Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä lestadiolaisuudesta

Vierailija
03.07.2009 |

Myönnän heti alkuun, että KYLLÄ olen huono ihminen ja minulla on suhde naimisissa olevaan lestadiolaiseen mieheen. Minä olen ateisti. Miehellä on useampi lapsi ja minulla myös. Yritin joskus lopettaa suhteen, mutta mies "pommitti" niin kauan ja hartaasti, että huomaan taas olevani tässä jutussa kaulaani myöten. Oon sanonut miehelle, etten oikein usko että koskaan tullaan oikeasti olemaan yhdessä (koska tosiaan meillä kummallakin on oma perheemme), mutta tämä saa miehen pillahtamaan itkuun ja hokee ettei halua ajatella etteikö koskaan oltaisi yhdessä.

Moralisointia en kaipaa (vaikka sitä varmaan saankin) vaan vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

- tunnetteko ketään lestadiolaista (ei vanhoillis) joka olisi alkanut käyttää ehkäisyä vaikkei aiemmin olisi?

- tunnetteko eronneita lestadiolaisia? Ovatko avioerot TODELLA harvinaisia?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pettäjä katuu ja pyytää anteeksi, niin silloin synti annetaan anteeksi "upotetaan armon pohjattomaan mereen", mutta ei omin voimin vaan Jumalan antamalla voimalla. Siis Jumala vaikuttaa uskovaisessa ihmisessä sen, että hän haluaa antaa koko sydämestänsä anteeksi, vaikka inhimillinen puoli ei siihen heti pystyisikään. Petetty voi rukoilla Jumalalta voimaa antaa anteeksi ja unohtaa.

Raamatussa on kertomus miehestä, joka sai ensin itse valtavan suuren velan anteeksi (vrt. ihminen, jonka Jumala pelastaa kadotukselta antamalla kaikki synnit anteeksi), mutta sama mies ei haluakaan antaa omalle velalliselleen anteeksi, vaikka velka on paljon pienempi (vrt. ihminen, joka ei halua antaa yksittäistä syntiä anteeksi lähimmäiselleen).

Mutta pohdinkin sitä, että jos petetty ei pystyisi unohtamaan, ja luottamaan enää koskaan puolisoonsa? Vai uskotteko niin, että Jumala antaa siihen voimaa..

Parisuhde ilman luottamusta on aika hankalaa, jos parisuhde ollenkaan.

Lisäksi petetyksi tuleminen on sellainen tilanne, jota on hyvin vaikea kuitata pelkällä anteeksipyytämisellä.. Yleensä sellaista asiaa joutuu puimaan vielä monet kerrat, vaikka asia olisi jo anteeksipyydetty. Onko asiaan ikäänkuin lupa palata esim. luottamusongelmien vuoksi?

Vai pitääkö asia vain unohtaa heti anteeksipyytämisen yhteydessä?!

Vierailija
22/24 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pohdinkin sitä, että jos petetty ei pystyisi unohtamaan, ja luottamaan enää koskaan puolisoonsa? Vai uskotteko niin, että Jumala antaa siihen voimaa..

Parisuhde ilman luottamusta on aika hankalaa, jos parisuhde ollenkaan.

Lisäksi petetyksi tuleminen on sellainen tilanne, jota on hyvin vaikea kuitata pelkällä anteeksipyytämisellä.. Yleensä sellaista asiaa joutuu puimaan vielä monet kerrat, vaikka asia olisi jo anteeksipyydetty. Onko asiaan ikäänkuin lupa palata esim. luottamusongelmien vuoksi?

Vai pitääkö asia vain unohtaa heti anteeksipyytämisen yhteydessä?!

[/quote]

Jos tällaista luottamuspulaa myöhemmin ilmenisi, niin tottakai asiasta voivat puolisot keskenään jutella. Se, joka ei ole jaksanut antaa koko sydämestään anteeksi vaan muistelee vielä toisen vanhaa syntiä, voi pyytää anteeksi sitä, ettei ole kyennyt asiaa nollaamaan. "Vanha aatami" saattaa jäädä kantamaan mukanaan Jumalan edessä poispyyhittyjä syntejä, mutta armoevankeliumia riittää joka päivälle tuhlattavaksi asti. Uskon niin, että Jumala antaa voiman myös sen luottamuksen palautumiseen: se ei välttämättä käy sormia napsauttamalla, mutta halu kilvoitella Jumalan neuvojen mukaan antaa uskomattomia voimia ja luottamusta.

21

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain yhdessä jatkaminen ja anteeksiantaminen?

Vierailija
24/24 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tähänastisista vastauksista!

Jotenkin monia niitä lukiessa tuli mieleen, ettei nuo teidän puheet sopisi lainkaan tän miehen suuhun. En usko, että hän onkaan kovin uskovainen eikä ole minullekaan koskaan niistä asioista puhunut. Mikä onkin jännä, koska kaikesta muusta maan ja taivaan välillä ollaan puhuttu..

Miksi kuitenkin on mennyt naimisiin lestadiolaisen naisen kanssa ja ainakin siinä määrin "toteuttaa uskoaan" ettei käytä tämän kanssa ehkäisyä? Voiko se olla joissain tapauksissa vain "totuttu tapa"? Siis että elää joidenkin näiden normien mukaan, muttei kuitenkaan oikeasti tunnusta sitä uskoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän