Kohonneet arvot sokerirasituksessa?
Olen nyt rv27 ja kävin torstaina sokerirasituksessa. Sain sitten eilen soittaessa tietää, että kaksi arvoista oli poikkeavat, ensimmäinen mittausarvo 5,6 kun siinä saisi olla 5,3 tai alle. Toinen oli myös kohonnut, mutten tiedä mihin lukemiin, kolmas oli taas normaali. Neuvolan terkka ei ehtinyt selittää tarkemmin mistä on kyse, vaan sanoi että jutellaan seuraavalla käynnillä sitten.
Jäin miettimään mitä tämä kaikki sitten tarkoittaa? Onko kaikille, joilla kohonneita arvoja on tullut, syntynyt suuria vauvoja? Hirveän pieniä muutoksia meidän ruokavalioon tämä tekee, koska mies on kuitenkin jo ykköstyypin diabeetikko, perusasiat ruokavaliossa siis kunnossa. Ainoastaan satunnaiset herkut pitää jättää pois. Pelkään nyt seurauksia ja varsinkin vauvan suurta kokoa, koska olen itse niin pieni, 154cm pitkä.
Kaikki tieto raskausdiabeteksesta tai kohonneista arvoista otetaan nyt kiitollisuudella vastaan. :) Ja kokemukset myös.
virva, 26+5
Kommentit (9)
Ensin täytyy sanoa, että noi arvot vaihtelevat paikkakunnittain eivätkä ole aina täysin valtakunnallisella tasolla - ovat joko liian alhaiset tai korkeat...
Mulla oli kakkoselta paasto koholla 0,1 pykälän verran ja samoin kävi kolmosen kanssa ja ihan kotimittauksella sekä ruokavalion seurannalla "selvisin". Kakkonen oli syntyessään 3,7 kiloa ja kolmonen 3,2 kiloa eli ei mitään suuria vauvoja ollut, vaan aivan normipainosia. Ite juttelin diabeteshoitajan kanssa näistä asioista ja hän sanoi, että toisen tai kolmannen arvon ollessa koholla, on riski sairastua itellä myöhemmin diabetekseen. Sulle varmaan tehään samoin, ellei sitten kahen kohonneen arvon vuoksi aloteta jo lääkitystä - tämäkin on niin lääkärikohtaista, miten edetä. Liikuntaa pitänee sulla varmaan lisätä, ellet sitä oo jo tehnyt.
Ite kävin tässä raskaudessa ekassa rasituksessa jo viikolla 16 ja toinen on nyt ens viikolla - tää on uus suositus heille, jotka ovat aikasemmin tehneet rasituksen ja napsahtaneet yhden/usean arvon kohdalla ja syy siihen on, että mahdolliset rd:t saataisiin jo aikaisessa vaiheessa kiinni ja päästäisiin aloittamaan jatkotoimenpiteet, ettei niitä liian isoja "sokerivauvoja" syntyisi, koska se on myös vauvalle myöhemmässä elämässä riski.
Tsemppiä odotukseesi ja tulehan kertomaan miten sun kohdalla sitten edettiin :)
AJ 27+
Kannattaa käydä lukasemassa Käypä Hoito -suositus raskausdiabeteksesta: http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=hoi50068
Mulla todettiin tuo raskausdiabetes jo rv 13+, mulla oli se ensimmäinen, eli paastoarvo 5.3 eli raja-arvo. Se, että se on rajalla, on kuulemma jo raskausdiabetes. Eli sen pitää olla alle 5.3.
Mulla ei vielä lapsi ole syntynyt, nyt on rv 18+3. Oon ite seuraillu sokereita kotona, pari kertaa viikossa pitää ottaa sokerikäyrää. Mulla on kaikki arvot ollu ihan kohillaan kotona mitatessa. Noihin sokereihin on ite helppo vaikuttaa ihan sillä, että syö tarpeeksi usein niin ei pääse tippumaan liian alas. Tavotteena on pitää verensokeri tasasena. Liikunta tosiaan auttaa asiaan, mutta varmaan tiedätkin paljon diabeteksesta, jos sun miehellä se kerran on.
Oulussa saa n. rv 36 ylimääräsen ultrauksen keskusäitiysneuvolassa, jos on ruokavaliohoitonen r-diabetes, jos pistää insuliinia pääsee äitipolille tarkempaan syyniin. Muut ei täällä siis saa ilmeisesti ollenkaan tuota synnytystapa-arvion yhteydessä tehtävää ultraa.
Tiedän moniakin, joilla on ollut raskausdiabetes ja lapset on ollut syntyessään jopa alle kolmekiloisia. Ei tämä siis automaattisesti tarkota jättivauvaa...
