Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Appiukko ja rahanjako

Vierailija
07.07.2009 |

Mielipiteitä kyselen seuraavaan asiaan: appiukko lahjoittaa yhdelle lapsistaan vuosittain noin 1000 euroa, jotta tämä pääsee Ruotsista Suomeen lastensa kanssa lomailemaan appivanhempien luo. Suomessa asuville kolmelle muulle lapselleen ei lahjoita mitään. Onko reilua?

Tämä Ruotsissa asuva tytär valittelee köyhyyttään, että matkaraha on köyhäinapua, mutta kyseessä kuitenkin: perhe, jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä, ikää molemmilla +40 v.

Anoppi perusteli appiukon rahalahjoituksia sillä, että appi ei itse halua matkustella Ruotsiin ja on helpompaa kustantaa tytär Suomeen.

Itse olemme ihan hyvissä varoissa, joten pohjimmiltaan kyse ei ole rahasta, miksi nyt tämän asian keskusteluun otimme. Miehestäni alkoi tuntua epäreilulle, että isänsä antaa rahaa yhdelle lapsista vuosikausia (tätä matka-avustusta jatkunut ainakin jo 10 vuotta). Ja toinen asia tähän liittyen on se, että tuo tytär on Suomessa juuri parhaisiin loma-aikoihin joulu- ja kesälomalla, yhteensä noin neljä viikkoa. Se merkitsee sitä, että silloin ei oikein muita mahdu isovanhempien luo lomailemaan ... että joka vuosi meidän pitää ajoittaa käyntimme toisiin ajankohtiin. Tästä taitaa tulla iso konflikti, kun vuosikausia jatkunut tyttären suosiminen nostetaan esille. Vai pitäisikö mieheni yhä vaan niellä kiukkunsa ja yrittää säilyttää hyvät välit vanhempiinsa ja sisareensa?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pitäisi niellä kiukkunsa". Appi saa itse päättää mitä rahoillaan tekee. Ne eivät ole teidän rahojanne eikä teillä ole mitään oikeutta niihin. Vaikka hän antaisi miljoonan kodittomien kissojen hoitokodille, se ei kuulu teille.

Se mihin voitte vaikuttaa on se, milloin menette apen luokse kylään. Jos koette, että appi "antaa huonot loma-ajat" teille, älkää menkö. Sanokaa että kiitos kutsusta, mutta silloin ja silloin meille ei käy. Silloin ja silloin olisi käynyt, mutta eihän se onnistu, kun tuo Leena Ruotsista on siellä käymässä. Kutsukaa appi kylään teille ja tulee sitten jos tulee.

Vierailija
2/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummolta ja ukilta 100 000 mk ja mä joskus jonkun kympin???????revi siitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär käy Suomessa pari kertaa vuodessa ja sinä kitiset ettette mahdu lomailemaan. Vierailkaa isovanhemmilla vaikka ne muut 10 kuukautta putkeen jos huvittaa.

Tonni on sen verran pieni summa etten todellakaan viitsisi mieltäni moisella vaivata. Eikö teistäkin ole mukava nähdä lastenne serkkuja?

Omituista katkeraa narinaa.

Vierailija
4/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta appivanhempasi saavat tehdä rahoillaan mitä haluavat. Kurjaa että eivät kohtele lapsiaan samanarvoisesti. Kuitenkin ymmärrän myös appisi pontin siinä, että kun eivät itse halua matkustaa Ruotsiin ja haluavat kuitenkin nähdä tytärtään niin maksavat heidän matkansa. Jos tuosta raha-asiasta on jo puhuttu ja appisi on perustellut rahan annon (jota hänen ei olisi edes tarvinut tehdä, kun ovat hänen rahojaan) niin miettikääpä tarkkaan kannattaako asiaan enää palata ja mahdollisesti huonontaa välejänne.

Vierailija
5/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi sisaren saama summa on aika iso, joten se saatetaan voida tulkita ennakkoperintönä ja otetaan huomioon varsinaisessa verinnönjaossa. Kannattaa tarkistaa lakimiehellä.

http://www.laki24.fi/pepe-lahjaennakkoperinto-perinnonjako.html

Vierailija
6/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sä ihan tosissas??? Ne rahathan ei ole mitenkään päin katsoen teiltä pois eikä teille kuuluvia! En todellakaan pysty käsittämään näitä ihmisiä jotka tappelevat vanhempiensa rahoista jo ennen perinnön jakoa. En tosin käsitä tappelua perinnön jaostakaan. Tässä tapauksessa sanoisin miehesi isälle, että jos löysää kerran on ni anna ruotsin porukalle enemmänki!

Vierailija
7/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko oikeasti olemassa näin idiootteja aikuisia! turha sit hiekkalaatikolla sanoa omalle lapselle että: "joo, jaa nyt vaan kiltisti lelusi naapurin lapsen kanssa!"

Vierailija
8/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole appiukon oma asia? Sinun ei kannata puuttua. Tai ehkä hän ei pidä sinusta joten ei tahdo antaa sinulle rahojaan? Jospa olet hänen mielestään ahne siipeilijä?

Vierailija
9/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukko saa käyttää rahansa miten haluaa ja kaiken lisäksi nuo perustelut ovat mitä parhaat!

Vierailija
10/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa.

Vierailija
11/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hiivattia se teille kuuluu, mitä appiukko rahoilleen tekee.

Mikä ihme siinä on, että vanhempien rahoja pidetään lasten rahoina.

Että tällaiset ihmiset nostaa verenpainetta. Hanki ap miehesi kanssa elämä!

Vierailija
12/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, yksittäisenä tapauksena tonni olisi pikkuraha, mutta tätä on jatkunut jo kymmenen vuotta, joten 10 000 eurolla tytärtä suosittu. Joo, saahan sitä rahoillaan tehdä mitä haluaa, mutta ei tee kyllä sisarussuhteille hyvää että yhtä lapsista suositaan.

Syy miksi juttu nousi pinnalle, on se, että tuo suosittu tytär on lapsemme kummi. Rippijuhla tänä kesänä. Tytär ei tänä vuonna suostunut muuttamaan Suomessa lomailun ajankohtaa edes sen vuoksi, että pääsisi mukaan rippijuhlaan. Hyvin olisi voinut ajankohtaa muuttaa, koska hänellä on opettajana pitkä kesäloma. Isepäisesti haluaa olla Suomessa aina samat viikot heinäkuussa.

Vierailija
13/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni opiskeli kaukana kotoa ja minä ihan lähellä. Mielestäni oli vain hyvä asia, että vanhempani maksoivat hänen bussilippunsa, että pääsi käymään kotona. Vuosikustannus oli kuitenkin merkittävä, joten jos olisin ap:n kaltainen turhasta kateellinen ihminen, niin olisin vaatinut bussimatkojen maksamisen kirjaamista ennakkoperintönä...

Ja tuo loma-ajankohta. Oletteko koskaan kysyneet, että voisitteko tulla appiukon luokse yhtä aikaa? Teidän perhe voisi vaikka asua hotellissa. Ehkä appiukko sitten haluaisi maksaa sen, niin teidän ei tarvitsi olla niin kateellisia.

Vierailija
14/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee varmaan mielenkiintoinen perinnönjako miehesi perheessä....

Vierailija
15/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain tasapuolista, että appiukkosi haluaa tavata kummankin lapsensa perhettä.

Siinä olet kuitenkin täysin oikeassa, että appiukkosi tytär on outo, kun ei tule Suomeen kumminsa rippijuhlan aikana! Kertoo siitä, ettei hän ole kiinnostunut teidän perheestä eikä kummitytöstä... Valitettavasti.

Joo, yksittäisenä tapauksena tonni olisi pikkuraha, mutta tätä on jatkunut jo kymmenen vuotta, joten 10 000 eurolla tytärtä suosittu. Joo, saahan sitä rahoillaan tehdä mitä haluaa, mutta ei tee kyllä sisarussuhteille hyvää että yhtä lapsista suositaan.

Vierailija
16/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakkoperinnöksi ei lasketa jos antaa rahaa, mikä on antajalle ns normaalisumma.

1000,- vuodesssa on taatusti ns normaalisumma. Riippuen antajan varallisuudesta 10 000,- voi olla ns normaalisumma.

Ja kuten todettua jokainen saa eläessään antaa omia rahoja kenelle haluaa vaikka naapurin kissalle.

Miettikääpäs asiaa pidemmälle...saako teidän lapset määrätä teidän rahoista?

Vierailija
17/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni sisko ei ole viettänyt joulua ikinä missään muualla kuin äitinsä luona, nyt jo 40 +.

Myös kesällä hänellä on etuoikeus mennä vanhempiensa mökille perheineen, milloin häntä huvittaa, muut lomailee siellä sitten muina aikoina tai on lomailematta.

Minusta olisi kivaa olla siellä samaan aikaan, jotta serkukset pääsisivät tapaamaan toisiaan. Yritän kestää asian loukkaantumatta.

Vierailija
18/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuo rippijuhlista kieltäytyminen on vähintään outoa. Meilläkin sekä vanhempani, että miehen äiti ovat olevinaan tasapuoleisia, mutta näin ei ole. Vanhempani hyysäävät siskonlapsia ja anoppi(kokelas) tyttäriensä lapsia. No, eivät lapset noista mummoista ja papoista piittaa, miehensiskon lapsista vielä vähemmän ja näin mennään eteenpäin. Ei serkkujensa kanssa tarvitse olla tekemisissä, se ei köyhdytä elämää yhtään.

Vierailija
19/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin loukkaantunut, kuten olen ollutkin samantapaisista asioista aikoinaan. Nykyään elän pienen katkeruuden kanssa elämääni, ja äitini + sisarukseni tietää sen.

Minulle siis isosisko 8 vuotta itseäni vanhempi ja isoveli 10 vuotta vanhempi ja minä olen nytten 32 vuotta.

Meillä oli aikoinaan kotona näin:

Kun sisarrukseni oli ajokortti iässä heille maksettiin kortit, tuli minun aika, ei maksettu kun on niin kallista nykyään.

Kun sisarrukseni täytti aikoinaan 30-vuotta saivat he lahjaksi 1000€ vanhemmiltamme ja matkat kreikkaan viikoksi.

Kun minä täytin 2 vuotta sitten 30 ajattelin saavani kyseisen summan, ja sille olisi ollut käyttöä, mutta ei..sain kortin ja lahjakortin kosmetologille 50€

Kyllä pisti jälleen kiukuksi, huoh.

Lastenlapsiaan ovat muistaneet tasavertaisesti kokoajan jne...

Ja sisarukseni kehtaavat sanoa aina, että minä olen aina ollut perheen lellikki meistä, kun olen ollut iltatähti ja kietonut äidin ja isän pikkusormen ympärille joka asiasta, en tiedä kuinka olen sen tehnyt, mutta en ainakaan ole saanut samoja etuja mitä he ovat.

Itse olen tienannut rahat jotta sain ajokortin 20 vuotiaana ajettua, vihdoin :)

Että ymmärrän täysin tuon pahanmielen tuosta joka vuotisesta 1000€ summasta, vaikka ei se lottopotti olekaan, mutta vuosissa paljon !

Vierailija
20/27 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhempanne saavat tehdä rahoillaan mitä lystää ja käyttää aikansa kuten tahtovat. Ja tän ei tarvitse olla reilua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän