Onko mitään toivoa päästä amk:hon, jos on varasijalla 24?
Kirje tuli tänään ja multa puuttui 6 pistettä vaadittavasta minimi pistemäärästä. Ja olen nyt jonotuslistalla numero 24 :(
Tiedän kyllä mistä nuo pisteet jäivät kiikastamaan. Sain pääsykoekirjan vasta koetta edellisenä iltapäivänä (varasin kirjan kirjastosta, kun laitoin hakemuksen, mutta kaikki muutkin taisivat tehdä niin :() ja neljä laskua (2 prosenttilaskua ja 2 murtolukulaskua) meni perseelleen. En ole ikinä ollut hyvä laskemaan murtolukujen kerto- ja jakolaskuja ja noissa meni mettään, että humahti. Samoin prosenttilaskut mulla kyllä menee laskimen kanssa, mutta ilman laskinta.. Mettään meni, että humahti noissakin.
Kommentit (40)
Suosittelen suunnittelemaan jotain muuta syksyksi.
Kannattaa kysyä, kuinka monta pääsi varalta ko. koulutusohjelmaan viime vuonna. Kokemukseni mukaan alle 10 pääsee varasijalta noin keskimäärin.
Miten sait pääsykoekirjat noin myöhään? Kai niitä kaupassa myydään? No, ensi vuonna sitten.
Ensi vuotta ajatellen: Opiskele ainakin nuo "mettään meni, että humahti" -osiot uudelleen, kertaa ja kertaa. Ja muista varata pääsykoekirjat ensi vuonna ajoissa!
ja kuinka monet ovat hakeneet lisäksi jonnekin muualle, esimerkiksi yliopistoon. Jos suuri osa linjalle hakijoista hakee lisäksi yliopistoon, voi sitä kautta tulla paljonkin peruutuksia.
Mielestäni sinulla oli aika huonot perustelut huonolle pääsykoemenestyksellesi. Murtolukulaskuja ja prosenttilaskuja voi opetella sadoista eri matematiikan kirjoista. Ei ole todellakaan mikään pakko saada juuri sitä pääsykoekirjaa, jos menestys on noista kiinni.
Hakijoita oli yhteensä n. 160 kappaletta ja sisälle pääsee 58.
Huoh, sitä mä vähän ajattelinkin. Paskat mä enää mihinkään haen, eipä tuo ollut, kun vasta kahdeksas hylkäämiskirje koulun suhteen. Olen hakenut 6 kertaa lähihoitajalinjalle, johon on ollut aina n. 100-130 hakijaa ja ainoastaan n. 12 on päässyt sisälle. Kaksi eka kertaa meni sen takia perseelleen, kun menin lukkoon ryhmähaastattelussa ja siellä oli kaks eukkoa, jotka kälättivät koko ajan. Ja koska mä en ole sen sortin ihmisiä, jotka keskeyttävät vieraiden puheen, niin..
4 muuta kertaa jäin sitten rannalle soittelemaan, koska hakijoita oli liiiiiikaa (kysyin koulusta).
Ensi vuotta ajatellen: Opiskele ainakin nuo "mettään meni, että humahti" -osiot uudelleen, kertaa ja kertaa. Ja muista varata pääsykoekirjat ensi vuonna ajoissa!
Ja sori nyt vaan, ei ole varaa maksaa jotain 80 euroa jostain yhdestä pääsykoekirjasta! Muutenkin on ihan tarpeeksi tiukkaa!
Ja noh, mun on ihan turha harjoitella mitään prosenttilaskuja, koska vaikka mä osaan sen periaatteen miten lasketaan paljonko on esim. 40% viidestäsadasta eurosta, niin en mä osaa tuota laskea ILMAN laskinta. Tai murtoluvut, niitä on viimeeksi ollut lukion ekalla, 10 vuotta sitten. Ja ne oli silloin hiton vaikeita mulle, vähennys ja plussa laskut menee kyllä helposti, niissä ei ole ongelmia, mutta nuo kerto- ja jakolaskut. Kaikille, kun ei ole tuota laskupäätä suotu.
Ainakin muutama hakijoista haki ensihoidonlinjalle ja yksi oli opiskellut lukioajan USA:ssa. Ja muutama oli hakenut muillekkin linjoille.
sairaanhoitajana joutuu ainakin opiskeluissa tekemisiin lääkelaskujen kanssa aika paljon ja jos et suoriudu laskusta 500/100 *40 ilman laskinta niin tulee olemaan vaikeaa
matikka on noin heikko niin hae johonkin jossa ei ollenkaan matikkaa.
kamppaat itse itsesi tuolla asenteella
Ja sori nyt vaan, ei ole varaa maksaa jotain 80 euroa jostain yhdestä pääsykoekirjasta! Muutenkin on ihan tarpeeksi tiukkaa! Ja noh, mun on ihan turha harjoitella mitään prosenttilaskuja, koska vaikka mä osaan sen periaatteen miten lasketaan paljonko on esim. 40% viidestäsadasta eurosta, niin en mä osaa tuota laskea ILMAN laskinta. Tai murtoluvut, niitä on viimeeksi ollut lukion ekalla, 10 vuotta sitten. Ja ne oli silloin hiton vaikeita mulle, vähennys ja plussa laskut menee kyllä helposti, niissä ei ole ongelmia, mutta nuo kerto- ja jakolaskut. Kaikille, kun ei ole tuota laskupäätä suotu.
