Miten kieltäytyä kohteliaasit vauvamahan silityksestä?
Tuli tuosta yhdestä toisesta taputtelu-ketjusta mieleen: miten kieltäytyä kohteliaasti vauvamahan silityksestä / koskettelusta?
Olen töissä opettajana yläasteella, ja iältäni aika nuori, alle 30.v. Vauva-asiat ajankohtaisia, eli perhettä alamme pian yrittelemään.
Oppilaat ovat välillä heittäneet, että aionko tehdä ollenkaan lapsia kun olen kohta jo yli 30.v.
Tähän sitten heitin nyt kerran keväällä heidän jälleen asiasta udellessaan, että yksityisasia, että mitäs se teille kuuluu (siis hyvässä hengessä juteltiin oppilaiden kassan terveystiedon tunnilla ja heitin pilke silmäkulmassa - en vihaisesti), johon yksi tyttö sanoi, että olisi niin ihanaa kun joku opeista olisi raskaana, kun saisi kokeilla vauvamahaa, kun kellään tutulla ei enää ole (lapset tuttavapiireissä jo tehty, teinejä kun ovat) ja muu ryhmä komppasi!
Olin ihan että ???
Siis en todellakaan toivo oppilaideni koskevan vauvamahaani...
Puhumattakaan kollegoista, naapurin tädeistä vai ventovieraista mummeleista kaupan kassalla...
hjälp. Miten siis sanoa kohteliaasti, etten halua vieriaden koskevan, en haluaisi pahoittaa kenenkään mieltä (tai vastata varsinkaan vanhempien soittoihin siitä, miten ikävä opettaja olen kun en luonnollista asiaa kestä - niitäkin kuulkaa voi tulla!).
Kommentit (9)
Ai niin mutta sehän on sinun raskautesi, sinun mahasi ja sinun vauvasi. Muut naaraat pysyköön kaukana.
Siinä toisessa ketjussa mainittiin useasti että pitää kysyä saako mahaa silittää. Minusta tuo on hieman hassu neuvo, koska kieltäytyminen olisi kuitenkin hankalaa.
"Voi kuinka ihana maha. Saako sitä kokeilla?"
"Ei saa."
Jokseenkin tökeröltä kuulostaisi. 
ei kai kukaan raskautta vasta suunnitteleva tuollaisia pohdi! Ja miksi raskaana olevien pitää julistaa kiukkuisena "MAHANI EI JULKISTA OMAISUUTTA VAIKKA UPEA ONKIN, IHASTELKAA, KADEHTIKAA JA HUOMIOIKAA MINUA MUTTA ÄLKÄÄ KOSKEKO!!"
Inhottava MINÄ-MINÄ-JA-MINUN-MASU asenne. Annatko oppilaiden halata sinua? Koskettaa käteesi? Saavatko koputtaa selkään? Mikä siitä vuvamaasta tekee niin helvetin pyhän, ettei siihen saisi koskea? Kun onhan se oikeasti hieno ja ihmeellinen ja kyllä minä antaisin oppilaiden sitä ihmetellä. Itse mt-kuntoutujien parissa töissä ja kyllä he saivat masua kosketella ja ihmetellä,
relatkaa vähän... ja tää ap ei oo edes raskaana. Ehkei kannata hankkiutukaan, aika monta muutakin stressin aihetta tulee eteen raskauden ja vauvan myötä, kuin masun koskettelijat!
Mikä ihme siinä on, että vauvamahaan koskeminen on yleisesti hyväksyttyä, mutta muuten ruumiiseen ei ole oikein koskea? Vauvamaha on yksityisempi ja varjellumpi - minulle siis - kuin vatsani normaalisti.
Suomalaisessa kulttuurissa minimoidaan kosketus. Paitsi sitten, kun jollakin onkin rantapallo vartalonsa edessä. Omituista. Ihan kuin kaikki odottajat janoaisivat, että heitä tulevat kaikki koskettelemaan.
Minä en silittele kaupassa käydessäni, töissä ollessani enkä muutoinkaan puolituttujen saati tuntemattomien ruumiinosia. En käsiä, en jalkoja, en vatsaa... En siis myöskään koe mitenkään tarpeelliseksi kosketella vauvamahaa. Ihan sama vatsa se on ja aivan samalla tavalla kiinni ruumiissa, joka sitä kantaa. Eli siis ihmisen ehdoton yksityisalue.
Kohteliaasti voit kieltäyä asiasta sanomalla, että et koe miellyttäväksi kaikkien koskea itseesi. Jep, kaikki eivät ilahdu, mutta valitettavasti niin ei käy koskaan.
Sanoisin jotain sellaista kuin että "hei räpylät irti mun läskimakkaroistani" ja nauraisin päälle.
Itse selvisin todella vähillä mahanlääpinnöillä. Yleensä ihmiset kysyivät luvan, tai sitten kyse oli niin läheisistä ihmisistä etten pannut pahakseni. Vain pari kertaa työpaikalla viisikymppiset miehet tulivat hivelemään, mikä tuntui ikävältä. Olin silloin kyllä niin ällistynyt etten saanut sanaa suustani.
ja joku kysyi saako hän taputella/ silittää/ koskettaa vatsaani enkä halunnut hänen sitä tekevän, sanoin ystävällisesti ja rauhallisesti "Ei kiitos" tai "Älä tee sitä".
Ne jotka eivät pyytäneet lupaa - "siis ihana, vauvamaha, mun on pakko koskee" - heidän kohdallaan yritin vetäytyä tai kääntyä kauemmaksi ja sanoin ystävällisesti ja rauhallisesti "Älä koske, en pidä siitä".
Välillä oli yksinkertaisinta alistua vieraiden tai puolituttujen vatsan silittelyyn ja sitten unohtaa koko juttu. Kerran muistan käpälöineeni jonkun käpälöitsijän tukkaa, vähän niinkuin kostoksi. Hän ei tykännyt yhtään ;)
Mikä tuossa kieltäytymisessä on niin vaikeaa?
täällä ei nimittäin oo tapana toisten mahoja käpälöijä. Hyi hitto. Neljästi olen raskaana ollut ja muistaakseni 2 kertaa joku yli-innokas täti on tullut mahaani lääppimään. Ällöttävää.
tuonkin voi lapsille selittää, että jokaisen ihmisen keho on yksityisaluetta ja että aina pitää kysyä lupa sopiiko toiseen ihmiseen koskea. Itse voit todeta ehkä ettet tykkää siitä että mahaasi kosketaan. Toisaalta itse en näkisi asiaa ongelmana, jos lapsi/lapset haluaisivat silittää näitisti vauvamahaani vaatteiden läpi. Ovathan lähinnä kiinnostuneita
Et5hän itsekään lähtisi koskettelemaan kenenkään toisen vartaloa.
Samoin kun sinä et halua sinun pyöristynyttä vartaloa koskettavan, ei varmasti kukaan lihonnut haluaisi että hänen pyöristynyttä takapuoltaan hiveltäisiin. Vai..?