"Raskausdiabetes lisää lapsen olkapunoshermovaurion ja hypoglykemian eli liian matalan verensokeripitoisuuden riskiä. Matala verensokeripitoisuus voidaan ehkäistä aktiivisella ja tiheällä rintaruokinnalla sekä tarvittaessa antamalla lisämaitoa. Koska vastasyntyneen seurannan tarve on lisääntynyt, suositellaan synnyttämistä sairaalassa, jossa on mahdollisuus seurata vastasyntyneen vointia.
Äidin raskausdiabetes saattaa lisätä lapsen myöhemmän liikapainon, sokeriaineenvaihdunnan häiriön ja sydänsairauksien riskitekijäkertymän eli metabolisen oireyhtymän riskiä. Tämä tulee ottaa huomioon vauvojen lastenneuvolaseurannassa."
Itsellä kolmosraskaudessa oli juuri paastoarvo koholla (eli oli juuri tuo raja-arvo). Ruokavaliolla hoidettiin ja pysyi kurissa. Vauva ei ollut mikään jättiläinen, 3700g. Syntymän jälkeen vauvan sokerit laskivat tosi alas, ja niitä seurattiin pari päivää tarkemmin. Mutta sen jälkeen ei ollut mitään ongelmia.
Nelosraskaudessa arvot olivat kunnossa , mitattiin alkuraskaudessa ja puolivälin jälkeen. Nyt odotan viitosta ja ainkin viikolla 14 oli taas kaikki sokeriarvot kohdallaan.
Itselläni tehtiin sokerirasitus jo tosi alussa kun ylipainoa aika paljon. Eka raskaus kyseessä ja paasto arvo oli inan verran koholla, mutta muut hyviä ja mulle sanottiin että paastoarvo huonoin jos koholla, muut eivät niin tärkeitä. Siitä saakka oon surannut 3-4 kertaa viikossa arvoja kotona ja ne on pysynyt muutamaa lukuunottamatta alle annettujen arvojen. Nyt on rv 30+6 toista rasitusta ei tehty ku seuranta kuitenkin tulisi siitä mitä tahansa tulokseksi. Kaikki kannustanut ja yhdestä ylityksestä ei moitita. Ihan vain ruokatottumuksilla mennään. Nyt aamuopalan jälkeinen arvo ollut aika korkealla yli sallitun, mutta kun laitoin murot pannan niin asia korjaantui. Ultriin olen päässyt ylimääräisiin. Ylihuomenna jo viides ja ainakin vielä vauveli on kuulemma varsin normaalin kokoinen.
En tiedä helpottiko nuo nyt kamalasti, kun en kuitenkaan tiedä mitä mun kohdalla tehdään. On kamalan syyllinen olo. Mulla on diabetesta suvussa kummallakin isoädillä ollut, sekä siskolla myös useassa raskaudessa raskausdiabetesta. Silti tuntuu syylliseltä, koska olen lievästi ylipainoinen. En tietty voi tietää olisiko rd tullut kuitenkin, vaikka indeksi olisikin normaali, mutta mutta.. En pääse millään kalvavasta syyllisyydentunteesta eroon.
Liikuntaa voin lisätä, ei silti etten liikkuisi (käyn uimassa pari kertaa viikossa ja kävelyillä silloin tällöin), mutta opiskelen kotoa käsin ja se ei toki oli kovinkaan liikkuvaista hommaa.
Olen nyt miehen mittarilla mittaillut aamusokereita, jotka on olleet useana päivänä koholla vaikka olen nyt syönyt suositusten mukaan. Muut sokerit on olleet kotona mitatessa hyvät.
Olen kyllä kamalan huolissani. Toivoisin kovasti, että neuvolan terkka olisi kertonut minulle enemmän tilanteestani silloin puhelimessa, en olisi tahtonut jäädä epätietoon.. no, pari päivää niin sitten on aika neuvolassa. Toivottavasti hänellä on silloin aikaa vastata kysymyksiin.
virva.
Siis aamun paastoarvo nousee herkästi, jos edellisestä syönnistä on liian kauan. Maksa tuottaa sokeria, jos verensokeri laskee alas. Kannattaa syödä vielä viimeiseksi ennen nukkumaanmenoa, niin arvot pysyy helpommin kurissa. Mulla auttoi pelkästään se.
Ei kannata turhaan huolehtia, ei se vauva muutamassa päivässä kasva jättiläiseksi. Ehdit kyllä hyvin odotella neuvolakäyntiä, jossa saat toivottavasti enemmän tietoa. Minä pääsin suoraan diabeteshoitajalle, vaikka tosiaan pelkästään paastoarvo oli rajalla.
Syyllisyys on aivan turhaa! Kyllä jokaisella, myös ylipainosella on oikeus raskautua ilman että siitä tuntee syyllisyyttä. Mulla on painoindeksi ennen raskautta ollut 38, enkä kyllä todellakaan aio siitä tuntea syyllisyyttä. Raskausdiabetes on tosi yleistä myös normaalipainosten keskuudessa, varsinkin jos sitä on suvussa.
Tsemppiä, kyllä tämän kans pärjää! :)
Toisaalta juuri eilen söin hyvän annoksen puuroa hyvin lähellä nukkumaan menoa, ja silti aamusokeri 5,8. No, eipä auta, jos tarvitsen sitten jotain insuliinihoitoa niin sitten tarvitsen, en mahda sille nyt mitään. Suvussa kyllä tosiaan vahva taipumus diabetekseen, isän puolen isoäidillä kakkostyypin diabetes ja äidin puolen mummolla insuliinihoitoinen diabetes, joka varmaan piilenyt kauan. Synnytti lapsensa yli viisikiloisina silloin 40-luvulla, että lienee jotain häikkää hänelläkin ollut sokeriarvoissaan raskauden aikana.
On kyllä syyllinen olo, mutta enpä mahda tällä hetkellä painollenikaan mitään. Ennen raskautta painoindeksi oli 28 noin, raskauden aikana kiloja tullut tähän mennessä 3,5. Että sinänsä ihan hyvin paino pysynyt hallinnassa.
Epäilen, että tarvitsen ehkä insuliinia, jos nämä arvot nyt sitten on jatkuvasti koholla. Ennen raskautta olen myös mittaillut joskus paastosokereita, ja silloin aina mittaustulokset jotain 4,5luokkaa.
Taidan lähteä liikkumaan jotenkin. Onneksi uiminen ja pyöräileminen onnistuu rauhallisella tahdilla ilman supistuksia.
virva
Mulla ei ekassa raskaudessa ollut ns. riskitekijöitä mutta rasituksessa kolmas arvo oli poikkeava. Ruokavalio riitti hyvin hoidoksi ja poika syntyi normaalipainoisena viikkoihin nähden (syntyi rv 35+3, painoi 2390g). Ymmärtääkseni vauvan suuresta koosta ei ole pelkoa jos sokeriarvot pysyvät tasaisena (keinolla tai toisella) ja kuten itsekin totesit niin hoidetaan vaikka sitten insuliinilla.
Älä suotta kanna syyllisyyttä tilanteesta, eihän sitä millään voi tietää miten oma kroppa reagoi raskauteen. Mulla bmi oli ennen raskautta 23, ei mitään riskitekijöitä suvusta tms ja silti napsahti. Nyt odotan toista rv 19, eka rasitus tehtiin 16. vkolla ja se oli normaali. Toinen tehdään vkolla 26 vain siksi että edellisessä raskaudessa oli rd.
Kovasti onnea odotukseen, toivottavasti saat siitä myös vähän nautittuakin!
-J-
oli minulla se ensimmäinen arvo koholla, muut olivat normaalit. Tämä tarkoittaa, että sokeri ei lähde ihan tarvittavan nopeasti pilkkoutumaan, mutta sitten kun prosessi alkaa, se pilkkoutuu normaalisti normaaliaikataulussa. Tällä logiikalla, luulisi, että viimeisen arvon ollessa koholla, olisi tilanne pahin? Eli silloin sokeri ei sulaisi kokonaan ja sitä jää ikäänkuin yli. Kun itselläsi tuo viimeinen arvo oli kuitenkin normaali, ei tilanne oli niin paha kun se voisi olla.
Minulle ei tästä tullut mitään toimenpiteitä, mutta vasta synnärillä sain tietää, että yksikin kohonnut arvo = raskausdiabetes. Tyttö syntyi 42+2 (ilman käynnistystä), ja oli 3700g, eli ei mikään jättiläinen (itse olen 180cm pitkä). Syntymän jälkeen vauvan sokeriarvoissa ei ollut mitään outoa. Kohdallani se diagnoosi oli siis vain paperilla, ei aiheuttanut komplikaatioita.
Nyt on rv 14 ja koska olin aiemminkin sokerirasituskokeessa (ensimmäisen raskauden aloituspaino oli ylipainon puolella), niin joudun siihen nyt uudestaan, vaikka olinkin normaalipainoinen raskauden alkaessa. Ajankohtaa kokeelle ei vielä ole määrätty. Etoo jo valmiiksi ajatus siitä sokerilitkusta.
Elisabet rv 14+1