Onko lasten "puskapissattaminen" ok?
Istuin tänään keskustan kirkkopuistossa lukemassa kirjaa, jolloin viereeni tuli nainen "puskapissattamaan" noin kaksivuotiasta lastaan sillä erotuksella ettei siinä ollut mitään puskaa vaan puunjuuri. Koin tilanteen epämiellyttäväksi ja huomautin siitä naiselle, joka vastasi että "kaikki muutkin tekevät näin".
Onko näin? Minulla ei ole lasta joten en tiedä. Mutta onko siis tosiaan ok kaupungin keskustan kirkkopuistossa pissattaa lastaan, kun viereisellä puistonpenkillä istuu joku?
Kommentit (116)
Ainahan voi ottaa kusipussin, ja heittää sillä sitten vaikka jotain vastaantulijaa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:19"]
No eipä tarvitse enää ihmetellä, miksi aikuisillekin on ihan normaalia kuseskella pitkin nurkkia ja puiston istutuksia, kun lapsesta asti opetetaan että se on ihan ok kuseskella minne sattuu. Ei tietenkään pientäkään lasta tarvitse opettaa kertomaan hädästä ajoissa tai pidättämään vessaan asti, ei tietenkään kun ei se pienen lapsen kanssa ole mahdollista. Ei tarvitse ihmetellä että niin iso osa aikuisistakin on sikoja, kun lapsesta asti on niille tavoille opetettu.
[/quote]
Kerropas miten olet omat pienet lapsesi opettanut ajoissa kertomaan hädästään, tosi moni ottaisi varmasti vinkit vastaan! Se kun ei 2-4-vuotiaan kanssa kovin hyvin toimi että sille sanoo " kerro sitten ajoissa jos tulee pissahätä". Vai luuletko todella, että kaikki ei tee niin?
Ja sitten voit seuraavaksi kertoa miten pieni lapsi opetetaan pidättämään pidempään kuin hänen fysiikkansa antaa periksi?
Eiku ans mä arvaan: sä olet vela!
PS. Vaikka pienet lapset syö käsillään, sotkee, riehuu, ja pissaileekin vaikka minne, ne kasvavat ja KEHITTYVÄT. Se että jotain tekee 3-vuotiaana hirveän harvoin tarkoittaa sitä, että sitä samaa tekee enää 20vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:38"]On ok jos siinä on oikeasti puska eikä muiden ihmisten tarvitse nähdä ko. toimitusta. Tarpeitaan tekevän toisen ihmisen näkeminen ei ole mukavaa, oli kuseskelijalla ikää sitten 4, 14 tai 40. [/quote] Siis miten voit olla kypsä äidiksi jos vauvan pissaaminen inhottaa sua..? [/quote] Mulla ei ole lapsia, enkä ole hankkimassakaan ainakaan kymmeneen vuoteen jos silloinkaan. Ymmärrätkö, että muiden ihmisten pissaaminen ei ole kaikkien mielestä kivaa katsottavaa, oli niitä kakaroita tai ei. Lisäksi tarpeiden teosta julkisella paikalla on rangaistuksena 20 euron rikesakko. Sekin kertoo jotain. -26 [/quote] Miksi jäät katsomaan sitten kerran se inhottaa? Maailmassa on pahempaakin, kuin pienen lapsen pissalle meneminen. Lapsi ei osaa pidätellä, kuten aikuiset ja harjoittelee vasta. Aikuisten tahallinen, tarkoituksellinen humalassa ulos virtsaaminen on eri juttu. Vrt lapset uivat nakuna toisinaan, aikuisille se ei ole sopivaa. [/quote] En jää tarkoituksella katsomaan. Joskus sattuu silmiin semmoinen näky. Pitäisikö minun alkaa kulkea laput silmillä tämän vuoksi? Miksi lapselle on ylipäätään sopivaa tehdä jotain, mikä ei ole sopivaa aikuiselle?-26
[/quote]
Varmaan siksi, että on lukemattomia asioita, joita aikuiselle on sopivaa tehdä, mutta ei lapselle. Katsos kun lapset ja aikuiset ovat aika lailla eri kehitystasolla, ja täysin samoja vastuita ja oikeuksia ei voi olla.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:06"]
Istuin tänään keskustan kirkkopuistossa lukemassa kirjaa, jolloin viereeni tuli nainen "puskapissattamaan" noin kaksivuotiasta lastaan sillä erotuksella ettei siinä ollut mitään puskaa vaan puunjuuri. Koin tilanteen epämiellyttäväksi ja huomautin siitä naiselle, joka vastasi että "kaikki muutkin tekevät näin".
