Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähipiirin imetyskommentit ahdistavat

Vierailija
05.07.2009 |

Minua todella ahdistaa, kuinka minulle läheiset ihmiset kommentoivat imetystäni.

Äitini on selkeästi katkera ja kateellinen, kun minä onnistun täysimetyksessä ja hän ei aikoinaan onnistunut. Eniten häntä tuntuu riepovan, että minullekaan homma ei ollut mikään helppo ja alussa oli paljon ongelmia - ja silti onnistun. Hän kun ei omien puheidensa mukaan liikoja edes yrittänyt. Äitini halveeraa minua jatkuvasti, sanoo miehelleni suorasukaisesti, että alkaa jo säästää rintaleikkaukseen, kun vaimo noin pilaa rintansa. Onpa jopa kehottanut miestäni vaihtamaan fiksumpaan naiseen, joka ei "runtele rintojaan turhan takia". Ja vaikka mitä muuta.

Anoppini ei ole yhtä paha kommenteissaan, mutta kuitenkaan ei "tue" lainkaan imetystäni. Koko ajan vain saarnaa, kuinka helppo olisi laittaa korviketta pulloon ja antaa siitä. Ei siis kommentoi suoraan imetystä, mutta sen "vaikeutta" kyllä - mitä se ei enää edes ole.

Imetystäni on nyt sitten puitu molempien sukujen voimin. Myös oma isoäitini nosti äläkän siitä, ettei kaltaiseni naisen maito voi edes olla mistään kotoisin, lapsi parka kuulemma kuolee nälkään, kun moista vettä juo. Lisäksi on niitä miesten typeriä kommentteja, mutta ne kuittaan aina siihen, että ne ovat vain miehiä.

Tiedän, että on typerää ottaa puheet itseensä, koska puheet ovat tosiaankin vain katkerien ja kateellisten ämmien kalkatusta. Mutta minkäs teet.. Kyllähän nuo aika pahasti sattuvat osuessaan.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset suhteet sinulla aiemmin oli noihin neuvojiin?

Vierailija
2/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kommentithan ovat tosiaan aivan ala-arvoisia. Pitäisivät suut kiinni, jos ei ole parempaa sanottavaa. Toivottavasti miehesi kuitenkin tukee sinua, ettet ole aivan yksin.

Sinuna pyrkisin välttelemään noiden ihmisten seuraa, sillä voin kuvitella, että sinulla on paha mieli joka kerran, kun tulet kotiin noiden luota.

Mun on vaikea edes kuvitella, että joku omasta lähipiiristäni pystyisi sanomaan noin rumia juttuja. Ja jos sanoisi, niin en tosiaan haluaisi nähdä vähään aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintoja ei saa imetyksellä "pilalle" Itseasiassa, mitä kaemmin imetät, sen parempana rintasi pysyy. Me ollaan kavereiden kanssa oiken galluppia tehty, niin ne jotka imetti alle 1/2-vuotta, ovat lätistyneet eniten. Mutta kun rinta saa rauhassa palautua, niin ei välttämättä käy kuinkaan. Minä olen imettänyt kahta lasta 4 vuotaa yhteensä ja rinnat on samanlaiset kuin ennen imetystä. Sitäpaitsi jos äitisi on niin turhamainen ettei kestä sitä että vuodet myös muokkaavat kehoa, niin sano hänelle, ettei sinun onnellisuutesi ole rintojen muodosta kiinni!

Muista myös että 60 ja 70-luvuilla äidit lujasti valistettiin sillä, että korvike on ainoa oikea vaihtoehto lapselle! Silloin oli pakko antaa lapselle jotakin, kun äidit lähtivät sankoin joukoin töihin kun lapsi oli 3kk. juotettiin jopa tuoremehua. Me olemme itseasiassa sukupolvi, jolla on älyttömän paljon imeytymishäiriöita ja vatsavaivoja, kiitos Baby Energan- tuon mullistavan 70-luvun korvikkeen. Puhumattakaan tuoremehusta, jota pyydettiin juottamaan jo hyvinkin pienille.

Sano suoraan, että mummoilla on vanhentunutta tietoa, ja että juuri imetyksellä heistäkin on niin hyviä ihmisiä tullut!

Vierailija
4/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä tällaisten juttujien laukojilla ikää on 50v paikkeilta sinne 80vuoteen ja muutaman vuoden yli. Valiettavasti se 80v on muuten ihan täysissä sielun voimissa, joten tietää ja ymmärtää kyllä, mitä laukoo.

Oman äitini kanssa välit olivat todella hyvät, erittäin läheiset. Esikoisen syntymän jälkeen sitten viilenivät pikkuhiljaa ja nämä imetyskommentit kieltämättä vauhdittavat viilenemistä aikalailla.

Anopin kanssa on aina ollut hyvät välit. Pidän anopista, mutta en vain käsitä tätä "imetys on liian hankalaa vs. pulloruokinta" -kampanjaa, jota hän nyt pitää. Ei hän mitään ilkeää sinänsä sano, mutta rasittaa, kun aina ollaan kertomassa, miten paljon helpommalla pääsisin tuttelilla ja tuttipullolla.

Muutenkin minulla on omasta mielestäni ollut ihan peruslämpimät välit kaikkiin näihin imetykseen puuttujiin.

Tosiaan harva lähipiirissäni on täysimettänyt ja moni on antanut lapsilleen pelkkää korviketta. Luultavasti siis syy ihan siinä, että menneisyyden "epäonnistumiset" hiertävät.

Tosin sitten taas toinen mummoni, jonka esikoinen kuoli, koska mummoni maito ei riittänyt, on ollut todella kannustava ja tukenut minua kovasti. Luulisi, että hän ainakin olisi tuonut heti korviketta kassikaupalla, jos motiivina pidetään omia kokemuksia imetyksen epäonnistumisesta.

Mieheni kyllä tukee minua, mutta ei voi käsittää, miksi minua ahdistaa niin kovasti kuulla aina ja jatkuvasti tulevista riipputisseistäni, maitoni huonosta laadusta, imetyksen "paheellisuudesta" jne.

ap

Vierailija
5/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin sanoa, että parhaiten tehoaa suorat kommentit takaisin. Ei kannata olla hiljaa ollaksesi kohtelias, koska silloin jää kynnysmatoksi. Napakasti sanot takaisin esim. anopille ettei hänelle kuulu miten lapsesi syötät. Ei tarvitse olla epäkohtelias, mutta vedä rajat siihen miten sinua saa kohdella. Oman äidin kohdalla kannattaa toimia samoin. Jos loukkaantuvat, sano, että myös sinua loukkaa heidän käytöksensä.

Vierailija
6/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkausta varten, että ei mene rahaa korvikkeisiin, eikä tuttipulloihin ja oikeestihan imetys ei edes muuta rintoja, vaan maito venyttää niitä, joka tapahuu, jo ennenkuin vauva on ensimmäistäkään kertaa imenyt.

Niin ja anopilta voit kysyä, että mikä siinä korvikkeessa on helpompaa, kun eka pitää mennä kauppaan ostamaan pullot ja korvike. Sitten pitää keittää pullo. sitten avata korvike ja lämmittää se sitten vasta vauvalle pullo suuhun. Rinnan voi laittaa suoraan suuhun. Syönnin jälkeen pullo pitää pestä. Ja aina pitää varmistaa, että kotona on korviketta ja johonki lähtiessä pitää miettiä onko koviketta tarpeeksi mukana ja misssä pääsee lämmittämään maidon ja pesemään pullot.

Vierailija
7/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille tulisi porttikielto tuollaisille äideille ja anopeille. Miten reagoit tai mitä sanot jos sulle esim. sanotaan, että "anna ihmeessä pullosta, on helpompaa!" tai "pilalle ne tissit tuolla vaan menevät!"? Nimittäin jos vaan olet hiljaa ja mielessäsi kärsit, niin annat osaltaan tuon jatkua. Itse napauttaisin, että "mullepa on vauvan terveys tärkeämpi kuin helpolla pääseminen" tai "eipä nuo äiti sunkaan rintasi kummoset oo vaikka et imettää viitsinytkään!".

Vierailija
8/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hokenut sitä miten hän ei imettänyt nuorinta lastaan ollenkaan eikä sillä ole mitään allergioita, eikä toiseksi nuorimmallakaan ole (paitsi lievä astma) vaikka sitä imetettiin vain pari viikkoa.

Vaikka ymmärrän että sillä on huono omatunto ja siksi hölisee tuollaista, se että se jaksaa niin kauan saa asian tuntumaan musta ikään kuin omaan imetykseeni kohdistuvalta kritiikiltä.

Vierailija
9/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopille olen jo useaan otteeseen napauttanut tuosta pulloruokinnan "helppoudesta". Mutta anoppi on sitä mieltä, että hän on pulloruokkinut kolme lasta, minä imettänyt yhden - hän siis tietää paljon paremmin.

Oman sukuni kesken ajattelin vielä säilyttää sovun ja pitää lärvini kiinni. Tulossa sukujuhlat, joihin haluan ehdottomasti mennä (veljen häät) enkä tahdo tapella siellä. Jos menen nyt aukaisemaan sanaisen arkkuni, minut työnnetään juhlapaikalla välittömästi takaisin autoon ja käsketään ajaa kotiini "juhlia pilaamasta". Ja tämä ei ole vitsi.

Tiedän, että oma vaikenemiseni vain provosoi näitä armaita sukulaisia jatkamaan. Yritän kuitenkin kärvistellä noiden velipojan häiden yli ja vasta sitten kertoa mielipiteeni.

Meidän suvussamme on.. hmm.. mielenkiintoista elää.

ap

ps. en minä tosiaan enää kotiini heitä kahveille kutsu, näen heitä vain juhlissa - joissa haluan itsekin käydä

Vierailija
10/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mistä lähtien kommentteja alkanut kuulumaan?

Vierailija
11/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en todellakaan tahdo pilata rintojani.

Sanokaa mitä sanotte, imetys pilaa rinnat, piste.

Vierailija
12/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaisia ihmisiä ap:llä on lähipiirissään. Minä ainakin olisin suuttunut niin tulisesti, että en pitäisi moisiin ämmiin mitään yhteyttä.

Et kai ole kynnysmatto, ap? Älä siten suostu sellaiseksi nytkään. Kenenkään äitiyttä ei voi tuolla tavalla litistää, "tuollaisen naisen maito ei voi olla mistään kotoisin, lapsihan kuolee nälkään".

Ei helvetti, taidat olla suoraan Porvoosta...

Vierailija
13/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on just päin vastaisia kokemuksia, aina sai olla piilossa ruokkimassa (pulloruokinta) vauvaa muuten tulin sen verran tuimia katseita muilta ihmisiltä. No, lapsen kasvaessa katseet väheni ja ruokinta hetket oli paljon vapautuneempia, aattelin vaan jos sulla on just toisin päin lapsi alkaa jo olla sen verran vanhempi.

Vierailija
14/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olisin todella toivonut, että imetys olisi onnistunut. Ei todellakaan vastikkeiden raijaamista, pullojen pesuja ja keittelemistä ym. Olisi eväs ollut koko ajan mukana, sopivanlämpöistä ja hygieenistä.

Vierailija
15/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja onnea imetyksen onnistumisesta.

Vierailija
16/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taatusti imettää jotain 3 vuotiasta ja sitten herne nenässä nyyhkii kun siitä on sanottu

Niin ja mistä lähtien kommentteja alkanut kuulumaan?

Vierailija
17/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en todellakaan tahdo pilata rintojani. Sanokaa mitä sanotte, imetys pilaa rinnat, piste.

Vierailija
18/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en todellakaan tahdo pilata rintojani. Sanokaa mitä sanotte, imetys pilaa rinnat, piste.

Vierailija
19/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi imettäminen on sinulle niin suuri asia? Miksi teillä ylipääään keskustellaan sinun imettämisestäsi?

Seuraavan kerran kun äitisi tölväisee jotakin, niin sano napakaasti että " nyt riittää, tuo tuntuu minusta todella pahalta ja loukkaavalta"

Anopille voit sanoa vastaavasti mutta napakasti: " Imettäminen ei ole minulle hankalaa ja jatkan sitä niin kauan kuin siltä tuntuu"

Laita rajat ja pidä ne; kaikkea ei tosiaankaan tarvitse kuunnella, ei edes vanhemmilta tai isovanhemmilta!

Vierailija
20/20 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tosiaan jo taapero.