Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys ja kivulias rintarauhasen tulehdus? Kokemuksia?

Vierailija
02.07.2009 |

Imetän vajaa kolmiviikkoista vauvaamme ja vasemmasta rinnasta imettäminen on ollut äärimmäisen kivuliasta jo usean päivän ajan.. tuska on todella kova etenkin siinä vaiheessa kun vauva aloittaa imemisen! Paikallista kivun nännin alle, ja siinä näyttäisi olevan selkeästi koholla niitä rintarauhasia (mitä Montgomeryn rauhasia ovatkaan, siis ne nännipihassa olevat), sellainen punainen "pahkura" (ei iso kuitenkaan), missä ei ole valkoista päätä kuitenkaan.. Olen päätellyt että kyseessä voisi olla rintarauhasen tulehdus..? Millainen hoito tuohon tepsii ja kauanko tämä kipu kestää? Kipu hellittää kyllä kun vauva on jonkin aikaa imenyt, ei tunnu läheskään niin kovana kipu kuin alkuvaiheessa, mutta jonkin verran kipua kuitenkin on koko ajan.

Kiitos jos joku osaisi vastata!!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liiankin paljon kokemusta aiheesta. perusvinkit hoitoon:

1. Imetä ja pumppaa, imetä, imetä.

2. Haudo rintaa kaalinlehdillä: otat kaalista lehden, murrat rakennetta hieman esim. tökit haarukalla, kaulit tms. ja laitat lehden rintsikaan tai muuten rintaa vasten. (kaalista erittyy jotan hyödykästä ainetta)

3. Haudot lämpöisellä kauratyynyllä. (lämpö pehmittää tukkeumaa)

4. Lepäät niin paljon kuin mahdollista, vauva kainalossa mahdollisimman paljon syöden.

5. Juot paljon.

6. Otat Pandolia.

jos ei helpota, menet lääkäriin ja saat antibioottikuurin. Jatkat kuurinkin kanssa näitä hoitotoimenpiteitä.

Paranemista!

Vierailija
2/7 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä auttaako antibioottikuuri pian? Ei kestäisi enää tätä kipua millään :(

Pitääkö rintaa näyttää lääkärille..? Jotenkin nolottaa jos mieslääkäri sattuu :/

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintatulehduksessa kipeytyy osa koko rinnasta, ei vain joku pieni alue nännipihasta. Yleisimmin noin neljännes koko rinnasta on arka, pinkeä, punoittavakin joskus. Nännissä harvemmin näkyy mitään poikkeavaa, toki joskus niinkin voi olla.

Ja ööö joo, pitää sitä tissiä näyttää lääkärille. Aika puoskari on jos näkemättä lätkäisee imettävälle äidille antsua. Etenkin kun ap:nkin tapaus on vähintäänkin epävarma. Ajattelitko että on eka tissi jonka lääkäri näkee? :)

Vierailija
4/7 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kipu imettäessä niin kova että huuto on päässyt monta kertaa ja hammasta joudun puremaan että kestän sen. Ollut muutenkin alkuhankalaa niin nyt vielä tämä,väsyttää entistä enemmän :(

ap

Vierailija
5/7 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehjä? Jos on rikkoutunut, voi sekin sattua. Silloin auttaa esim. puolukkamehua tai Lansinoh-rasvaa nänniin. Voit koittaa myös rintkumin kanssa.

Jos iho on ehjä, on varmaan rintatulehdus. Minulla oli juuri yksi tulehdus, joka ilmeni juuri sillä, että imettäminen sattui aivan p-leesti. Ei ollut selkeitä punaisia länttejä tai pinkeyttä tms. Noilla neuvomillani hoitokeinoilla sain homman aisoihin n. viidessä tunnissa. (en käynyt lääkärillä) Koko päivän ja edellisen yönkin ihmettelin kipeyttä ja huonoa oloani, illalla sitten löi kuumeen, mutta tosiaan 5ssä tunnissa sitten hoitui pahin. lepäilin vielä pari päivää ja hoidin.

Toinen tulehdus ei mennyt helposti ohi, hoidin sitä pari päivää. Olo ei helpottuntut ja kuumekin rupesi nousemaan, sitten menin lääkäriin ja sain ab-kuurin. Ja lääkäriltä neuvon jatkaa kuurin rinnalla kotihoitoa.

Vierailija
6/7 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis minun mielestäni, kun olo tuntuu niin huonolta että tarvitset apua. Tai kun rintaan rupeaa kehittymään iso tukkeuma. itse sain aikoinaan ohjeen, että sitten lääkäriin, kun kuume nousee. Nyt kyllä, epäonnisena asiantuntijana :), hoitelin itse kotona kuumeesta huolimatta. En halunnut lähteä la-su välisenä yönä päivystykseen, huh-huh...

Kannattaa tunnustella ihan sieltä pitkältä kainalostakin, minulla tuntui juuri siellä. Osasin sitten hautoa oikeaa kohtaa ja pumpatessa hieroskella sieltä.

Otan osaa! Ei ole kyllä mitään herkkua imettää, kun sattuu pirusti. Mutta se on paras keino! Sitkeesti vaan, vähitellen se helpottaa. Ja jos ei pumpulle irtoa, koita käsin. Ja lämpimässä suihkussa on hyvä lypsää. Jos ei varaajasta vesi lopu. :)

Paranemista.

Vierailija
7/7 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis tuo nysty tuossa nännipihassa on punoittava ja kiiltävä.. luulen kivun tulevan siitä, nännin iho on mielestäni ehjä..

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän