Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

nielurisa leikkauksesta kyselisin?

Vierailija
02.07.2009 |

onko keneltäkään leikattu nielurisoja?

millainen operaatio?

kipeä leukkauksen jälkeen? yms..

kertokaaa! :)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Operaatio on karkeasti sellainen että risat napataan pois, ja jäljelle jää avoimet haavapinnat. Nielu on TOSI kipeä ja kunnon kipulääkitys on paikallaan pari viikkoakin. Eli sairaslomaa todellakin tarvitaan. Joskus risat voivat alkaa vuotaa, jolloin vakavammassa tapauksessa on mentävä ambulanssilla sairaalaan, missä vuotava suoni poltetaan kiinni.

Vierailija
2/16 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toistuvien angiinoiden vuoksi -kyllä kannatti.

Operaatio tehtiin nukutuksessa ja yksi yö piti olla sairaalassa sen jälkeen. Kurkku oli kyllä kipeä leikkauksen jälkeen, vaikka siihen sai totta kai hyvät lääkkeet ja sellaista nielua "turruttavaa" suuvettä tjsp. Pahin päivä oli muistaakseni noin kolme päivää leikkauksen jälkeen.

Sairaslomaa sain pari viikkoa ja noin viikko leikkauksen jälkeen sairasloma alkoi tuntua ihan normaalilta lomalta ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan, yksi yö sairaalassa ja sitten kotiin kipulääkkeiden kanssa. joku 1,5viikkoa meni että kivut alkoi laantua mutta oli kyllä hyvä dieetti: 5kg lähti tossa toipumisaikana. :) ei siinä muuta tullut syötyä kuin jäätelöä ja mehuja.

ei ollut läheskään niin kamalaa kuin odotin.

Vierailija
4/16 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kai uskalla sit ite ees mennä..

mulla nyt kolme kertaa uusinut "jokin"(4 eri sairaalassa kaynyt ja missään ei ole tiedetty mikä on) kurkku tulee ihan älyttömän kipeeks ja ei voi syödä mitään sekä nousee korkea kuume.. ja kaiken hyvä päälle vielä pääkipee!!

Vierailija
5/16 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niin paha ole ja lääkkeet mitä saa toipumisajaksi ovat tosi hyviä! Mulla ei oo tullut ainuttakaan angiinaa tai muutakaan mystistä tulehdusta risojen leikkaamisen jälkeen, kurkkupaiseenkin onnistuin saamaan kerran, mutta mitään ongelmia ei leikkauksen jälkeen siis ole ollut

T:kolmonen

en kai uskalla sit ite ees mennä.. mulla nyt kolme kertaa uusinut "jokin"(4 eri sairaalassa kaynyt ja missään ei ole tiedetty mikä on) kurkku tulee ihan älyttömän kipeeks ja ei voi syödä mitään sekä nousee korkea kuume.. ja kaiken hyvä päälle vielä pääkipee!!

Vierailija
6/16 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nytki kuumetta yli 39 ja kokopäivän koittanu hoidella lapsia kun mies ollu töissä...

nii ja kuulemma voi olla noin 2kk jonot leikkaukseen.. et ihan jees :D

pystynköhän mennä käymään hammaslääkäris huomena vai miähän ne meinaa jos meen sairaana

??

Vierailija
7/16 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA itselläni ainakin suht akuuttina tapauksena kävi niin, että sain peruutusajan ja olin leikkauksessa vain muutamia viikkoja lähetteen saamisen jälkeen. Aika rankkaa kyllä lasten kanssa tuollaisessa kuumeessa. Koita jaksaa! Ja soita sinne hamppiksen ajanvaraukseen huomenna ja kysy neuvoa!

kolmonen

nytki kuumetta yli 39 ja kokopäivän koittanu hoidella lapsia kun mies ollu töissä... nii ja kuulemma voi olla noin 2kk jonot leikkaukseen.. et ihan jees :D pystynköhän mennä käymään hammaslääkäris huomena vai miähän ne meinaa jos meen sairaana ??

Vierailija
8/16 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin kans yhden yön sairaalassa sen jälkeen ja kurkku oli aika kipee. Pahimmat päivät mulla oli 7. ja 8. leikkauksen jälkeen, kun peitteet haavojen päältä lähti irtoamaan. Sain luvan käyttää enemmän särkylääkettä ja se autto.

Huomasin, että jääpalojen syönti ennen ruokailua helpotti nielemistä, koska jäät turrutti nielun. Mutta hirveesti ei tullu syötyä muuta ku mehuja ja kylmiä ruokia.

Leikkauksesta oli todella hyötyä, sen jälkeen ei oo ollu yhtäkään anginaa eikä oikeestaan muutakaan kurkkutulehdusta.

Vierailija
9/16 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko ne haavat aueta jos nostelee jotain?

vai?

Vierailija
10/16 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuvaiheessa esim. lämpimän ruuan tai juoman takia. Tai sitten ne vaan aukeaa, jos rupi irtoaa ja sieltä lähtee joku suoni tihkumaan. Silloin voi imeskellä jääpaloja, verta ei saa niellä koska silloin oksentaa. Kannattaa soittaa herkästi sairaalaan, koska kovasti vuotavat haavat on suljettava.

Vierailija
11/16 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo täytyy sit olla tarkkana.. no jospa tää sairastelu sit loppuiski siihen! :)

Vierailija
12/16 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tule sellaista vuotoa, että AMBULANSSILLA pitäisi sairaalaan mennä... Yleensä ihmisten mielestä on vain niin kaaaaauheeta kun tulee verta. Mutta kyllä sinne taksillakin ehtii jonottamaan.

Vierailija
13/16 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan meille sairaalasta, siis Jorvista, sellainen ohje annettiin. Itse ei kannata lähteä ajamaan, koska joskus vuoto yllättää rajuudellaan - alkuun voi tihkuttaa, sitten purskahtaa yhtäkkiä voimakkaammin. Taksissakin se voi olla aika hurjaa. Pientä vuotoa voi tietenkin seurata kotona varsinkin kun aikuisesta kyse.

Vierailija
14/16 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni leikattiin risat aikuisiällä. Minulla ei ollut angiinoja mutta nielutulehduksia sekä risat oli niin valtavat että vaikeuttivat hengitystä esim. nukkuessa. Minua vaivasi myös erittäin pahan hajuinen hengitys ja proput.

Leikkaus tehtiin viime keväänä. Operaatio suoritettiin aamulla yhdeksän aikaan. Illalla n. seitsemältä sain lähteä kotiin saattajan kanssa. Ehtona kotiutukselle oli se että piti pystyä juomaan ja syömään jäätelöä. Leikkauksen jälkeen kurkku oli ihan sairaan kipeä, vaikka söin vahvoja kolmiokipulääkkeitä. Pahinta oli kun heräsi ja kipu oli päässyt palaamaan. Siihen auttoi se että laittoi kellon soimaan tasaisin väliajoin ja otti lääkkeet niin ettei mitään taukoa ehdi tulemaan vaikutusaikaan, myös yöllä näin. Kun katteet irtosivat hengenhaju oli karsea. Kahden viikon sairasloma tuntui omalla kohdallani hiukan liian lyhyeltä. Töihin palatessani ei puheääneni ollut vielä palautunut normaaliksi ja särkylääkettä piti syödä edelleen, vaikkakin koko ajan vähemmän.

Mutta kaikesta kivusta huolimatta olen ollut erittäin tyyväinen siihen että risat leikattiin. Ihana kun pystyy hengitttämään normaalisti suun kautta ja henki ei haise koko ajan.

Vierailija
15/16 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni leikattiin risat aikuisiällä. Minulla ei ollut angiinoja mutta nielutulehduksia sekä risat oli niin valtavat että vaikeuttivat hengitystä esim. nukkuessa. Minua vaivasi myös erittäin pahan hajuinen hengitys ja proput.

Leikkaus tehtiin viime keväänä. Operaatio suoritettiin aamulla yhdeksän aikaan. Illalla n. seitsemältä sain lähteä kotiin saattajan kanssa. Ehtona kotiutukselle oli se että piti pystyä juomaan ja syömään jäätelöä. Leikkauksen jälkeen kurkku oli ihan sairaan kipeä, vaikka söin vahvoja kolmiokipulääkkeitä. Pahinta oli kun heräsi ja kipu oli päässyt palaamaan. Siihen auttoi se että laittoi kellon soimaan tasaisin väliajoin ja otti lääkkeet niin ettei mitään taukoa ehdi tulemaan vaikutusaikaan, myös yöllä näin. Kun katteet irtosivat hengenhaju oli karsea. Kahden viikon sairasloma tuntui omalla kohdallani hiukan liian lyhyeltä. Töihin palatessani ei puheääneni ollut vielä palautunut normaaliksi ja särkylääkettä piti syödä edelleen, vaikkakin koko ajan vähemmän.

Mutta kaikesta kivusta huolimatta olen ollut erittäin tyyväinen siihen että risat leikattiin. Ihana kun pystyy hengitttämään normaalisti suun kautta ja henki ei haise koko ajan.

että parin viikon aikana laihtui myös. Ja koska olin jo entuudestaan hoikka tuntui (ja näytti) n.4 ja puolen kilon pudotus aika kamalalta. Puoleentoista viikkoon en voinut nauttia kuin nesteitä.

Vierailija
16/16 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ois kyl hyvä jos siinä samal sit vielä laihtuiski.. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi