Harvardissa tehty tutkimus: Naiset ohjelmoitu vierastamaan rumia vauvoja
Naisilla on luontainen taipumus kohdistaa mielenkiintonsa vauvoihin, jotka ovat kauniita ja söpöjä.
Harvardin yliopiston alaisessa McLeanin sairaalassa tehdyssä tutkimuksessa näytettiin terveiden ja fyysisesti sairaiden vauvojen kasvokuvia sekä miehille ja naisille.
Tutkimushenkilöt saivat itse päättää kauanko he haluavat katsoa vauvojen kasvokuvia tietokoneen ruudulta. Miehet katsoivat kaikkia kuvia yhtä pitkään, kun taas naiset käyttivät terveiden vauvojen kasvojen ihasteluun noin 3,5 sekuntia enemmän aikaa per vauva, kuin sairaiden vauvojen kasvojen katseluun.
Tutkijoiden mukaan tämä johtuu siitä, että naiset on biologisesti ohjelmoitu kohdistamaan energiansa niiden vauvojen hoitamiseen, joilla on parhaat mahdollisuudet selviytyä. Miehillä tätä eroa ei havaittu, vaan he osoittivat kaikille vauvoille saman verran mielenkiintoa, riippumatta siitä, miltä vauvat näyttivät. Naiset jättivät surutta sairaiden vauvojen ihastelun vähemmälle ja keskittyivät terveisiin.
Kommentit (31)
vauvoja rumiksi. Ovat juuri syntyneet tähän maailmaan ja johan heti lyödään leima otsaan :(
Hyvin kirjoitettu. :(
vauvoja rumiksi. Ovat juuri syntyneet tähän maailmaan ja johan heti lyödään leima otsaan :(
olin tosi lihava,isopäinen vauva,mut omat lapset oli tosi suloisia vauvoja,hoikkia.
Hyvä siihen on totutella jo vauvasta lähtien.
muuttaa tätä maailmaa? Tuolla asenteella se ai ainkaan muutu :(
T. Idealisti
Hyvä siihen on totutella jo vauvasta lähtien.
ei se silti tarkoita että kommentoisin heidän ulkonäköään negatiivisesti tai kohtelisin eri tavalla. Mutta ihmiset nyt vaan ovat eri näköisiä, ja vaikka makuja on monia niin keskimäärin kauneusihanteet ovat hyvin samankaltaisia (=sopusuhtaisia, terveitä, melko symmetriset kasvonpiirteet), eikä esim. sairalloisen lihava/laiha syyläinen silmäpuoli jolta puuttuu puolet hampaista ja hiuksista.
mikään stereotyyppi kauniista vauvasta,,,Silmät oli tosi pahasti turvonneet pitkään synnytyksen jälkeen ja muutenkin aika reppanan näköinen;) Kun taas olen nähnyt suloisia vauvoja ystävillä ja oma esikoiseni..
Mielestäni poikani oli silti maailman ihanin ja suloisin, enkä olisi vaihtanut mihinkään ns. kiiltokuva-vauvaan..ja hyvä niin:) Ihana luonne ja reipas poika ja nyt isompana hirmu suloisen näköinen pellavapää hymykuoppineen..
Kuka olisi vauva-aikana uskonut, että tuosta pojasta kysytään onko minun poika ja lisätään, että hän on hyvin komea:) Mutta mun huolehtivaisuutta ja rakkautta ei tosiaan vauva-aikana vähentänyt yhtään, että oli vähän ns "kärsineen ruttuinen humanoidi":)
Itse olen ainakin huomannut kiinnittäväni huomiota lähinnä kauniisiin lapsiin ja vauvoihin, sekä tulevani hyvälle tuulelle sellaisia kohdatessani. Minulla on päässäni stereotypia kauniista vauvasta. Itse pelkään vauvan hankkimista, koska kaikenlaiset sairaudet sekä vauvan ulkoinen olemus pelottaa minua. En halua rumaa lasta. Vastasyntyneet ovat mielestäni kaikki lähinnä rumia, paitsi omien vanhempiensa mielestä. En tiedä onko tämä totta vai tapana vain sanoa.
Kauniit vanhemmat=kauniit lapset. Niin ne geenit vaan periytyy.
kun tätä aihetta on tutkittu, esim Desmond Morris on kirjoittanut jo vuosikymmeniä sitten aiheesta. Ei ole sattumaa että vauvoilla on pyöreät suuret silmät ja nenä ja suu lähellä toisiaan suhteessa kasvojen kokoon.
Vauva saa aikaan aikuisessa hellyysreaktion, jonka seurauksena vauvasta pidetään huolta ja ihmisrotu jatkuu.
Ja tietääkseni asiaa on tutkittu myös sanattomalla viestinnällä eli on seurattu samalla tavalla ihmisiä kun nämä katsovat eri kuvia, ja vauvojen kuvia katselevien silmien pupillit suurenevat, mikä on merkki siitä, että kohde herättää myönteisiä tuntemuksia.
"Oletkos vähän lapsellinen? Ikää oli..10 vuotta?"
Vierailija - 25.06.09 10:42 (ID 8853851)
Olen jotenkin hyvin hämmentyneenä ihmetellyt, kuinka minusta yhden kaverin pikkuvauva on jotenkin vastenmielinen, vaikka yleensä tykkään vauvoista kovasti. Vauvassa ei sinällään ole mitään vikaa, mutta minusta se vain on liian iso eikä yhtään söpö.
Tiedän, että kuulostaa tyhmältä, mutta minähän kirjoitin, että olen todellakin IHMETELLYT, miten reagoin tuohon vauvaan noin. Äitini näki myös samaisesta vauvasta kuvan ja hänestäkin se oli jotenkin pelottava.