Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumman valitsisitte (työasiaa)

Vierailija
06.07.2009 |

a) läheltä (noin 200 m) lähikoulusta sijaisopen paikan, siis sellaisen jolle soitetaan 1-3 päivän sairasloman sijaisuuksia ja voi saada myös pidemmän pätkän

Lapset menevät päiväkotiin, joka on tämän koulun vieressä.

b) 30 min bussimatkan päästä koulunkäyntiavustajan työn kehitysvammaisten luokkaan, kokopäivätyö, palkka jotain 1600 e/kk, varma työ koko lukuvuodeksi

Olen vähän opiskellut kasvatustieteitä, mutta vähintään parin kolmen vuoden päässä valmistumisesta luokanopeksi. Opiskelin noin 1,5 v ja olin kotiäitinä sitten 5 v (2 lasta).

Tarvimme rahaa, lainojen maksuun ym., joten sikäli tuo turvallisempi työ kiinnostaa, mutta toinenhan on omaa alaani eli työkokemusta tulevaa varten. Luppopäivät voin opiskella. Mutta pelkään että jos tulotaso jää liian matalaksi.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta tiedän ettei ne opinnot etene, jos ainut mahdollisuus opiskella on kotona 2 lapsen kanssa. Kyllä siinä pitää saada vähintään pari h ihan ilman lapsiakin lukea. On tää etätyön tekeminenkin vähän haasteellista kun lapsi kotona myös :D Onneksi ensi viikolla alkaa loma.

Sinuna Ap edelleen ottaisin sen sijaisduunin ja pitäisin lapset hoidossa 9-15 oli sijaisuuksia tai ei. Saat opiskella lähes täyspäiväisesti ja valmistut nopeammin. Jos olet jo 5v ollut kotona, nuorimmaisesikin ehkä joku 2-3v? Ihan hyvin jaksaa päiväkodissa, varsinkin jos sisaruskin samassa paikassa. Älä tunne huonoa omaa tuntoa, opiskelu on myös työtä!!

-15/18

5 vuotta kotona, eikä tikkua ristiin opintojen suhteen. Nyt tarvitsee muka kokopäivähoitopaikan mahdollisten open sijaisuuksien takia. Jesta.

Vierailija
22/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en ihmettele yhtään, että jos oli kotona koko ajan, eikä lapset eivät olleet hoidossa missään, ei ole vaikka mummo-apuja, että ei voinut opiskella yhtäaikaa.

Se ei oo ihan helppoa, jos pitää lukea satoja sivuja ja kirjoittaa esseitä ja käydä tenteissä ja seminaareissa.

Plus nykyään on sekin, että pitää laskea miten käyttää ne opiskelukuukautensa mahdollisimman tehokkaasti.

Ja joku muukin kirjoitti, että voihan sitä olla anonut kokopäivähoitopaikkaa, mutta on eri asia, mitä sitten käyttää.

Pääasia että hoitoasiat ovat kunnossa, niin voi ylipäätään ottaa vastaan keikkoja ja opiskella.

Vai ehdotatko että ottaisi ne lapset mukaan sinne luokkaan, vai joka aamu veisi ne kovalla häsläyksellä ja hopulla hoitoon sitten kun puhelin on jo esim. 8.30 soinut ja häntä tarvitaan töihin?

5 vuotta kotona, eikä tikkua ristiin opintojen suhteen. Nyt tarvitsee muka kokopäivähoitopaikan mahdollisten open sijaisuuksien takia. Jesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähdn heti äitiysloman jälkeen tekemään sijaisuuksia ja sille tielle jäin. Itse sain suoritettua luokanopettajaopinnot 4v aikana työn ohessa, vaikka lapsia oli 4. Viimeiset 2v minulla oli jo ma luokka ja työskentelin siis päätoimisesti ja opiskelin ns. sivutoimisesti.

Pidän kuitenkin ehdottoman tärkeänä, että jatkat opintoja samalla.

Vierailija
24/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se silti mikään saavutus ole - tai osoitus mistään huimasta älystä.

Vierailija
25/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiäitivuosina ja menisi jo töihin, kun ikääkin alkaa jo olla.

Vierailija
26/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten tuet loppuu ym. (heh, aivan kun ne olisivat olleet niin mittavat että niillä olisi kunnolla eletty :-)).

Mutta vähintään sen verran olisi tienattava, että nykysysteemi lainojen lyhentelyssä onnistuu, eli rahaa on jäätävä päivähoitomaksujen jälkeenkin semmoinen 450 e minimissään, siitä emnemmän on plussaa. Siinä on jo korotusta tähän nykyiseen tulooni eli kotihoidon tukeen :-).

Uskon että oma tehokkuuteeni on kasvanut tässä 5 vuoden aikana ja saan varmasti nuo opinnot suht nopeastikin kasaan. Ei mee ainakaan muuhun opiskelijaelämään aikaa ja energiaa...

Vierailija
27/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, aion joka tapauksessa suorittaa opintoja koko ajan, niin paljon kun pystyn. Luokanopen sijaisuuksien kanssa realistisesti enemmän kuin koulunkäyntiavustajan kokopäivätyön kanssa.

ap

Itse lähdn heti äitiysloman jälkeen tekemään sijaisuuksia ja sille tielle jäin. Itse sain suoritettua luokanopettajaopinnot 4v aikana työn ohessa, vaikka lapsia oli 4. Viimeiset 2v minulla oli jo ma luokka ja työskentelin siis päätoimisesti ja opiskelin ns. sivutoimisesti.

Vierailija
28/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:llahan on hyvä tilanne, on joka tapauksessa jotain töitä tiedossa. jopa oman alan.

nimim. geologi joka nykyään tarjoilee...

Ei se silti mikään saavutus ole - tai osoitus mistään huimasta älystä.

Vierailija
29/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska et tarvitse silloin bussilippua, ja ehdit opiskelemaan joitain kursseja. Lisäksi saat oikeaa alasi kokemusta. Myös lapsille jää enemmän aikaa, koska jos avustajalla on täys kk. palkka, niin on myös työtunteja 38/vko. Lisäksi menee työmatkoihin aikaa.

Kuinka iso tuo koulu on? Eli onko odotettavissa paljonkin sijaistuksia?

Vierailija
30/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiäitivuosina ja menisi jo töihin, kun ikääkin alkaa jo olla.

ilmeisesti joku lähärimamma, joka ei ole saanut mitään "korkeampaa" koulupaikkaan koskaan.

Ilman mitään hoitopaikkaa kahden pienen lapsen kanssa on yhtä helvettiä koettaa opiskella; missä välissä sitä lukee tai kirjoittaa, jos lapset eivät nuku kunnon päikkäreitä ja lastenhoidon ohessa pitäisi kotikin pitää kunnossa?

Täällä tietysti joku seupermamma pääsee rintaansa paukuttamaan, että opiskeli nopeaan ja hoiti sata kakaraa ja tuhaneliöisen kodin siinä samassa. No, kaikki ei ole yhtä kunnianhimoisia, ja kaikki lapset eivät ole yhtä flegmaattisia tai vähään tyytyviä, että äiti voisi puolet päivästä keskittyä muuhun kuin lasten kanssa touhuamiseen.

Ap:lle sanoisin, että minusta a-vaihtoehto voisi olla parempi, jos meinaat opiskella samaan aikaan. Jos tulotaso ei nouse kovin korkealle, voisit ehkä saada opintotukea edes muutamaksi kuukaudeksi?

Vierailija
31/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityispuolella ei termiä "varma työ" ole tunnettu enää vähään aikaan.

t. toinen akteeminen äiti

Vierailija
32/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no voi sitä silti vähän yrittää, eikä heittäytyä laiskaksi.

Vierailija
33/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:lle tsemppiä, jotkut vaan huvikseen provoaa.

Ja susta tulee erinomainen ope, kun jaksat noin rautalangasta vääntää idiooteille :D

Ota ihmeessä ne open sijaisuudet ja jatka opintojasi!

Vierailija
34/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään saanut vietyä opintoja eteenpäin silloin, kun olin kotona kahden pienen lapsen kanssa. Kun sitten panin lapset hoitoon ja siirryin takaisin töihin, joka sisälsi myös jatko-opiskelua ja tutkimustyön tekemistä, sain kummasti tekniikan tohtorin tutkinnon suoritettua.

Ap:lle suosittelen ilman muuta sijaisopettajan paikkaa lähikoulussa.

Vierailija
35/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa ei ole ennestään isoa sijaisreserviä niin töitä tulee kyllä riittämään :) Meillä ainakin on melkein koko ajan joku flunssassa/mahataudissa jne. (joko ope tai open lapset), jos opettajissa on ikääntyneempiä niin pidempiäkin sairaslomia tulee esim. selkäongelmien ja hengitystieongelmien takia (varsinkin homekouluissa).

Vierailija
36/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

reservissä. On tää silleen epävarmaa.

Mutta rehtori siis erikseen soitti ja pyysi mua siihen. En siis itse ilmottautunut, että voin ottaa jos on tarjolla.

Rehtori sanoi niin kuin säkin, että koko ajan on yksi tai useampi opettaja pois. Ja että kun kunnolla palaa töihin, ja näkee mikä tilanne on, niin elämäntilanteet vaihtelevat ja hyvin voi olla, että kaikki ei edes silloin ole tulleet töihin. Ja että hänellä valtuudet palkata itsenäisesti sairasloman sijaset ja äitiysloman sijaiset ja hän hyvin mielellään palkkaisi mut.

Mähän olen ollut hänen luona haastattelussa, kun hain ko. kouluun koko vuoden sijaisuutta. Meitä oli lopulta 2 joiden välillä valittiin, mutta pätevämpi siis sai sen paikan.

Joten uskon, että todella haluaa palkata mut. Näin vaikka tiesi mun saamattomuuden ja vähäjärkisyyden ja että oon ollut kotona 5 v ja vain yksi appro kertyi kassaan sillä aikaa :-).

ap

PS. Jos noi provoilevat saisi mut oikeasti suuttumaan tai ärsyyntymään, niin kannattaisi kyllä vaihtaa alaa :-). Sen verran ne herrantertut jopa ala-asteella koettelevat :-)

koulussa ei ole ennestään isoa sijaisreserviä niin töitä tulee kyllä riittämään :) Meillä ainakin on melkein koko ajan joku flunssassa/mahataudissa jne. (joko ope tai open lapset), jos opettajissa on ikääntyneempiä niin pidempiäkin sairaslomia tulee esim. selkäongelmien ja hengitystieongelmien takia (varsinkin homekouluissa).

Vierailija
37/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kouluttautunut ihan muulle alalle, mutta tässä kotivuosina vanha haave eli opettajan ammatti on alkanut kiinnostamaan. Olen tehnyt jonkun verran töitä koululaisten kanssa, ihan opettanut, joten tiedän mihin haluan.

Joten oliko sulla luokanopen opintoja alla, kun rupesit sijaisuuksia tekemään?

Vierailija
38/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisimman ison ringin sijaisuuksia kärkkyviä typeryksiä, jotta pääsee itse mahdollisimman helpolla.

p.s. mitkä provoilevat??

Vierailija
39/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka itse jos a:ta ei olisi ollut tarjolla, voisin myös ottaa b:n.

Olen myös luokanopettajaksi valmistuva, työn ohessa sijaistellut ja nyt enää gradua vaille... ja sain vuoden sijaisuuden.

Perustelut:

on omaa alaasi - > työkokemusta, jota tarvitset

parin vuoden sijaistelun jälkeen voit jo saada koko vuoden sijaisuuden

ehdit opiskellakin, valmistut (niin kuin tiedät sitä valmistumista tarvitsee vakinaisiin virkoihin)

lapsille kivempi kun on lyhyempi päivähoitopäivä

Jos vaikuttaa, ettei tunteja tulekaan, niin ilmoita heti elokuussa itsesi muihinkin kouluihin läheltä. Ja voi tehdä sen muutenkin, mutta pitää lähikoulua etusijalla.

Ja se vielä, että sinulla on se etu verrattuna suoraan putkeen valmistuneilla, että jos lapsiluku on nyt täynnä, niin kun valmistut, sinulla on työkokemusta + lapset jo tehtynä, niin saat varmaan valita työpaikkasi. Et ole raskausriski rehtoreille.

Vierailija
40/49 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 600 euron palkalla. Onpa tosiaan hie-no työpaikka melkein kolmekymppiselle!

Ap on vielä täysin epäpätevä. Kuka teistä arvon av-mammoista haluaisi moisen omien lastensa opettajaksi?!?