Onko näin? Minulla ei ole lasta joten en tiedä. Mutta onko siis tosiaan ok kaupungin keskustan kirkkopuistossa pissattaa lastaan, kun viereisellä puistonpenkillä istuu joku?
[/quote]
On ok. Asiassa vaaditaan omaa järjen käyttöä, ei ylhäältä saneltuja ohjeita.
Itse kysyisin:
-saastuttaako se pissa? Ei saastuta, ei ole myrkkyä >>> voi pissata
-onko epäsopivaa, jos kaksi-vuotias näkyy alapää paljaana? Ei ole >>> voi pissata
Joten pissaamaan!
Lisäksi se pissaaminen nurmikolle puun juureen on aivan eri, kuin asvaltille. Nurmikolta imeytyy maahan, ei haise, toisin kuin asvaltilta.
[/quote]
Mutta tuollaisissa kirkkopuistoissa käy paljon ihmisiä ja väitätkö että ei ala haista jos kaikki 2-vuotiaat käyvt kusemassa siellä? Eikö kärsi muiden ihmsiten viihtyvyys jos istut vieraiden ihmisten kusen hajussa?
Minusta ei todellakaanollut ok.
Yhtä ruma takamus on 2-vuotiaalla kuin aikuisellakin.
No vähän sivummalle piiloon menisin pissattamaan, en kenenkään viereen.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:12"]
Mielellään vessaan että lapsi oppii että ei voi kuseksia ihan mihin sattuu.
[/quote]
Varmaan jokaista on lapsena puskapissitetty, ja kyllä suurin osa on silti oppinut että ei voi kuseksia minne sattuu.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:30"]
On ok, että puskapissattaa alle 4-vuotiasta lasta. Lapsi pystyy vasta noin kolmen vuoden iässä hallitsemaan virtsarakkoaan, niin että voi pidättää pissaa. Jokainen jolla on pieniä lapsia ollut ymmärtää, että usein pissa lirahataa samalla hetkellä housuun, kun lapsi sanoo pissa.
[/quote]
Muuten samaa mieltä, paitsi että 3-v on jo iso lapsi, kyllä 1,5-2,5-v lapsi normaalisti jo kykenee helposti vaipattomuuteen, jos vanhemmat vähän viitsii.
Meillä on kaikki kolme poikaa olleet kuvia alle 2,5-vuotiana, ja tosi nopeasti kun vaippa on otettu pois, siis alle viikossa. Ja potta on tosiaan otettu käyttöön ihan kertarysäyksellä, ei niin että sitä pyöritellään siellä täällä ja vähän pissaillaan sinne ja sitten taas ei, vaan siirtyminen vaipasta potalle on ollut selkeä, ja siitä on saanut kunnon palkinnon.
Lisäksi en ole näitä koko ajan pissattajia, vaan lapset ovat käyneet potalla omien tuntemustensa mukaan, ei mun käskyjen. Siksi niille ei niitä vahinkoja varmaan ole sattunutkaan käytännössä ikinä.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 22:22"]
[/quote]
Itse kysyisin:
-onko epäsopivaa, jos kaksi-vuotias näkyy alapää paljaana? Ei ole >>> voi pissata
Joten pissaamaan!
Lisäksi se pissaaminen nurmikolle puun juureen on aivan eri, kuin asvaltille. Nurmikolta imeytyy maahan, ei haise, toisin kuin asvaltilta.
[/quote]
Mutta tuollaisissa kirkkopuistoissa käy paljon ihmisiä ja väitätkö että ei ala haista jos kaikki 2-vuotiaat käyvt kusemassa siellä? Eikö kärsi muiden ihmsiten viihtyvyys jos istut vieraiden ihmisten kusen hajussa?
[/quote]
"...jos kaikki 2-vuotiaat käyvt kusemassa siellä?"
No en usko, että kovin monia päivässä käy virtsailemassa, joten ei siitä hajuongelmia tule.
[/quote]
Itse kysyisin:
Joten pissaamaan!
[/quote]
[/quote]
Käy jo ottamassa iltalääkkeesi, jooko? Vai että on 2-vuotiaalla ruma takamus... voi huokaus, kyllä sulla nyt on paha mieli varmaan!
Ja kuule, jotta sä et joudu nostamaan lääkeannostasi, niin mä voin luvata sulle, että mä en tuo meidän 2-vuotiasta pissalle sinne puistoon. Että vaikka sun pelkosi toteutuisi, ja ihan kaikki muut suomen 2-vuotiaat tulisi kuseksimaan sinne, niin meiltä ei tule.
Helpottiko?
On ok, että puskapissattaa alle 4-vuotiasta lasta. Lapsi pystyy vasta noin kolmen vuoden iässä hallitsemaan virtsarakkoaan, niin että voi pidättää pissaa. Jokainen jolla on pieniä lapsia ollut ymmärtää, että usein pissa lirahataa samalla hetkellä housuun, kun lapsi sanoo pissa.
[/quote]
Miten muualla ollaan koulussa 3v ja suomessa hallitaan silloin virtsarakko? Eiköhän aika monet ole vaipattomia noin 1-vuotiaana ja kertovat kun on vessahätä.
Jopa kokonaan vaipattomia vauvoja olen kuullut olevan mutta 1-vuotiaana on normaalia olla vaipaton.
En ollenkaan usko, että olisi joku sääntö että 3v ei voi hallita...
Tottakai kesällä opetellaan kuivaksi, kun on helppo esim. mökillä olla pikkuhousuissa tai vaikka ilman housuja. Kyllä meidän lapsenlapset on kaikki puskapissailleet mökillä ollessaan. Oma lapsi oppi kuivaksi yhtäkkiä 1v 11kk ikäisenä. Oli kesä tai varsinkin talvi, niin märät housut eivät ole terveellisiä pitää. Toki piiloon puskaan mentiin.
Hyvä että teillä onnistunut noin. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 22:19"]
No eipä tarvitse enää ihmetellä, miksi aikuisillekin on ihan normaalia kuseskella pitkin nurkkia ja puiston istutuksia, kun lapsesta asti opetetaan että se on ihan ok kuseskella minne sattuu. Ei tietenkään pientäkään lasta tarvitse opettaa kertomaan hädästä ajoissa tai pidättämään vessaan asti, ei tietenkään kun ei se pienen lapsen kanssa ole mahdollista. Ei tarvitse ihmetellä että niin iso osa aikuisistakin on sikoja, kun lapsesta asti on niille tavoille opetettu.
[/quote]
Kerropas miten olet omat pienet lapsesi opettanut ajoissa kertomaan hädästään, tosi moni ottaisi varmasti vinkit vastaan! Se kun ei 2-4-vuotiaan kanssa kovin hyvin toimi että sille sanoo " kerro sitten ajoissa jos tulee pissahätä". Vai luuletko todella, että kaikki ei tee niin?
Ja sitten voit seuraavaksi kertoa miten pieni lapsi opetetaan pidättämään pidempään kuin hänen fysiikkansa antaa periksi?
Eiku ans mä arvaan: sä olet vela!
PS. Vaikka pienet lapset syö käsillään, sotkee, riehuu, ja pissaileekin vaikka minne, ne kasvavat ja KEHITTYVÄT. Se että jotain tekee 3-vuotiaana hirveän harvoin tarkoittaa sitä, että sitä samaa tekee enää 20vuotiaana.
[/quote]
Väärin arvattu. Mutta ilmeisesti kuulut siihen joukkoon, jonka mielestä äidin ei kuulu osata ennakoida itse eikä lasta tarvitse alkaa yrittämään kasvattamaan ennen kuin päiväkoti- ja kouluiässä, jolloin voikin kätevästi laittaa kaikki ongelmat päikyn ja koulun syyksi. Lapsi ei ehkä osaa itse kertoa aluksi ajoissa jos on pissahätä, mutta toisaalta aika onneton on äiti joka ei osaa arvata että useamman tunnin reissulla niitä vessataukoja tulee olla ja ne voi aikuinen itse järjestää esimerkiksi poikkeamalla riittävän usein paikkaan jossa on vessa.
Muuten samaa mieltä, paitsi että 3-v on jo iso lapsi, kyllä 1,5-2,5-v lapsi normaalisti jo kykenee helposti vaipattomuuteen, jos vanhemmat vähän viitsii.
Meillä on kaikki kolme poikaa olleet kuvia alle 2,5-vuotiana, ja tosi nopeasti kun vaippa on otettu pois, siis alle viikossa. Ja potta on tosiaan otettu käyttöön ihan kertarysäyksellä, ei niin että sitä pyöritellään siellä täällä ja vähän pissaillaan sinne ja sitten taas ei, vaan siirtyminen vaipasta potalle on ollut selkeä, ja siitä on saanut kunnon palkinnon.
Lisäksi en ole näitä koko ajan pissattajia, vaan lapset ovat käyneet potalla omien tuntemustensa mukaan, ei mun käskyjen. Siksi niille ei niitä vahinkoja varmaan ole sattunutkaan käytännössä ikinä.
Viestissä, jota lainasit oli kirjoitettu NOIN kolmivuotiaat lapset. Lapsia on erilaisia. Toiset oppii aiemmi. Ja toiset myöhemmin. Harjoittelu on tärkeää.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 22:30"]
[/quote]
Itse kysyisin:
Joten pissaamaan!
[/quote]
[/quote]
Käy jo ottamassa iltalääkkeesi, jooko? Vai että on 2-vuotiaalla ruma takamus... voi huokaus, kyllä sulla nyt on paha mieli varmaan!
Ja kuule, jotta sä et joudu nostamaan lääkeannostasi, niin mä voin luvata sulle, että mä en tuo meidän 2-vuotiasta pissalle sinne puistoon. Että vaikka sun pelkosi toteutuisi, ja ihan kaikki muut suomen 2-vuotiaat tulisi kuseksimaan sinne, niin meiltä ei tule.
Helpottiko?
[/quote]
Tuot kuitenkin, valehtelet vaan! Kuitenkin sinulla on joku fetissi julkisella paikalla kuseksimisesta jota lapsesi kautta toteutat. nautit kun iso koululainen käy puskapissalla. Näitä on paljon!!! Tai sitten on sitä säästöä, jota tässäkin jotkut puhuneet.
Nosta vaan omaa annostasi, jospa puskapissaperversiot sillä vähenevät.
Mun mielestä alle kouluikäistä voi huoletta puskapissattaa, mutta tietenkin sekin omassa rauhassa. Ettei noin nyt ihmisten edessä.
Mun mielestä alle kouluikäistä voi huoletta puskapissattaa, mutta tietenkin sekin omassa rauhassa. Ettei noin nyt ihmisten edessä.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:12"]
Mielellään vessaan että lapsi oppii että ei voi kuseksia ihan mihin sattuu.
[/quote]
Varmaan jokaista on lapsena puskapissitetty, ja kyllä suurin osa on silti oppinut että ei voi kuseksia minne sattuu.
[/quote]
Mä taas epäilen, että osasyy siihen, miksi jotkut/useat miehet kuseskelevat mihin tahansa on siinä, että jo pienestä pitäen on opetettu virtsaamaan just siihen kohtaan missä vessahätä iskee.
Meillä on kaksi alakouluikäistä lasta ja emme ole puskapissattaneet heitä. Olemme ennakoineet ja opettaneet lapset tuntemaan milloin kannattaa käydä vessassa. Eikä vahinkoja ole sattunut.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 22:32"]
[/quote]
Miten muualla ollaan koulussa 3v ja suomessa hallitaan silloin virtsarakko? Eiköhän aika monet ole vaipattomia noin 1-vuotiaana ja kertovat kun on vessahätä.
Jopa kokonaan vaipattomia vauvoja olen kuullut olevan mutta 1-vuotiaana on normaalia olla vaipaton.
En ollenkaan usko, että olisi joku sääntö että 3v ei voi hallita...
[/quote]
Sulla ei todellakaan ole lapsia. Mene hus pois pätemästä tästä keskustelusta, kun et mitään tiedä. En tiedä yhtään yksivuotiasta, joka olisi edes päiväkuiva.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:18"]
Itse kuseskelen parkkiksella autojen kylkiin joka päivä kaupasta tullessani kun on niin kova hätä ettei kerkeä ajoissa sisään ja vessaan.
[/quote]
Voi sinua, olet siis kuivaksiopettelussa 2-vuotiaan tasolla. Älykkyydessä sitten ameeban. Miksei äitisi/avustajasi puutu pissailuusi?