihapullat perunasoseella.
ykkössuosikki ollut vuosikymmenet (vanhimmaiseni 26) sphagetti ja jauhelihakastike, ei koskaan peruna, vaikka sitäkin syövät.
Ja siitä miltä se maistuu. Meidän lapset rakastaa jauheliha kastiketta perunoilla, mutta jos sen on tehnyt joku muu kuin minä tai mummo niin eipäs kelpaakaan. Ja joskus minä saatan kiiressä tehdä sen väärin ja ei kelpaa. Niin ja kyllä meidän lapset on hirveen nirsoja.
Keskimmäinen ei syönyt perunaa missään muodossa ennen kahden vuoden ikää. Kaikki vauvansoseet jäivät purkkeihin. Muut sentään suostuvat perunaa syömään, jos sitä on keitossa tai muussina.
Makaronilaatikko, Lasagne, tortillat, kiinalainen take-away ja kanaa kormakastikkeessa on meidän lasten herkkuruokia.
Itse olen ruoka-alan ammattilainen, ja teen monipuolisesti ruokia ja hyviä ruokia teenkin. Silti meidän lasten lempiruoka on tonnikala ja nuudeli... (tonnikalaa tomaattikastikkeessa, pätkittyä nuudelia ja raejuustoa... valmistusaika n. 2 minuuttia!)
Meillä 5 lasta ja ihan tavallista suomalaista perusruokaa kannattaa tehdä.Ne uppoaa meillä muksuille.Välillä olen tehnyt jotain erilaista niin ei pienimmät kyllä syö.
No juu, varmaan ei uppoakaan jos teet aina samaa ruokaa ja joskus vaan kokeilet erilaista. Minä taas olen kokeilunhaluinen kokki ja teen usein erilaista ja hyvin uppoaa, kun lasta ei ole totutettu vaihteluun akselilla perunat ja jauhelihakastike - perunat ja jauhelihakeitto - perunat ja jauhelihakastike - perunat ja jauhelilihakeitto..
ihan samaa mieltä. jauhelihakastiketta ja kuoriperunaa.
ja meillä lapsi syö lähes mitä tahansa, silti toi on parasta...
jos sanoisit perusjauhelihakastikeen, niin voisin jopa allekirjoittaakin väitteesi
varsinkaan kun kumpikaan lapsi ei syö perunaa eikä etenkään minkäänlaisia kastikkeita.
Kyllä minä hyvinkin voin uskoa että tietyn ihmisen ruokalistalta joku tietty voi olla systemaattisesti bravuuri, vaikka se toisen ihmisen keittotaidoilla olisi jotain ihan muuta.
rehellistä suomalaista perinneruokaa kyllä sekin :)
Peruna on ok, mutta palasina, ei mössöttynä. Jauhelihakastike pitää olla erikseen ja mieluiten makaronin tai riisin kera.
En nimittäin ole koskaan oikein tykännyt perunasta. Tämä varmaan selittää kaikki aikuiselämäni ongelmat?
ruokia jotka olivat pehmeitä ja mössöisiä, kuten kastikkeita. Enpä tajunnut että se olikin minun lempiruokaani