Mitä asioita ihmetteli lapsiperheissä ennen omia lapsiasi?
Minä aina ihmettelin, kun kaverit tuli lasten kanssa kylään ja heitti pöydälle tuttipuolloja, sosepurkkeja jne. että pitääkö se kakara aina syöttää JUST NYT, eikö voisi odottaa että ollaan kahviteltu rauhassa ja syöttää vaikka kotona? No, ymmärsin kun oma vauva oli noin tunnin ikäinen että ei sitä ruokaa hirveästi odotella ;)
Kommentit (45)
Minä ihmettelin ihmisiä, jotka eivät voineet mennä uhmaikäisen kanssa kauppaan. Lapsi siis vain uhmaa ja siihen suhtaudutaan rauhallisen hyväntahtoisesti niin uhma menee ohi.
Nyt minulla on neljä lasta ( 12,10,3 ja 1v ). Kolmivuotiaani on aivan totaalinen vintiö. Kaupassa ollessaan hän on pitelemätön, juoksee karkuun ja kirkuu ja nauraa mennessään. Kaksi pienintä olisi saatava siis joko kaksosten ostoskärryihin tai sitten ei mennä kauppaan ilman toista aikuista. Voi kun minä odotan sitä, että tuo uhma menee ohi. Anteeksi kaikille niille, joille kahden kiltin lapsen kokemuksella kerroin kuinka homma pitää hoitaa.
niin tylsästi kotona ja lauantai-illan kohokohta on kun töllöstä alkaa Bumbtsibum. Ja nyt itse viihdyn lauantait katsoen biisikärpästä tai tartu mikkiin yhdessä 3-vuotiaan kanssa, eikä ole ollenkaan tylsää.
jos vaikka lapsi (minun näkökulmastani) leikki tai kiipeili hengenvaarallisesti. Mä pelkäsin koko ajan että kaverin lapsi putoaa/ kaatuu ja halkaisee päänsä.
mm. sotkua. Kun on lapsia, niin enäänkö ei voi korjata astioita pöydästä syömisen jälkeen? Tai pedata sänkyjä? En siis ole mikään siisteysintoilija itsekään, mutta jotain rajaa...
Ihmettelen myös vintiöitä jotka juoksentelevat ja kiljuvat kaupassa, ja ottavat tavaroita hyllyiltä, ja vanhemmat vain jatkavat ostoksiaan kuin mikään ei olisi pielessä. Tätä olen ihmetellyt varsinkin kun olen itse ollut myyjänä pienessä kaupassa, en haluaisi itse mennä komentamaan toisten lapsia, ja vanhempia ei näytä kiinnostavan lastensa käytös.
Noh, oma esikoinen syntyy ihan kohta... ehkä sitten ymmärrän =)
aikuiset nukuttavat isojakin lapsia vanhempien sängyssä ja antavat nukkua siinä koko yön. Oma lapsi olikin sitten allergikko ja astmaatikko ja koko perhe saatiin parhaiten nukuttua kun lapsi nukkui meidän välissä. Ja tää toinenkin lapsi on pahasti allerginen ja nukkuu meidän keskessä.
niiden lasten annettiin riehua levottomina ja kovaäänisinä, pidin niitä huonosti kasvatettuina, huokaisin kun pääsin pois ja pää meinasi haljeta siinä metelissä. No nyt omat 2v,3v ja 5v heiluivat tänäkin iltana kun pienet apinat ennen nukkumaanmenoa, nauraen ja kiljuen..:D
Hirveän näköistä, eikä äiti/isä vaivaudu pyyhkimään nenää. No,oma uhmaikäiseni saa sellaiset itkupotkuraivarit nenän pyyhkimisestä että tavallaan ymmärrän, mutta en silti annan lapseni näyttäytyä nenänalus vihreässä limassa...
nyt ymmärrät että väsyjen miehet ei tue
että annetaan rään valua pisin naamaa. nyt olen kahden lapsen kanssa huomannut että jos on kunnon nuha, sitä räkää tulee niin paljon että saa olla 2 minuutin välein pyyhkimässä jos haluaa että naama on puhdas.
nyt ymmärrät että väsyjen miehet ei tue
Eroja on myös vauvoissa. Itse olin vauva-aikanan suorastaan ylienerginen vaikkei miehestä mainittavaa apua ollut (imetin vuoden ja mies paljon töissä). Vauva kuitenkin suht helppo tapaus. Ymmärrän kyllä toki että monet äidit ovat todella väsyneitä.
en keittänyt yhtään sosetta vauvalle enkä keitä
äidit tekevät yhä monen asian turhan mutkikkaaksi
ja tiikeriemon kaltaista lapsen suojelemista.
eräässä tuttavaperheessä, kun koko talo hiljeni viim. klo 20 illalla, että kuka nyt niin aikaisin menee nukkumaan. No omat muksut on painuneet pehkuihin klo 19 viimeiset 3 vuotta, ja monesti huonosti nukutun yön jälkeen tai muuten väsyneenä nukahdan itse melkein heti perään. Se herätys on kuitenkin aamulla viim. klo 6 ;)
En ymmärtänyt miten niistä räkänokkahirviöiden tempauksista irtosikin sitä juttua niin paljon...varsinkin jotkut vauva-aikojen kakkajutut ällöttivät suunnattomasti, samaten jotkut sairaskertomukset.
Kyllä nyt voisin omasta mussukastani pitää vaikka tunnin monologin, jos joku vain jaksaisi kuunnella. :)
Kun kyläilin kahden lapsen äidin luona itse vielä lapsettomana niin minua ärsytti, kun ystäväni ei tuntunut yhtään keskittyvän keskusteluumme vaan hyppäsi tavan takaa lasten luona tai vähintään vilkuili heitä koko ajan. Nykyään ymmärrän.
Nyt tajuan että syömään opetteleva tai pulautteleva lapsi on puettava monta kertaa päivässä jos mielii sen pysyvän puhtoisena.
vaikka itselläni on 4v ja 2v tytöt :D. Tai en varsinaisesti IHMETTELE, mutta voin sanoa, ettei ole omakohtaista kokemusta...
1. Miten jotkut lapset heräävät jo esim 6 aamulla?? Siis ihan heräävät heräävät, eivätkä enää nukahda. Omat tytöt nukkuneet 2kk eteenpäin klo 20-10 putkeen...
2. Toi räkäjuttu. Ja se, että ruokaillessa lapsen suuta ei voi pyyhkiä vaikka kesken syömisen, jos ruokaa on kulmakarvoja myöten pitkin naamaa! Kuopukselleni ruoka naamassa aiheuttaa ihottumaa, joten pyyhin itse levinneen ruoan pois, jos näin sattuu käåymään... Tosin kuopus syö aika siististi :D.
Tiedän, että omaa tapaani ihmetellään muissa perheissä ;).
3. Jos 1,5v-2v ja siitä eteenpäin ikäisellä on kakkavaippa, niin alkaa kamalakamala kiire, että nyt se pitää ÄKKIÄ vaihtaa hopihopi... Kuopukseni käyttää vielä vaippaa, pottarharjoittelu on menossa, mutta eipä tuo kakkavaippa kuopusta mitenkään häiritse. Oma äitini kuuluu tuohon hätähätäkamalaasilläonkakka-joukkueeseen :D.
Muitakin vielä löytyisi vissiinkin...
ja ihmettelen edelleen, miksi tuttipullot pitää keittää joka käytön välissä niin kauan, kunnes vauva alkaa saada kiinteitä. Jos oikeasti joku täällä osaa vastata tähän tyhjentävästi, niin mielelläni kuulisin. En itseäni saanut tähän touhuun motivoitua, koska mikä vauva se sellainen on, joka steriilissä elää. Eikö sitten alle nelikuisia pidetä lattialla (toki siinä on yleensä joku peitto alusena, mutta onko sekin steriili)? Onko perheenjäsenten sormet steriilit kun he koskevat vauvaan? Ja tätä ajatuspolkua voisi jatkaa kuinka pitkään vaan, mutta sen kautta en ymmärrä, mikä olikaan se tuttipullojen steriloinnin idea. Eli tässä ihmetyksen aiheessa ei oman lapsen syntymä ja kasvaminen auttanut yhtään ymmärtämään.
ja taaperolle pitäis vissiin syöttää eineksiä kun niitä kerran on..??
en keittänyt yhtään sosetta vauvalle enkä keitä äidit tekevät yhä monen asian turhan mutkikkaaksi
Vuoden ikäistä ei voi syöttää kotona puolta tuntia aiemmin vaan ne purkit raahataan mukaan ja kun päästään ovesta sisään aletaan lämmittelemään ruokaa. Ymmärrän ettei vauvalla onnistu, mutta vuoden ikäiselläkään?