Vaadin että 3-vuotiaalla on pelastusliivit kun onkii rannassa
Ja mies pitää minua ylivarovaisena. En haluaisi päästää lasta isän kanssa ongelle, koska isä tuskin laittaa lapselle niitä liivejä kun en ole vahtimassa.
Kommentit (19)
Parisuhdeterapiaa?
Mäkin käytin pienenä onkiessa pelastusliivejä.
eikä usko ennenkuin on onkinut 3-vuotiaan ylös joesta.
vaikka on uimataitoinen. Laiturin päässä on vettä 2m ja vesi sameaa (saaristomeri). Ei lainkaan liioiteltua, samanlaiset säännöt on muissakin perheissä.
Miehesi taitaa olla idiootti.
Tuollaisessa paikassa mielummin ylivarovainen kuin sitten jälkikäteen voivotellaan että olisi pitänyt olla...
mutta sano että vaadit liivejä ja sillä siisti. Möykkää ja "nalkuta" asiasta, sehän on vaan lapsen parhaaksi.
Jospa opettaisitte lapsen uimaan tänä kesänä, niin ei tarvitsisi tapella?
Minulla, siskollani ja serkuillani ei kellään 70-luvulla saaristossa ollut pelastusliivejä. Ja olen aloittanut veneilyn puolivuotiaana. Kukaan ei hukkunut. 80-luvulla meillä oli jo pelastusliivit, mutta käytimme niitä uimaleluina, onkiessa niitä ei olisi kyllä kukaan suostunut pukemaan päälleen. Ja uimassa saatiin käydä ihan keskenämme, kun opimme n. 5-vuotiaina uimaan. Ei meitä silloin enää kukaan ehtinyt vahtimaan.
Mutta jos ongitte joen rannalla, niin sekin varmaan vaikuttaa, onko joessa kova virtaus. Ja kuinka syvää.
Jos ajattelisin itseäni 3-vuotiaana en olisi pukenut liivejä. Jos ajattelisin itseäni äitinä, vaatisin liivit... Mitäs, jos hankkisitte sellaiset veneilyliivit, jotka täyttyvät vasta, jos lapsi putoaa veteen? Ne eivät hankaloita liikkumista.
Jospa opettaisitte lapsen uimaan tänä kesänä, niin ei tarvitsisi tapella?
Minulla, siskollani ja serkuillani ei kellään 70-luvulla saaristossa ollut pelastusliivejä. Ja olen aloittanut veneilyn puolivuotiaana. Kukaan ei hukkunut. 80-luvulla meillä oli jo pelastusliivit, mutta käytimme niitä uimaleluina, onkiessa niitä ei olisi kyllä kukaan suostunut pukemaan päälleen. Ja uimassa saatiin käydä ihan keskenämme, kun opimme n. 5-vuotiaina uimaan. Ei meitä silloin enää kukaan ehtinyt vahtimaan.
Moni uimataitoinen ipana on hukkunut.
Se tilanne, kun putoaa/kaatuu/horjahtaa/liukastuu syvään veteen niin, että menee uppeluksiin, on niin järkyttävä, että siinä voi vetäistä sisäänsä saman tien keuhkollisen vettä, tai ei muuten vain pysty enää tekemään mitään järkevää. Suunnat voivat mennä sekaisin, ja lapsi ei yksinkertaisesti paniikiltaan pysty nousemaan pintaan kunnolla, huutamaan apua saatika lähtemään uimaan.
Muistan itse pudonneeni syvällä veteen uimapatjalta pelastusliiveineni noin 6-7-vuotiaana, jolloin ilmeisesti osasin jo uidakin. Säikähdin hirveästi ja vain huusin ja itkin ja olin varma hukkuvani. Olin vanhempieni veneen vieressä, ja minut noukittiin saman tien ylös, mutta muistan yhä sen tapauksen elävästi.
Eli ei ole MITÄÄN syytä olla pitämättä niitä liivejä. Ei yhtä ainoaa. Vaikka uimataitoinen lapsi selviäisi ihmepelastumisella veteen putoamiselta, on suuri todennäköisyys, että hänkään ei selviä. Jos jonkun on annettu 70-luvulla olla holtittomasti, moni lapsi on tuolla menetelmällä 70-luvulla (ja sen jälkeen) myös hukkunut, muistakaa se.
Miehelle koulutusta ja valistusta aiheesta, toivottavasti löydät vaikka netistä jotain asiaa. Ja kerro ainakin tämän viestisi vastauksista. Pelastusliivit on merkki vanhempien järjenkäytöstä, vähän niinkuin turvaistuin tai pyöräilykypärä. Käyttää niitä liivejä järkevät aikuisetkin vesillä.
...eipä meillä ollut 70-80-luvuilla pyöräilykypäröitä eikä turvaistuimiakaan... Auton takapenkillä ei ollut edes turvavöitä. :) Ja silti kukaan leikkitoverini ei kuollut tai vammautunut.
Mistäköhän tämä nykyinen turvahössötys tulee? Lapset elää niin suojattua elämää, että eivät kohta varmaan saa hengittääkään kuin pullotettua ilmaa...
En lukenut muiden vastauksia, joten kommentoin vain ap:lle. Veljellä kolme poikaa (5,7ja9v.) Kukaan ei mene laiturille tai rantaan ongelle ilman liivejä ja näin on aina ollut. Lapsi kyllä tottuu niihin kun se on alusta asti selvää. Vaikka ei ne niitä koskaan mielellään laita, mutta laittaa kuitenkin kun ei ole vaihtoehtoja, jos kalalle haluaa. Vaikuttaa siltä että miehelläsi ei ole ollut kovin huolehtivat vanhemmat, eikä siksi ole itsekään oppinut lapsesta huolehtimista. Älä anna periksi. Kyse on lapsesi turvallisuudesta, mikä on tärkein asia. Jos lapsellesi sattuisi jotakin kun olisi ilma liivejä sinun luvalla, et antaisi sitä ikinä itsellesi anteeksi, saatikka miehellesi.
Kuka haluasi ottaa riskin lapsensa hukkumisesta
kypsä oppimaan uimaan, joten..?! Joku raskaana oleva tai pienen vauvan äitikö siellä kirjoittelee jonka mielestä yli 3v on jo niiiiiin iso? Uimakoulutkin on "vasta" yli 5-vuotiaille. :D
Jospa opettaisitte lapsen uimaan tänä kesänä, niin ei tarvitsisi tapella? Minulla, siskollani ja serkuillani ei kellään 70-luvulla saaristossa ollut pelastusliivejä. Ja olen aloittanut veneilyn puolivuotiaana. Kukaan ei hukkunut. 80-luvulla meillä oli jo pelastusliivit, mutta käytimme niitä uimaleluina, onkiessa niitä ei olisi kyllä kukaan suostunut pukemaan päälleen. Ja uimassa saatiin käydä ihan keskenämme, kun opimme n. 5-vuotiaina uimaan. Ei meitä silloin enää kukaan ehtinyt vahtimaan.
Moni uimataitoinen ipana on hukkunut. Se tilanne, kun putoaa/kaatuu/horjahtaa/liukastuu syvään veteen niin, että menee uppeluksiin, on niin järkyttävä, että siinä voi vetäistä sisäänsä saman tien keuhkollisen vettä, tai ei muuten vain pysty enää tekemään mitään järkevää. Suunnat voivat mennä sekaisin, ja lapsi ei yksinkertaisesti paniikiltaan pysty nousemaan pintaan kunnolla, huutamaan apua saatika lähtemään uimaan. Muistan itse pudonneeni syvällä veteen uimapatjalta pelastusliiveineni noin 6-7-vuotiaana, jolloin ilmeisesti osasin jo uidakin. Säikähdin hirveästi ja vain huusin ja itkin ja olin varma hukkuvani. Olin vanhempieni veneen vieressä, ja minut noukittiin saman tien ylös, mutta muistan yhä sen tapauksen elävästi. Eli ei ole MITÄÄN syytä olla pitämättä niitä liivejä. Ei yhtä ainoaa. Vaikka uimataitoinen lapsi selviäisi ihmepelastumisella veteen putoamiselta, on suuri todennäköisyys, että hänkään ei selviä. Jos jonkun on annettu 70-luvulla olla holtittomasti, moni lapsi on tuolla menetelmällä 70-luvulla (ja sen jälkeen) myös hukkunut, muistakaa se. Miehelle koulutusta ja valistusta aiheesta, toivottavasti löydät vaikka netistä jotain asiaa. Ja kerro ainakin tämän viestisi vastauksista. Pelastusliivit on merkki vanhempien järjenkäytöstä, vähän niinkuin turvaistuin tai pyöräilykypärä. Käyttää niitä liivejä järkevät aikuisetkin vesillä.
Huh huh relatkaa vähän mammat!
sitten en laita liivejä, mutta meidän mökkiranta on kallio ja saman tien 8 metriä vettä joten uimataidottomilla 3 ja 4v on liivit.
Ei se ole kuin yksi sekuntti kun temmeltäessä ovat vedessä. Nyt saa ainakin noukittua ylös muutenhan ne painuu kuin kivi pohjaan.
Ongelma on siinä ettei lapset nykyisin pääse temmeltämään vedessä ja uimataito kehity niin kuin "ennen vanhaan" jolloin minäkin vietin koko päivän järvessä. Saaristossakin lapset osaavat käyttäytyä veden äärellä ihan pienestä pitäen. Kulkevat laitureilla ja veneissä ihan sujuvasti. Eikä liivejä pidetä kuin veneillessä.
Jos uimataitoisella pidetään uidessa pelastusliivejä ja saa paniikkikohtauksen kun putoaa uimapatjalta veteen on jotain aika pahasti pielessä.
hyvä, kun on kehitetty näitä "turvahössötyksiä", sillä kuka haluaa että juuri se oma lapsi kuolee/vammautuu, jos se olisi ollut pienin varotoimin ehkäistävissä? Pienen lapsen hukkuminen on AINA vanhempien/holhoojan syytä, ja kun kerran on pelastusliivit, niin miksei niitä voisi käyttää? Jos sinä haluat antaa lastesi elää ei niin "suojattua elämää", niin se on sinun valintasi, toivottavasti mitään ei satu,itse en moiseen ryhtyisi. Olen kaatunut itse pyörällä ja selvisin, kuin ihmeen kaupalla, tosin jouduin pieneen leikkaukseen, mutta kypärä on sen jälkeen pysynyt päässä, samalla viikolla nimittäin yksi koulukaverini kaatui rullaluistimilla ja menehtyi, koska löi päänsä, eikä hänelläkään ollut kypärää.
ei 50-luvul ollut palovarottimiakaan ja hyvin mummu selvis hengissä, nyt niitä on ja niitä jopa käytetään, ihme hössötystä, kyl pitäis kaiken olla niinku ennen, sillon sai vapaasti hengittää...Ihan oikeesti sitä järkeä saa käyttää ja niitä turvavälineitä myös=)
surkea uimataito. Ei se ainakaan parane siitä että lapset ui pelastusliivit päällä!
Ja ne liivit ei todellakaan korvaa lapsen valvontaa.
kun lapsi ei osaa itse uida...