neuvolassa suututtiin
kun saivat tietää, että annan vauvalle 3kk jo peruna-porkkana sosetta maistiaiseksi.Samainen täti kehotti juuri näin 9v.sitten esikoisen kanssa.Voi hyvät hyssykät.Ei ole vauva tähän pv mennessä saanut mitään vaivoja soseesta ja hyvin maistuu, joten suuttukoon nyt vaan.
Kommentit (63)
No tämä "mä annan ainakin soseita parikuiselle koska ei huvita olla imettämässä parin tunnin välein" -asenne on aika kaukana maalaisjärjestä.Ja kyllä kaikkiin muihinkin suosituksiin on joku syy. Pystyisitkö vakavalla naamalla kuuntelemaan, jos joku kehuskelisi että polttaa askin päivässä ja sai siitä terveydenhoitajalta nuhteita, mutta suosituksethan on vaan suosituksia? Ei se tupakka voi niin vaarallista olla, koska isovaarinikin poltti ja eli satavuotiaaksi, ei minulle eikä siskolleni eikä isällenikään ole tullut syöpää vaan ollaan tosi terveitä, vaikka koko aikuisikämme ollaan poltettu?
Jokainen, joka on kertonut aloittaneessa kiinteät varhain, on tehnyt niin terveydenhuollon ammattilaisen kehoituksesta. Itse tein niin lastentautien erikoislääkärin suosituksesta.
Ja joo, tupakka aiheuttaa syöpää, mutta kiinteiden varhain aloittaminen ei. Hieman eri asia.
vettä, sokeria ja laimennettua viiniä. Kyllä ennen vanhaan tiesivät!
Meillä ei muuten ole turvaistuimia lapsilla autossa
Ei ollut mullakaan, eikä miehellä, ja elossa ollaan.
Eiköhän noita autoja ole nykyään paljon enemmän, nopeudet kovempia? Et voi kyllä verrata 70-lukuun tai peräti 60-lukuun, lähinnä kauhistella vaan, että kyllä silloin oltiin hulluja.
vettä, sokeria ja laimennettua viiniä. Kyllä ennen vanhaan tiesivät!
Hengissä selvisivät ilmeisesti.
jos maistaa puoli teelusikallista, niin miksi sinulle on niin tärkeää saada antaa sitä sosetta.
eläinrasva muutettu kasvirasvaksi. Ei esim. korvike maitojauhe ole tehty kuivatusta äidinmaidosta, lehmästä peräisin kyllä.
On puhuttu esim. siitä, että korvike on suolapitoista ja antamalla vauvalle korviketta, tulee jano jota luullaankin näläksi jolloin annetaan lisää korviketta ja kierre jatkuu. On soijapohjaista korvikemaitoa, mutta lehmänmaitopohjainen korvike - se siitä munuaisvioista.
peruna-porkkana soseen maistiaiset 2,5 kk iässä.
jolloin sosetta annettiin alkaen 3kk iässä. Kaikki ovat mitä perveempiä lapsia. Ihmettelin itse kamalasti millaisen äläkän meillä neuvolassa th nosti, kun vuonna 2002 sitten annoin myös lapselle 3kk iässä ekan kerran sosetta. Tuon jälkeen ovatkin sitten loput kolme saaneet vasta 6kk iässä, mutta ovat allergisia lähes kaikelle.
Suositukset muuttuvat, lapset eivät. Itse jostain syystä noudatan suosituksia hullun tarkasti, vaikkei siitä tällä näymällä ole ollut kuin haittaa:(
ja kuuntelin iltaisin alakerrasta vauvan itkua.
Alakerran vauvalla oli ilmavaivoja syntymästään asti, oikein pelkäsin itkun alkavan kun kello läheni kymmentä iltaisin. Omaakin vatsaa sattui tuo jännitys - taas se itku alkaa, vauvaa sattuu...
Oma vauvani nukkui hyvin, rintamaitoa ei tullut paljoakaan, samoin ei alakerran vauvakaan saanut kuin Tuttelia sekä Vitolia. Siihen aikaan myytiin Pilteissä maissi-perunasosetta 2kk. ikäisestä alkaen, jota annoin vauvalleni heti, kun oli 8-viikkoinen, totutellen.
Alakerran vauvalla vauvalla oli pahat ilmavaivat, kupla pysyi suolessa liikkumatta eteen päin, nipisteli ja vauva itki tosiaan tuskaisesti.
Oma vauvani oli tyytyväinen, ei itkenyt ilmavaivoja, tuntui että sose työnsi mahdollista ilmaa eteen päin suolessa, jolloin vaivoja ei päässyt tulemaan. Katsoin rauhallisesti nukkuvaa vauvaani iltaisin alakerrasta kuuluvan itkun kanssa, oli paha olla ilmavaivoista kärsivän vauvan takia. Voihan olla ettei soseruoka olisi auttanut alakertalaisen ilmavaivoihin, mutta kun äitinsä kertoi ilmakuplan pysyvän liikkumatta suolessa, tuntui että sitä pitäisi jotenkinn saada liikkumaan eteenpäin.
ja ihmetyttää, kun ihmiset ei näytä välittävän sen vertaa, että ottaisivat selvää asioista. Kyllä luulis kenen tahansa ymmärtävän, että moni asia ehtii muuttua lähes 10 vuodessa.
Suositukset perustuu kuitenkin kulloiseenkin parhaaseen tietämykseen asioista. Ei ne ole mitään hatusta vetäistyjä "tehdäänpä tänä vuonna tälleen".
Ei tietty vauvalle mitään tapahdu, jos sille syöttää sosetta 3kk iässä, mutta noi suositukset perustuukin sille, että riski tapahtua jotain on suurempi kuin myöhemmin.
antamista mun 3 kk vanhalle tytölle neuvolan suosituksesta koska tyttö oli isokokoinen ja maito ei enään yksinkertaisesti riittänyt ravinnoksi vaikka se kuinka sitä joi. Ei mitään ongelmia tullut, ei mahapuruja ei mitään.
suosituksetko ne ovat ne oikeat? Muualla esim.K-Euroopassa toimitaan toisin eikä lapsilla näytä olevan suurempaa hätää.Se on kyllä ihan yks ja sama antaako 3 vai 4kk sosetta lusikan päästä suuhun.
ja ovat ihan terveitä ja reippaita teinejä nykyään. Joten sinuna en olisi huolissani ja antaisin piut paut neuvolan tätien ohjeille tässä tapauksessa.
ja mulle annettiin vauvana vehnäjauhovelliä (kun äiti ei halunnut imettää ja korvike oli kallista).
Ihan terveenä selvisin parikymppiseksi asti.
Kolmekymppisenä vasta on vatsa alkanut oireileen.
Nyt mulla sitten on herkkä vatsa ja esim. ruokaravintola täytyy valita huolella ettei tarvitse loppupäivää viettää vessassa kipeän vatsan kanssa :(
Niin että kannattaa ehdottomasti syöttää vaikka ja mitä sille vauvalle. Hyvähän se on jos teini-ikään asti selviää ilman ongelmia. Siihenhän se elämä loppuu.
kun WHO:n (Maailman Terveysjärjestön) täysimetyssuositus on 6 kk ja imetystä kehoitetaan jatkamaan 2-v. asti! Suositukset perustuu tuoreimpaan tutkimustietoon. Totta kai eri maissa on silti erilaisia käytäntöjä, perinteet vaikuttavat paljon.
Minulle riittää se, että imetys on luonnollista. Se on terveellistä ja turvallista.
Eikä minun pulssini nouse, jos joku antaa soseita 2,5 kk ikäiselle. Se on minusta vaan käsittämättömän kummallista.
SUUTTUA sinun kakarasi asioista. Ei meitä oikeasti niin paljon kiinnosta. Sinusta se voi kyllä tietty tuntua siltä.
on kirjoitettu neuvolakorttiin 2 viikon iän kohdalle, että suositellaan annettavaksi tuoremehuja=)! terve ja riski mies, pitäisikö toteuttaa tuota käytäntöä...
ei kiinnosta, muita kiinnostaa kyllä.Kaikki eivät voi tai halua imettää joten menkäähän uhoajat vaikka ulos lastenne kanssa auringosta nauttimaan.
Meillä terkkari neuvoi aloittamaan soseet 3kk ikäiselle poitsulle.
Söi kiltisti ja nukkui paremmin. Toki tissimaitoakin sai 6kk ikäiseksi.
Vielä tänäkään päivänä ei ole mitään allergioita.
pieni vauva ei voi päättää omasta ravinnostaan, kuten ei voi päättää esim. siitä käyttääkö äiti raskauden aikan alkoa tai polttaako.