alkoholinkäyttö lapsiperheissä?
Montako lasta teillä on, minkä ikäisiä? Kuinka usein juotte ja kuinka paljon kerrallaan, ovatko lapset läsnä vai hoidossa?
.
Olen tässä viime aikoina miettinyt, että ollaanko jotenkin poikkeuksellinen perhe kun meillä ei lasten läsnäollessa juoda kuin korkeintaan 1-3 olutta niin että lapsi on nukkumassa ja tuotakin tehdään kerran kuussa. Meillä ei ole koskaan lapsenvahtia, isovanhemmillaan lapsi on 1-2krt vuodessa ja sillon ollaan aina miehen kanssa yhtenä iltana juotu enemmän ja toisena/kolmantena iltana hommattu jotain muuta yhdessä. Omien kavereiden kanssa käydään noin 2krt vuodessa ulkona alkoholin merkeissä. Ennen lapsia ollaan molemmat oltu kovia juomaan, eli tämä ei johdu siitä etteikö haluttaisi juoda, se vaan tuntuu väärältä.
.
Tuntuu että kaikissa naapuri- ja tuttavaperheissä alkoholia käytetään rutkasti enemmän. Mikä on teidädän tilanteenne?
Kommentit (65)
Meillä ei juoda lapsen(1v)edessä kotona ollenkaan. Vasta kun on mennyt nukkumaan. Juhlissa toinen voi ottaa lasillisen.
Kaksi alle kouluikäistä lasta. Saatetaan juoda lasten mentyä nukkumaan 1-2 olutta tai mies lasin viskiä. Ruuan kans juhlapäivinä lasi tai kaksi viiniä. Ei juoda humalaan tai edes hiprakkaan lasten nähden.
Meillä on ihan sama tilanne kuin ennen lapsia. Kumpikin meistä käyttää alkoholia vähän. Ruuan kanssa tykätään juoda lasi viiniä n. kerran viikossa. Joskus otetaan terassilla olut tai siideri, joskus kahvin kanssa calva. Koskaan ei juoda enempää kuin kaksi annosta kerralla. Ja nämä voidaan ottaa lasten läsnäollessakin.
Mielestäni alkoholia voi juoda lasten ollessa läsnä, tietenkin tietyissä rajoissa. Meillä juodaan alkoholia lapsen ollessa läsnä, on aina juotu. Muutama lasi viiniä ruuan kanssa tai muuten vain illalla ei aiheuta lapselle pahaa vaan ainoastaan normaalin suhtautumisen alkoholinkäyttöön. Miksi tehdä alkoholinkäytöstä lapsiperheessä tabu? Miksi piilotella tai säännöstellä, jos omaa hyvät tavat? Meillä tarjotaan alkoholia myös lapsen syntymäpäivillä :)
Me juodaan, lapsia on 1 vuotiaasta 15 vuotiaaseen. Ei ole ollut mitään ongelmaa kun elämä on muuten tasapainossa.
Meillä ei juoda alkoholia ollenkaan.
En juo lasten nähden kuin 1 - 2 siideriä, mieskään ei juo kuin 1 - 3 kaljaa. Tietysti normaaliarkena ei juoda edes noita. Itse tosin en tykkää olla kännissä enkä juo bileissäkään yleensä kuin pari juomaa.
Mielestäni on ihan selvää ettei lasten nähden olla kännissä. Siitä on ihan tutkittua tietoa miten haitallista se on lapsille ja muutenkin itsestään selvää. Ei varmaan sossukaan tykkäisi moisesta menosta, että vanhemmat kännissä ja lapset pyörii jaloissa! Miettikääs jos vaikka lapsi loukkaa itsensä tai sairastuu ja kännissä joudut lähtemään hänen kanssa päivystykseen!? Tulee varmaankin lastensuojeluilmoitus! Kännissä vanhemman luonne muuttuu ja muutenkin lastenhoitotaidot voi kärsiä!!
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 08:48"]
Meillä ei juoda lapsen(1v)edessä kotona ollenkaan. Vasta kun on mennyt nukkumaan. Juhlissa toinen voi ottaa lasillisen.
[/quote]
En ymmärrä tällaista piilottelua. Enkä myöskään tuota, että juhlissa toinen voi ottaa lasillisen. Pahimmassa tapauksessa kasvatatte lapsistanne asiaa itsekin piilottelevan nuoren/aikuisen.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 08:48"]
[/quote]
En ymmärrä tällaista piilottelua. Enkä myöskään tuota, että juhlissa toinen voi ottaa lasillisen. Pahimmassa tapauksessa kasvatatte lapsistanne asiaa itsekin piilottelevan nuoren/aikuisen.
[/quote]
Kasvaakohan meidänkin lapsista piilojuoppoja, kun me vanhammat emme juo ollenkaan ja lapset eivät näe viinanjuontia ollenkaan perhepiirissä. Olen kyllä teineille pitänyt alkoholivalistusta ja toivon, että siitä olisi jotain hyötyä.
Meillä 2 lasta, joista toinen ihan vauva ja toinen pieni koululainen ja meillä käytetään alkoholia mielestäni aika vähän.
2 kertaa vuodessa käydään kavereiden kanssa juhlimassa, jolloin otetaan enemmän ja silloin lapset ovat hoidossa yön yli. Kotona juodaan saunaolut/siideri noin kerran viikossa, vain se yksi per/hlö tai joskus yksi puoliksi. Ruuan kanssa juodaan viiniä muutaman kerran kesässä jos grillataan jotain oikein hyvää.
Ja ei ole lapsista kiinni meidän juominen, ei ennen lapsiakaan olla juotu tämän enempää.
Jos alkoholi ei ongelma, miksi tehdä siitä sellainen? Nuorimmaiseni ovat jo teini-ikäisiä ja voin hyvin juoda useamman lasillisen ja olla hiprakassa, en kuitenkaan sammu tai rähjää. Joskus näin joka viikko, joskus kuukausia ilman. Alkoholi ei saa olla tabu, ja siinä vaiheessa kun nuorisoni haluaa itse kokeilla, saa tapahtua kotona niin näkevät miten se vaikuttaa. Olen nähnyt liikaa näitä puistoon sammuneita ja vatsahuuhteluun joutuneita lähipiiristä. Pienempien lasten kanssa on eri juttu. Jos ottaa muutaman lasillisen, paikalla pitäisi olla myös selvä aikuinen, eikä muutenkaan pelottava tunnelma, itse en muutu vihaiseksi juotuani mutta monet muuttuvat räyhähengiksi.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 08:48"] Meillä ei juoda lapsen(1v)edessä kotona ollenkaan. Vasta kun on mennyt nukkumaan. Juhlissa toinen voi ottaa lasillisen. [/quote] En ymmärrä tällaista piilottelua. Enkä myöskään tuota, että juhlissa toinen voi ottaa lasillisen. Pahimmassa tapauksessa kasvatatte lapsistanne asiaa itsekin piilottelevan nuoren/aikuisen. [/quote] Kasvaakohan meidänkin lapsista piilojuoppoja, kun me vanhammat emme juo ollenkaan ja lapset eivät näe viinanjuontia ollenkaan perhepiirissä. Olen kyllä teineille pitänyt alkoholivalistusta ja toivon, että siitä olisi jotain hyötyä.
[/quote]
Se on eri asia, jos perheessä ei käytetä alkoholia lainkaan. Puhuin kommentissani siitä, miksi alkoholinkäyttöä pitää piilotella esim. juomalla vasta sitten, kun lapset ovat nukkumassa. Jos haluaa juoda alkoholia, voi sen mielestäni tehdä tietyissä rajoissa myös lasten läsnä ollessa. Piilottelemalla asiaa tai tekemällä asiasta numeron (toinen saa juoda juhlissa lasillisen) ei välttämättä tee lapsille palvelusta. Hatun nosto teille, jotka ette juo lainkaan ja, jotka asiallisesti valistatte lapsianne.
meillä 2 lasta 5v. ja 7.v tyttö ja poika. itse join viime kesänä 1 lasin viiniä joten siitä on aikaa..en muutenkaan käytä alkoholia kun ehkä kerran vuodessa jos on jotkut juhlat tiedossatai muuta =) mies kyllä ottaa viikonloppusin muutaman sauna kaljan. ja itse en tykkää edes alkoholin mausta yhtään! =D mut hyvä juttu vaan! =D
Meillä 3-ja 5-vuotiaat lapset. Me korkataan yleensä perjantaina illallisen kaveriksi viinipullo josta riittää useimmiten vielä lauantaillekin ruokajuomat ja me syödään siis koko perheen kanssa saman pöydän ääressä joten lapset näkevät meidän juovan viiniä.
Joskus viikolla kun ruoka sitä vaatii kaverikseen saatetaan juoda oluet tosin useimmiten meille riittää pullo puoliksi.
Jos on ruokavieraita niin viiniä saattaa kulua enemmänkin kun syödään pidemmällä kaavalla.
Mä käyn kavereiden kanssa ulkona vähintään kerran kahdessa viikossa, joskus juon lasillisen, joskus en mitään ja välillä juon itseni humalaan. Mies tapaa ystäviään harrastuksen merkeissä eikä silloin yleensä juoda alkoholia, työhön liittyviä iltamenoja sillä on pari-kolme kertaa kuussa mutta tosi harvoin mies juo yhtä tai kahta enempää.
Kahdestaan käydään ulkona noin 4 kertaa vuodessa ja silloin yleensä ravintolaillallisella aperitiiveineen ja viineineen.
Kännejä en lapsen seurassa joisi mutta musta on ihan normaalia juoda lasillinen tai pari ruuan kanssa useammankin kerran viikossa. Niin meillä kotonakin tehtiin ja sekä mulla että sisaruksilla on aina ollut ongelmaton ja mutkaton suhde alkoholiin. Ei teineinäkään koskaan örvelletty tuhannen tuiskeessa kaupungilla koska alkoholi ei ollut mikään mystinen kielletty tabu vaan ihan arkinen ja tavallinen asia.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 08:53"]Mielestäni alkoholia voi juoda lasten ollessa läsnä, tietenkin tietyissä rajoissa. Meillä juodaan alkoholia lapsen ollessa läsnä, on aina juotu. Muutama lasi viiniä ruuan kanssa tai muuten vain illalla ei aiheuta lapselle pahaa vaan ainoastaan normaalin suhtautumisen alkoholinkäyttöön. Miksi tehdä alkoholinkäytöstä lapsiperheessä tabu? Miksi piilotella tai säännöstellä, jos omaa hyvät tavat? Meillä tarjotaan alkoholia myös lapsen syntymäpäivillä :)
[/quote]
Meillä samankaltainen suhtautuminen, miinus synttärit. No, lapsi on vasta yhdet synttärit viettänyt ja otimme kyllä lasit kuohuvaa lähipiirin kesken varsinaisten juhlien jälkeen, eli kai sittenkin vähän tarjoiltiin :D
Mutta koska alkoholi ei ole minulle ongelma, voin ihan hyvin ottaa siiderin tai lasin viiniä jos mieli tekee - harvemmin tekee. Juuri yksi siiderini oli parisen kuukautta kylmässä kunnes eräänä hellepäivän iltana teki mieli se ottaa. On lapsi nähnyt ja tulee näkemäänkin, enemmän haittaa koen siitä olevan jos alkoholia juodaan mutta se tehdään aina salaa.
Tuntuu mukavalta, että näin vastuullista on nuorten perheiden käytös alkoholin suhteen. Lapsesta tuntuu aina kurjalta, jos vanhempi on alkoholin vaikutuksen alainen. Aikuinen muuttuu tällöin, vaikka itse ei sitä tunnustaisikaan. Lapsi kyllä vaistoaa sen, ja se on pelottava tunne. Ikävä kyllä juominen on arkipäivää tuhansissa lapsiperheissä. Olen 51-vuotias isoäiti, itse alkoperheessä kasvanut.
Juomme ehkä 1-2krt vuodessa ja lapset hoidossa. 5 ja 3 -vuotiaat. Lisäksi minä siis olin raskaus+ vauva-ajan juomatta...
Meillä lapset 4- ja 10-vuotiaat.
Ruoan kanssa toisinaan viikonloppuna nautitaan 1-2 lasia viiniä tai olutta. Saunan jälkeen tai kuuman päivän iltana 1-2 olutta tai mojitot.
Lasten mentyä nukkumaan saatetaan ottaa 1-2 olutta tai laseja viiniä.
Vaikka kaikkia em. tehtäisiin saman päivän aikana, juomat hajaantuu 10-12 tunnin ajalle eli humalassa ei ole kumpikaan.
Usein ostetaan myös alkoholitonta olutta tai valkoviiniä (vain pari merkkiä tosin ok makuista), harmi vain kun alkoholiton versio on kalliimpaa kuin alhoholillinen.
Juhlissa nautitaan kohtuullisesti ja toinen aina ajokunnossa jos lapset mukana.
Humalassa ollaan oltu viimeksi helmikuun alussa, kun oltiin hääpäivää juhlistamassa kaksistaan. Illallinen pitkän kaavan mukaan juomineen ja sen jälkeen oltiin cocktailbaarissa. Humala oli tosin kevyemmästä päästä, krapulaa ei ollut aamulla havaittavissa. Vanhemmiten (ollaan nelikymppisiä) ei enää jaksa krapulaa ja sen vuoksi humalakin on melko kevyt.
Summa summarum näistä kommenteista. Suomalainen vauvapastalainen ei ole se, jonka lapset pelkää ja puoliso pelkää. Ne ongelmatapaukse on jossain muualla. Niitä meillä kyllä ON.
Haaste: miten voisi auttaa niitä juovia tuttuja tai puolituttuja tai vieraita, joilla se ongelma on ...ja joidenperhe ja ehkä he itsekin kärsivät . Miten sinä ja minä voisimme auttaa? Tässä arjessa? Yhteisessä jutussa.
onko se mahdolista?
Silloin, kun lapsi oli pieni ja alakouluikäinen ei juotu kuin saunakalja tai lasi viiniä, harvoin sitäkään. Nykyään kyllä otetaan enempikin joskus. Lapsi on 16.
Molemmilla on kotoa maltillisen alkoholinkäytön malli, joten ei olla osattu tabuna pitää.