äidit vm 87-89
kokoonnutaan täällä nuoret mammat! ..eli saman henkistä seuraa etsin... ite oon vm. 88 ja poika 1v.7kk.
laita vaikka meili osoittees jos kiinnostaa vaihtaa ajatuksia, tai voidaan me täälläkin kirjoitella!
Kommentit (148)
ikäisiä poikia sulla on mama-88?? harmi että täällä on vähä hiljentyny nää ajatusten vaihdot :( yritetää taas kirjotella enempi.Miten muut ootte saanu yöpullon antamisen loppumaan?meillä poika 10kk vieläkin herää öisin n.2 kertaa eikä nukahda ilman pulloa.siis pieni maitotilkka riittää.yritettii viime viikolla ilman maitoa,aivan kamala huuto,ei rauhottunu edes sylissä.sitte kun nukahti niin heräsi puolen tunnin päästä uudestaan.Ja kaiken lisäksi yöunet loppuu 6.aamulla.sen jälkee harvoin nukahtaa edes mun viereen.
aika paljon keskustelut täällä. meillä pullosta vieroitettiin kun mikael oli 1v 2kk. ajoitettiin lopettaminen sillai kun meil oli töistä joululoma. valmistauduttiin siihen että tulee olemaan raskasta.mut se menikin hyvin. laitettiin poika sänkyyn, jolloin huusi mut saatiin sänkyyn rauhoittumaan ilman syliin ottamista. päivä päivältä nukkumaan meno parani ja nykyään iltasadun jälkeen nukahtaa ihan itsekseen omaan sänkyynsä.
niin ja yöt parani pullon pois ottamisen jälkeen. alkoi nukkua kokonaisia öitä :) poitsu on kyl hyvin tottunu uuteen asuntoon. ehkä nopeammin kuin me vanhemmat :)
me lähdetään lauantaina saksaan, vähän kyl jännitää et miten äijä nukahtaa hotellihuonees ja meneekö rytmi ihan sekaisin?
mistä päin oulun seutua olet mama88?
mun miehen sisko asuu oulaisissa, siitä taitaa olla n. 100km ouluun? et mä olen ainakin valmis vaikka tulemaan johonkin kahville teitin kans sit ku ollaan tulos sinne päin! :D
Meillä pojat on 2v2kk ja 5kk. Kyllähän nuissa tekemistä piisaa.Onneksi hirveen rajulta mustasukkasuudelta on vältytty, ainakin viel(koputtaa puuta).:)asun tässä noin 20km päässä oulusta,tyrnävällä. Mistäs oot elmia? juu,voishan sitä joskus kahvillä käyäkki. Eipä nuita äippä kavereita hirveesti oo,omia siskoja lukuunottamatta. Suurin osa kavereista elää niin erilaista elämää että on välit kyllä viilentyny melko paljon sen jälkeen ku on pojat syntyny.mutta pitää jatkaa toisella kertaa,pienempi mies just heräilee!:)
no eipä oo paljon ikäeroa mun ja sun vanhimmalla pojalla, mama88. mun poika täyttää 22pv 2v.
mun s-posti on annika.koivunen.88@netti.fi jos joku haluaa kirjoitella :)
tullu unohdettua käydä vierailee täällä:( Kajaanista ollaan,entäs itse?
oon kyl tainu sen mainita jo aikaisemminkin...
nyt mul tulee jonkinlainen tauko tääl vierailusta ku lähdetään reissuun. mutta palailen sitten taas kun on paluu arkeen.:) Hauskaa v-loppua teille kaikille äideille! :) :)
tänään aamulla tultiin suomeen. reissu meni hyvin ja oli ihana tulla kotiin. ollaan kyl vaan kääntymäs ku huome aamul lähdetään ajamaan kohti saloa. poikamme täytti tänään 2 vuotta ja mun äidin luona juodaan sitte kakkukahvit.
mitäs teille muille kuuluu?
Eli moi näin alkajaiseks. Itse olen 87vuonna syntynyt.
En ole ihan vielä äiti, mutta laskettu aika on 18.11.09. Asumme Tampereella ja päivät käyvät aika pitkiksi kun mies painaa töissä.
Kovasti toivon, että vauva syntyisi jo niin ei tarvitsisi kaiket päivää olla yksin=)
miten on raskaus mennyt? aika loppusuoralla olet, jännittääkö? :)
mekin ollaan alettu pikkukakkosta haluamaan, mutta vielä ei ole tärppännyt. onko tiedossa kumpaa sukupuolta pienokainen on?
Raskaus on mennyt todella hyvin. Ei ole ollut mitään ongelmia, kun oon kuullut et jotkut ovat potenee mitä ihmeellisempiä oireita.
Mulla oli alussa sitä normaalia pahoinvointia mikä kuuluukin. Ja nyt on kans tätä loppuvaiheeseen kuuluvaa kipua=)
Itteasiassa mua ei synnytys itse jännitä vaan se, kun saan sen pikkuisen syliini. Oon ollu kyllä pikkuvauvojen kanssa tekemisissä, mutta kun on oma kyseessä niin en yhtään tiedä. Pelkään kai sitä, että en osaa hoitaa sitä, mutta eiköhän se ajan kanssa=) Ja mies jää kans heti isyyslomalle niin päästään hyvin alkuun.
Tyttöä on ennustettu ja tyttöjen tavaroita ja vaatteita ollaan hankittukin et sen paranis olla siinä mielessä tyttö=) Mutta jos se on poika niin kaikki vaatteet menee sitten uusiksi, mutta hieman epäilen että kyllä se tyttö on=)
Vauvakuumetta näköjään ilmassa teillä. Mekin ollaan vaan puhuttu toisesta pikkusesta, mutta ajattelin ensin suorittaa ammattitutkinnon ja saada kunnon työpaikan ennen toista lasta=)
Mites teillä arki on sujunut lasten kanssa? Siis teillä kaikilla?
no hyvä sitten jos on mennyt hyvin raskaus. ja kyllä varmasi sitten kun vauva syntyy niin äidinvaisto kertoo milloin on nälkä yms. ne kaikki asiat tulee luonnostaan.
kävittekö 3d ultrassa? jos kävitte niin on hyvin epätodennäköistä että lääkäri olisi katsonut sukupuolen väärin. Mieheni sisko kävi 3d ultras (onkohan se muuten edes 3d vai 4d.. en varmaks muista) ja siellä lääkäri sanoi että rahat saatte takaisin jos ei ole tyttö. ja tyttö tuli :)
mekin sit kun jos raskaaksi tulen, niin halutaan tietää kumpi tulee. edellisessä raskaudessa annoimme tulla yllätyksenä.
mitä ammattitutkintoa olet ajatellut?
meillä arki mennyt hyvin. ollaan reilu kuukausi sitten muutettu tänne porvooseen, joten kaikki on vielä aika uutta. olen vuodenloppuun hoitovapaalla ja tammikuussa olis tarkoitus palata työelämään. Sitten katson uudestaan asiaa jos raskaaksi tulen tämän vuoden puolella.
Ei me käyty kun sellanen on tosi kallista ainakin täälläpäin. Liikutaan niin kun 200e hinta nurkilla. Kysästiin rakenneultrassa, että kumpaa hoitaja veikkaa. Hoitaja oli vain sanonut ettäpoikien"vehjettä" ei näy niin eiköhän se ole tyttö ja jos se ei itse ole varma asiasta niin tuskinpa se olisi sanonut sitä=) Ja sitten oma TH on sanonut, että sydämen sykkeiden perusteella voi kans arvailla, että kumpi on tulossa. Pikkuisen sydämen äänet ovat liikkuneet siinä 140-150paikkeilla joka enteilee tyttöä ja moni muukin on sanonut vatsasta että tyttö=)
Lukiopohjaista lähihoitajan ammattitutkintoa oon aatellu ja perehtyä lasten puolelle. Aattelin että oisin pari vuotta valmistumisen jälkeen töissä ennen kuin hankitaan toinen (ennen 30ikä vuottani kuitenkin)ja sitten kakkosen jälkeen kenties opiskelisin terveydenhoitajaksi, mutta saa nyt nähä. Mies itse on tällä hetkellä 26 niin se on aika hyvä ikä esikoisen saamiselle=)
Vai Porvooseen. Se on aika pieni paikka, mutta tavallaan pienellä paikka kunnalla on ihan hyvä kasvattaa lapset. Itse kasvoin Nummelassa, joka oli tosi pieni kylä siinä lähellä=) Tuttu ja turvallinen.
Hyvä, että arki on sujunut hyvin. Miehen siskon poika täytti kans tuossa syksyllä vuoden niin oon tarkkailut pojan kehitystä. Kamalan nopeasti lapset kasvavat. Niin minkäs ikäinen lapses olikaan?
Vauvan teko puuhiin sitten niin eiköhän se onnistu=) Itselläni tärppäsi heti silloin alussa. Söin pillereitä ja ne kun jätin pois tuli ekaks tyhjennys vuoto ja normi menkat jonka jälkeen olinkin raskaana. Joillakin se vie puoli vuotta että tulevat raskaaksi pillereiden jälkeen. Pillereitä oli syönyt 3vuotta.
Tarviikin tästä lähteä neuvolassa käymään. Hieman tympii jo odottelu siitä että milloin vauva syntyy. kaikkea ollaan kokeiltu että syntymä aikaistuis, mutta mitään ei näy=(
joo mä joskus yläasteella miettisin et lapset teen sitten yli 3kymppisenä, mutta sitten tapasin mun nykyisen miehen... sitten kun olin varma että ton miehen kans mä haluan olla koko loppuelämäni, niin sitten avoimme keskustelun lapsista (mieheni oli tuolloin 26). Hän sanoi että hän haluaisi 3 lasta ja ei haluaisi saada niitä enää 35 ikävuoden jälkeen. No mä sitten pehmisin ja siitä se sitten lähti. Itteäni ei haittaa ollenkaan vaikka nuorena lapset haluankin... itelläni ikää vasta 21 ja miehellä jo 30. :D
Meidän poika täytti juur 2v. =)
Niin ite en osaa kyllä antaa neuvoja mitä tehdä, muutakuin et käy vaikka miehesi kans iltaisin kävelylenkillä.Oon joskus kuullu et liikunta vois edistää... niin ja seksi! ;)
Nuorenahan ne kannattaakin hankkia. Silloin ainakin mun mielestä jaksaa paremmin ja kroppa palautuu myös nopeammin kuin vanhemmassa iässä. Ja kouluun voi todellakin hakea myöhemmin.
Meillä ei oo ollu ongelmia siitä, ettei kumpikaan ois lapsirakas. Mies on ollut mun raskauden jälkeen todella myyty tulevalle muksellemme ja sitten se leikkii kuin hullu sisariensa lasten kanssa. Ja kumpikin meistä on perheen vanhimpia, että omalla tavallaan ollaan kokeneita lapsenhoitajia. Siinä ei pitäisi olla mitään ongelmia=)
Lapset ovat just ihania kun ovat 1-2vuotiaita. Kysely ja matkimis kausi meneillä.
Juu, samaa oon kuullut että liikunt aedistis, mutta ei mies oo kauhean innokas lähtemään töittensä jälkeen ulos (tekee muutenkin ulkohommia koko päivän). Ja lähellä ei asu tuttuja. Seksiä ollaan kyllä lisätty ja sitten oon siivonnut kuin hullu jo kolmen viikon ajan, mutta ei merkkejä näy vieläkään.
Eilen neuvolassa sanottiin, että vauva on tooosi alhaalla, että synnytys on ihan pian, mutta jos vauva ei halua tulla vielä niin sitten avitetaan. Mutta mulle varattiin kuitenkin ens viikolle päivää ennen laskettua aikaa yks neuvola käynti ennen lähetystä sairaalaan. Saas nähä, et suvaitseeko neiti tulla tän viikon aikana maailmaan=)
joo en ole päivääkään katunu että nuorena päätin lapset tehdä. eikä mieheni yhtään painostanu vaan päätös oli oma. Mäkin olen perheeni vanhin sisaruskatrasta. Ja muutamalla kaverilla oli lapsia ennen meitä, ja niitä käytiin katsomassa.
älä turhaan stressaa, kyllä hän sieltä pian päättää maailmaan tulla.. :)
mä en jaksa millään odottaa et sais tehä raskaustestin. Viikon päästä pitäis menkkojen alkaa.. viime illal en millään saanu unta kun ajattelin vaan et voisinko mä olla??
odotan kovin jo joulua... tekis niin kovin mieli laittaa kotia jouluisaksi, mut mies sano et anna nyt vaan olla ne varastos viel... mut sit ku tulee eka adventti ni varmana laitan! :D
no mut jos susta ei ala tällä palsalla kuulumaan, niin sitten oletan että sairaala reissu on koittanut.. tuu sit kuitenkin kertoo miten synnytys meni ja neitokaisen mitat. :)
Mun kavereilla ei oo ollu lapsia (ellei lasketa miehen siskoa joka on mun kaverina ollu jo pienestä asti) niin ne oli ollut aluksi kovasti vastaan meidän vauvakuumetta. Mulle ne sano, et mun pitäis hankkia kunnon ammatti ensin ennen kuin mietin lapsia. Mutta nyt niitten mieli on muuttunut kun ovat nähneet tän pötsin=) Aluksihan en uskaltanut sanoa niille mitään, mutta tieto tuli ostain muualta niin mitäpä sitä enää mennä kieltämään.
Muistan kun ite tein ekan testin. Mulla kun oli ollut ihan säännölliset menkat ja ne oli silloin alku talvena ollu vain kaks päivää myöhässä. En aluksi meinannut uskoa, että oon raskaana vaan odotin viikon ja tein uudestaan toisen testin ja sekin näytti plussaa=) Sehän selviää vain testaamalla. Tee se testi=)
Pyh, älä miestäs kuuntele vaan ota ne tavarat varastosta..ainakin valot=) Illat kun rupeavat olee jo pimeitä ja synkkiä niin valoilla vähä tunnelmaa. Mä kaivoin tähtikynttelikön ja yhden valosarjankin esille. Tossa ne on ikkunalla. Heti tuli lämpipämpi tunnelma.
Juu, tullaan toki ilmoittamaan asiasta=) Sitä toivoo, että lähtö ois nyt illalla, mutta aamulla huomaa taas, että: Tässä sitä taas ollaan=)
no hyvä sitten jos miehesi sisko on hyväksynyt vauvanne tulon. :) kyllä sitä kerkeää myöhemmin opiskelee. Mulla on jo ammattitutkinto, mutta ois kiva jatkaa opintoja... mutta en tiedä mitä. Tän hetkinen suunnitelma on et sit ku jos jään äippälomalle niin haluan olla 2-3 vuotta lapsien kanssa kotona. samalla kävisin iltalukiossa ja koittaisin saada lakin ennen töihin paluuta. mutta saas nähä mitä tulevan pitää...
niin siitä raskaustestistä... se ois tuolla kaapissa, mutta voiks sitä tehä ennen kuin menkat on edes myöhässä? vai näyttääks se sillo negaa vaikka olisinki raskaana?
piru vie.. taidanki laittaa ikkunaan jo valot ennen ku ukko tulee töistä. :P mitäköhän mahtaa sanoa? hehe...
sä oot varmaan saanu sikainfluenssa rokotteen? tuliko paljon oireita? mä meinasin soittaa tänään neuvolaan ja kysellä pojallemme rokotetta. ite en koko pandemiaa pelkää, mutta ois se ikävää jos lapsi joutuu olee monta päivää kuumeessa. Sori kun kysyn, varmaan monella jo tulee sauhua korvista kun siitä vaahdotaan niin paljo.
onko muuten supistellut yhtään?
Nyt sillä siskolla on kamala vauvakuume (kiitos meikäläisen) =), mutta se aatteli olla ensin pari vuotta töissä ennen toista muksua. Niin mäkin tekisin jos olisi hoitajia, kun ihan pikkuista en viitsis oikein pistää tarhaankaan. Molempien vanhemmat ovat vielä parikytä vuotta töissä niin isovanhemmille ei oikein voi viedä=) Paitsi, että miehen äiti on perhepäivähoitaja. Sitä mä aattelin kokeilla, jos vaikka se ottais hoitoon kun mun lomat loppuu.
Hmmm...mä en oikein osaa sanoa,että saako sen testin tehä ennen menkkoja. Mutta voithan sä nyt tehä ja jos se näyttää negatiivista niin tee toinen heti kun menkkojen pitäisi alkaa. Ethän sä siinä menetä mitään? Ja jos ei nappaa niin sitten peitto viuhumaan:)
Mäkin oisin halunnut kesävaavin. Ois päässyt heti pikkuisen kanssa pihalle ja lenkille. Mutta toisaalta "jouluvauvakin" on ihana=) Se on ikään kuin joululahja meille.
Pistä ihmeessä ne valot. Onhan niitä muillakin. Ja sitten pari kynttilää palaamaan niin huomaa mieheskin töitten jälkeen et valo piristää ihmeen kummasti=) Mun mies ei sanonut mitään valoista. Mutta se varmaan näkisi punaista jos mä rupean soittamaan jo nyt täs vaihees joululauluja ja pistäisin tonttu-ukkoja ikkunoihin=)
Juu, mä sain sen rokotteen kaks viikkoa sitten. Otin sen vauvan takia. Oon kans sitä mieltä, että itselläni ei oo niin väliä kun muutenkin oon ollut todella harvoin kipeä. Ei ole tullu mitään oireita. Pistokohdasta vaan oli käsi hieman kosketusarka, mutta se kuului asiaan. En käsitä, et miten niin monet tutut jokka ovat ottaneet sen niin niille on noussut kuume ja mulle ei mitään? Toki oon tyytyväinen ettei tullut mitään, mutta ihmettelen vaan.
Sanos muuta. Lehti ei keksi enää mitään muuta kuin possutaudista puhuminen. Mieskään ei jaksa enää kuunnellä ja kääntää heti toiselle kanavalle kun rupee tulee possunuhasta juttua. Puhutaanko missään muualla maailmassa yhtä paljon kuin Suomessa? Ja täällä muutenkin kuolee kuuleman 5000 ihmistä joka vuos ihan normaaliin influenssa epidemiaan, mutta siitä ei puhuta. Ja nyt kun on 6-7kuollut possunuhaan niin kauhea häly nostetaan..huhu.
Eilen illalla supisteli taas vaihteeks niin kipeästi, mutta ei säännöllisesti. Saunottiin kans et jos se vaikka auttais, mutta ei. Vauva taitaa näköjään viihtyä niin hyvin masussa=)
Onkos sulla muuten paljon saman ikäisiä mammakavereita? Mä en oo saanut kuin yhden just tän palstan kautta nettijuttukaverin joka on kans Tampereelta. Jotenkin tuntuu et jokku aloittavat keskustelun ja sit se tyssää pariin kertaan...
vähän ottaa päähän, kirjoitin pitkän litannian ja sit tää sivu tilttas ja en pystynyt lähettämään viestiä. :(
mulla on ollut vaihtelua, olin kotona siihen saakka kun mikel oli 10kk ja töissä olin sen jälkeen reilun vuoden. nyt taas hoitovapaalla vuoden loppuun ja sitten olis tarkotus olla niin kauan töissä kunnes vaavi tulee. silloin kun olin sen reilun vuoden töissä niin esan sisko (esa on mun mies) hoiti mikaelia. esan siskolla on tytär joka on mikalia vain 4kk nuorempi. nyt vähän jännittää miten menee kun mikael menee päiväkotiiin...
joo laitoin yhdet jouluvalot olkkariin, ukko sano vaan et "ei oo vielä sen aika". mut sulatti ne kuitenkin :)
hyvä ettei sulla ollut oireita rokotteen takia. mennään ottaa pojalle maanantaina.
ei mulla oo oman ikäisi mamma kavereita, kaikki ovat vähän vanhempia. ja nekin asuvat salossa. täällä porvoossa ei ole vielä yhtään uutta tuttua, paitsi naapurin eläkeläis miehen kans on tullu juteltuu niitä näitä. se on kyl ikävää kun täällä keskustelu alkaa hyvin mu sit tössää. mut koitetaan me pitää tää yllä, jooko? :D
ootko aina ollut tamperelainen? me ollaan esan kans pari kertaa käyty siel sauna open air festareil. ite en musiikin perään ole, mut ihan muuten vaan lähin messiin. silloin oli helppo lähteä kun ei ollut vielä lapsia.
no niin mä tästä alan kattoo töllöö, palaillaan!
Täällä ilmottautus yks vm.88 kahen pojan äiti oulun seudulta. Olis kiva vaihtaa ajatuksia ja jos olis lähi seudulta äitejä niin miksipä ei jossain vaiheessa myös nähellä.