Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

alkoholinkäyttö lapsiperheissä?

Vierailija
06.07.2015 |

Montako lasta teillä on, minkä ikäisiä? Kuinka usein juotte ja kuinka paljon kerrallaan, ovatko lapset läsnä vai hoidossa?
.
Olen tässä viime aikoina miettinyt, että ollaanko jotenkin poikkeuksellinen perhe kun meillä ei lasten läsnäollessa juoda kuin korkeintaan 1-3 olutta niin että lapsi on nukkumassa ja tuotakin tehdään kerran kuussa. Meillä ei ole koskaan lapsenvahtia, isovanhemmillaan lapsi on 1-2krt vuodessa ja sillon ollaan aina miehen kanssa yhtenä iltana juotu enemmän ja toisena/kolmantena iltana hommattu jotain muuta yhdessä. Omien kavereiden kanssa käydään noin 2krt vuodessa ulkona alkoholin merkeissä. Ennen lapsia ollaan molemmat oltu kovia juomaan, eli tämä ei johdu siitä etteikö haluttaisi juoda, se vaan tuntuu väärältä.
.
Tuntuu että kaikissa naapuri- ja tuttavaperheissä alkoholia käytetään rutkasti enemmän. Mikä on teidädän tilanteenne?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 10:04"]Kaveri kasvoi perheessä, jossa juotiin kohtuudella tai ainakin sitä juomista pidettiin kohtuullisena. Juhlatilanteissa ja ilmeisesti usein arjessa oli alkoholia. Kaverista on kasvanut alkoholisti. Hän ei voi kuvitellakaan mitään juhlaa ilman alkoholia ja kuvittelee, että jopa olen kateellinen siitä, että heillä juodaan joulunakin, kun oma perheeni ei salli alkoholia jouluna. Omassa lapsuudessani kotona ei käytetty alkoholia, juhlat juhlittiin ilman alkoholia. Kaverini on alkoholisoitunut, minä elän melko raitista elämää ja edelleenkin vietän juhlapyhät ilman alkoholia. Uskon, että lapsi omaksuu vahvasti sen toimintamallin ja esimerkin, jota vanhemmat hänelle näyttävät. Minusta on ihan fiksua näyttää lapselle, että voi elää ilman alkoholiakin. Itse näin ja opin sen jo lapsena, eikä ainakaan siitä ole mitään haittaa ollut.
[/quote]

Vähän samoja kokemuksia. Keski-ikäinen ystävättäreni pitää ihan normaalina juoda 6+ annosta baarissa ja lähes päivittäin 1-2 kaljaa. Ja baareilua on viikottain. Vähän huolestuttaa. Akateemiset vanhempansa käyttivät alkoholia "pingottamatta". Meillä ei porukat juoneet, enkä siitä itsekään välitä kuin harvakseltaan.

Vierailija
22/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 09:21"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 09:16"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 08:48"] Meillä ei juoda lapsen(1v)edessä kotona ollenkaan. Vasta kun on mennyt nukkumaan. Juhlissa toinen voi ottaa lasillisen. [/quote] En ymmärrä tällaista piilottelua. Enkä myöskään tuota, että juhlissa toinen voi ottaa lasillisen. Pahimmassa tapauksessa kasvatatte lapsistanne asiaa itsekin piilottelevan nuoren/aikuisen. [/quote] Kasvaakohan meidänkin lapsista piilojuoppoja, kun me vanhammat emme juo ollenkaan ja lapset eivät näe viinanjuontia ollenkaan perhepiirissä. Olen kyllä teineille pitänyt alkoholivalistusta ja toivon, että siitä olisi jotain hyötyä.

[/quote]

Se on eri asia, jos perheessä ei käytetä alkoholia lainkaan. Puhuin kommentissani siitä, miksi alkoholinkäyttöä pitää piilotella esim. juomalla vasta sitten, kun lapset ovat nukkumassa. Jos haluaa juoda alkoholia, voi sen mielestäni tehdä tietyissä rajoissa myös lasten läsnä ollessa. Piilottelemalla asiaa tai tekemällä asiasta numeron (toinen saa juoda juhlissa lasillisen) ei välttämättä tee lapsille palvelusta. Hatun nosto teille, jotka ette juo lainkaan ja, jotka asiallisesti valistatte lapsianne.
[/quote]
Ei tuo meillä ainakaan johdu piilottelusta, vaan siitä että haluan juoda sen yhden iltakaljani rauhassa. Siksi odotan että lapset nukkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on ihan normaali terve tilanne. Kuten niilläkin, jotka vähän enemmän käyttävät tai eivät ollenkaan.

Vierailija
24/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kaikki tavat ole ok, kunhan lapset ovat poissa KUN vanhemmat ovat HUMALASSA.

Vierailija
25/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän mä ihmettelen näitä jotka alapeukuttaa tapaa jossa lapsi ei ole paikalla kun juodaan. Voisiko joku alapeukuttaja selittää miksi tämmöinen tapa on mielestäsi huono?

Vierailija
26/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 09:16"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 08:48"]

Meillä ei juoda lapsen(1v)edessä kotona ollenkaan. Vasta kun on mennyt nukkumaan. Juhlissa toinen voi ottaa lasillisen.

[/quote]

En ymmärrä tällaista piilottelua. Enkä myöskään tuota, että juhlissa toinen voi ottaa lasillisen. Pahimmassa tapauksessa kasvatatte lapsistanne asiaa itsekin piilottelevan nuoren/aikuisen.
[/quote]

Kasvaakohan meidänkin lapsista piilojuoppoja, kun me vanhammat emme juo ollenkaan ja lapset eivät näe viinanjuontia ollenkaan perhepiirissä. Olen kyllä teineille pitänyt alkoholivalistusta ja toivon, että siitä olisi jotain hyötyä.
[/quote]
Tätä mäkin olin tulossa sanomaan..(siis että lapseni ei nää minun ottavan alkoa, koska en juo) eli pitääkö mun alkaa nyt juomaan että lapsi saa "terveen Alkon juonnin opin"?

Vierailija
27/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6v ja 1v. Lasten kanssa ollessa voimme juoda yhden annoksen (esim ruoan kanssa pienen lasin viiniä). Lasten nukkuessa periaatteessa 2 annosta, mutta hyvin harvoin on tullut tehtyä niin. Alkoholipitoisia bileitä ei tietenkään pidetä lasten läsnäollessa vaan lapset menevät hoitoon jos sellaiset on (kuopuksen aikana ei ole ollut).

Vierailija
28/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 09:21"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 09:16"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 08:48"] Meillä ei juoda lapsen(1v)edessä kotona ollenkaan. Vasta kun on mennyt nukkumaan. Juhlissa toinen voi ottaa lasillisen. [/quote] En ymmärrä tällaista piilottelua. Enkä myöskään tuota, että juhlissa toinen voi ottaa lasillisen. Pahimmassa tapauksessa kasvatatte lapsistanne asiaa itsekin piilottelevan nuoren/aikuisen. [/quote] Kasvaakohan meidänkin lapsista piilojuoppoja, kun me vanhammat emme juo ollenkaan ja lapset eivät näe viinanjuontia ollenkaan perhepiirissä. Olen kyllä teineille pitänyt alkoholivalistusta ja toivon, että siitä olisi jotain hyötyä.

[/quote]

Se on eri asia, jos perheessä ei käytetä alkoholia lainkaan. Puhuin kommentissani siitä, miksi alkoholinkäyttöä pitää piilotella esim. juomalla vasta sitten, kun lapset ovat nukkumassa. Jos haluaa juoda alkoholia, voi sen mielestäni tehdä tietyissä rajoissa myös lasten läsnä ollessa. Piilottelemalla asiaa tai tekemällä asiasta numeron (toinen saa juoda juhlissa lasillisen) ei välttämättä tee lapsille palvelusta. Hatun nosto teille, jotka ette juo lainkaan ja, jotka asiallisesti valistatte lapsianne.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 09:32"]Tuntuu mukavalta, että näin vastuullista on nuorten perheiden käytös alkoholin suhteen. Lapsesta tuntuu aina kurjalta, jos vanhempi on alkoholin vaikutuksen alainen. Aikuinen muuttuu tällöin, vaikka itse ei sitä tunnustaisikaan. Lapsi kyllä vaistoaa sen, ja se on pelottava tunne. Ikävä kyllä juominen on arkipäivää tuhansissa lapsiperheissä. Olen 51-vuotias isoäiti, itse alkoperheessä kasvanut.
[/quote]
Mä olen samaa mieltä! Ite kasvoin sellasessa ympäristössä, jossa aikuiset oli usein humalassa ja se oli pelottavaa pienelle lapselle. Lasi- 2 viiniä ei kyllä ole haitaksi, mutta siitä suuremmat määrät on no no. Meillä alkoholi oli arkipäivää ja siitä syystä itsekkin dokasin 14-20v säännöllisesti ja olis joutua vaikeuksiin joka viikonloppu. Säästäkää lapsenne alkoholin tuomasta turvattomuuden tunteesta! Jättäkää ne juomat siihen max 2 ja ryypätkää silloin, kun lapset eivät ole kotona..

Vierailija
29/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset jo aikuisia (4 kpl), mutta kun olivat vielä kotona, ei meillä käytetty alkoholia ollenkaan. Jos joskus juotiin, se tehtiin kodin ulkopuolella, ehkä n. kerran, pari vuodessa. Ovat silti oppineet järkevän suhtautumistavan tuohon aineeseen. Kukaan heistä ei lotraa viinalla, yksi ei juo ollenkaan, muutkin todella harvoin.

Minusta alkoholi ja lapset eivät kuulu millään tavalla yhteen. Lapsilla ei pidä olla velvollisuutta katsella viinan juomista kenenkään toimesta. Itseänikin ärsyttää olla vain hiemankin juoneen seurassa, joten ymmärrän sen olevan lapsille vieläkin kurjempaa. Kyllä kotona pitää pystyä olemaan selvin päin. Alkoholi voi kuulua jossain määrin kodin ulkopuolisiin tapahtumiin, mutta kotona minusta täytyy kaikilla olla oikeus olla ilman viinan aiheuttamia, ehkä vain pienempiäkin muutoksia ihmisessä.

Ja kyllähän se yleensä on niin, että aina kun otetaan viinaa, tulee jonkinlaisia riitoja pahemmista tappeluista puhumattakaan. Emme halunneet lasten joutuvan sellaisista kärsimään. Nyt voimme silloin tällöin nauttia pari lasillista miehen kanssa kahdestaan, jos siltä tuntuu. Hyvin olemme vieläkin sen ehtineet tehdä, ei kaduta yhtään tuo silloinen päätös olla käyttämättä alkoholia. Ja lapset ovat kertoneet sen päätöksen olleen hyvä.

Vierailija
30/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi annosta maksimi ja seuraava vaihtoehto on liian känni? Huh huh.

Meillä on juotu aina sen verran ku huvittaa.  Kuten vanhempanikin tekivät. Koskaan ei ollut turvaton olo, koskaan vanhemmat eivät riidelleet jos vieraiden kanssa nauttivat alkoholia. Koskaan eivät olleet kännissä, korkeintaan hilpeässä hiprakassa jossa ei ollut mitään pelottavaa tai uhkaavaa.

Sama meillä. Ei juoda usein mutta jos tekee mieli niin ostan viiniä tms. Kännissä en ole koska en jaksa enää tässä iässä olla krapulassa. Mutta esim juhannuksena kun meillä oli ystäväperhe yötä niin join juhannusaattona varmasti yhteensä enemmän kuin pullollisen viiniä. 

Olen huomannut että alkoholistiperheiden lapset ovat aikuisina hyvin  jyrkkiä. Ymmärrettävää kun on traumoja siitä että ei ehkä ole pidetty huolta ym. Mutta muistakaa nyt kuitenkin että 1-2 annoksen ja haitallisen kännäämisen väliin mahtuu vielä paljon variaatioita.

Vierailija
31/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tullu paljo vastauksia! Mä en siis pidä pahana että lapsi näkee sitä yhden tai kahden juomista, tai viinilasillista jne jota monet harrastaa vastaajistakin - omassa tuttavapiirissä taas juodaan sitten tujummin, vaikkakin juovat ne parit lasten ollessa hereillä mutta jatkaavat sitten kun ovat nukkumassa jo, ja usein ihan änkyräänkin asti. Eikö lasu tee noille mitään? Naapurista oon tehny jo kolme lasuilmotusta kun ukko on päivät päästään kännissä, tyttärensä on 4-vuotias (tyttö joka toisen viikon isällään). Ei mitään ole tapahtunut, sama jatkuu. Kummastuttaa kovin..
.
Oma lapsuuteni oli alkon osalta sitä, että vanhemmat joivat joka lauantai. Ja suht paljon. Aloin itsekkin sitten todella nuorena juomaan, kun en kestänyt olla kotona ja alkon mallin oli kotona jo moisen saanut.. Samaa en omille lapsilleni halua..
.
Eikö noita vanhempia jotka juovat enemmänkin, pelota lasu? Tai pelota jos sattuu jotain? Uskomatonta.

Ap

Vierailija
32/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä äiti ei juo ollenkaan, terveydellisistä syistä. Aikaisemin hän joi ehkä yhden lonkeron tai pari  lasia viiniä kerralla.

Minä juon lauantaisin saunassa 3-4 isoa tölkkiä olutta. juhannuksena tai jos on vieraita kylässä vähän enemmän mutta en koskaan känniin . Firman tms juhlissa joita on harvoin, juon oikein kunnolla känniin jos olen sellaisella tuulella, mutta en kotona tai mökillä.

Meillä on 1 lapsi, hän on 14 v. Hän ei ole vieroksunut minua alkoholinjuontini takiai, ei saunakaljoista eikä muutoin. Lastenvahtina ovat isovanhemmat saaneet toimia silloin kun molemilla vanhemmilla on ollut iltamenoa jossain muualla, mutta sitä ei tapahdu usein.

Vierailija
33/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin ne lapset haluaa tai uskaltaa vanhemmille asiasta valittaa. Mutta aikuisina ovat kyllä hyvillään, jos ovat saaneet elää raittiissa perheessä. Meillä siis ne neljä lasta, jotka ovat eläneet ilman viinaa juovia vanhempia. Omat vanhempani eivät myöskään käyttäneet alkoholia, joten se taipumus ilmeisesti periytyy.

Vierailija
34/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne lapset ole aina aikuisina hyvillään jos ovat kasvaneet rakastavansa kodissa jossa heidän tarpeisiinsa on vastattu. On monenlaisia tapoja ja perheitä. Ei se raittius ole ainoa asia josta lapset saavat onnellisen lapsuuden. Mutta jos alkoholi näyttelee liian suurta roolia, vie elämänhallinnan ja on riitaa, äänekkäitä juhlia ym älytöntä rälläämistä niin on varma ettei lapsella ole hyvä olla. Ja toisaalta raittiissa perheessä voi olla psyykkistä sairautta joka aiheuttaa turvattomuutta ym.

Vierailija
35/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:19"]Kaksi annosta maksimi ja seuraava vaihtoehto on liian känni? Huh huh.

Meillä on juotu aina sen verran ku huvittaa.  Kuten vanhempanikin tekivät. Koskaan ei ollut turvaton olo, koskaan vanhemmat eivät riidelleet jos vieraiden kanssa nauttivat alkoholia. Koskaan eivät olleet kännissä, korkeintaan hilpeässä hiprakassa jossa ei ollut mitään pelottavaa tai uhkaavaa.

Sama meillä. Ei juoda usein mutta jos tekee mieli niin ostan viiniä tms. Kännissä en ole koska en jaksa enää tässä iässä olla krapulassa. Mutta esim juhannuksena kun meillä oli ystäväperhe yötä niin join juhannusaattona varmasti yhteensä enemmän kuin pullollisen viiniä. 

Olen huomannut että alkoholistiperheiden lapset ovat aikuisina hyvin  jyrkkiä. Ymmärrettävää kun on traumoja siitä että ei ehkä ole pidetty huolta ym. Mutta muistakaa nyt kuitenkin että 1-2 annoksen ja haitallisen kännäämisen väliin mahtuu vielä paljon variaatioita.
[/quote]
Jollakin mahtuu, itse alan oleen humalassa kolmesta annoksesta.

Vierailija
36/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:39"]

Harvoin ne lapset haluaa tai uskaltaa vanhemmille asiasta valittaa. Mutta aikuisina ovat kyllä hyvillään, jos ovat saaneet elää raittiissa perheessä. Meillä siis ne neljä lasta, jotka ovat eläneet ilman viinaa juovia vanhempia. Omat vanhempani eivät myöskään käyttäneet alkoholia, joten se taipumus ilmeisesti periytyy.

[/quote]

Minun isäni joi 10-20 kertaa enemmän kuin minä ja valitin kyllä mutta ei mennyt perille. Kun olin kakskymppinen opiskelija kuvittelin itse että isäni esimerkkiä seuraten voi käydä 3 kertaa viikossa kännäämässä mutta kun valmistuin ja piti mennä ekaan työterveystarkastukseen nin lekuri sanoi että maksa menee sulla kohta pilalle, joten oli pakko vähentää tahtia. Eniten risoi se että isä oli huono esimerkki viinan suhteen. Toiseksi eniten se että siitä aiheutui häiriöitä, hän saattoi öisin sammua keittiönpöydän ääreen, ja sain hävetä häntä kavereideni edessä,  hän ei tosin oollut väkivaltainen mutta metelöi kyllä. Plussaa oli että hän hoiti työnsä hyvin. Itse juon siis 10 kertaa vähemmiän mikä tarkoittaa muutama saunakalja lauantaisin. Kerran kun poikani oli pieni ja olimme ruokakaupassa ostoksilla hän otti hyllystä pari tölkkiä lempimerkkiäni ja laittoi ne ostoskärryymme.  En halua olla samanlainen kuin isäni mutta en myöskään raivoraitis.

Vierailija
37/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:19"]Kaksi annosta maksimi ja seuraava vaihtoehto on liian känni? Huh huh.

[/quote]

En nyt sano, että teidän perheessä olisi ongelmia, mutta tutkimusten mukaan lapset kokevat usein kuvaamaasi kaltaisen alkoholinkäytön pelottavana ja ikävänä. Eivät vain kerro sitä vanhemmille suoraan.

Vierailija
38/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Kun kysyn lapsiltani haittaako jos äiti juo viiniä ja äiti haisee viinille, ihmettelevät kysymystä ja vastaavat että ei koska et ole humalainen. Tähän minun tulee suhtautua syvästi epäillen.

Jos tutkija kysyy inhottaako aikuisten juominen ja lapsi vastaa kyllä, on minun tämä faktana hyväksyttävä.

t. Äiti joka joskus ottaa useamman mutta on tarkkana että lapsilla on kaikki hyvin. Kännissä ei koskaan ellei lapset ole hoidossa 

Vierailija
39/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ollut tuon max 2 annoksen kannalla. Enkä koskaan juo kotona enempää. Mies saattaa pari enemmän ja siitä olen naputtanut hänelle.

Vappuna oltiin tuttavaperheen mökillä ja nämä tuttavat joivat ihan eri periaatteella. Lasi oli kädessä lähes koko ajan. Eivät olleet huomattavassa humalassa silti kumpikaan. Ehkä sitten klo 23 jälkeen ?  mutta silloin olin jo itse nukkumassa. Siellä aloin miettimään että ei se alkoholi sitten aina niin paha ole koska he eivät vaikuttaneet olevan humalassa ja lapsistaan koko ajan huolehtivat ja tekivät aamiaiset ja niin edelleen. Silloin vappuaattona muistan illalla hetken olleeni huolissani miksi juovat lähes koko ajan. Pakko kuitenkin todeta että ei siitä ollut haittaa edes minun selvän aikuisen silmissä. Sen jälkeen olen naputtanut ukollekin harvemmin.

Vierailija
40/65 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset 9,13,15 v. Juon pe tai la kevyen humalan, puoliso myös. Tämä tarkoittaa meillä noin pulloa viiniä/nenä. Alotellaan ruoan kanssa (2 lasia/nenä) siinä klo 19 aikoihin, lapset nukkumaan / huoneisiinsa klo 21.15. Tämän jälkeen tissutellaan vielä toiset 2 lasia, jos mieli tekee niin enempi. Luetaan kirjoja, jutellaan tms samalla. Ei ördäämistä. Lapset eivät ole asiaa kommentoineet eivätkä osoittaneet mitään mielenkiintoa alkoa kohtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan