Lihavat lapset - kenen syy?
Olimme tänään Hop Lopissa ja olin aivan järkyttynyt miten paljon ylipainoisia suorastaan lihavia lapsia Suomessa on. Siellä sitä puuskutettiin pulleat posket punaisina. Arvioilta noin kolmannes lapsista oli selvästi ylipainoisia. Eikö teitä, joilla on lihavia lapsia häiritse lastenne ylipaino vai onko se asia jota ei "haluta" nähdä. Lasten ylipaino kun ei koskan ole lapsen syy. JOs kotona kaapit pursuilevat herkkuja ja annokset ovat tajuttoman kokoisia niin ei se ole ihme, että lapset lihoo.Harva 4-12 v laittaa itse ruoat vaan vanhemmat ne lapsensa syöttävät muodottomiksi. Tunnustan, että minua hävettäisi, jos omat lapseni olisivat tuommoisessa kunnossa. Alan ymmärtää terveydenhoitajien ahdistusta.
Kommentit (44)
Olen katsonut kun lähikaupassani alakoululaiset käyvät harva se päivä ostamassa itselleen koulun jälkeen välipalaksi sipsejä, kääretorttua tai karkkia ja kyytipojaksi vielä 1,5L Pirkka limupullo. Vähän vanhemmat ostavat energiajuomia.
Sitten vielä jos kotona aamu- ja iltapalalla on mm sokerijugurtteja, sokerimuroja, vaalea leipää ja mehuja, niin aika paljon saavat sokeria päivittäin.
Samat lapset kävelevät kouluun tai nököttävät koulun pihalla puhelinta tuijottaen, eli jääkö vapaa-ajan liikunta vähiin, jos sekin aika menee pelien ja puhelimen parissa.
Oon katsonut tuota lähikaupparumbaa myös. Meidän lähikaupassa käy sellaisia ala-asteikäisiä poikia, jotka ostaa kerralla 0,33-0,5l sokerikokiksen ja suklaapatukan/donitsin/berliininmunkin. Lasken omassa päässäni, että limukasta tulee n. 115-175kcal ja suklaapatukasta tai pullasta jonka ostavat päälle n. 250-300kcal. Siinä on 365-475ckal tyhjää höttöä normiruokailuiden päälle.
Tuolla kalorimäärällä söisi ison aamupuuron marjoilla 200kcal, välipala omenan 50kcal ja ihan hyvän annoksen vaikkapa lohikeittoa.
Ja nämä lapset on just sellaisia pönäkän pullavia; maha pullottaa ja kaulan alle on alkanut kerääntyä jo aika kivasti kaksaria. Ja onko tuo ihme.
Jos tuommoisen määrän vetaisee muutaman kerran (vaikka kolmestikin) viikossa kertyy siitä jo vuodessa ihan kivasti vyötärölle.
Ja mitä tuohon annoskokoon tulee, niin joku lääkäri joskus mun mielestä sanoi, että noin nyrkin kokoinen annos oikeaa ruokaa olisi riittävä määrä syöjää ajatellen. Melko loogista minusta.
Meidän esiteini alkoi keräämään painoa reilu vuosi sitten. Lapsi oli väsyneen oloinen, telkkari ja pelaaminen lisääntyi. Herkut kiinnosti enemmän kuin ennen. Otin puheeksi koululääkärin kanssa. Tutkittiin ja löydettiin astma. Vointi alkoi parantumaan lääkityksen myötä. Paino ei laskenut, mutta hurjan pituuskasvuspurtin otti. Pari viikkoa sitten ilmeni, että koulu on homeessa. Nyt lääkäri arvelee, että lääkityksestä voi luopua, kunhan koulu pääsee puhtaisiin tiloihin.
Ihan vielä en suostu huono-äiti- leimaa tatuoimaan otsaan.
Minä olin lapsena punkero, mutta kun tuli pari nopeaa kasvupyrähdystä, niin paino tasoittui. Pituutta tuli, mutta painoa ei tullut kuin pari kiloa. Kasvoin nopeassa tahdissa ensin 10 cm ja sitten toisella pyrähdyksellä 15 cm vuoden sisällä.