Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko 10½ v ja 4½v voivat mielestänne olla kahdestaan?

Vierailija
26.06.2009 |

Rauhalliset lapset, ja naapureissa on läheisiä ja tuttuja aikuisia jos tulee hätätilanne.

Jättäisittekö 45 minuutiksi?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ap tuskin enää lukee. Mutta hyvä ap, jos sinun täytyy kysyä muiden mielipidettä tämmöisestä asiasta, vaikuttaisi siltä, ettet olisi ihan varma pärjäävätkö lapsesi kahdestaan. Haluat vain saada muilta varmuutta, että teet oikein. Mutta muut eivät tunne lapsiasi ja jos sinun täytyy tämmöistä kysyä, en sinuna jättäisi lapsia kahdestaan ollenkaan.

Vierailija
2/27 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mammat ei uskalla vielä jättää 18-vuotiastakaan yksin yön yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

useita tunteja.

Vierailija
4/27 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jättää jos pärjäävät hyvin. Ite oon jättäny 10- ja 6- vuotiaat tytöt pariksi tunniksi, ja max 4 tunniksi(kerran). Tämän myös avoimesti kertonut työpaikalla ja päivähoidossa. Jopa päivähoidon henkilökunnan kanssa keskustellut aiheesta!

Eikä ole ikinä mitään tuomioita mulle jaettu tämän takia:D

Säännöllistä tuo tyttöjen yksinolo ei kyllä ole, vaan harvoin tapahtuvaa.

4- vuotias on tietysti vähän pienempi, mutta jos on rauhallinen niin varmasti pärjäävät.

Miksi ette ihan suoraan kysy asiantuntijoilta neuvoja, kuten neuvola- ja pk- työntekijöiltä.

Eipähän sitten jää vaivaamaan.

Vierailija
5/27 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla 4v. ja 9v. tytöt. ovat olleet sillointällöin max. 10min. keskenään kotona (haen purkin maitoa tms.) ei ongelmia. olenhan mä suihkussa tai pihaakin kuopimassa yhtä pitkään.

Vierailija
6/27 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt saikulla pari viikkoa päivittäin lukenut tätä palstaa, enkä voi kuin ihmetellä, mitä kirjoittajien päässä liikkuu. Tarviiko tämmöistä asiaa kysellä yleisesti ja jos tarttee, olisko parempi olla jättämättä lapsia kahdestaan.

Varsin monen asian, mitä täällä kysellään saa selville paljon helpommin googlettamalla. Ja esim Kelalla on erittäin hyvät nettisivut, joista löytyy tietoa erilaisista etuuksista.

Tämä taitaa olla sellaista sosiaalisen kanssakäymisenmuotoa, mitä minä en ymmärrä. Olisi edes keskusteluaiheet jotenkin järkeviä. No, onneksi pääsee töihin ensi viikolla ja sitten alkaakin loma, niin voi touhuta lasten kanssa.

Vierailija
7/27 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/27 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat HALUAVAT jäädä

Vierailija
9/27 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 10-vuotias esikoinen, joka jo 6-vuotiaana itse halusi jäädä esim. kauppareissujen ajaksi yksin. On hyvin vastuuntuntoinen, järkevä ja luotettava poika. Meillä oli tuolloin 2-vuotiaat kaksoset, ja ajattelin pojan haluavan omaa rauhaa niin, ettei pikkusiskotermiitit ole aina "kimpussa". Puhelin jätettiin aina ja saatettiin soittaa, ettei oo mitään hätää. Tuntia pidempään ei aluksi koskaan ollut yksin.

Nyt, kun kaksoset ovat 6-vuotiaita, hyvinkin usein toinen heistä jää esikoisen kanssa kauppareissun ajaksi (se n. tunti). Molempia en uskalla jättää, koska ovat aika kovia nahistelemaan. Ja yksin en kumpaakaan tyttöä jättäisi, koska eivät ole siihen osoittaneet itse halua ja toiseksi ovat paljon arempia kuin isoveljensä tuossa iässä.

Minä myös säännöllisesti (1-2x/kk) harjoittelen lasten kanssa hätätilanteita. Leikkien se sujuu todella hyvin. Viimeksi esim. leikittiin sellaista roolileikkiä,että yksi lapsista oli äiti, ja sitten äiti kaatui yhtäkkiä lattialle eikä lapset saaneet häntä hereille. Minä olin leikissä hätäkeskuksen täti. Lapset osasivat toimia todella fiksusti.

