Lestadiolaisperheen naapurina.
Näin Suviseurojen aikaan uskonnollinen vakaumus "paljastuu", kun asuntovaunut lähtevät pihoista. Toki epäilyksiä vakaumuksesta aiemmin herättivät myös suurentuvat perheet. Onko jollain täällä kokemuksia ison perheen naapurina kylkikyljessä asumisesta? Häiritseekö meteli (jota väkisinkin syntyy vaikka lapset olisivatkin rauhallisia) yms. kiinnostaa. Tarkoitus ei ole mitenkään mollata perheitä, vaan saada realistisia kokemuksia. Mites kaverisuhteet lasten ja nuorten kesken, jos toinen perhe on perus ev. lut. ja toinen lestadiolainen. Suvaitaanko alkoholinkäyttöä?
nim. lestadioilaisperheen uusi naapuri, jolla ei aiempaa kokemusta lestadiolaisista perheistä (muistakin lähitaloista seuroihin lähdettiin)
Kommentit (7)
lestadioilaisperheen vanhemmat vaikuttavat rauhallisilta ja mukavilta.en minäkään tulevaisuudessa lasteni alkoholinkäyttöä hyvällä katso, mutta kokeilut tavallaan ymmärrän lähellä täysi-ikäisyyttä. Mitähän vanhemmat ajattelevat miehestäni, joka varsinkin kesäaikaan tykkää siemailla olutta pihalla (ei mikään alkoholisti,mutta kaljasta pitää). Ovatko tarkkoja lastensa kaverien perheiden suhteen? Ihan perus työtätekevä perhe ollaan ja ääntä lähtee meistäkin :). Mieheni pahana tapana on myös kiroilu ihan arkikielessä ja minäkin saatan oikein suuttuneena päräyttää :(. Lapset eivät onneksi ainakaan vielä ole tätä tapaa omaksuneet. Nuorempi tyttö, jolle samanikäisiä löytyy juuri naapureista, on aika äänekäs ja eläväinen. ap
että muunkinlaisia ihmisiä on, jos siis olette kuitenkin suurinpiirtein normaaleja, eivätkä ihmettele elämäänne mitenkään.
Minulla on ainakin se kokemus, että lapset saavat kaveerata ihan kaikkien kanssa.
En ole lestadiolaisten naapuri, olemme itse lestadiolaisia :D
Sillä voinkin vastata vähän, että
Itse en hlö.kohtaisesti häiriinny jos naapuri juo olutta pihallaan :)
Tuo kielenkäyttö nyt ei ole kivan kuullosta, vielä jos tarttuu meidän lapsiin, mutta mieleenkään ei tulisi naputtaa siitä naapurille tai edes ajatella siksi heistä pahasti :)
Suvaitsevaisuutta puolintoisin.
Kuullostatte aivan meidän kaveriperheeltä, en usko että naapurinnekaan pitävät teitä rumapuheisina, öykkärimäisinä oluenkittaajina :)
lapset toistensa seuraksi ovat varmasti! Ei lapsi osaa tuomita toista uskonnon perusteella ellei vanhemmat siihen opeta. Lapsista on toisille leikkiseuraa, oli uskonto mikä tahansa.
Ehkä tässä hyvin pärjätään naapureina hamaan tulevaisuuteen. Täydellisestä rauhasta ei näillä pienillä tonteilla voi haaveilla, olipa naapureina ketä tahansa. ap
Ja vanhemmat vaikuttavat erittäin väsyneiltä :( Käsittääkseni molemmat ovat päivät kotona ja ei mene päivää etteikö vanhempien huutoa kuuluisi meille, sisällä ja ulkona heillä on ainut tapa kommunikoida sekä lasten kanssa että keskenään, hyvin vihainen huuto. Tästä en pidä heissä, itse olemme päättäneet olla huutamatta toisillemme ja lapsellemme koska se on kamalan kuuloista.. Ja toisekseen, perheen isä ei ikinä tervehdi minua, miestäni kylläkin, he kuulemma juttelevatkin normaalisti. Siitäkään en pidä että heidän lapsensa leikkivät pihamme kohdalla olevalla leikkipaikalla täysin ilman valvontaa, välillä alasti tai alusvaatteisillaan, he myös jättävät omat tavaransa (tällä hetkellä patjoja ym. levällään!) leikkipaikalle.
Noin muuten ei ole valittamista heissä, huomaamatonta porukkaa ja toivon että me olemme samoin heille... Mielelläni tutustuisin äitiinkin lähemmin, ehkä molemmille tekisi hyvää saada päivän mittaan aikuista seuraa omien seinien ulkopuolelta :)
Tietysti isosta perheestä tulee elämisen ääniä, mutta mukavampaa se on, kuin jotain känniörvellystä ja tappelua seurata.
Ja lapsissa on varmasti hyvät ja huonot puolensa, kuten kaikissa muissakin lapsissa. Ei se uskonto lapsen persoonaan mitenkään vaikuta.
Vanhemmat eivät alkoholinkäyttöä varmasti hyväksy, mutta eivät kyllä monet muutkaan teinien vanhemmat. Se, mitä lapset salaa yrittävät tehdä, on tietenkin oma lukunsa.