Ensimmäinen juurihoitokerta hampaalle 1½ viikkoa sitten, hammas aristaa ja on ajoittain kipeä.
Kommentit (13)
Minulle tehtiin keväällä juurihoito. Hammas oireili kaikkineen pari kuukautta eli hoito veny kun aina oli kipeä, vaikka tulehdus olikin jo poissa. Hammaslääkäri sanoi, ette hammas voi oireilla kaikkineen jopo ½ -vuotta. Minulla oireita lisäsi samanaikaisesti sairastettu poskiontelontulehdus.
Voi olla ihan vaan siitä toimenpiteestä tai sitten voi olla tulehtunut. Kokeile onko hampaan tyvelle ikeneen tullut joku patti? Pystyykö hampaalla puremaan vaikka purkkaa? Muuten puremista juurihoidossa olevalla hampaalla kannattaa välttää.
Minulla on niin kauhukertomuksia juurihoidoita, joten ehkä parempi, etten enempää vastaa, mutta toivon hartaasti, että sulla on helppo hammas, jossa on yksi selkeä juuri ja hyvä tekijä... Toisaalta eilen minulle juuri sanoi yksi erittäin hyvä hammaslääkäri, että juurihoidossa olevan hampaan ennuste on 50%, joten ehkä nuo mun kokemukset eivät ihan käsittämättömimpiä olekaan, vaikka olen yhden hampaan kanssa käynyt 13 kertaa ja toisen kanssa 10 ja syönyt lukemattomia antibiootteja ja toinen hammas on jo kupissa. Toisen tulevaisuus selvinnee elokuussa, vuosi sitä on jo juurihoidettu.
Ja jokainen oli aika pitkäänkin aristava, mutta asettunut sitten kuukausien kuluessa. Normaalia kuulemma on, kova särky ei sitten taas ole.
Itselleni ei vielä onneksi ole sellaista tehty, vaikka muuten hampaat eivät ole kaksiseet.
Tavalliset antibiootit eivät pääse hampaan sisälle, joten hammas avataan ja lääke tuupataan suoraan hampaan sisälle. Lopuksi juuret rassataan pois ja kanavat täytetään täyteaineella.
Ja se hammas sitten pysyy suussa ilman juuriakin?
Avasivat paikan ja päästivät paineet pihalle. Ei ollut onneksi tulhedusta, mutta yksi kanava aristaa huomattavasti pahemmin kuin muut.
Sain hampaan sisälle kipua lievittävää ainetta ja lääkelappujen ohelle ja laitettiin uusi paikka. Nyt paikka on matalampi ja tuntuu heti paljon paremmalta!
Syksyllä alkaa sitten varsinainen hoito. Nyt on vasta avattu ja kerran rassattu. Onneksi pääsin Yths:n juurihoitospesialistille, että hoituisi kerralla kuntoon (tai no kerralla ja kerralla;).
Nyt on mukavaa lähteä mökille :)
toimii ikään kuin juurien proteeseina.
arvasin, että ennemmin tai myöhemmin joku ystävällisesti sanoo, että kato v googlesta :-)
kävin ekaa kertaa juurihoidossa ja samana iltana hammas särki ihan sikana ja nyt on 3 pvä kun sillä ei voi edes syödä ja sattuu kun hampaita painaa yhteen . onko normaalia????
Mulle tehtiin juurihoito ihan äskettäin, Eka käynti oli päivystys, jolloin vain laitettiin jotain lääkettä ja se neilikanmakuinen väliaikaispaikka. Se oli siis kunnallisella, josta sain palvelusetelin. Tokalla kertaa yksityisellä oli vain puolen tunnin aika, eikä juuria edes löydetty, joten annettiin uusi aika tunnin ajalle. Silloin se onnistuikin, ja saatiin kaikki kuntoon paitsi että piti laittaa vielä väliaikaispaikka ja varata yksi aika pysyvää paikkausta varten.
Silloin pitkällä ajalla tuolissa istuessani tuli hoitaja sanomaan sille hammaslääkärille, että "se potilas jolle eilen aloitit juurihoidon, on nyt kovassa säryssä". Joten hammaslääkäri sanoi, että tulkoon päivän lopuksi klo 14, Eli joillakin siis särkee, mulla meni onneksi ihan kivasti, eikä särkyjä ole ollut. Ota yhteys sinne hammaslääkäriisi ja kiirehdi sitä jatkoa, jos sulla siis hoidot vielä jatkuu.
juurihoitoon päädytään kun hampaan ydin (pulpa) tulehtuu, esim. reikiintyminen on edennyt niin syvälle että kariesta poistettaessa ytimeen syntyy yhteys l. bakteereita pääsee juurikanavien yläsosassa sijaitsevaan pulpaan. Puudutuksessa poistetaan mahdollisimman paljon hermokudosta pulpasta ja juurien sisällä kulkevista juurikanavista. Aina tämä ei kerralla onnistu, kun juurikanavat ovat tyhjennetyt ja laajennettu ne täytetään juurikanava nastoilla (joustavia "pikkuhammastikkuja") päälle lyödään väliaikainen paikka ja yleensä vielä erillisellä viimeimeisellä
käyntikerralla tehdään sitten pysyvä paikka....