Ja sori nyt vaan, ei ole varaa maksaa jotain 80 euroa jostain yhdestä pääsykoekirjasta! Muutenkin on ihan tarpeeksi tiukkaa!
Ja noh, mun on ihan turha harjoitella mitään prosenttilaskuja, koska vaikka mä osaan sen periaatteen miten lasketaan paljonko on esim. 40% viidestäsadasta eurosta, niin en mä osaa tuota laskea ILMAN laskinta. Tai murtoluvut, niitä on viimeeksi ollut lukion ekalla, 10 vuotta sitten. Ja ne oli silloin hiton vaikeita mulle, vähennys ja plussa laskut menee kyllä helposti, niissä ei ole ongelmia, mutta nuo kerto- ja jakolaskut. Kaikille, kun ei ole tuota laskupäätä suotu.
Ja mitäs jos pistäisit joka kk 20€ sivuun (se liikenee JOKAISELTA), niin 4 kk sinulla olisi kirjan hinta kasassa. Kokeen jälkeen saisit sen vielä myytyä. Tai sitten itse ostat käytettynä. Kaikesta voi tehdä vaikeaa, jos oikein haluaa. Ja sitten taas, yrittämällä tosissaan, pääsee myös tavoitteisiinsa.
Hakijoita oli yhteensä n. 160 kappaletta ja sisälle pääsee 58. Huoh, sitä mä vähän ajattelinkin. Paskat mä enää mihinkään haen, eipä tuo ollut, kun vasta kahdeksas hylkäämiskirje koulun suhteen. Olen hakenut 6 kertaa lähihoitajalinjalle, johon on ollut aina n. 100-130 hakijaa ja ainoastaan n. 12 on päässyt sisälle. Kaksi eka kertaa meni sen takia perseelleen, kun menin lukkoon ryhmähaastattelussa ja siellä oli kaks eukkoa, jotka kälättivät koko ajan. Ja koska mä en ole sen sortin ihmisiä, jotka keskeyttävät vieraiden puheen, niin.. 4 muuta kertaa jäin sitten rannalle soittelemaan, koska hakijoita oli liiiiiikaa (kysyin koulusta).
mihinkään. Mä olen saanut todellakin tarpeekseni noista hylkäyskirjeistä (ja sitä paitsi sairaanhoito EI edes ole se mun ykköstoive vaan ihan muu lähihoitajalinjan ala). Ja joo-o, mulla EI OLE mitään koulutusta. Lukion jälkeen olen ollut työtön ja töissä ja vuoden työharjoittelussakin.
Ja tuo ala on ollut mun haave jo lapsesta asti (siis haluaisin ensisijaisesti työskennellä lasten parissa tai sitten vanhusten) eli en pysty kuvittelemaan mitään muuta ammattia.
Kerto- ja jakolaskuissa ei tarvitse muuttaa laskettavia murtolukuja samannimiseksi, vaan yksinkertaiset kertolaskut riittävät. Epäilen, että et osaa kunnolla kertotaulua ja asia kiikastaa siitä. Muuten on vaikea ymmärtää noita esimerkkejäsi. Se mainitsemasi prosenttilaskukin on ihan helppo laskea päässä, jos vain tietää, kuinka paljon on neljä kertaa viisi.
Ja ei, mulla EI todellakaan ole mitään helvetin 20 euroa ylimääräistä. Vuokran jälkeen ruokaan, sähköön ym. jää hulppeat 100 euroa!
Pääsin aikanaan opiskelemaan varasijalta 16. Ja aloituspaikkoja oli 17 :)
Luulin että mulla ei olis mitään mahkuja, mutta näin kävi.
Meistä aloittaneista siis vaan 1 oli päässyt suoraan ja me kaikki muut oltiin varasijoilta.
Eli aina on toivoa!
hoitoala kaipaa jokaisen tekijän-
Missä päin asut ystäväinen?
Kysyin ensin kaupungin päiväkodeista ja viidennen kerran jälkeen lopetin soittelemisen. Syy, miksei oteta on se, että noita "oikeita" opiskelijoita löytyy ihan tarpeeksi.
Soittelin myös kaikki meidän kaupungin yksityiset päiväkodit läpi ja jokaisessa oli sama tyly vastaus, EMME OTA. Vaikka kolme noista on aikaisemin ottanut oppisopimusopiskelijoita. Yhdessä sentään selitettiin, että koska tuo on niin kallista heille, he eivät enää ota opiskelijoita, vaikka vielä pari vuotta sitten ottivatkin.
Hankit siis itse itsellesi oppisopimustyöpaikan lähihoitajaksi ja sitten pääsetkin opiskelemaan varmasti. Eli sun ei tartte enää hakea opiskelemaan, riittää, että löydät jonkun työpaikan, joka on valmis ottamaan sut.
paljon siitakin kuinka monta otetaan sisaan ?? kuinka haluttu linja ?