Minkä ikäisenä lapsen voi laittaa hoitoon?
Minun täytyy asemani vuoksi palata töihin heti äitiysrahakauden jälkeen. Tähän päälle mieheni pitää isyysvapaan. Olimme suunnitelleet mieheni jäävän koko (loppu)vanhempainvapaaksi kotiin, mutta nyt hänen työpaikkansa säilyminen (taloudellisia irtisanomisia koko alalla) on uhattuna.
Jos kävisi niin, ettei miehelläni olekaan mahdollisuutta jäädä kuukausiksi kotiin, niin otetaanko vasta muutaman kuukauden ikäistä vauvaa tarhaan tai perhepäivähoitoon? Onko iälle alarajaa, että hoitopaikan saa?
Kommentit (8)
Kunta on velvollinen järjestämään hoitopaikan lapselle, kun vanhemmat vanhempainvapaa on päättynyt. Sitä ennen ei kai ole pakko järjestää, mutta kai sen voi saada, jos tilaa sattuu olemaan. Tutkailin netistä löytyvää päivähoitolakia ja ymmärsin asian näin. Eli lapsi olisi siinä 9-10 kk iässä.
Jos miehesi työpaikka on uhattuna, saattaa olla erittäin hyvä idea jäädä kuukausiksi vanhempainvapaalle. Vapaalla olevaahan ei voi irtisanoa ellei koko yrityksen toiminta lakkaa. Jos siis vaikkapa irtisanominen olisikin edessä vapaan päättyessä, ainakin olisi perheen rahoitus turvattuna pidempään, kun vanhempainvapaalla saa vanhempainrahaa ja sen päälle tulisi irtisanomisajan palkka.
Jos kävisi niin, ettei miehelläni olekaan mahdollisuutta jäädä kuukausiksi kotiin, niin otetaanko vasta muutaman kuukauden ikäistä vauvaa tarhaan tai perhepäivähoitoon? Onko iälle alarajaa, että hoitopaikan saa?
mutta käytännössä lasta ei saa hoitoon ennenkuin vanhempainvapaat päättyvät, siinä n. 9-10kk iässä.
Tunnen yhden äidin, jonka lapselle järjestettiin kunnallinen hoitopaikka tämän ollessa 7kk vanha, tapaus oli ihan yksittäinen ja ainutlaatuinen.
Kunnan päiväkodeissakin näkee 6-7 kk ikäisiä vauvoja, mutta riippunee tosiaan paikkakunnasta ja alueesta. Mutta kannattaa muistaa, että muitakin vaihtoehtoja on. Kuten joku sanoi, vanhempainvapaalla olevaa ei voi irtisanoa, eli miehellesi kotiin jääminen olisi varmaan fiksukin idea.
Muutenkin vaihtoehtoja on jos jonkinlaisia: au pair, lastenhoitaja kotona yksin tai yhteinen lastenhoitaja jonkun muun hoitajaa tarvitsevan perheen kanssa, yksityiset päiväkodit jne. Paljon riippuu tietysti siitä, minkä kokoisella paikkakunnalla asutte, mutta ainakin au paireja nyt saa melkein minne tahansa.
olen yrittanyt laittaa keskustelua/esittaa kysymyksia paivahoito/ja taaperopuolilla, mutta tuloksetta.
Itse en uskaltaisi au pairia ottaa pienen vauvan tai lapsen hoitajaksi. Monelle perheelle kotiin onkin sitten tullut keskenkasvuisen tasolla oleva pirpana, jolla on ollut poikaystavongelmia, koti-ikava ja joka ei ole sopeutunut perheen kulttuuriin. Eika ole sitten osannut tehda kotitoita ensinkaan eika lapsenhoitokaan ole ihan sujunut.
Eika se aupairin yllapito kai loppujen lopuksi kovin halpaakaan ole.
Itse pienen lapsen äitinä ja päiväkodissa työskennelleenä sanoisin että alaikäräjänä voisi pitää tuota vanhempainvapaan loppumista eli lapsen ollessa 9-10kk. Nuorempi on aivan liian pieni ryhmään jossa n. 8 muutakin alle 3vuotiasta. Perhepäivähoitaja olisi ihanteellinen näille alle 3vuotiaille hoitopaikkana.
Itse koin huonoa omaatuntoa kun jouduin laittamaan lapseni hieman alle 12kk ikäisenä päiväkotiin vaikka lapsi viihtyikin mainiosti siellä.
Niinkuin muutama edelleä jo mainitsikin niin eikö miehesi olisi nyt hyvä jäädä vanhempainvapaalle koska silloin ei voida irtisanoa työstä?
Tsemppiä päätöksen tekoon =)
mistä voisin lähteä kyseistä tietoa metsästämään, mikäli tämän palstan kirjoittelijoilla ei ole omakohtaista kokemusta pienen vauvan hoitoonlaittamisesta?
... mutta kaikissa päiväkodeissa yms. ei ole hoitopaikkoja alle 1-vuotiaille. Itsellä ei ole kokemusta ihan pienen hoitoon viemisestä, mutta kuulemma pienet sijoitettaisiin enimmäkseen perhepäivähoitoon. Tytön ensimmäisessä tarharyhmässä nuorin aloittaja oli n. 10kk, tyttöni oli 18kk.