Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joutuuko yliopistossa pitämään esitelmiä?

Vierailija
14.06.2015 |

Tai puheita tai muuten puhumaan yleisölle?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 15:47"]

Mikäs hiirulainen sä olet? Kyllä yliopistoikäisen pitäisi pystyä jo esitelmä tai puhe vetämään lonkalta ilman suurempia jännittelyjä..

[/quote]

Ei sillä ole mitään tekemistä iän kanssa.

Vierailija
22/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaa mitä?Siellä työelämässäkin joutuu pitämään esityksiä ja puheita.Ei ehkä kanti yliopistoon jos ei kestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 15:47"]Mikäs hiirulainen sä olet? Kyllä yliopistoikäisen pitäisi pystyä jo esitelmä tai puhe vetämään lonkalta ilman suurempia jännittelyjä..
[/quote]

Olen psyykkisesti sairas ja kärsinyt tästä lähes koko ikäni.

Vierailija
24/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 15:42"]

Muistan kans pakollisen minimimäärän, ns. virkamiesruotsin, kurssit. Kyllä siellä joutui puhumaan yleisölle (muu kurssi), keskustelemaan ja väittelemään ihan jokainen.

[/quote]

Ei joudu. Virkamiesruotsin voi suorittaa toisen kotimaisen kokeella vierailemalla todistuksenanto-oikeudet omaavan opettajan luona. Maksoi muistaakseni 20 euroa.

Tätä ei luonnollisestikaan koulussa mainosteta, koska silloin ei voisi simputtaa oppilaita.

[/quote]

Mun kuutoselle menevä poika on oikein luonteva esiintyjä eikä jännitä ollenkaan.. Aika hassua, ett' aikuinen ihminen on huonompi puhuja kuin pikkulapsi.. Nyt itseä niskasta kiinni ja hakeutumaan mukavuusalueen ulkopuolelle, että pääset tuosta hiirulaisuudesta eroon.

Vierailija
25/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuu kuinka kivaa! :) Itse taas pidän esitelmien teosta ja esiintymisestä.

Vierailija
26/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seminaari- ja harjoitustyöt joutuu esittelemään, mutta nämäkin voi usein tehdä ryhmässä ( ja vaikka yrittää ryhmäläisten kanssa sopia, että sinä vastaan muita enemmän kirjallisesta tuotoksesta ja muut esittävät). Suosittelen kuitenkin rohkeasti vain esiintymään, kokemus auttaa.

Vierailija
27/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kauppakorkeassa on paljon esitelmiä. Riippuu varmasti alasta, mutta näkisin ainakin tällä alalla esiintymistaitojen olevan avainroolissa työelämässä. Aina joutuu jotakin perustelemaan ja esittelemään, joten mielelläni otan niin paljon harjoitusta koulussa kuin mahdollista.

Meillä on myös kursseja esiintymisjännitystä poteville, joten heitä pyritään ottamaan huomioon. Niin se vaan on, että mitä enemmän pääsee ihmisten edessä olemaan, sen vähemmän se lopulta jännittää. :) Ja hyvä on pitää mielessä, että kukaan ei toivo sinulle mitään pahaa kun siellä luokan edessä olet. Enemmänkin kiinnostaa mitä sinulla on sanottavana. Koitan aina rohkaisevasti kuunnella jos näyttää, että jotakin jännittää. Useimmiten jännittämiseen ei minusta ole mitään syytä - jännittäjätkin osaavat asiansa, vaikka eivät yhtä luontevia yleisön edessä olisikaan. Voi mennä myös niin päin, että supliikki tyyppi puhuu aivan höpöjä vaikka onkin vakuuttava! Arvostan tällöin asiaa puhuvaa jännittäjää enemmän kuin tällasta hölmöä.

Vierailija
28/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuu. Itse laskeskelen kuitenkin joutuneeni pitämään alle 10 esiintymistä, joista niistäkin vain kaksi yksin. Loput parin kanssa tai ryhmässä, eli ei paha lainkaan.

Vierailija
29/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 15:50"]

Arvaa mitä?Siellä työelämässäkin joutuu pitämään esityksiä ja puheita.Ei ehkä kanti yliopistoon jos ei kestä.

[/quote]

Ap tuskin on hakuetumassa sellaisiin työtehtäviin. Minä itse työskentelen kääntäjänä enkä todellakaan pidä puheita tai esityksiä, suurin osa työasioistakin hoituu sähköpostilla.

yks jännittäjä

Vierailija
30/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut kasvatustieteitä ja psykologiaa HY:ssä vuodesta 2011, valmistun ensi vuonna. Näiden vuosien aikana en ole pitänyt kuin yhden pakollisen esitelmän, silloinkin kuulijoita oli vain alle 20. Useampia vapaaehtoisia esityksiä on tullut pidettyä, itse kun tykkään esiintyä, ja niillä on voinut korvata esim. tenttejä.

Vierailija
31/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen diplomi-insinööri, ja keskimäärin ainakin meidän laitoksella opetus oli sellaisia monen sadan hengen massaluentoja. Eli siis proffa tarinoi täydelle salille, ja opiskelijat vaan kuuntelevat. Mutta kylläpä muutamilla kursseilla joutui esiintymäänkin. Meillä oli ensinnäkin pakollisena kurssina puheviestintä, jossa keskityttiin ihan pelkästään puheellisen ilmaisuun ja joutui pitämään sekä puheen että muutamia muita esitelmiä. Sitten muutamia harjoitustöitä piti esittää ryhmälle, ja laskuharjoituksissa saattoi joutua laskemaan jonkun laskun liitutaululle ja selittämään sen. Ja koko homman kruunasi pakollinen diplomityön seminaariesitys, jossa piti esitellä sitä dippaansa tosi epäkiinnostuneille muista valmistujista koostuvalle yleisölle :D Piti muistaakseni puolisen tuntia keksiä tarinaa siitä. 

Vierailija
32/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en yliopistossa pitänyt kuin gradusta esityksen ja siellä oli muistaakseni 5 kuulijaa ja niistäkin 2 mun hyviä kavereita.

Vierailija
33/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alasta. Joissakin pellepaikoissa kuten Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa, lähes jokaiseen kurssiin kuuluu ryhmätyö ja ryhmäesitelmä. Nämä pidetään rallienglannilla, kuten luennotkin.

Vierailija
34/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 15:36"]Joutuu varmaan kaikissa aineissa, myös englanniksi ja ruotsiksi. [/quote] Voi paska potenssiin tuhat.

[/quote]

No entäs sitten? Pahinta mitä voi tapahtua, on, että pitää huonon esitelmän. Säälistä proffa yleensä päästää kuitenkin läpi, eikä yleensä koko arvosana siitä riipu.

Vierailija
35/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitelmiä, seminaareja ja puheita on paljon pidettävänä, melkein jokaisessa opintojaksossa. Itse ainakin pääsin esiintymiskammosta yliopistossa, kun esiintymiseen rutinoitui. Jos kärsii esiintymiskammosta, niin ainakin meidän yliopistossa on ryhmä näitä henkilöitä varten. Siellä harjoitellaan esiintymistä, rentoutusta yms. :)

Vierailija
36/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä voi sluibata helposti. Yleensä esitelmät ovat niinä jakson viimeisinä tunteina, joten et mene paikalle silloin. Sen jälkeen pistät opettajalle sähköpostia, että et pystynyt pitämään esitystä, koska olit kipeänä, joten voitko korvata sen jotenkin muuten. Tähän opettaja vastaa, että kirjoita mulle parin sivun mittainen tiivistelmä aiheesta niin katsotaan se hyväksytyksi, koska opettajaa ei todellakaan kiinnosta alkaa järjestämään aikaa johonkin kahdenkeskiseen esitelmän pitoon kanssasi, eikä häntä kiinnosta antaa sinulle hylättyä kurssista, koska tulisit taas ensi vuonna uudelleen sluibaamaan.

T. sluibaaja pro

Vierailija
37/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 15:54"]

Seminaari- ja harjoitustyöt joutuu esittelemään, mutta nämäkin voi usein tehdä ryhmässä ( ja vaikka yrittää ryhmäläisten kanssa sopia, että sinä vastaan muita enemmän kirjallisesta tuotoksesta ja muut esittävät).

[/quote]

Olen ollut kursseilla, joilla opettaja on vaatinut, että jokaisen on esiteltävä jokin osuus ryhmätyöstä. Ehkä helpointa on puhua ensin, niin ei tarvitse jännittää yhtään kauemmin kuin on pakko.

Vierailija
38/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mun mielestä kannata pelätä tai jännittää. Yliopistossa ollaan kuitenkin aikuisia, eikä mitään yläkoulun koulukiusaajapentuja. Ei ketään todennäköisesti kiinnosta tippaakaan sun mahdollinen takeltelu ja jännittyneenä höpinä :D Kaikki ovat sitä samaa opintosuoritusta sieltä hakemassa kuin sinäkin, eikä sillä nyt ole mitään väliä jos jonkun esitelmä ei niin äärettömän sujuva olekaan. 

Vierailija
39/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mun mielestä kannata pelätä tai jännittää. Yliopistossa ollaan kuitenkin aikuisia, eikä mitään yläkoulun koulukiusaajapentuja. Ei ketään todennäköisesti kiinnosta tippaakaan sun mahdollinen takeltelu ja jännittyneenä höpinä :D Kaikki ovat sitä samaa opintosuoritusta sieltä hakemassa kuin sinäkin, eikä sillä nyt ole mitään väliä jos jonkun esitelmä ei niin äärettömän sujuva olekaan. 

Vierailija
40/53 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ap lääkäriltä beetasalpaajat. Esiintyminen onnistuu sitten kyllä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi