Isyysvapaalle jääminen ja ylityöt
Mieheni on jäämässä nyt isyysvapaalle ja käytännössä hän on joutunut tekemään projekteja eteenpäin ylitöina reilun kuukauden :( Tätäkö tämä isien tukeminen sitten on? 9-12 -tuntisia työpäiviä kuukausi, jotta voi pitää vapaata kuukauden? Veikkaanpa, että isyysvapaan aikanakin hänelle soitellaan töistä. Käytännössä olen ollut yh tämän edeltävän ajan, eikä isä ole nähnyt lasta valveilla ollenkaan.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (5)
Jos ei niin yrityksessä on enemmänkin vikaa kuin se että isyyslomaa ennen joutuu painamaan niska limassa töitä. Sama ongelmahan se on kesälomalle lähtiessäkin.
aamulla lähtee töihin ennen kun herätään (herätään aina 7-7:30) ja tulee aikasintaan kun olen nukuttamassa muksua yöunille n. 20... terveitä työpäiviä.
isäkuukauden piti talvella, mutta silti oli pakollisia koulutuksia yms. jolloin piti käydä töissä = minä en ko. päivinä sitte kuitenkaan voinnut mennä töihin, kun jonkun piti hoitaa lasta. sama juttu nyt tulevan loman kanssa, keskellä lomaa oletetaan lähtevän toiselle paikkakunnalle koulutukseen :S ei paljon naurata, vaikka pari päivää lomaa siirtyy, mutta mitä vittua tekee lomaviikolla, jolla keskellä viikkoa mennään koulutukseen, mitään ei oikeasti voi suunnitella. tietää kotona oloa, ja lasten rytmien menoa sekaisin, kun mies on pyörimässä jaloissa turhan panttina.
Joo, ylityöt korvataan vapaana, mutta käytännössä vapaiden aikaiset työtehtävät pitää tehdä sitten etukäteen ylitöinä jne.
Toisaalta on kyse alasta, jolla ei perinteisesti tunteja lasketa ja vielä ihmisestä, joka haluaa hoitaa tehtävät mahdollisimaan hyvin.
Itselläni ei noin kova työmoraali ole. Lähden, kun tunnit on täynnä ja lounas- ja kahvitauotkin pidän lähes joka päivä.
Olla suostumatta ja sitten saa kenkää? Tai lähteä itse? Kyllä työnantaja valitettavasti määrittelee työmääriä melko paljon...
Mä olen myöskin tuollaisella projektialalla ollut jo kohta 15 vuotta. Varsinkin nuoremmilla työntekijöillä on usein jotenkin vääristynyt käsitys työnteosta, luullaan että on pakko vääntää kaikki omasta selkänahasta. Jos itse ehdottaa tuollaista ratkaisua, niin harva esimies alkaa kieltämään, vaikka syytä olisi.
Onhan se vähän huonoa johtamista projektissa, jos avainresu on kuukauden pois eikä hänellä ole sijaista.
Jotenkin ihmiset eivät osaa ajatella sitä työnteon kokonaisuutta, vaan ajattelevat vain omaa tehtäväkenttäänsä. Ei suunnitella nenää pitemmälle. Ihan tavallisissa asiantuntijatehtävissäkin paine helpottaa jos osaa vähän suunnitella pidemmälle.
Ja: itse työskentelen esimiestehtävissä konsultointialalla