Kauanko vastasyntyneen kanssa joutuu olemaan kotona eristyksissä?
Ajattelin kyllä vauvan kanssa kirpputoreille ja kauppoihin suunnata heti kun itsellä kävely vain suinkin onnistuu. Esikoinen pääsi kirpparille ensimmäistä kertaa viikon ikäisenä ja niin tämä toinenkin jos syntyy täysiaikaisena.
Kommentit (34)
ja saattajien määrä riippuu siitä miten vilkkaaseen bussimatkustusaikaan sairaalasta lähdetään.
Oli vielä hirveet paukkupakkaset joten ainoa mitä nenää ulos pistettiin oli neuvolareissut ja nekin bussilla. 9v sitten neuvolasta sanottiin ettei alle 3kg saisi ulos viedä eli vaunulenkit eivät olleet mahdollisia.
Muiden kanssa olen kyllä sitten heti ulkoillut kun vaan ollaan aamulla herätty.
jos 4-6 viikkoa kotona on liikaa "pää hajoaa" kun on kyse lapsen parhaasta.
Me olemme pysyteleet lapsien kanssa kotona ekan kuukauden. Sehän ei tarkoita etteikö äiti pääsisi ulos, silla onhan lapsella isäkin ja parhaassa tapauksessa muitakin luotettavia hoitajia.
Toki olemme lapsia ulos vieneet, esim vaunujen kanssa kävelylle, mutta suljettuja basillipesiä kuten julkisia kulkuvälineitä, ostoskeskuksia jne olemme välttäneet.
Jokainen taplaa tyylillään eikâ se vauva varmaankaan rikki mene. Toivottavasti ei saa mitään tautitartuntaakaan. Kannattaa muistaa että sikaflunssaan odotetaan sairastuvan noin miljoonan suomalaisen syksyyn mennessä ...
Ja sitten valitetaan jos lapsista tulee allergisia tai ovat jatkuvassa infektiokierteessä!
Lapsi saa äidiltä synnytyksen yhteydessä aimo annoksin vasta-aineita, jotka vähitellen ensimmäisten kuukausien kuluessa vähenevät niin että puolen vuoden iässä lapsi pärjää omillaan.
Lasta on tärkeää näiden ensimmäisten kuukausien aikana nimenomaan totuttaa kaikkiin mahdollisiin pöpöihin, koska äidin vasta-aineiden ansiosta hän ei itse sairastu, mutta pystyy kuitenkin kehittämään omaa vastustuskykyään tulevaisuutta varten. Allergioiden ehkäisyn kannalta taas on tärkeää, että lapsen immuniteettijärjestelmällä on töitä oikeiden "vihollisten" kanssa, ettei se päädy kehittämään allergioita esim. ruoka-aineita vastaan. Tästä syystä lapsen elinympäristö ei saisi olla liian steriili, lapsen ruokailuvälineitä tai tutteja ei saa keittää ja lapsen pitää antaa nuoleskella kodin pintoja, perheenjäsenten ihoa jne.
Pahinta, mitä voitte lapselle tehdä on pitää hänet juuri noiden tärkeiden kuukausien ajan eristyksissä muusta maailmasta ja pitää kodin liian puhtaana sekä altistaa hänet pöpöille juuri siinä vaiheessa kun äidin vasta-aineet ovat loppu, jolloin lapsi kerää kaikki mahdolliset ympäristön taudit kuin imuri.
Itse olen vienyt esikoisen kauppakeskukseen kahden päivän ikäisenä, kakkosen perhekerhoon kolmen päivän ikäisenä ja kolmosen kohdalla en edes muista, missä käytiin. Kaikki ovat aina olleet terveitä kuin pukit, ei allergioita, ei infektiokierteitä, ei ainuttakaan korvatulehdusta.
Kysyin asiaa sairaalasta ja suositus oli, että aikaisintaan 2vko kyläilemään varmistaen ettei kyläpaikassa ole flunssaa tai vatsatautia ja 1kk ikäisenä shoppailemaan juurikin noiden pöpöjen ja vastasyntyneen heikon vastustuskyvyn vuoksi.
jolla toinekin lapsi jolle pitää ruokaa käydä ostamassa kaupasta ja viedä kerhoon tai kouluun ? Varmaan pitää vauva jättää sitten yksin kotiin.... Vastasyntyneellä on vastustuskykyä, ihan äidin puolelta.
itekkin mietin tota kun olen yh ja mulla on jo yksi lapsi ja toinen syntyy marraskuussa. Ei auta muu kuin ottaa vauva mukaan kauppaan tai pyytää jotain kaveria joko tekemään mun puolesta ostokset tai katsoa vauvaa sen aikaa. Eli vähän hankalaa käytännössä, helpointa on ottaa molemmat lapset mukaan kaupoille.
Kenenkään kanssa en ole ollut erityisesti eristyksissä vaan kaikkien kanssa lähtenyt heti liikkeelle. Esikoinen oli isoissa tupareissa 2 vrk ikäisenä ja on aina ollut terve kuin pukki, nyt 10 v.
meidän kotipihan viereen, että sillä hätätapauksessa pääsee synnäriltä kotiin.
Jonkun on kuitenkin tultava hakeen teidät pois sairaalasta, ilman saattajaa ei sieltä pääse.
Minulla ei ole ketään, kuka tulisi meidät hakemaan. Taksilla ajattelin mennä kotiin, eikö muka sitten onnistukaan? Miksi näin on?
Jonkun on kuitenkin tultava hakeen teidät pois sairaalasta, ilman saattajaa ei sieltä pääse.
Minulla ei ole ketään, kuka tulisi meidät hakemaan. Taksilla ajattelin mennä kotiin, eikö muka sitten onnistukaan? Miksi näin on?
ja se saattajaa. Joillakin äideillähän saattaa olla masennusta ja voivat lähteä vaikka minne.
Saattaja ei voi olla edes taksikuski, ellei ole lapsen isä tai sellainen joka viettää yönsä äidin kanssa.
hinkuyskää, joka on alle 3 kk:n ikäiselle tappava. Itse sain viime synnytyksen jälkeen sairaalasta paperin, jossa kehotettiin viettämään hiljaiseloa ensimmäiset 3 kk, eli ei vieraita kotiin tai matkustelua. Aika rankalta se kuulosti, emmekä ohjetta noudattaneet.
vastasyntyneellä on hyvä vastustuskyky, koska on saanut sen äidiltään. Taudit alkavat tarttua vasta muutaman kk ikäisenä. Käsihygienia tietenkin kannattaa siitäkin huolimatta pitää kunnossa eikä antaa kaikkien räkä-kusinäppisten mummeleiden räpeltää vauvaa marketeissa.
voi olla pikkuvauvoille kohtalokas - ilmenee normaalina flunssana isommilla
ja se saattajaa. Joillakin äideillähän saattaa olla masennusta ja voivat lähteä vaikka minne.
Saattaja ei voi olla edes taksikuski, ellei ole lapsen isä tai sellainen joka viettää yönsä äidin kanssa.
Ja hän oli ollut leikkauksessa, joka esti autolla ajon. Tiesivät sen sairaalassa. En minä kyllä edes kysynyt, saanko lähteä taksilla, ihan vain itsekseni niin päätin tehdä. Samoin teki naapurivuoteen rouva, joka oli/on yh.
Sairaala oli OYS.
t. 34