Auttakaa mua valitsemaan vanhempainraha!
Vaihtoehto A)
Haen päivärahaa verotuksessa vuonna 2007 todetun ja palkkakertoimella korotetun 26220,91 euron työtulon perusteella.
Vaihtoehto B)
Haen päivärahaa etuuden alkamista edeltävien kuuden kuukauden
* Verotuksessa todettua työtuloa 20 % suurempi työtulosi olisi 31465,09 euroa vuodessa.
Siis häh, kumpi nyt sitten kannattaa ottaa?
Kommentit (30)
että mulle laskettiin 2001 viimeisen puolen vuoden mukaan äp-raha, ehdin juuri olla sen aikaa uusissa töissä. Kun 2003 syntyi seuraava, niin se puolen vuoden tulo olikin jaettu koko vuodelle, eli siis puolta pienemmäksi ja laskettu sen mukaan! :O Kyllä otti päähän. Päivärahaa sain vain himpun päälle minimin tästä toisesta ja se minikin oli silloin tosi pieni, nyt onneksi jo nostettu.
En tiedä nykyistä käytäntöä, toivottavasti ovat korjanneet epäkohdan!
kysyin tätä kelalta jos valitsen isomman tulon mukaan mitä sitten tapahtuu kun jos seuraavaa heti alan odottamaan jne.Mulle näin neuvottiin.En sano paikkakuntaa.Mutta aivan sama kun mua ei nyt asia koske.t.9
että mulle laskettiin 2001 viimeisen puolen vuoden mukaan äp-raha, ehdin juuri olla sen aikaa uusissa töissä. Kun 2003 syntyi seuraava, niin se puolen vuoden tulo olikin jaettu koko vuodelle, eli siis puolta pienemmäksi ja laskettu sen mukaan! :O Kyllä otti päähän. Päivärahaa sain vain himpun päälle minimin tästä toisesta ja se minikin oli silloin tosi pieni, nyt onneksi jo nostettu. En tiedä nykyistä käytäntöä, toivottavasti ovat korjanneet epäkohdan!
että mulle laskettiin 2001 viimeisen puolen vuoden mukaan äp-raha, ehdin juuri olla sen aikaa uusissa töissä. Kun 2003 syntyi seuraava, niin se puolen vuoden tulo olikin jaettu koko vuodelle, eli siis puolta pienemmäksi ja laskettu sen mukaan! :O Kyllä otti päähän. Päivärahaa sain vain himpun päälle minimin tästä toisesta ja se minikin oli silloin tosi pieni, nyt onneksi jo nostettu. En tiedä nykyistä käytäntöä, toivottavasti ovat korjanneet epäkohdan!
...niin jo päätöksessä tulot oli kerrottu kahdella...ja tämä sama 6kk tulot x 2 oli uuden lapsen kohdalla äitiysrahan määrittävänä tekijänä.
Tuossa on käynyt niin et luulivat sen olevan koko vuoden tulo. Eli olisi pitänyt kertoa kahdella. Näin mulle tehtiin.
Siis se ensimmäinen äp-raha laskettiin normikaavan mukaan 6kk tulot x2, mutta silloin toisen lapsen kohdalla se 6kk tulo sellaisenaan laskettiin koko vuodelle, ei enää kerrottu kahdella. Ja kyllä, oli yhteydessä Kelaan ja näin sen sanottiin menevän toisen lapsen kohdalla.
Mulla oli äp-jaksot niin, että 2001 verotuksessa ne samaiset tulot oli mun ainoat työtulot (jota käytettiin silloin 2003 alussa). Silloin ei automaattisesti saanut samaa päivärahaa seuraavankin lapseen, eivätkä suostuneet huomioimaan sitä, että se olisi pitänyt kertoa kahdella.
sehän siinä onkin, että tämä uusi systeemi ei ollut vielä käytössä, kun hait toisesta lapsesta ä-rahaa. Kyllä sen nyt saa ihan oikein laskettuna koko vuoden tuloista, vaikka olis toimitettukin vain 6kk tulot. Mutta huomioitavaa on myös se, että se koskee VAIN ja AINOASTAAN TYÖtuloja, ei muita (esim työttömyys ems tukia).
hakisin 6kk tulojen mukaan. Kela maksaa niiden mukaan, joista saa suuremman rahan, oli sitten 6kk tai edellinen verotus.
Vuonna 2003 olet saanut äitiyspäivärahan edellisen verotuksen mukaan.
Ei verotuksessa eritellä mitä olet tienannut missäkin ajassa, vaan tienatut tulot on sen vuoden tuloja ihan sama onko tuloja vain yhdeltä kuukaudelta tai kahdeltatoista.
Nyt systeemi on muuttunut, eli toisen lapsen kanssa saa saman päivärahan kuin edellisenkin kanssa. Päivärahaa ei siis lasketa edellisen verotuksen mukaan mikäli vanhempi lapsi on alle 3 kun on toisen la.
että mulle laskettiin 2001 viimeisen puolen vuoden mukaan äp-raha, ehdin juuri olla sen aikaa uusissa töissä. Kun 2003 syntyi seuraava, niin se puolen vuoden tulo olikin jaettu koko vuodelle, eli siis puolta pienemmäksi ja laskettu sen mukaan! :O Kyllä otti päähän. Päivärahaa sain vain himpun päälle minimin tästä toisesta ja se minikin oli silloin tosi pieni, nyt onneksi jo nostettu.
En tiedä nykyistä käytäntöä, toivottavasti ovat korjanneet epäkohdan!
nykyään, jos kerran tienaa 33000 egeä/vuodessa.