Ollaan leikitty myös sitä, että syttyy tulipalo (erilaisia variaatioita), kaatuu pahasti pyörällä keskelle tietä jne.

Veikkaanpa jopa,että meidän lapset osaavat hätäensiavun paremmin kuin moni aikuinen. Ovat kiinnostuneita ja nopeita oppimaan.

Ja kuitenkin, on ERITTÄIN harvinaista, että mitään sattuu.

Tuo mll:n sivujen juttu on kyllä suoraan jostain pumpulitynnyristä. Etteikö alle 12-vuotiasta sais ollenkaan jättää yksin?? HALOO!?

Vierailija
10/27 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin kauaksi en uskaltaisi lähteä- lähikauppaan tms voisin käydä.

Vierailija
11/27 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ottaa sinne lapsia mukaan, ja lapsenvahtia on vaikea saada. Olen poissa 30-45 minuuttia.

Itse asiassa olen monesti jättänytkin lapset keskenään siksi aikaa aivan huoletta, koska pärjäävät mainiosti, mutta mietin vain, jättäisivätkö muut. Poissaollessani lapset yleensä syövät aamupalan (isompi laittaa) ja katsovat lastenohjelmia. Kaikenlaisen riehumisen ja ulos lähtemisen olen kieltänyt poissaollessani.

ap

Vierailija
12/27 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no ehkä sen verran että käyn psotilaatikolla 50m päässä. Ei yhtään enempää!

Vierailija
13/27 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... osaa kyllä katsoa pienemmän perään. Eli kyllä päiväsaikaan voisin itse ajatella, että jättäisin tunniksi tai pakkotilanteessa vähän pidemmäksikin aikaa. Ei mielellään kuitenkaan kovin usein. Ja ilta-aikaan ainoastaan lyhyempiä aikoja, kun illalla lapset väsyneitä niin voi herkemmin tulla ongelmia.

Vierailija
14/27 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat siis 10- ja 5-vuotiaat. Vilkkaita poikasia, keksivät koko ajan kaikkea kivaa. Riippuu varmaan lapsista...

Vierailija
15/27 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja puhelinnumeron mihin voi soittaa jos tulee hätä.

Kotiin tultuani palkitsisin molemmat hienosta käytöksestä, esim välipala-aikaan jäätelöllä.

Vierailija
16/27 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurin 5v. lasta paria tuntia kerrallaan ja hyvin meni aina. Jättäisin omani kyllä 45 min, jos olisi sen ikäisiä lapsia ja tuntisin ja tietäisin lapsieni pärjäävän.

Vierailija
17/27 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauppareissuja, äänestämiskeikan ajan yms. Hyvin on mennyt. 10-vuotias on tietysti ollut jo koulun jälkeen monta tuntia yksin jo pidempään, mutta nyt 6 v on halunnut myös jäädä kotiin, kun kauppareissut eivät enää kiinnosta ja aloittaa ensi syksynä koulunkin, niin pakko totutella.

Mutta koko kesälomapäivää en ole jättänyt vielä, kun vanhemmat ovat töissä. Olen sumplinut hoitopaikkoja.

Vierailija
18/27 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

4,5veen jättäisin korkeintaan kymmeneksi minutiksi. Isompi kyllä varmasti pärjää... Miksei niitä voi ottaa neuvolaan mukaan? On mullakin aina kolme muksua neuvolassa mukana...

Vierailija
19/27 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosta tulee jos jotain tapahtuu.

Kyllä mun äitikin laitto esikoisen 4- vuotiaana kioskille lapun ja rahan kanssa 70- luvulla. Nykysin soittaisivat poliisin hakeen lapsen jos joku niin tekee -ja hyvä niin!

Ei 10- vuotiasole vastuussa leikki-ikäsestä, haloo!

Melkein tekis mieli sanoa että kumpa jotain tapahtuu

Vierailija
20/27 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos rauhallisia ovat, niin jättäisin.

Minä olen jättänyt 4½-vuotiaan sekä 10-vuotiaan että 12-vuotiaan (siis jomman kumman) kanssa max tunniksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän